Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: veijola - 17.10.2013, 16:56:11
-
Ei taho saaha selvyyttä asiaan. Eli otsikon auto,b244s,vapari muuttuvalla imuventtiilin ajoituksella. Voisiko joku ytimekkäästi kertoa miten tuo vvt pyörä asetetaan oikein. Nokkien hahlot kohdilleen perästä ja vvt:n liikevara myötäpäivään vai vastapäivään nokan yläkuolokohdasta? Ääripää siis ilmeisesti yläkuolossa mutta kumpaan suuntaan "klapi"?
-
Tuun nyt tähän vähä varkain kyselemään kun sama osa...
Eli purin jakopään suojan pois ja huomasin heti että hihna kulki hieman ulkona VVT pyörän päällä. Kokeilin nokkapyörää ja siinä tuntu selvä välys. Eli onko tämä nyt juuri se ongelma mitä tuo VVT pyöeä aiheuttaa vai onko mulla vaan nokkapyörä löysällä?
Jakopää tehty alle 5000km sitten.
Syy miksi tätä siis availin niin on vika koodi pakonokan ajoituksesta.
-
Niin ja VVT pyörä vaihdettu kansiremontin/ jakopäärempan yhteydessä ilmeisesti käytettyyn varaosaan eli on ollut irti.
-
Niin pitkittäinen välys akselin suuntaisesti? Kyllä pieni välys siinä taitaa olla normaalia.itse huomasin ainakin 5 vaihetta vasten taaksepäin pönkätessä autoa niin se vähän liikahti ulos. Tais se käsinkin tuntua. Itte meinasin sitä vvt pyörän säätövaraa pyörimusliikkeen suunnassa. Jos se ei oo oikein asetettu niin vvt hen liittyvä vikakoodi tulee. Jos en nyt ihan väärässä ole niin ei taida olla pakonokan asennolle anturia näissä niin ootko varma että oli pakonokkaan liittyvä koodi? Vai onko turbo kone, eikö vanhemmissa ole pakonokka muuttuvalla ajoituksella..jokatapauksessa tässä on oikein hyvä linkki vvt:n toimintaan:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/88544-variable-valve-timing-diagram-of-the-s80/
Poimintana tuolta kohdasta "intake camshaft", ei volvolla ilmeisesti ole tarkoitus ollut suorituskykyyn vaikuttaa muuttuvalla ajoituksella vaan pikemminkin päästöihin.
Ja itse itselleni vastaten, jos yhtään oikein tulkitsin tuota vinohammaspyörä mekanismia nii liikevara tulisi myötäpäivään, että saataisiin sitä overlappia mistä mainittiin tuossa toisessa kohdassa.
ja tuolla vanhempaan muuttuvaan pakonokkaan liittyvä ohje,lopussa videolinkki joka selventää huomattavasti asiaa,paremmin.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159754-how-to-replacing-1999-vvt-engine-cam-seals-and-setting-timing/
-
Joo hukkaan meni se raha kun vasta nyt tutustuin asiaan tarkemmin. luulin anturin olevan tosiaan sen nokan minkä päässä se on. Katsoin vaan varaosanumeron ja kävelin tiskille tilaamaan tietämättä että tuolla on tollanen solenoidi hässäkkä joka ohjaa nokkaa. :-[
http://www.ipdusa.com/products/7503/114852-exhaust-cam-position-sensor
Tuon siis uusin.