Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvesteri - 19.10.2013, 20:42:06

Otsikko: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: volvesteri - 19.10.2013, 20:42:06
-09 V70 2.4DA ja väljä raidetangon pää. Onkohan tähän hankala homma vaihtaa itse? Kuskin puoleinen pää olisi kyseessä, ja vaihdan kummatkin päät kun joutuu suuntaukseen viemään kuitenkin...ja se on se kallein osa hommasta :D

mk2:een vaihdoin kerran itse, ja siinä se sisempi pää oli kyllä kinkkinen. Julmetuilla putkitongeilla sain lopulta avattua sen. Vänkärin puolelle ei käsittääkseni olisi edes muut työkalut mahtuneet, paitsi se Wirallinen irroitustyökalu?
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 19.10.2013, 21:00:58
Suurinpiirtein vastaava homma, kuin siinä tekemässäsikin, en osaa sanoa, että onko sun työkaluilla kinkkisempi vai helpompi.
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: J.M.K.E - 19.10.2013, 22:45:38
Helppo homma vaihtaa, ja sisäpääkin helpompi kuin II- koppaisessa (ainakin kuskin puolelle). Sisäniveleen on sitten olemassa
kaksi eri vaihtoehtoa, (pituusero) liittynee jotenkin cruisen ominaisuuksiin :idiot2: Jokatapauksessa kannattaa varmistaa varaosaputkan tiskillä?
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: volvesteri - 20.10.2013, 11:14:01
Joku tämmöinen voisi olla kova sana (harmi ettei ainakaan Motonetistä löytynyt):

(http://www.matcotools.com/ProductImages/TRT49.jpg)

Hankalintahan tuossa vaihdossa on ajoitus. Renkaat pitäisi suunnata vaihdon jälkeen (kerran kokeilin laskea kierteitä ja se nyt ainakaan ei toiminut  ;D ), eli jollekin pajalle pitäisi päästä ajamaan suoraan. Kun olisi tarvetta ajaa työn takia 760km viikossa... Ehkä säästäisi rahaa, jos ostaisi omat suuntausvälineet.
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: (Miksu) - 20.10.2013, 11:27:20
Joku tämmöinen voisi olla kova sana (harmi ettei ainakaan Motonetistä löytynyt):

(http://www.matcotools.com/ProductImages/TRT49.jpg)

Hankalintahan tuossa vaihdossa on ajoitus. Renkaat pitäisi suunnata vaihdon jälkeen (kerran kokeilin laskea kierteitä ja se nyt ainakaan ei toiminut  ;D ), eli jollekin pajalle pitäisi päästä ajamaan suoraan. Kun olisi tarvetta ajaa työn takia 760km viikossa... Ehkä säästäisi rahaa, jos ostaisi omat suuntausvälineet.

Aurauksen säätöön löytyy tosi edullisia työkaluja, jos jaksaa itse nähdä vähän vaivaa, niin onnistuuhan se.
Esim. tossa on todella pätevä työkalu siihen hommaan
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Puusepan-mitta/Terasmittanauha-162941/
(Eikä tää ollu edes sitten vitsi :) )
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: volvesteri - 20.10.2013, 12:20:45
Aiemmassa Volvossa kokeilin pari kertaa säätää kulmat laservatupassilla. Ja kerran mittanauhalla ja nuppineuloille. Arvatkaas menikö auto suoraan  :D Homman teki haastavaksi, kun piti yksin hoitaa koko homma. Vaimoa koitin saada apuun, mutta eihän siitä mitään tullut. Riitaa vaan.
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: volvesteri - 23.10.2013, 21:08:37
No näköjään ei kannata mennä merta edemmäksi kalaan:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Tyokalut-etupaan-osia-varten-sisempi-ohjausnivel-191506/
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: Deefive - 05.11.2013, 23:57:21
Minkähän hintainen operaatio kyseessä? Itsellä olisi kuskin puolelta vaihtokunnossa mutta kun on näissä hommissa peukalo keskellä kämmentä ja aika kortilla (seliseli...) niin on pakko käyttää valmiilla.
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: NordicR - 06.11.2013, 00:24:17
Ulomman pään pystyt / osaat vaihtaa helposti itsekin. Ei juurikaan pysty sössimään mitenkään, käytännössä mutteri auki että lähtee irti pyörännavasta, lukkomutteri auki ja kääntää ulomman pään avaimella pois sisemmän kierteiltä. Sisempään päähän tarviikin sitten isot putkitonget tai yllä olevassa bilteman linkissä olevan erikoistyökalun, teknisesti ei ole vaikea homma. Ensin suojakumin klemmarit irti ja suojakumi pois. Sitten vaan tongeilla kääntää sisemmän pään pois kierteiltä. Uusi käännetään pohjaan asti tiukkaan kiinni, suojakumi päälle ja thäts it.

Korjaamolla ihan maksimissaan tunnin homma ulompi pää, luultavasti jos molemmat tai pelkän sisemmän vaihtaa niin se pyörii tunnin kieppeillä riippuen paikasta. Kulmien säätö sitten maksaakin paikasta riippuen 60-90e luokkaa.
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: hapatsu - 16.01.2014, 13:01:32
Mullakin olisi vaihdettava ainakin ulompi pää toiselle puolen..
Onko alkuperäisen osan valmistajasta tietoa?
Löytys ainaki TRW ja Lemförder merkkisinä.
Jos uusi osa sattuisi olemaan samaa merkkiä niin voisin päästä ilman kulmien suuntausta  ::)
Koitin tutkailla omastani sitä merkkiä mutta en saanut selvää, sen verran ruostetta jos kertynyt.
Otsikko: Vs: Raidetangonpään vaihto
Kirjoitti: hapatsu - 17.01.2014, 07:49:32
Noniin paikallisesta varaosaputkasta saisi Lemförder merkkisenä sisäpään+ulkopään hintaan 77,50e.
Mietin vain tuota sisäpään vaihtoa, kannattaako siihen olla tuo erikoistyökalu vai mahtuuko suoraan lenkkiavain, ja minkä kokoinen se on jos tekisin itse sopivan..
En viitsisi ruveta putkipihdeillä sorkkimaan uutta osaa.