Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tiku - 16.10.2013, 15:46:02

Otsikko: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Tiku - 16.10.2013, 15:46:02
Harkinnassa on vaihtaa automaattimersu S80 D5 Volvoon, ja kun budjetti sanoo, että vaihdokissa on lähemmäs 400 tkm, mietityttää tuo automaatin kesto? Onko kallis laatikkoremppa edessä kaikissa Volvoissa ennen puolta miljoonaa, vai onko yksilökohtaista? Vai onko viisaampaa pysyä manuaalissa?

Toinen kysymys on tuo polttoaineen kulutus automaatin kanssa. Olen ymmärtänyt, että D5 liikuttaa S80:stä manuaalina jopa viidellä litralla maantiellä (todellinen kulutus). Onko realistista odottaa, että automaatilla pääsee alle kuuden litran? Monilovinen tuo S80:n automaatti (vm. 2001-2004) muuten on? Outo tilanne muuten, että manuaalina noita etsimiäni autoja on ihan järjettömän vähän tarjolla! Automaatteja näyttää olevan myynnissä senkin edestä.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: J2K - 16.10.2013, 16:16:51
Tuon ikäisissä on viisilovinen automaatti ja nuukasti ajaen pääsee alle kuuden. Toiset voi antaa tarkempaa tietoa.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Dave - 16.10.2013, 17:32:12
Ainakin laatikon öljynvaihdoista voisi selvää ottaa.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Jorma - 17.10.2013, 06:18:33
Minä kärsisin mukavuudesta ja etsisin manuaalin. Jos ei laatikkoa ole vaihdettu ikinä ko. autoon, sehän leviää ihan varmasti. Laatikon vaihto tuplaisi auton hinnan.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Tiku - 17.10.2013, 10:19:25
Vai sellainen on Volvon automaatin maine. :) Pitäähän se uskoa, kun kokeneemmat sanovat. Onko tuo hajoaminen muuten sellainen, että siitä selviää laatikon kunnostuksella, vai onko edessä uuden hankkiminen?
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.10.2013, 10:49:31
Onhan se aina riski, kun yli 400tkm ajetun auton ostaa.
Minkälainen se maine muuten Volvon askilla on, kun en itse tässä ketjussa vielä monenkaan "kokeneemman" henkilön kokemuksia nähnyt ;)
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Dave - 17.10.2013, 10:55:59
Onhan se aina riski, kun yli 400tkm ajetun auton ostaa.
Minkälainen se maine muuten Volvon askilla on, kun en itse tässä ketjussa vielä monenkaan "kokeneemman" henkilön kokemuksia nähnyt ;)

Kasikympissä oli muutamaa tonnia vajaa puoli milliä mittarissa ja alkuperäinen laatikko. Öljynvaihto 80000 välein.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Tiku - 17.10.2013, 11:12:37
Kasikympissä oli muutamaa tonnia vajaa puoli milliä mittarissa ja alkuperäinen laatikko. Öljynvaihto 80000 välein.

Tällaisia kokemuksia olisi mukava saada lisää! Paljonko tuo laatikon öljynvaihto maksaa vai voiko tehdä kohtuudella itse? Mersun automaattilaatikkoon olen öljyjä vaihdellut itse, eli voisi vaikka onnistuakin.

Nyt kun tätä keskustealua jo virää niin kertokaa myös kulutuksistanne. Paljonko dieseliä menee matka-ajossa mitattuna, ei tietokoneen ilmoittamana?
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Taavi.H - 17.10.2013, 11:13:55
Vai sellainen on Volvon automaatin maine. :)

Kyllä, kaikki ihmisen tekemä hajoaa joskus. Myös Volvon laatikko (omaa sukua Aisin-Warner). :D

Huollosta on paljon kiinni. Nämä aikaisin hajoilleet automaatit ovat lähes aina niitä yksilöitä, joihin ei juuri ole automaattilaatikon öljyjä vaihdeltu. Joten tuo kannattaa selvitellä.

