Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: peexi - 15.10.2013, 19:27:11
-
eli siis otsikon mukainen volvo hylättiin katsastuksessa tyhjäkäynnin liiankorkeista päästöistä :( mutta korkeemmilla kierroksil sit taas päästöt oli kuulemma erinomaiset :o katsuri meinas et päästää venttiileist ohi? mut ei ollu varma.... mistä siis lähtis vikaa paikantamaan?? ja jos kyseinen aihe jo on niin saa poistaa (haulla en löytänyt)
-
Jos vaikka laittaisit arvot tähän, niin vois arpoa mikä pielessä.
Jos päästää venttiileistä ohi niin on koko kierrosalueella.
-
HC ppm 1240
-
tulipas kirjotettua toi edellinen viesti huonosti, eli HC arvo oli tyhjäkäynnillä 1240 :o
-
tulipas kirjotettua toi edellinen viesti huonosti, eli HC arvo oli tyhjäkäynnillä 1240 :o
1240 joutokäynnillä on aivan helevetin iso arvo, mun ekat veikkaukset ilman muita tietoja on palanut venttiili tai hitonmoinen ilmavuoto yhten pyttyyn
Mitä muut arvot oli?
-
Pakoputkessa vuoto, se sekoittaa lambdan arvoja alle 1500 kierroksilla, siitä korkeammalle normaalit. Vuoto voi olla vaikka ihan takaosissakin, eikun tarkistamaan, ei saa vuotaa mistään.
-
muita arvoja tyhjäkäynnillä: co%=0,9 o2%=0,3 co2%=14,2
voiko se pienivuoto putkes muka sekottaa sitä lambdaa noi pahasti?? täytyy tsekat se varmuude vuoks silti :)
havaitsin myös et kone käy tyhjäkäyntiä jotenki raskaasti, iha ku vajailla kävis? ??? mut silti kaasuun vastaa normaalisti
-
Pakoputkessa vuoto, se sekoittaa lambdan arvoja alle 1500 kierroksilla, siitä korkeammalle normaalit. Vuoto voi olla vaikka ihan takaosissakin, eikun tarkistamaan, ei saa vuotaa mistään.
Höpönhöpön...
Putkivuoto takapäässä tekisi vaan korkean jäännöshapen. Jos vuotaisi ennen lambdaa, säätäisi lambda seoksen persiilleen koko kierroslukualueella. Pielessä tällöin olisi pahiten CO eli häkä, sillä seos menisi liian rikkaaksi...
HC (hiilivedyt) jos on koholla, niin palamatonta polttoainetta tulee läpi, eli ei siis polta kunnolla.
Jos arvot on kierroksilla kunnossa, niin vika tuskin on venttiileissä, sillä sieltähän se löisi läpi koko kierroslukualueen.
Veikkaisin sytytystä, ei jaksa antaa kipinää tyhjäkäynnillä. Tarkasta siis tulpat, johdot, pyörijä ja kansi.
Laitappa ne kaikki arvot tänne, eli mitä ne kierroksilla oli...?
-
oon jo vaihtanu kaik johdot, pyörijän, kannen ja tulpat vähän aikaa sitten uusiin eikä tyhjäkäynti parantunu ku vähän :-\ täytyy ne viel tarkistaa läpi
tyhjäkäynti: HC=1240 CO%=0,9 O2%=0,3 CO2%=14,2 Lambda=0
>2000r/min: HC=65 CO%=0 O2%=0,2 CO2%=15 Lambda=1
arvot suoraan paperista kirjotettuna
-
Kuulen laitaa tuo pakoputki puoli nyt kuntoon CO2% kun siinäkin se 5.0 on se hylkyraja itsellä oli jotain 0,12.
Hekkarimoiset arvot teillä .
Joten aloitetaan alusta koneessa on hyvät öljyt ja suodatin .Ilmaputsari on vaihdettu sekä sekattu missään ei ole ilmavuotoja ja huohotin putsattu samoin se kaasuläppä
Eli auto saa ilmaa kunnolla. Mitattaessa auton kone oli lämmin ja kaikki alipaaneletkut varmasti siellä konetilassa on tiiviit ja paikoillaan
Tulpat kunnolliset ja ne boshin tulpanjohdot just ne jotka maksaa 60e pintaan ne alkuperäsiet virranjajajan kansi ja pyörikjä kanssa uudet .Missä kunnossa suuttimet kun harmi kun kukaan ei koskan laiutaa ajettu kilometrejä näkyviin se on ihan eri asia jos autollaa on ajettu 150tkm tai 450tkm.Eli bensa ja kipinä puoli tuli nyt kuntoon,Kun itse käyntin leimassa niin CO% molemmillaa kierroksillaa oli o ja Hcc tyhjäkäynti 2 yli 2000 se 1.
