Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Notko - 20.10.2013, 00:21:10

Otsikko: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Notko - 20.10.2013, 00:21:10
Morjens! Oon uus täällä foorumilla ja halusin kysyä teiltä Volvo harrastajilta vähän mielipidettä auton valintaan. Itellä ei niinkään kokemuksia Volvoista ja sen takia päätin tulla tänne kyselemään.

Jos olen väärässä paikassa kysymyksieni kanssa niin kiitos ja anteeksi.

Elikkä Volvo S60 ollaan vaimolle kateltu ja vuosimalli ois tuossa 2004 pinnassa, hintaluokka 8-10tonnin luokkaa.
Ehottomasti bensa malli ja pääosin työmatka-ajoa noin 65km/pv.

2.4 170hv malli on ollu tapetilla ja kiinnostaiski kuulla mitä sellaset suurinpiirtein kuluttaa?

Alle 200tkm on lähtökohtaisesti mietitty, mitä vikoja/remontteja näillä kilometreillä on edessä/mitä "pitäis" huoltokirjasta JO löytyä?

Tuossa olis yks kriteereihin sopiva yksilö oulussa joten linkkaan sen tähän ja jos joku viitsii käydä kurkkaamassa ja kertoa mielipiteensä niin olisimme tosi kiitollisia!

http://www.nettiauto.com/volvo/s60/5936257
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Anssi_ - 20.10.2013, 00:51:23
Eikö diesel olisi noilla kilometreillä jo järkevä vaihtoehto? S60 löytyy myös esim. D5-malli.

Itsellä ollut nyt nelisen vuotta -01 S60 2.4 bensa turbo automaatilla ja olen kyllä tykännyt, vaikkakin tuntuu että huollot ja osat hitusen arvokkaampia kuin esim opel, nissan, toyota yms. mutta ajettavuus jotain aivan toista luokkaa.

Autollani oli ajettu n 160tkm kun sen ostin ja nyt alkaa olemana 210tkm mittarissa.

Suurempia huoltoja ovat olleet:
-lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
-jarrulevyjen ja palojen vaihto
-iskarien vaihto
-kaasuläppäkotelon vaihto (ymmärtääkseni tyyppivika vuosimalleissa -01 ja -02 joissa käytetty magneti marellin kaasuläppäkoteloa)
-pakoputken vaihto katalysaattorista taaksepäin.

Jakohihnan vaihtoväli on muistaakseni 4v tai 120tkm ja automaattivaihteisissa vaihteiston öljynvaihtovälisuositus 80tkm.
Omastani ei tuosta vaihteistoöljyjen vaihdosta mitään merkintää löytynyt, olen siihen öljyt vaihtanut ja hyvin on laatikko toiminut.

Omani kuluttaa keskimäärin 10-11 l/100km, maantiellä kulutus 8-9 l/100km riippuen nopeudesta, eli varmaan hieman pienempään kulutukseen voisi tuolla 170-heppaisella päästä.

Jokainen autohan on yksilö riippuen kuinka sitä on pidetty ja huollettu ja kuinka sillä on ajettu eli koeajolla käydessä kannattaa ajaa hieman ronskimmin niin kuulee paremmin jos autossa on ylimääräisikä kolinoita yms.
Mutta jos on hyvin pidetty/ huollettu niin melko toimintavarmojahan nämä volvot ovat ja mielummin kolaroin volvolla kuin toyotalla  ::)

Täältä voi vielä katsella millaisia vikoja noissa voi ilmetä: http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/volvo/s60/1135236880832 (http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/volvo/s60/1135236880832)

Toivottavasti tästä on edes jotain apua auton valinnassa  :)
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Tuomas-89 - 20.10.2013, 09:30:01
Isälläni on S60 2.4 140hv bensa keskikulus ollut 7.7 litraa sekalaista ajoa mut eniten maantie ajoa tulee
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: macro - 20.10.2013, 11:39:51
Eikö diesel olisi noilla kilometreillä jo järkevä vaihtoehto? S60 löytyy myös esim. D5-malli.

Näi itekki aattelin, mutta laskin kouraan niin:
65km/päivä = 325/viikko = 1300kk
Vuodessa työssäkäyntikuukausia 10.5=13650 (lomat & arkipyhät pois)
Eipä noilla vielä aivan kannata dieseliä.

