Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kulmamies - 20.10.2013, 20:15:55
-
Muutama sekunti sisävalojen sammumisen jälkeen vuotovirta noin 0,5A, josta laskee suht nopeasti 0,2A, johon se määrittelemättömäksi ajaksi.
Sitten kun laittaa ovet kaukosäätimellä lukkoon, niin hetki salpalukituksen jälkeen vuotovirta enää 0,02A. Tämä lienee jo normaalia, mutta miten tuo 0,2A?
-
Ilman ovien lukitusta, kestää kauan, ennen kuin ohjausyksiköt sammuu, ovien lukituksen jälkeen se tapahtuu melkein heti.
Vaikuttaa ihan normaalilta.. jos 0,2A kulutus tippuu tuonne 20mA tasoon edes joskus ajan kuluttua.. ehkä vartti? tai jotain sellaista
-
Kiitos tiedosta :) Taitaa sitten vaan olla akku paskana, kun ei tahdo sähkö riittää.
-
Kiitos tiedosta :) Taitaa sitten vaan olla akku paskana, kun ei tahdo sähkö riittää.
Jos akku on paskana niin ei kai se vaikuta vuotovirtaan, ellei sitten napajännitekkin ole alhaalla jolloin kaikki elektroniikkahärvelit eivät välttämättä osaa mennä lepotilaan?
-
Jos akku on paskana niin ei kai se vaikuta vuotovirtaan, ellei sitten napajännitekkin ole alhaalla jolloin kaikki elektroniikkahärvelit eivät välttämättä osaa mennä lepotilaan?
Ei tietenkään, mutta akku tyhjenee, kun auto seisoo tallissa monta päivää. Olen ladannut akun laturilla pariin otteeseen ja taas yksi päivä se oli tyhjä. Jos nuo mittaamani virrankulutukset ovat normaalilla tasolla, niin sitten sen akun on pakko olla huono.
Edit. Väärinkäsitysten välttämiseksi parempi termi olisi ehkäpä "lepovirta" :)
-
Taitaa sitten vaan olla akku paskana, kun ei tahdo sähkö riittää.
Hmm. Itselläni yksi toinen auto. Siinä kulutus jatkuvasti 50 mA. Ja akku on paskana kerran vuodessa. Onneksi Volvon akku on suurempi... Mutta aika suuri tuo 20 mA on pitkän päälle jos sattuisi seisomaan talvella pidempään.
-
Hmm. Itselläni yksi toinen auto. Siinä kulutus jatkuvasti 50 mA. Ja akku on paskana kerran vuodessa. Onneksi Volvon akku on suurempi... Mutta aika suuri tuo 20 mA on pitkän päälle jos sattuisi seisomaan talvella pidempään.
20mA on melkein pienimpiä kulutuksia nykyautoissa, hälyttimet, hands-free kauko-ohjaimet ym tuollaiset jollain tapaa aktiivisesti toimivat varusteet vie sitten taas lisää.
Jos pitää säilyttää autoa käyttämättömänä pidempään, niin olisikin syytä laittaa ylläpitolaturi kiinni.