Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: sultsina - 22.10.2013, 12:36:05
-
Kyselin tästä jo tuolla Volvolandian puolella ja pistän nyt verkot veteen tällekin foorumille:
Autoni on siis vuoden 2005 Volvo V50 1.8 bensakoneella. Ongelmana on ollut ajoittainen käynnistymisongelma: auto ei aina käynnisty ensimmäisellä kerralla kokonaan vaan kierrokset jäävät junnaamaan todella alas ja moottori ei reagoi vaikka yrittää antaa kaasua -> lopulta auto sammuu. Virrat pois ja uusi käynnistys -> kaikki toimii kuten pitääkin. Käynnistyksen epäonnistuessa näytölle tulee lisäksi ilmoitus "Jarruvika, pysähdy varoen", joka poistuu, kun käyttää virrat pois. Tätä ilmoitusta ei tule ajaessa eikä muulloin, eikä muita oireitakaan ilmaannu (siis ei kuten: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21557.0 ) En tiedä onko ilmoituksella mitään yhteyttä käynnistysongelmaan?
Mutta itse asiaan: viikonloppuna ei auto enää käynnistynytkään, bensapumppu kuulostaa käynnistyvän, moottori starttaa mutta ei vaan käynnisty. Bensaa tankissa on arviolta 15-20l. Aluksi kokeilimme heittää bensan sekaan pari dl Masinolia, jos vaikka olisi vettä kondensoitunut polttoainejärjestelmään: ei vaikutusta :-\
Vikakoodejakin on jo yritetty etsiä lukijalla mutta niitä ei ole vielä ainakaan ilmaantunut. Seuraavana operaationa on vaihtaa polttoaineensuodatin uuteen, tämä on tarkoitus suorittaa ylihuomenna, jolloin on luvassa lauhempaa. Eilen yritin kuikuilla auton alle mutta en saanut näköhavaintoa suotimesta. Sen pitäisi sijaita auton alla jossain vasemman takarenkaan etupuolella, varmempaakin tietoa saa toki kertoa?? Etsiminen helpottuu varmaan kunhan saan auton peräpään pukkien varaan. Jos vieläkään ei punainen paholainen starttaa, vaihdan tulpat; ne ovat vaihdon tarpeessa illmeisesti muutenkin (edellisen omistajan huoltomerkinnöissä tulpat on varmuudella vaihdettu 60tkm kohdalla, nyt mittarissa 160tkm). Onko kenelläkään muuten vinkkiä sytytystulpaksi? Jossain ohjeessa oli mainittu Denson IT20?? Mikäs käytännön ero on twintip ja iridiumtulpilla, fyysinen ero on selvä mutta onko iridiumtulppa kestävempi/parempi koska hinta on kolminkertainen twintippiin nähden?
Hyviä neuvoja, arvauksia ja selkääntaputteluja otetaan vastaan.
-
Läppäkotelo likainen ja jumittaa läppää? Esim.
Yleensä ei kyllä aiheuta kuvailemiasi ongelmia.. ehkä ääritapauksessa.
Avaa imuputki siitä läppäkotelolta ja koita sormin tökätä läppää, josko se olisi kiinniasennossa jumissa.
Laita volvon originaali tulpat, hinta pyörii jossain 70€ nurkilla/sarja ja toimii varmasti sen 60tkm mitä niiden pitääkin siellä kestää.
Motonetissäkin tuo it20 tulppa näyttää olevan 14,90€/kpl, niin ei kovin suurta hintaeroa tule..
-
Internetin ihmemaailmasta lainattua:
http://www.tuulilasi.fi/kestotestit/kestotesti-30-000-km-volvo-v50-18
"--- Ensimmäisenä kenkkuilee radio. Se näyttää kytkeytyvän – näyttöön ilmestyy valittu asema – mutta ääntä ei vain kuulu. Vaiva katoaa, kun moottori sammutetaan ja käynnistetään uudelleen. Radio kenkkuilee samalla tavalla myöhemminkin.
.
.
.
Parisataa kilometriä myöhemmin auto ei lähde aamulla käyntiin. Mittariston monitoiminäyttö tarjoilee lakon syyksi ainakin käynnistyksenestojärjestelmän ja jarrujen toimintahäiriötä. Tilaan jo melkein hinausauton kotipihaani, mutta onneksi pohdin asiaa vielä hetken. Vika löytyy lopulta bensatankista, joka on tyhjä, vaikka ajotietokone kertoo ajomatkaa olevan jäljellä vielä 50 kilometriä. Viiden litran hätätankkaus herättää Volvon eloon."
Tutuilta onglemilta kuulostaa, myös tuo radion "ominaisuus" on huomattu :( Artikkelin tapauksessa sähköisille ongelmille auttoi moottorin-, keskus-, jarru- ja audio-ohjainyksikköjen päivitys. Ei vissiin ihan ilmainen keissi... :-\
-
Päivitystä:
Ei auttanut tulppien vaihto, ei...
Polttoaineensuodinkin on hyvin piilotettu johonkin: pitkällisen etsinnän jälkeen annoimme asian olla, koska emme saaneet näköhavaintoa siitä ja tulppien vaihdon yhteydessä huomasimme, että bensan kulku ei ollut estynyt.
Tänään aamulla hinausauto toimitti Volvon huoltamolle. Sit eikun odotellaan ::)
-
CAN-päivitys ja taas pelittää. Lisäksi suositeltiin 98:a tankkiin ja starttaamaan vasta n. 2s päästä virtojen laitosta ???
-
starttaamaan vasta n. 2s päästä virtojen laitosta ???
Tuota saa aina porukoillekin sanoa, että sitä avainta ei yhdellä liikkeellä käännetä nollasta startille. Vaikka auton "tietokoneet" käynnistyvät todella nopeasti, niin on hyvä antaa niille ja bensapumpulle se 2s aikaa valmistautua starttiin. :)