Putsaa se ilmasuodattimen kannessa ole imuilman lämpötunnistin,mittaristossa ei pala mikään vikavalo.Ilmoita mitä löytyi
-
Kuulen laitaa tuo pakoputki puoli nyt kuntoon CO2% kun siinäkin se 5.0 on se hylkyraja itsellä oli jotain 0,12.
Hekkarimoiset arvot teillä .
Joten aloitetaan alusta koneessa on hyvät öljyt ja suodatin .Ilmaputsari on vaihdettu sekä sekattu missään ei ole ilmavuotoja ja huohotin putsattu samoin se kaasuläppä
Eli auto saa ilmaa kunnolla. Mitattaessa auton kone oli lämmin ja kaikki alipaaneletkut varmasti siellä konetilassa on tiiviit ja paikoillaan
Tulpat kunnolliset ja ne boshin tulpanjohdot just ne jotka maksaa 60e pintaan ne alkuperäsiet virranjajajan kansi ja pyörikjä kanssa uudet .Missä kunnossa suuttimet kun harmi kun kukaan ei koskan laiutaa ajettu kilometrejä näkyviin se on ihan eri asia jos autollaa on ajettu 150tkm tai 450tkm.Eli bensa ja kipinä puoli tuli nyt kuntoon,Kun itse käyntin leimassa niin CO% molemmillaa kierroksillaa oli o ja Hcc tyhjäkäynti 2 yli 2000 se 1.
Putsaa se ilmasuodattimen kannessa ole imuilman lämpötunnistin,mittaristossa ei pala mikään vikavalo.Ilmoita mitä löytyi
CO2 arvolle ei ole mitään hylkyrajaa.
Pakoputki näyttäisi olevan aivan kunnossa, jäännöshappi on 0,2 ja 0,3 eli ei oikein mitään.
Eli rautalangasta: vika ei ole pakoputkessa.
Rajathan ovat tällaiset:
Tyhjäkäynnillä CO=0,5, O2=5 ja HC=100
Kierroksilla CO=0,3, HC=100 ja lambda-arvon pitää olla välillä 0,97-1,03.
Eli jostain syystä tulee palamatonta älyttömästi läpi tyhjäkäynnillä. Seos ei ole mitenkään älyttömän rikkaalla kun CO on vain 0,9.
Ja tosiaan, paljonko on ajettu...?
-
autolla on nyt ajettu hiukan päälle 290000km
mut joo, tarkistelin nyte niit sähköosia, misään ei tuntunu olevan vikaa mut tuli mieleen et voiko puola ol tekemäs kuolemaa jos se pätkii sytytystä tyhjäkäynnil?? voiko ol mahollista? ???
-
Ostin vasta tuon 850 bensa 2,5 ja tuttu korjaamo mittas pakoarvot ja sanoi, ettei mee läpi, tyhjäkäyntiarvot huomattavan korkeat, mutta yli 1500 kierr. arvot normaalit, sanoi, että pakoputki vuotaa.
Jokin aika sitten laitettu katti ja koko etupää joustoineen uusi siihen keskipilariin asti ja kun Vianorilla katsottiin niin koko putki oli laho siitä taakse, pahiten ihan takaa, autolla ei muutamaan vuoteen ole juurikaan ajettu, tankki pari vuodessa, joten Vianori laitto uuden putken, eikä mitään muuta tarvinnu, niin arvot ihan normaalit ja heittämällä katsastus, että sellainen tapaus, tiedä sitten sinun autostasi.
-
autolla on nyt ajettu hiukan päälle 290000km
mut joo, tarkistelin nyte niit sähköosia, misään ei tuntunu olevan vikaa mut tuli mieleen et voiko puola ol tekemäs kuolemaa jos se pätkii sytytystä tyhjäkäynnil?? voiko ol mahollista? ???
Voi olla, onhan näistä puolia hajonnu...
Oliko ne kaikki tulpat samannäkösiä? Eli samanvärisiä yms...?
-
Sori tuo mokaillu josta Hurmos sanoi .Kun on tottunut tuohon järjetykseen joka aina minullaa on tämä kun tulkitsee noita päästöjä.
