Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pmneuvon - 20.10.2013, 16:29:08
-
Terve, Volvo (S80 -08 mali, D5 Geartronic, n. 150 tkm) "kuoli", ei käynnisty, herjaa rattilukosta ja vaihdekepistä, releet naputtaa ympäri autoa. Onko ideoita? CEM? Virtalukko? Ratin tai vaihdekepin asentotunnistin? Ilmeisesti kuitenkin vaatii pajatuksen... Auto Nurmeksessa, jos joku haluaa sunnuntai-urakan tästä :)
-
Virta ei riitä= Akku lähes tyhjä
-
Veikkaan kanssa että akku on lähes tyhjä.
Nimimerkillä " Kokemusta on".
-
Lisävirta ei auttanut, ekalla pajalla testeri herjaa rattilukon tunnistinta (rattilukko ei ollut toiminut, taitaa tosin olla sähköllä nykyään?) ja huomenna lavetilla Siniselle. Jos on kuitenkin tuo akku (mikä on järkeenkäypä selitys, tosin vasta 3 vuotta vanha, Varta kylläkin...), niin korkeat hinauslaskut ihan turhaan. Raportoin, kun asia ratkennut.
-
Mun edellinen akku (varta) kesti 3v 2kk ja olisi todennäköisesti kuollut aikaisemmin jos en olisi suht usein käyttänyt elvyttävää CTEK laturia
Tuo ardic/webasto ym. syö sen nopeasti.
Nyt ~9 kk palvellut Exide AGM EK920 joka pitäis kestää paremmin lisälämmittimen käyttöä.
-
Lisävirta ei auttanut, ekalla pajalla testeri herjaa rattilukon tunnistinta (rattilukko ei ollut toiminut, taitaa tosin olla sähköllä nykyään?) ja huomenna lavetilla Siniselle. Jos on kuitenkin tuo akku (mikä on järkeenkäypä selitys, tosin vasta 3 vuotta vanha, Varta kylläkin...), niin korkeat hinauslaskut ihan turhaan. Raportoin, kun asia ratkennut.
Ekapaja olisi voinut vaikka irroittaa akunkaapelin hetkeksi. Alijännitteestä ne tietokoneet saattavat olla jumissa. Akun ehtisi varmaan lataamaan laturilla täyteen. Katkeava virta releen tms takia tai puuttuva maadoitus saattaa raksutella releitä siellä täällä. Vika vaan kovin todennäköisesti tule "itsekseen" tuollaisessa tilanteessa kuin alussa mainittiin.
-
Kommentti vian tulemisesta, edellinen Volvo jätti ilman varotusta Savonlinnaan, en muista miten releet raksu. Mutta minulla raksu, kun piti hinata ja ottaa vuokra-auto ja odottaa että tuli virtalukon pohja saksasta.
-
Moi, rattilukko meni vaihtoon ja n. 500 eurolla auto takaisin Siniseltä. Elämä on...