Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: p3lt0n3n - 21.10.2013, 18:39:53
-
Toivottavasti tuli ny kirjotettua oikeeseen paikkaan, eli voisiko joku selventää mitä eroja on ensimmäisillä ja viimeisillä 242. Eli onko jotain suuria muutoksia tai ylipäätään mitä pienempiä muutoksia?
-
Muutama esimerkki ero: vanhemmissa nappi, neliö ja GL-valoja edessä, 4-ruutuset takana
uudemmissa nelikulmaiset, takana 5 ja 6 ruutuset takavalot
kahta (vai kerkeskö tulla kolmaskin) takaluukkua ollut.
Lokarit vaihtui vilkkuineen -81 ja uusi kojelauta mittaristoineen samoihin aikoihin
Aikalailla samat erot kuin sedanissakin kaikkineen.
-
Wikipedia kertoo aika paljon. Ensimmäiset oli b20 koneella ja seuraavaks tuli b19 ja b21 moottorit nokalle. 81 vuonna oli ensimmäisen kerran tuo uus keula. Olisko takavalot vaihtunu vuoden 84 malliin? En ny jaksa ettiä enempää faktaa mut samaa ruottinpoikien tekeleitä noi on hyvin pitkälle.
Viisaammat jatkaa.
-
Wikipedia kertoo aika paljon. Ensimmäiset oli b20 koneella ja seuraavaks tuli b19 ja b21 moottorit nokalle. 81 vuonna oli ensimmäisen kerran tuo uus keula. Olisko takavalot vaihtunu vuoden 84 malliin? En ny jaksa ettiä enempää faktaa mut samaa ruottinpoikien tekeleitä noi on hyvin pitkälle.
Viisaammat jatkaa.
1975-76 sai sekä B20- että B21-moottoria.
-
1975-76 sai sekä B20- että B21-moottoria.
Jep. Volvohan tunnetusti esittelee uudet ideat vuoden loppupuolella ja seuraavan vuoden mallin.
Noita 5 ruutusia takalyhtyjä on kahta eri mallia. Pakkivalo on yleisesti pystyssä sisällä mutta on myös toinenkin versio. en vaan löytäny kuvaa kun äkkiä selasin kuuklee. Se toinen versio on aika harvinainen ja sellaset pitää olla esim Historic luokan autoissa tietääkseni, ellei säännöt oo muuttunu.
Korjatkaa jos oon väärässä.
Mitenkäs noi avattavat takalasit? Onko kaikissa sellaset vai oliko optio? Myöhemmissä malleissa ei taida sellasia olla.
-
Mitenkäs noi avattavat takalasit? Onko kaikissa sellaset vai oliko optio? Myöhemmissä malleissa ei taida sellasia olla.
Kaikissa vuosimalleissa optio.
-
Jep. Volvohan tunnetusti esittelee uudet ideat vuoden loppupuolella ja seuraavan vuoden mallin.
Niinhän se tekee mutta jutun ydin oli siinä että myös vinokonetta on saanut ihan alusta lähtien, käytännössä syksystä 1974. Eli on erheellistä sanoa että ensin oli tappikoneita ja sitten vinokoneita.
-
No korjataan sitten hiukan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0
Eikös pääsääntösesti alkupään mallit ole ollu tappikoneella. Kuinka moni on törmänny vm 74 vinokoneiseen malliin? Siis tehdastekosena tietenkin. Vuoden 76 malliin ei enää tainnu tappikonetta saada?
-
Ympäri käydään yhteen tullaan, 1974 tehdyt kakkosneloset ovat -75 mallia :) Vuosimallissa 1977 B19 korvasi B20:n ja M45 korvasi M40:n.
Jostakin esitteestä tms. muistan lukeneeni että alkuaikoina pääsääntöisesti L = B20, DL = B21A ja GL = B21E.
-
Juu sano entiin miäs,1974 tuli 242 joka korvasi 142 mallin ja ekat oli B20 koneella myöhemmin tuli koneeksi B19 A mikä taisi olla yleisin konevaihtoehto näissä malleissa. Peltien pokkaukset ja valot muuttui kehityksen myötä pariin kertaan ja mallivaihtoehtoja taisi alunperin olla L.DL ja GL ja sitten erittäin harvinainen ainakin Suomessa 242 Turbo samoin 242 GT. Viimeiset 242:t taisi olla 1986 tai 1985 jolloin mallimerkintä oli 240.
-
Mitenkäs noi avattavat takalasit? Onko kaikissa sellaset vai oliko optio? Myöhemmissä malleissa ei taida sellasia olla.
Kaikissa vuosimalleissa optio.
Onko todella? Ja mäku luulin et mulla on täysin karvalakkimalli, mut onhan siinä noi sentään :)
-
Onko todella? Ja mäku luulin et mulla on täysin karvalakkimalli, mut onhan siinä noi sentään :)
mulla on noi 78 ja 81 242, niin 81 on avattavat takalasit vaikka kummatkin karvalakkimalleja. oletetaan nyt kuitenkin, että ne olis 78 saanut myös.
-
mulla on noi 78 ja 81 242, niin 81 on avattavat takalasit vaikka kummatkin karvalakkimalleja. oletetaan nyt kuitenkin, että ne olis 78 saanut myös.
Mun on -83....sitä en muista et oliko siinä yhessä -84:ssa, joka mulla oli joskus
-
242 Turbo samoin 242 GT. Viimeiset 242:t taisi olla 1986 tai 1985 jolloin mallimerkintä oli 240.
Eipä ole maahantuojan kautta ainakaan 242 Turboa tietääkseeni ikinä Suomeen tuotu. Ja viiminen oli 1985. Pappakeulana ei 242 koppaa ollut.
-
Eipä ole maahantuojan kautta ainakaan 242 Turboa tietääkseeni ikinä Suomeen tuotu. Ja viiminen oli 1985. Pappakeulana ei 242 koppaa ollut.
Eikös viimeset ole vuosimallia 84? Eriasia on sitten millon ne on rekisteröity. Viimesimmät oli sikäli harvinaisia kun oli tuo 1031 perä 3.15 välityksellä ja M45WR loota.
-
Eikös viimeset ole vuosimallia 84? Eriasia on sitten millon ne on rekisteröity. Viimesimmät oli sikäli harvinaisia kun oli tuo 1031 perä 3.15 välityksellä ja M45WR loota.
3.31 :juhau:
-
3.31 :juhau:
Olet väärässä ellet toisin osoita. En nyt pistä pallejani pantille mut ainakin tossa mun yhdessä vm 84 mallissä oli tuo välitys.
-
Olet väärässä ellet toisin osoita. En nyt pistä pallejani pantille mut ainakin tossa mun yhdessä vm 84 mallissä oli tuo välitys.
Olin kans ennen siinä uskossa et niissä olis aina 3.15, mut ostin yhen raadon perän takia purkuun....se oli -84 242:en, B19K + M45wr, ja siinä oli 3.31. Ko. välitys on tällä hetkellä kalsarissa paikallaan.
Joku muukin kertoi samanlaisen stoorin, ku oli kans siinä uskossa et siellä olis 3.15.
-
Mun '84 242:ssa on ollut toi M45WR loota ja perävälityksenä on 3,31