Mulla on S60 2.5T:ssä sama laatikko, mittarissa 300tkm. Toimii, mutta hieman oireilee, mm. hidas kytkeytyminen P/N -> D ja siihen liittyvä kolahdus. Tekee joskus myös sitä 2->3 vaihdossa tapahtuvaa "nykäisyä".
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Lapari - 17.10.2013, 11:34:22
Itellä 2002 vuojen V70 D5 automaatilla. n. 20tkm seurattu kulutusta ja koko mittausvälin laskennallinen keskikulutus 7,51l/100km. Eli karkeasti voisi sanoa että on mennyt kesällä 6,7l/100 ja talvella kaheksan molemmin puolin.

Ja ajettu on 400tkm- tai siis on mittarissa (tuontiauto). Laatikkoon tehty iso remontti 320tkm kohilla.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Taavi.H - 17.10.2013, 11:37:13
Laatikkoon tehty iso remontti 320tkm kohilla.

Venttiilikoneiston uusinta?
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Ribbe - 17.10.2013, 11:40:07
Mulla on S60 2.5T:ssä sama laatikko, mittarissa 300tkm. Toimii, mutta hieman oireilee, mm. hidas kytkeytyminen P/N -> D ja siihen liittyvä kolahdus. Tekee joskus myös sitä 2->3 vaihdossa tapahtuvaa "nykäisyä".
Mulla ollut noita oireita kun ostin auton 96tkm ajettuna ja vielä on samoja oireita :). Varsinkin tuo 2 -> 3 vaihto. Öljyt pitäis taas vaihtaa, jos keväällä tekis sen kun remmin vaihtaa.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Lapari - 17.10.2013, 13:27:41
Venttiilikoneiston uusinta?

Juurikin nän muistaakseni. Ei ole itse laatikkoa aukaistu.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Dave - 17.10.2013, 13:47:26
Tällaisia kokemuksia olisi mukava saada lisää! Paljonko tuo laatikon öljynvaihto maksaa vai voiko tehdä kohtuudella itse? Mersun automaattilaatikkoon olen öljyjä vaihdellut itse, eli voisi vaikka onnistuakin.

Nyt kun tätä keskustealua jo virää niin kertokaa myös kulutuksistanne. Paljonko dieseliä menee matka-ajossa mitattuna, ei tietokoneen ilmoittamana?

En muista hintaa, ei ole tullut pitkään aikaan automaattiin vaihdatettua öljyjä. Manuaaliin kyllä vaihdoin, en muista sitäkään tähän hätään... Olisiko keskikulutus ollut 5-6 välillä, VW koneesta kyse. Ei ole sitä ikävä, lämpöisenäkin kuulostaa traktorilta :P Volvon omat dieselit sivistyneempiä.

Mutta mieluummin ajan bensa 5/6 :)
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: sjos - 17.10.2013, 13:59:23
noin 200€ maksaa laatikkoöljyjen vaihto huuhtelemalla.
Ja itse pystyy myös saman operaation tekemään.

Yleisesti ottaen, hyviä aut laatikoita warnerit on.
Kaikki hajoaa tietysti joskus.

Tosiaan, tuo öljyjen vaihto kannattaa selvitellä, koska vaihdettu, vai onko koskaan.
Ja jos ei vetokoukkua ole, on laatikkokin päässyt luonnollisesti helpommalla.

Koeajolla selvinnee myös paljon ja oljyjen värit/hajun tarkastamalla.

Suoralta kädeltä ei kannata tuomita, vaikka kilometrejä olisikin.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Bliz - 17.10.2013, 20:56:27
Itsellä -05 S80 D5 Automaatti ja 561tkm ajettu. Laatikko huuhdeltu muutaman kerran matkan varrella ja samalla salkulla mennään eikä oireile. Ajattelin miljoonan tuutata tolla laatikolla saa nähä kuin käy vai katkeeko matka...lyhyempi matka nyt on maaliin kun lähtökohta oli eli ei sitä nyt ihan paskaksi voi sanoa...Manuaalilla ois jo saattanu tulla kytkin tai kaksoismassa remontti eteen..maksaa nekin paljon rahaa eikä pelkästään automaatin korjaus.