Yli 2000 kierrosta ja arvot 330tkm ajetusta Volvosta
Co-pitoisuus 0%
HC-pitoisuus 1
Lamba-arvo 1.00
CO-pitoisuus15.5% teillä aika matala on tyhjäkäynnillä tämä kun normalistai se heittaa ainoastaa 0.1% tyhjäk. /kierrokset ainakin minulla.
O2 pitoisuus 0.11% ainakin minun lapussa lukee sallittu 5.0%.
Ps kuluttaako auto öljyä eli tarviseeko lisäillä kuinka paljon vaikka sillä 1000km ajolenkillä.
Tuossa noista päästöarvoista tietoisku kuinka niitä tulkitaan http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html
-
tulpista yks oli huomattavasti tummempi kuin muut mutta ei se silti mitenkään huononnäköne viel ollu ???
auto vie öljyy n.1-1,5L/1000km mikä on mun mielest paljon mut se vei ton saman verra öljyy sillon ku tuli taloon n.2,5vuot sitten
listaa lähiaikoina vaihdetuista osista/aineista konetilaan:
-öljyt+suodatin(4500km sitte)
-tulpat(4000km sitte)
-tulpan johdot(4000km sitte)
-pyörijä(4000km sitten)
-virranjakajan kansi(4000km sitten)
-ilmansuodatin(4000km sitten)
sit viel putsailin liekkilukon ja tyhjäkäyntimoottorin(vai mikä oli oikeelta nimeltään?)
ja tarkistelin kaikki letkut,johdot ja tarkistin ettei jako ollu hypänny
kaikki näytti olevan hyväs kunnossa :) muttei ne vaikuttanu tyhjäkäyntiin kuin hiukan kun ei jaksanu ennen käydä kunnolla, mut osien vaihdoilla ja putsauksilla käy nyt jo vähän paremmin ja must tuntuu et noi päästöt liittyy toho tyhjäkäyntiin jotenkin? :-\
-
Jos yksi tulppa on erivärinen, niin yleensä se kertoo jostain ongelmasta siinä pytyssä.
Voisko siellä jäädä suutin vuotamaan jolloin saa liikaa bensaa -> HC liian kova.
Taikka se tulppa on huono -> polttaa huonosti -> HC liian kova.
Vaihdappa se tulppa eri pyttyyn ja katso että pysyyko pienen lenkin jälkeen samanvärisenä.
-
Tuota mitkä tulpat autossa on kun itse olen suosinut noita Boshin 4 kärki juttuja ,kuten noista päästöarvoista näet ei ne mitään huonoja ole.
Toinen juttu missähän kunnossa ne venttilit ja muut jutut jos sillä 15tkm matkallaa palaa öljyä 15-20 litraa se on minun mielestä jo aikaa paljon.
Jos meinaa että tuo pakokaasu systeemi pelaa hyvin.
Rupeaa olemaan 2 tahtisen tuoreöljy voitelu lukemia?
-
Mittaa puristukset.
-
noni, tuli käytyy ohivuotomittaukses ja puristusmittauksesa, diagnoosi o et yhest pytyst on luultavasti männänrenkaat paskana tai venttiili kärähtäny ku tulppaki oli siit pytyst koko aja nokisempi ku muut ja korjaamo heitti hinta arvion korjauksesta 1000e!!! eli tää auto jäi nyt sit talliin varaosiks ja ''uus'' samanlaine mut vaa terveempi haetaa pihaan
kiitoksia kuitenki kaikille vastanneille :)
-
Mulla oli vastaava tilanne vaimon autossa.
Hain ruotsista kokonaisen 250tkm ajetun auton 200e, josta vaihdoin koneen.
-
noni, tuli käytyy ohivuotomittaukses ja puristusmittauksesa, diagnoosi o et yhest pytyst on luultavasti männänrenkaat paskana tai venttiili kärähtäny ku tulppaki oli siit pytyst koko aja nokisempi ku muut ja korjaamo heitti hinta arvion korjauksesta 1000e!!! eli tää auto jäi nyt sit talliin varaosiks ja ''uus'' samanlaine mut vaa terveempi haetaa pihaan
kiitoksia kuitenki kaikille vastanneille :)
jos ne on vain männän renkaat juuttuneet kiinni uriinsa, kokeile laittaa ruosteen irrotinta ko sylinteriin likoamaan jos irtoais uristaan eihän tuo ota jos ei annakkaan ;) ja nouseeko puristukset mitatessa jos laitaa öljyä tulpan reiästä jos ei niin venttiilli vika luultavasti :(
-
Pakovena sieltä on palanut, tuollainen öljynkulutus sen saa aikaan.
Jännä silti, etttä kierroksilla menee päästöt rajoihin...