Mutta jos muuta ajoa tulee, ja kilsat lähemmäs 20tkm niin ehdottomasti D5.
Iskarit, jarrut jne. samaa kuluvaa osaa, muuten tekniikan puolesta tohtii enempi ajetunkin ostaa. Ja paljon miellyttävämpi ajettava tuo kone, kuin vaparibensat.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: kempula - 20.10.2013, 12:05:59
Tuo linkin auto on muuten -05 :)
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Ribbe - 20.10.2013, 12:10:31
Tuo linkin auto on muuten -05 :)
johon laitettu rumasti vanhempaan malliin tarkoitettu stereoiden asennuskehys ja katkottu sen takia koristelistat.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: D5GT - 20.10.2013, 12:12:44
Kun vertailee dieselin / bensan kuluja pitää muistaa se että bensavehkeestäkin maksetaan veroa kun laskee kuoletettavaa..  Diesel voi tulla kannattavaksi yllättävän pienillä kilsoilla.

Pari sataa työpäivää lienee lähellä totuutta, jos käy normaalisti työpaikalla.

Maantiellä tasavauhdilla tollanen 170hp kone menee ihan järkevillä lukemilla.
Otsikko: -
Kirjoitti: Kraft - 20.10.2013, 15:58:33
-
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Anssi_ - 20.10.2013, 23:09:44
johon laitettu rumasti vanhempaan malliin tarkoitettu stereoiden asennuskehys ja katkottu sen takia koristelistat.

Eli varmaankaan nuo ratissa olevat radion ohjaimetkaan toimi.. ei mitään järkeä minusta tuossa ratkaisussa  :idiot2:
huomattavasti järkevämpi ratkaisu minun mielestä olisi ollut esim. http://www.ycarlink.com/pd_10524_Car-MP3-Integration-kit-for-Volvo-HU403-HU555-HU601-HU603-HU611-HU613-HU803.htm (http://www.ycarlink.com/pd_10524_Car-MP3-Integration-kit-for-Volvo-HU403-HU555-HU601-HU603-HU611-HU613-HU803.htm)
mutta jokainen tekee kuinka tykkää
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Notko - 21.10.2013, 17:08:52
Mites tuo naapurimaan volvo tarjonta...? Minkä verran tulee veroja jos sieltä tuottais tommosen s60 manuaalina + alle 200tkm ajettuna..? Mahdollisesti momentum varustellun?

Onko täällä foorumilla joku joka noita ruotsin volvoja jobbaa suomen puolelle?

Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: nupaha - 21.10.2013, 22:15:34
Mites tuo naapurimaan volvo tarjonta...? Minkä verran tulee veroja jos sieltä tuottais tommosen s60 manuaalina + alle 200tkm ajettuna..? Mahdollisesti momentum varustellun?

Onko täällä foorumilla joku joka noita ruotsin volvoja jobbaa suomen puolelle?
Kruunun kurssi on vähän huono nykyään Ruotsin tuonnille. Aikoinaan kun katselin tuolta Volovoja, niin sai eurolla melkein 11kruunua, nykyään noin 8,5.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: rommitommi - 22.10.2013, 08:11:03
Eiköhän noilla kilsoilla jo diesel kannata...

Jos ajaa 13tkm vuodessa ja dieselin hinta on 1.45e/litra ja bensiinin 1.55e/litra, ja bensa kuluttaa 8 litraa ja diesel 6 litraa, niin nämä kulut ovat 1612e bensalle ja 1131e dieselille. (Veikkaan, että kulutus on kummallekin moottorityypille vähän yläkanttiin, jos kyse on pelkästä maantieajosta)

Dieselin käyttövoimavero+ajoneuvovero on 580e ja bensalle ajoneuvovero on 235e.

Kokonaiskulut vuodessa diesel: ~1700e ja bensalle ~1850e.

Tietysti kannattaa myös huomioida se, että diesel pitää hintansa paremmin isoilla kilsoilla.

Itse en ainakaan sulkisi dieseliä pois noilla kilsoilla.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Volvo-car - 22.10.2013, 09:53:35
Eiköhän noilla kilsoilla jo diesel kannata...

Jos ajaa 13tkm vuodessa ja dieselin hinta on 1.45e/litra ja bensiinin 1.55e/litra, ja bensa kuluttaa 8 litraa ja diesel 6 litraa, niin nämä kulut ovat 1612e bensalle ja 1131e dieselille. (Veikkaan, että kulutus on kummallekin moottorityypille vähän yläkanttiin, jos kyse on pelkästä maantieajosta)

Dieselin käyttövoimavero+ajoneuvovero on 580e ja bensalle ajoneuvovero on 235e.

