Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juudes - 16.10.2013, 18:37:17
-
Yritin hakea aiemmista ketjuista, mutta enpäs löytänyt. Autossa on multilink, joten taka-akselin tykönä on tavaraa.
Tuollaiseen farkkuun pitää vaihtaa käsijarru ja olisi mukava tietää, mitä kaikkea siinä todella täytyy purkaa. Kovin piilossa vaijerit luikertelee. Varsinkin se "päävaijeri" sukeltaa näkymättömiin. On kyllä aika hankalan näköisessä paikassa se liitos siinä taka-akselilla. Hankala homma se tietenkin on, mutta kyllä mä sen teen, ei vaan huvittaisi hukata voimia turhan pähkimiseen ja purkamiseen kun kasata myös täytyy ne turhaankin puretut osat.
Please, jos joku viitsisi valaista minua niin olisinpas taas onnellinen hetken aikaa.
-
Mikä vaijeri sieltä on poikki ? Etuvaijerin kanssa saa pudottaa vähän pakoputkeakin muistaakseni ja olla ohuet ja pitkät sormet jne. Löysäämällä säädön edestä kokonaan saa sitä yhdistyspalikkaa pois raosta senverta että siihen pääsee käsiksi. Ja jos en ihan väärin muista, niin etuvaijeri menee suoraa vasempaan pyörään ja oikean puolen vaijeri siihen yhdistys palikkaan.
-
Kiitos vastauksesta !
Se yhdistyspalikka ruostunut ja oikealle menevä vaijeri korkkasi siitä irti. Onkohan niin, että pitää uusia se etuvaijerikin, takavaijerit on aiheuttaneet hykäyksen katsastuksessa 1,5 v sitten (jumitti hieman), mutta korjaamo sanoi saaneensa ne tilapäisesti toimimaan. Lienee tuo huomioonottaen viisainta uusia ne takavaijeritkin, vaikka ne ei poikki olekaan ?
-
Itse itselleni vastaten...
1. Keskikonsolin takapeitelevy irti, tuhkis irti ja alareunassa on kaksi klipsiä, mitä taivuttamalla peitelevy irtoaa.
2. Keskikonsolin peitelevy irti, käsijarrukahvan edessä oleva peitelevy irtoaa takaosasta kampeamalla. jonka jälkeen poista 2 torx- ruuvia. Sit irroita penkinlämmittimien kytkimet ja niiden merkkivalo. Irroita myös W-S-E kytkimeltä johto liittimestä.
3. Keskikonsolin tavaralokero irti, rojutilan pohasta peitelevy irti pienellä ruuvarilla kampeamalla, jonka jälkeen näet 2 torx-ruuvia, irroita ne ja sen jälkeen "rivakka tempaisu" rojutilan yläosasta ja sitte näetkin vaijerin pään.
4. Löysää vaijerin muovista kiristysmutteria, niin saat vaijerin pään irti, näet kyllä mistä :)
5. Takapenkkit pois , niin tää on farkkuun, taita lattiamattoa, tunnet päältäpäinkin, minne vaijeri menee. Irroita se kumitutti, mistä vaijeri sukeltaa auton alle.
6. Ryömi auton alle ja kisko vaijerin pää sieltä taka-akselin alta käsiteltäväksi, se tulee sieltä, kun vaijeri on irti käsjarrukahvalta.
7. Irroita molemmille takapyrörille menevä vaijeri hahloistaan, näet sen kyllä kun vaijerit on edessäsi.
8. Nyt oikaisen selostuksessa..... takarenkaat pois... jarrusatula irti....jarrulevy pois...kässärin rojut pois, uusia tilalle.
Tää riittää, jos ei tarvii uusia eteen menevää vaijeria.
9. Etuvaijerin uusimiseksi.... irroita joku ihmeellisen näköinen "suojamuovi" 3 ruuvia, 10mm, sieltä auton alta, suunnilleen kuskin perseen takaosasta.
10. Sitten tankin kiinnikkeet 13 mm, siinä irtoaa "tankin henkselit" ja tankin etupään kiinnike.
11. Pakota tankkia alaspäin niin paljon kuin se kohtuudella tulee, noin 20 mm, tämä siksi, jotta sulla on tilaa pujottaa käsijarruvaijerin kahvan puoleinen pää, sisältää jousen ja muovisen, pitkän sellaisen, olos hytistä auton alle, mutta odota hetki, kerron lisää.
12. Vaijeria pitäva klemmari irti, 10 mm, sieltä, missä pakoputki kurvaa taka-akselin ylitykseen. On muutoin hankala paikka, jos ei muuten onnistu, niin kuin minulla, niin paikanna paikka paikka tavaratilaan ja poraa se mokoma ruostunut ja jumittunut peltiin hitsattu kierreosa muttereineen pois.
13. Teippaa/kiinnitä vetovaijeri poistettavan käsijarruvaijerin päähän. Sillä ohjaillaan uusi paikalleen tankin ylityksessä
14. Nyt mielellään kaksi henkilöä...toinen vetää vaijeria takaa ja toinen ohjaa sormilla tunmnustelemalla mahdollisimman väljään tilaan noita vaijerin mutikoita.
15 Kun viimein saat sen paskan vaijerin ulos, ota olut, sitten uutta vaijeria kiinnittämään vetovaijeriin ja varovaista vetoa ja hitonmoista suostuttelua tankin ylitykseen.
16. Akselin ylityksen klemmarin jos olet joutunut poraamaan pois, niin suojaa ruosteelta jollakin mömmöllä ja käytä isoja prikkoja kumisilla prikoilla höystettynä.
17. Vaijerin pujottaminen kahvalle kysyy hermoja, mutta älä lannistu, säästät tukun euroja verrattuna siihen, että veisit sen korjaamolle. Kyllä se sinne menee!!
18. Vaijeri kahvaan kiinni päinvastaisessa järjestyksessä kuin pois otettaessa.
18. Tankin paikalleen nostoon käytä tunkkia ja laudanpätkää, tunkkeja ja lautoja tarvitset kaksi, molempiin tankin päihin, jotta saat ne tankin henkselit takaisin pulteilleen.
19. Takavaijerit huomaatkin sitten erittäin helpoksi.
Työn iloa !
-
Unohtui mainita, että tässä mallissa vm -96 960 stw tuossa käsijarrusysteemissä on kolme vaijeria, yksi tietenkin edestä taakse ja yhdistyskappaleesta molemmille takapyörille omansa.