Itsellä 80% maantie ajoa 80-100km/h alueella ja yleensä se kulutus on sen 5.7-5-8l. Yli kuusi harvoin. Seitsämää en oo saanu menemään ees talvipakkasilla tai kesähelteilläkään. Ei jano tunnu ees juuri kasvavan vaikka sillon tällön käy vähän keskustassakin ajamassa.Kulutukset kilometreistä ja litroista laskettuja ei ajotietokoneen näyttämiä.

Laatikon mittatikku on koneen ja syylärin välissä. ihan siellä alhaalla. ota tikku veke ja kato minkä näköstä öljyä. pitäs olla punasta. Voi olla myös vähän tummunuttakin mutta tolla 80tkm välillä ne ei mustu vielä. Jos haisee palaneelle / mustat niin ei oo kovin säännöllisesti vaihdettu ja saattaa tulla ongelmia.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: apa75 - 17.10.2013, 22:07:23
Meikäläisen 2,5T Geartronic V70:llä on nyt mittarissa 333tkm ja laatikko pelaa niin kuin pitääkin. Öljyt on vaihdeltu säännöllisesti n. 80tkm välein huuhtelemalla. Ihmettelen kun näitä automaatteja aina mollataan, että ei ne mitään kestä, itsellä nyt kolmas automaatti peräjälkeen ja kaikissa laatikot pelannut moitteettomasti. Kaikki saadaan rikki vääränlaisella käytöllä ja huonolla huollolla ja ei ne manuaalilaatikotkaan mitään ikuisia ole. Itse uskallan suositella automaattia, vaikka olisi enemmänkin ajettu, tietenkin aiemmat huollot olisi hyvä olla tiedossa. Koeajolenkillä kyllä yleensä jo huomaa, jos laatikossa on suurempaa ongelmaa :3/4 jättää sen:

t. apa75
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Vollemies - 17.10.2013, 22:36:06
No vaikkei kysyttykään niin vertailun vuoksi manuaalilla voi päästä kulurintamalla tasan 5 litraan kun vetää pitkiä siivuja mutta keskikululutus meikäläisen ajoilla hipoo kuitenkin kuutta. Manuaaleihin taitaa normaalisti joutua 300 000 paikkeilla remppaamaan kaksoismassapyörän ja kytkimen, hintaa tälle rempalle tulee vähintään 1500 €. Itse en automaatteihin uskaltanut sekaantua.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Hiltsu - 17.10.2013, 23:06:50
Itse emmin kanssa tovin kun tuli mahdollisuus ostaa tuo nykyinen V70 jolla oli ajettu 350tkm

Voin sanoa että turhaa murehdin, ainut mikä ehkä vähän sapettaa on kovempi polttoaineen kulutus, mutta korvautuneen mukavuudella. Toi laatikko on vaan niin mukava ajettava S*
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: mkorkalo - 17.10.2013, 23:41:17
Eikö noissa D5:n automaattilootissa ainakin 2002-2005 ollu tuo starttikehä mikä ainaki teettää ylimääräistä kulua? Sinänsä ei automaattilaatikon ongelma, mutta automaatilla varustetun D5:n ylimääräinen tyyppivika mitä ei ole manuaalivaihteisissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23019.0

Löytyy niitä murheita manuaaleistaki, vauhtipyörä + kytkin + työsylinteri vaihtoon n. 200-500 tkm välein. Hinta 1500 €. Nimimerkillä 275 tkm kohilla tehty. ;)
Itellä menee manuaalilla allekin 5 litraa satasella matka-ajo jos oikein hissuttelee.
Keskikulutus n. 5,7l/100km 35km työmatkassa + satunnaiset kaupunki- ja kauppa-ajot.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Tiku - 18.10.2013, 08:31:21
Bliz onkin jo tuupannut laatikolla komeat luvut.  :) Ei siis mahdotonta tuokaan. Vaikeus taitaakin olla valintavaiheessa, eli mistä saa luotettavasti tietää öljyjen vaihdetun, ellei ole merkintöjä huoltokirjassa? Tuskin mistään.

