Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Akron - 19.10.2013, 19:44:17
-
Pitäis saada letkulämmitin kuntoon, ennen kuin kunnon pakkaset iskee. Viime talvet on menny lämmittämättäkin, kun ei ole siihen mahdollisuutta ollut, mutta nyt ois siihen mahdollisuus.
Oon seurannu lämmityspistokkeelta tulevaa johtoa jonkin näköisille johtimille, jotka ilmeisesti kiertyvät jonkun vesiletkun ympärille.
Onko tämä kyseinen letkun pätkä mahdollisesti se osa joka sitä nestettä lämmittää? Pitäisikö sen lämmetä kovastikin? Entä löytyykö letkulämmittimelle jostain oma sulake?
Itselläni tuo letkun pätkä ei tuntunut lämpeävän ollenkaan kahen tunnin lämmityksen aikana, joten vähän tuntuisi, että tuo lämmitin on rikki.
-
Ai siis lohkolämmitin?
Ei sillä autossa mitään sulaketta ole. Ainakin Defan versiossa kaapelin ympärillä on musta poimutettu metalli kuori, joka menee moottorin taakse, lämppärin vastuksen luo, joka oleilee siis moottorin sisällä. Ei sen letkun pidäkään lämmetä, koska se kuljettaa vain virtaa vastukselle.
Itsellä meni toissa talvena vastus rikki ja vaihdatin sen. Ei luulis olevan helposti kuluva osa kun ei ole liikkuvia osasia, mutta 20 vuotta on pitkä aika. Rikkinäinen osa näytti ihan samalta kuin uusikin.
-
Ei minulla ole kyllä mitään mustaa poimutettua metallikuorta. Nämä kaksi johdinta sijaitsevat moottorin etupuolella ja kiertyvät vesiletkun tapaisen letkun (joka ei ole metallia) ympäri eivätkä jatka matkaansa siitä mihinkään. Saatan olla nyt myös väärässä, en ihan tarkkaan muista. Otan huomenna kuvan kyseisestä letkusta.
EDIT: Ja eikös se ole Calixi, jonka lämpöpistoke on iso?
-
Khyyl, se...
Calixista ei olekaan kokemuksia itsellä...
-
(http://i41.tinypic.com/2mi2vlj.jpg)
Öljynsuodattimen alla menee jonkinlainen vesiletku. Sen ympärillä on jonkin näköinen panta, johon kaksi kuvassa näkyvää metallista johdinta menevät kiinni. Noilta johtimilta menee johdot suoraan lämpöpistokkeelle auton keulalle. Tuo letku ei ainakaan ole tunnettavasti lämmennyt kun on pari tuntia ollut roikassa kiinni.
-
Noissa metalli putkissa menee johdot itse vastukselle, joka on upotettu lohkon sisää. Ja tuo vastus on vaihto tavaraa. Kokeile sitä lohkoa, siitä kohtaa mihin noi "putket" menee, pitäis tuntua lämpöiseltä, jos toimii. :hello:
-
Tuo letku ei ainakaan ole tunnettavasti lämmennyt kun on pari tuntia ollut roikassa kiinni.
Sitten on melko varmasti rikki...kyllä pitäisi olla parin tunnin lämmityksen jälkeen selvästi lämmin tuon putken jos vastus on kunnossa. Itse väitän että ne vastuksen ovat kylläkin tuon letkun sisällä eikä lohkossa ja sitä paitsi tuo letku menee vesipumpulle. Tosin yleensä nuo vialliset vastukset polttavat sulakkeenkin.
toimivasta lohkolämmittimestähän kuuluu myös pientä "rutinaa" kun se alkaa lämpenemään.
Tuohan on periaatteessa ihan samanlainen kuin lohkolämmitinkin mutta tuossa on vastus vesiletkun sisällä eikä lohkossa, eli oikealta nimeltään juurikin tuo letkulämmitin.
-
Tarkoitan noita n. 6mm metalli "putkia" 2kpl, ne on osa sitä vastusta, ja näyttäis menevän lohkoon. Sii :hello:s lohkolämppäri.
-
Kuvasta vaan ei näe, että mihin ne kaks vastusta menee...
-
Jos tuo on alavesiletku niin eikös se silloin ole ihan selvä homma että ne vastukset ovat tuon letkun sisällä. Jos menisivät lohkon sisälle asti niin olisivat silloin vesipumpussa ;D
tuossa on vielä kuva tuollaisesta lämmittimestä
(http://www.merteil.fi/kuva-data/50471.jpg)
-
Tämä selvä.
-
Kokeillaan lämpeneekö mikään tuosta lähettyviltä. Jos ei niin eikun uutta osaa motonetistä kyselemään...
-
Ei ruvennu lämpeemään. Eivätkä motonetistä osanneet sanoa minkälainen vastus sinne passaapi.
-
Joo ei ne Motonetissä, mutta AD Varaosamaailmassa voivat osatakin tietää...
-
katot liittimen miten ne johdot on siellä..
eli onko siellä kolme pitkulaista pystyssä vai onko se ylin poikittain. volvon oma olikohan että oli vinottain liittimet... volvon omaan ei saa enää vastuksia mistään..