Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valmet-20 - 19.10.2013, 20:29:14
-
Miksun hyvillä ohjeilla alatukivarsi vaihtuu kyllä, mutta yksi hankaluus on. Nimittäin lopuvaiheessa alapallon saaminen napaan kiinni. Jos yrittää nostaa tunkillä napaa ylöspäin, pyrkii se tulemaan myös ulospäin, jolloin vaarana vetoakselin pullahtaminen. Tarvii aikamoista vipuvartta, että alatukivarren saa painettua niin alas, että alapallo mahtuu koloonsa.
Onko tähän jotain jekkua olemassa?
-
S80 annoin etutolpan ja navan roikkua vapaana ja faija rautakangella paino alatukivartta alaspäin ja siitä sitten alapallo kohalleen ja kankea löysemmälle. Kivasti meni ( ja helposti ) paikalleen.
-
Tai painaa jousta kasaan,toinen konsti :P
-
Ethän yrittänyt paikalleen siten että nivel oli kiinni olka-akselissa? Kun laittaa nivelen ensiksi kartiostaan kiinni tukivarteen niin tarvii vain vähän painaa tukivartta että nivelen rungon booriosan saa tilaansa olka-akseliin.
-
Kuormaliinaa olen käyttänyt apuna, vahva räikkäliina kiinni alatukivarteen toiselta puolen ja kiristää niin loppu menee jo helpommin.
-
Jos yrittää nostaa tunkillä napaa ylöspäin, pyrkii se tulemaan myös ulospäin, jolloin vaarana vetoakselin pullahtaminen.
Juurikin tuo liina systeemi toimii hyvin. Tolppa liinalla runkoon kiinni ja sitten tunkilla navasta ylös. Tuota en ole kokeillutkaan että laittaa pallon aluksi kartiosta kiinni, johtunee siitä että itsellä on aina ollut helvetin hankala saada ne boorit menemään kohilleen, se ei todellakaan ole holahtanut paikoilleen.
-
No ei sitä millään tunkilla,auto nelipistenosturilla ja yläpäästään T mallinen teline jousijalan alapään ja lattian väliin ja nosturia lasketaan alaspäin,pyörännavasta jos jos yrittää niin saattaa lenksahtaa mihinpäin hyvänsä,jousijalan alapää on paljon ylempänä :nohnoh
-
Keväällä tuli harjoiteltua... Tohelona en tullut hankkineeksi pyörännavan pulttia joten en sitä sitten uskaltautunut aukaisemaankaan.
A) Pujotin tukivarren paikalleen ja takahelan omaan koloonsa ja pultin reikään. Alapallo oli helppo panna paikalleen, kun etuhela oli vielä irti mutta tässä jäi vaikeaksi kohdaksi tietty ne etuhela pultit. Jotta etuhelan pultin sain kierteelleen, pyöritin sen etummaiseen kierteeseen 150 mm M12 pultin puoliväliin ja väänsin kumihelan kierteet suoraan pultin ja putken pätkän avulla ja näin sain sen toisen pultin paikoilleen. Toinen menikin sitten ihan ongelmitta. Jos olisi ollut apulainen laittamaan tuota ensimmäistä pulttia, olisi ehkä onnistunut hienosti mutta yksin oli vähän vaikea saada sitä pulttia paikalleen ja vääntää yhtä aikaa etuhelan kierteet pultin suuntaiseksi. Tukivarsi tuppasi liikkumaan ja se piti saada melko hyvin suuntaansa, jotta pultti lähti kierteelleen.
B) Tuumaustauolla tutkin sitten Alfamerin kirjaa... Ja siellä oli tuo taljasysteemi vinkki (=sidotaan jokin sopiva vääntövarsi tukivarteen ja painetaan) . On ehkä helpompi ja sopii hyvin jos on hommassa yksinään. Raa'astihan sitä pitää vääntää mutta taitavathan nuo helat leikin kestää. Tämä sopikin hyvin vänkärin puoleiseen, kun siellä se etuhelan kiinnityspultin pujotus olisi ollut entistä vaikempaa.
Kun pulttia ei ollut niin yritin elää sen mukaan. Miksun tukivarren vaihto-ohjeet sekä sisemmän nivelen leviämistaipuksen luin vasta täältä homman jälkeen mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa :D
Tuosta alla olevasta kuvasta näkee muuten ne kumipuslien suunnat, jos joku sattuu puristelemaan uusia paikoilleen ja on liian hätäisesti ottanut vanhat jo irti. Itselläni nuo tukivarret ammottavat edelleen tyhjyyttään, kun alumiini on halpaa ja kumi kallista. Ehdotettu on ainakin uretaanipuslia eteen ja alkuperäisiä taakse. Pikkuhiljaa pitänee alkaa rueta hommailemaan. Nuo ovat alkuperäiset Volvon leimoilla mutta Biltemalaiset olivat aivan samanlaiset valunystyröitä myöten mutta ne Volvon leimat niistä puuttuivat.
(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Volvontukivarret_zps1653f831.jpg)
-
Alapallo menee tosiaan helpohkosti paikoilleen tukivarteen kun rautakangella vääntää vaan reilusti tukivartta alas ja tönäisee alapallon reikäänsä. Kyllä ne puslat siinä periksi antavat sen verran.
Itsekin taistelin etutukivartta paikoilleen ennen kuin totesin, että kallistuksen vakaajan koiranluu kannattaa löysätä mahdollisimman löysälle yläpäästään, ei kuitenkaan tarvitse tai kannata irroittaa kokonaan, koska siitä seuraa omat taistelunsa.
-
Alapallo menee tosiaan helpohkosti paikoilleen tukivarteen kun rautakangella vääntää vaan reilusti tukivartta alas ja tönäisee alapallon reikäänsä. Kyllä ne puslat siinä periksi antavat sen verran.
Itsekin taistelin etutukivartta paikoilleen ennen kuin totesin, että kallistuksen vakaajan koiranluu kannattaa löysätä mahdollisimman löysälle yläpäästään, ei kuitenkaan tarvitse tai kannata irroittaa kokonaan, koska siitä seuraa omat taistelunsa.
Edelleen... Ota se alapallo irti "booreista" eli 2 pulttia irti ja tarvii paljon vähempi tapella alaspäin.
-
Itse laitoin vähän samalla tyylillä kuin vollemies. Tosin tein silleen, että tukivarren etummaisen helan pultit oli irti, alapallo tukivarren koloon ja mutteri paikoilleen ja jarrulevystä tunkkasin, että etummaisen helan reijät oli kohdillaan ja pultit vaan kiinni. Aika paljo sitkaampi vääntää sitä tukivartta kun on uudet puslat eikä vanhat p*skaksi revenneet ja kaikenlisäksi oli rautakanki hukassa. Ja nuo etuhelan pultit ei ole iso homma irrottaa jos pohjapanssari on vielä irti. Itsellä sitä ei näköjään ole ollenkaan :D
-
Edelleen... Ota se alapallo irti "booreista" eli 2 pulttia irti ja tarvii paljon vähempi tapella alaspäin.
2:ssa pultissa on enemmän työtä kuin yhdessä pultissa ja rautakangella vääntämisessä ;D Se pallonivelen pultti muljahtaa hyvin paikoilleen kun rautakangella vääntää.