Itsellä tulee paljon kilometrejä, joten siksi automaatin polttoaineenkulutus kiinnostaa kovasti. Jos kuudella pääsisi niin se olisi vielä kipurajan sisällä. Pitkiä siivuja ajelen itsekin, 80 kilometriä suuntaansa, eikä juurikaan tule kaupungissa pyörittyä. Näin ollen tuo lukema voisi olla saavutettavissa. D5-manuaalin tiedänkin pihiksi, niitä vain on melkoisen vähän tarjolla.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Bliz - 18.10.2013, 08:54:01
Kyllä se alle kuuden menee. Mulla kesäpyörät vielä 225/45-17 mitkä varmasti ei rullaa helpoiten. Talvipyörillä kulutus tiippuu vähäsen ennen joulua mut sit taas paljon webasto käyttöä pakkasilla nostaa sen tohon vajaaseen kutoseen. Pienillä kevyillä kesäpyörillä vois joku 5,5 olla todellinen siihen pääsee noilla 205/50/16 talvikiekoillakin ennen webasto kautta.

Kesäpyörillä mittarivirhe aika nollissa mut talvikulutusta vähän kaunistaa ku mittari näyttää aavistuksen liikaa.

Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: lefa1 - 18.10.2013, 10:45:51
tuttavallani oli s80 99 vm 2.5 tdi vanha taksi laatikon öljyt säännöllisesti vaihdettu 750 000 tuhatta oli lasissa kilometriä ennenkun laatikko alkoi temppuilemaan

itselläni on s80 99vm 2.5 tdi ajettu 430 000 ja hyvin vielä pelittää
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: KantriJyri - 18.10.2013, 13:57:50
V70 -06 6-vaihteinen geartronic. Renkaat 225/45/17  kulutus pyörii 7-8 l/ 100 km. Ajotietokonehan näyttää jopa yli litraa vähemmäpää kulutusta. 260 tkm ajettu ja loova pelaa muuten ok mutta 5 ja 6 vaihdetta ku automaatti latoo pesään niin joskus tuntuu niinku menis rytkäsemällä ja tämä tapahtuu kun kaasua reippaasti.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Lapari - 18.10.2013, 14:35:12
Perustakaa joku osaava äänestys missä kysytään onko laatikko temppuillut. Jos on niin missä km lukemassa tapahtui ja oliko säännöllisesti huollettu. Tämmösen näin joskus bemarivoorumilla...
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: mjl77 - 18.10.2013, 23:21:27
Mulla s80 2.5tdi -01   Ajettu 569000km ja huollettu säännöllisesti.
On ollut taksina.