Kokonaiskulut vuodessa diesel: ~1700e ja bensalle ~1850e.

Tietysti kannattaa myös huomioida se, että diesel pitää hintansa paremmin isoilla kilsoilla.

Itse en ainakaan sulkisi dieseliä pois noilla kilsoilla.

Juuri näin. Olen myös laskeskellu että dieseli tulee jopa 10000km vuotuisella ajolla halvemmaksi, koska tuo polttoaineiden litrahinnan ero (vaikka sitä on yritetty kaventaa dieselin veroja enempi nostamalla) on käytännössä vieläkin isompi kun tässä laskelmassa ja myös tuo kulutuserokin on käytännössä vielä isompi, mutta hyvin realistinen laskelma muuten. Vai kuka pääsee V70 bensakoneella sekalaisessa ajossa 8L/100km, siis ihan oikeesti? Dieselillä sekalaisessa ajossa 6L/100km ei ole temppu eikä mikään. Pitää myös muistaa kun vertaillaan dieseliä ja bensaa, molempien pitää olla samaa ikäluokkaa että ovat vertailukelpoiset. Tietty jos verrataan uutta bensakonetta ja 10 vuotta vanhaa dieseliä, dieselin kannattavuus on varmasti heikompi...
Jos vedetään jotain perävaunua, kulutusero kasvaa vielä lisää. Dieselissä kulutus nousee paljon vähemmän kun bensakoneisessa vaikka auto olis lastattu täyteen kantavuuteensa.
Lisäksi pitää ottaa huomioon dieselin parempi vääntäminen, konetta ei tartte huuattaa niin paljon kun bensakonetta ja vetokykykin on parempi. Huoltojen ja vakuutusten hinnatkin taitaa olla aika lailla samaa luokkaa.

Dieselin heikko kohta bensaa vastaan on sen huonompi lämpeneminen talvella, mutta tämäkin on suurimmassa osassa hoidettu lisälämmittimellä ja vaikka sitä käyttäisi ahkerasti, silti kulutus pysyy paljon alempana kun vastaavassa bensassa. Taitaa olla vielä niin että bensakoneen kulutus nousee talviajossa enempi kun vastaavassa dieselissä.

Sanoisin että bensakone on kannattava jos ajaa selvästi alle 10000km vuodessa ja ei vetele koskaan mitään peräkärryä tai ajelee yksin ilman isompaa kuormaa ja ajot on muutenkin satunnaisia.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: remes - 22.10.2013, 16:25:24
Olen muutamaan kertaan ollut työkaverin vapari 2.5 20v V70:n kyydissä. Sehän on täysin kuollut alaväännöiltään, jos metrejä tulee edes lähelle että diesel kannattaa taloudellisesti niin valitsisin ehdottomasti D5:n.
Jos bensa pitää ehdottomasti olla niin ainakin koeajaisin matalapaineturbon.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: kempula - 23.10.2013, 10:38:08
Juuri näin. Olen myös laskeskellu että dieseli tulee jopa 10000km vuotuisella ajolla halvemmaksi, koska tuo polttoaineiden litrahinnan ero (vaikka sitä on yritetty kaventaa dieselin veroja enempi nostamalla) on käytännössä vieläkin isompi kun tässä laskelmassa ja myös tuo kulutuserokin on käytännössä vielä isompi, mutta hyvin realistinen laskelma muuten. Vai kuka pääsee V70 bensakoneella sekalaisessa ajossa 8L/100km, siis ihan oikeesti? Dieselillä sekalaisessa ajossa 6L/100km ei ole temppu eikä mikään. Pitää myös muistaa kun vertaillaan dieseliä ja bensaa, molempien pitää olla samaa ikäluokkaa että ovat vertailukelpoiset. Tietty jos verrataan uutta bensakonetta ja 10 vuotta vanhaa dieseliä, dieselin kannattavuus on varmasti heikompi...
Jos vedetään jotain perävaunua, kulutusero kasvaa vielä lisää. Dieselissä kulutus nousee paljon vähemmän kun bensakoneisessa vaikka auto olis lastattu täyteen kantavuuteensa.
Lisäksi pitää ottaa huomioon dieselin parempi vääntäminen, konetta ei tartte huuattaa niin paljon kun bensakonetta ja vetokykykin on parempi. Huoltojen ja vakuutusten hinnatkin taitaa olla aika lailla samaa luokkaa.