Nii ja toimii niinku uutena..
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Japit - 19.10.2013, 08:52:12
Volvo XC90 D5 -07 ajettu 166tkm, laatikon öljynvaihto huuhtelemalla tehty 150tkm kohdalla sinisellä. Alkoi pariviikkoa sitten viikkoa sitten nyppäseen 1 ja 2 vaihdoilla, näyttöön teksti "laatikko vaatii huollon". Huononi muutamassa päivässä kolmosen vaihtoihin. Volvolla tyly kommentti, koko laatikko vaihtoon, arvio töineen vajaa 7000e. En voinut uskoa kun mittarissa oli kilometrejä noinkin vähän ja laatikon öljyt oli hiljattain vaihdettu. Hain auton pois ja samalla ajolla tilanne huononi koko ajan. Otin yhteyttä esp autotrans huittisiin, jossa erittäin asiantunteva kaveri lopulta myös antoi diagnoosin laatikon vaihdosta. Lopulta auto vietiin Huittisiin laatikon vaihtoon vielä ajamalla, paikanpäälle saavuttua autosta ei löytynyt vaihteita enään ollenkaan.
Nyt asennettu uusi laatikko. Meikäläisellä ollut kahdeksan automaatti autoa peräkkäin, yksikään ei ole toiminut näin pehmeästi, jopa pienten vaihteiden vaihtoja ei huomaa.
Esp autotransissa kerrottiin nimenomaan että tämä laatikkotyyppi TC80 tarvitsee säännölliset öljynvaihdot (60tkm), muuten kestävyys voi olla mitä vaan kuormituksesta rippuen. Meikäläisen kilometreihin olisi pitänyt olla kaksi vaihtoa, joista ensimmäinen oli ilmeisesti jäänyt tekemättä. Meikäläisellä jäi itselle sellainen ajatus että tämä toinen öljynvaihto vaikutti laatikon laukeamiseen, missään asiaa ei myönnetty. Mutta olisiko jotain töhnää lähtenyt liikkeelle. Olisiko kannattanut jättää vaihtamatta ja ajella laatikko loppuun, en tiedä. Laatikko toimi loistavasti ennen öljynvaihtoa, tarkoituksena oli pitää autoa pitkään, joten öljynvaihto tuntui luonnolliselta noilla kilometreillä.
Joka tapauksessa oppirahat on nyt maksettu korkoineen. Tämä auto pidetään kauan ja seuraavasta tutkin varmasti onko laatikkoöljyt vaihdettu säännöllisesti. Uuteen laatikkoon aioin teettää nyt vaihdot 60tkm välein, huomattavasti halvempaa kuin vaihtaa laatikko.
Kuitenkin autot yksilöitä joten kilometrejäkään ei kannata pelästyä jos laatikko muuten toimii.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Bliz - 19.10.2013, 09:53:30
Tossa ois merkkikorjaamoillakin vähän parantamisen varaa kun ei osata korjata enään automaattia. Niitä on kuitenkin jo korjattu 60 vuotta liikkeissä ja takapihoilla ja autotalleissa mutta nyt merkkiliike ei osaa muuta kun myydä vaan uutta pakettia tilalle.

Paljon maksoi remontti huittisissa?
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Dave - 19.10.2013, 12:11:08
Typerää on myös se että automaatin öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ei moni normi autoista vähemmän kiinnostunut autoilija edes mieti tuollaisia... Joku vuosi sitten eräs tuttu sanoi vaan "joo, kyllä ne huollossa hoitaa", en jaksanut alkaa asiasta vääntämään. Ja kaippa manuaaliinkin olisi hyvä vaihtaa öljyt joskus, itse olen näin tehnyt. Siihen ei varmaan mitään suositusta ole kilsojen osalta? A-mallin Vectraan vaihdettiin ekan kerran öljyt laatikkoon vuosi pari sitten, vm. 95 ja alle 120 000km mittarissa silloin muistaakseni. Ei öljy kovin tuoretta enää ollut, hah.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Japit - 19.10.2013, 12:17:57
Merkkiliikkeessä myönnettiin suoraan että ainoat asiat mitä pystyvät tekemään on koko laatikon vaihto tai pelkästään venttiilipöydän vaihto (hinta reilu 2000e). Jos pelkän venttiilipöydän olisi vaihtanut niin mitään toimintatakuuta ei olisi saanut eli reilut pari tonnia olisi voinut mennyt "kokeiluun". Olisi pitänyt uskoa heti korjaamoalalla olevia kavereita ja viedä auto samantien pelkästään automaatteihin erikoistuneisiin korjaamoihin. Noitten tuntemus vaatii vuosien kokemusta ja erikoiskoulutusta. En usko että missään merkkikorjaamossa on automaattilaatikoihin koulutusta saanutta henkilökuntaa. Perushuollot luultavasti hoituu asiantuntevasti merkkikorjaamoissakin.
Eli kun totesin että laatikko oli sökö niin vaihtoehdot oli:
Takuupurkaamosta käytetty laatikko; riski että ei olekaan priima, vaihtoon menee kuitenkin lähemmäs 10h, tuskin koekäytetty
Puolasta/Latviasta "tehdaskorjattu" laatikko; näissä olisi ollut takuu 12kk, hinta tonnin halvempi, vaatisi oman asennuskorjaamon erikseen, vaatisi volvolla sopeutuksen (hinta 150e), jos laatikko hajoaisi niin kenellä vastuu, tehtaalla/asentajalla? Liikaa riskejä, joten tämäkin jää väliin.
Vanhan laatikon korjaus; vanhan laatikon korjausarvio vajaa 2500e, edelleen irroitus ja asennus ongelma, todella suuritöinen, kustannukset lähellä uutta laatikkoa.
Pienen harkinnan jälkeen annoin korjausvastuun esp autotransille; laatikko tulee aisinin oikeasta tehdaskorjaamosta, vaihdettu kuluvat osat aisinin merkkiosiin, laatikko testattu penkissä (tämä mielestäni takaa laadun), koko operaatio suoritetaan samassa paikassa (ei mitään jälkisäätöä takuista), takuu 12kk/30tkm, esp:ltä löytyy volvon sopeutusohjelmointi, volvo käyttää samaa aisinin laatikko toimittajaa (hinnassa tietenkin volvo-lisä), vikaan nähden nopea aikataulu (viikon projekti), palvelu asiantunteva ja hyvä.
Laatikolle hintaa vaihtoineen, öljyineen, sopeutuksineen 4500e. Kallis remontti, mutta luulisi nyt kestävän jonkun vuoden.   
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: mulugren - 19.10.2013, 22:06:16
Mahtaako pohjoissuomessa olla tommottisia esp:n kaltaisia pätevän maineessa olevia automaattilaatikko korjaamoita?
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Bliz - 19.10.2013, 22:23:42
Siekkinen on ainakin kova nimi kun puhutaan kireistä moottoreista. En tiedä tekeekö volvon laatikoita mutta käsittäkseni pitää pajaa pohjanmaalla.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Sami K. - 19.10.2013, 23:22:58
En tiedä kuin yhden Siekkisen joka korjaa tomaatteja. Maaninka on paikkakunta, alle sata Kuopiosta.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Hiltsu - 22.10.2013, 00:25:04
En tiedä kuin yhden Siekkisen joka korjaa tomaatteja. Maaninka on paikkakunta, alle sata Kuopiosta.
MK1 V70 laatikon korjas kaverin äiteelle ~700€
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: Jortsi - 22.10.2013, 09:14:07
Mahtaako pohjoissuomessa olla tommottisia esp:n kaltaisia pätevän maineessa olevia automaattilaatikko korjaamoita?