Dieselin heikko kohta bensaa vastaan on sen huonompi lämpeneminen talvella, mutta tämäkin on suurimmassa osassa hoidettu lisälämmittimellä ja vaikka sitä käyttäisi ahkerasti, silti kulutus pysyy paljon alempana kun vastaavassa bensassa. Taitaa olla vielä niin että bensakoneen kulutus nousee talviajossa enempi kun vastaavassa dieselissä.

Sanoisin että bensakone on kannattava jos ajaa selvästi alle 10000km vuodessa ja ei vetele koskaan mitään peräkärryä tai ajelee yksin ilman isompaa kuormaa ja ajot on muutenkin satunnaisia.

S60:llä pääsen ainakin.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: rommitommi - 23.10.2013, 10:46:14
S60:llä pääsen ainakin.

Ei ainakaan 2.5T:llä.

Itsellä keskikulutus oli aina päälle 10 litraa satkulla kesällä, talvella mentiin jossain 12 litran paikkeilla.

Joskus maantiellä ajotietokone saattoi näyttää seiskalla alkavia kulutuksia, mutta todellisuudessa meni kaheksan litraa tai vähän päälle. Ei todellakaan enää tätä päivää toi Volvon bensavitonen...

Nykysellä dieselillä samassa ajossa en ole kertaakaan saanut oikeaa kulutusta yli kuuden litran, motarillakin pääsee alle viidellä. Vääntöäkin on enemmän, joten eipä ole ollut 2.5T:tä ikävä ;)
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Ribbe - 23.10.2013, 11:22:03
Ei ainakaan 2.5T:llä.

Itsellä keskikulutus oli aina päälle 10 litraa satkulla kesällä, talvella mentiin jossain 12 litran paikkeilla.

Joskus maantiellä ajotietokone saattoi näyttää seiskalla alkavia kulutuksia, mutta todellisuudessa meni kaheksan litraa tai vähän päälle. Ei todellakaan enää tätä päivää toi Volvon bensavitonen...

Nykysellä dieselillä samassa ajossa en ole kertaakaan saanut oikeaa kulutusta yli kuuden litran, motarillakin pääsee alle viidellä. Vääntöäkin on enemmän, joten eipä ole ollut 2.5T:tä ikävä ;)
Tarkistitko paljonko ajotietokone valehteli? Omasta pari kertaa tarkistanut ja järkiään puoli litraa liian isoa kulutusta näyttää, eli maantiellä pääsee alle kasin aika helposti.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Notko - 04.10.2014, 23:30:09
Nyt on vaihtoehdoksi noussut Volvo v50 2.0D manuaalina -07.
Momentum varustelutasolla, 200tkm ajettuna.

Onko näissä mitään ihmeellisiä vikoja?
Mitä tulis olla tehtynä jos on ajettu 200tkm?
Mitä luultavasti näillä kilometreillä vielä edessä?
Ruosteherkkä?

Laittakaa plussat ja miinukset...?
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Rami.P - 05.10.2014, 10:30:52
Alusta noiss v50 2.0D on ainakin huonompi kuin isompo koneisissa. Taitaa näissä vajaa pyttysissä olla muistaakseni
Ford Focuksen tekniikka ja alusta. Voin muistaa väärinkin. Ajettavuus ainakin oli eri luokkaa mitä joskus aikoinaan ajanut.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Dave - 05.10.2014, 13:21:53
Mites kakkoskoppainen V 70? Vitoskone ja oma alusta.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Ville K - 05.10.2014, 13:31:43
Nyt on vaihtoehdoksi noussut Volvo v50 2.0D manuaalina -07.
Momentum varustelutasolla, 200tkm ajettuna.

Onko näissä mitään ihmeellisiä vikoja?
Mitä tulis olla tehtynä jos on ajettu 200tkm?
Mitä luultavasti näillä kilometreillä vielä edessä?
Ruosteherkkä?

Laittakaa plussat ja miinukset...?
Toihan on "volvo" missä on ford focuksen alusta ja taitaa olla sitikan kone..
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: 240-gl - 05.10.2014, 13:42:37
Toihan on "volvo" missä on ford focuksen alusta ja taitaa olla sitikan kone..
citikan moottoreista en tiedä, mutta kai noi fordin alustat on ihan ok, ainakaan focuksessa tai mondeossa ei ole tullut mitään yllättävää vastaan.
Otsikko: Vs: Vaimolle autoa...
Kirjoitti: Notko - 05.10.2014, 21:59:22
Mites kakkoskoppainen V 70? Vitoskone ja oma alusta.

Kympin hintaluokassa väh. Momentumina...?