Rovaniemellä TJR-auto hoitaa tomaatit kuntoon. V70N:n laatikoiden korjuusta kyselin, niin sano että se venttiilipöytä on yleisin ja maksaa noin 750e (ulkomailta tilaamalla voi kuulemma satasen-pari säästää). Pari tonnia kustannusarvio muistaakseni kokonaisuudessaan. Sano että asiakkaat ei monesti tajua minkälainen homma on laatikon korjaus, vaan ovat suunnilleen samana iltana hakemassa autoa, niin kuin perushuollosta...
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: harddick - 22.10.2013, 18:04:40
Itsellä V70 D5 aut -03 ajettu 556 tuhatta km. Lootaöljyt vaihdeltu sadan tonnin välein, toimii niinkuin pitää(kop kop). Kulutus sekalaisessa ajossa noussut hiljalleen sieltä alle kuudesta lähes seitsemään eli suuttimille pitäis alkaa tekee jotain. Asentovaunun kanssa kulutus kympin nurkilla.
Hyvä huoltohistoria myös lootan öljynvaihtojen osalta ratkaisivat ostoksen.

Edellinen oli volkkarin Tdi:llä ja manuaali, kulutus tasan 5L sataselle ja vaununkans alle kymppi.
Otsikko: Vs: Automaatin kestävyys ja kulutus
Kirjoitti: kkrinne - 26.10.2013, 16:14:30
Typerää on myös se että automaatin öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ei moni normi autoista vähemmän kiinnostunut autoilija edes mieti tuollaisia... Joku vuosi sitten eräs tuttu sanoi vaan "joo, kyllä ne huollossa hoitaa", en jaksanut alkaa asiasta vääntämään. Ja kaippa manuaaliinkin olisi hyvä vaihtaa öljyt joskus, itse olen näin tehnyt. Siihen ei varmaan mitään suositusta ole kilsojen osalta?

Eikös ne joillakin merkeillä 'lupaa', että laatikon öljyt kestää koko laatikon eliniän? Nimenomaan.  ;)