Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: maza88 - 22.10.2013, 19:39:11

Otsikko: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: maza88 - 22.10.2013, 19:39:11
Eli olis otsikon mukanen volvo ja lisälämmittimen automaattinen käynnistys  pitäs poistaa käytöstä.. eli saako boschin testerillä vai onko vietävä siniselle..?
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: (Miksu) - 22.10.2013, 19:43:21
Ei saa siniselläkään, ainut vaihtoehto on ottaa sulake pois silloin kuin ei halua sen käynnistyvän tai sitten joku katkaisin väliin.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: maza88 - 22.10.2013, 19:48:38
Nyt kerro lisää eli siis sitä automaattista käynnistystä ei saa pois kun laittamalla sulakkeen väliin katkaisijan.. :)
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: (Miksu) - 22.10.2013, 19:56:15
Nyt kerro lisää eli siis sitä automaattista käynnistystä ei saa pois kun laittamalla sulakkeen väliin katkaisijan.. :)

Niin, sitä tarkoitin, eli eberiltä tarvii katkaista virransyöttö, että se ei käynnistyisi.. on toki mahdollista, että siitä syntyy vikakoodi, mutta en tiedä, että vaikuttaako syntyvä vikakoodi mahdollisesti lämmittimen toiminnan lukittumiseen, en usko, että sellaista vaikutusta olisi..
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: maza88 - 22.10.2013, 20:05:26
Eli onko sille ajonaikaselle käynnistykselle oma johtonsa ja ilmeisesti tuo on väylä ohjattu jolloin perinteistä käynnistys johtoakaan ole eli koko eberin sähköt poistettava tekeekö lie eberiin vikakoodin vai auton järjestelmään ja onko eberille ihan omaa sulaketta jotta voisin kokeilla mitä tekee..?
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: (Miksu) - 22.10.2013, 20:10:45
CAN-väylän kautta kulkee kaikki tieto eberin ja auton välillä
Lisälämmittimen jännitteensyöttö tulee ainakin esim. 2005 mallissa moottoritilan sulakerasian sulakkeen F21 kautta.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: maza88 - 22.10.2013, 20:17:53
Eli jos ottasin sen sulakkeen irti niin mistähän sen tietää että tekeekö eber omaan muistiinsa vikakoodin vai auton muistiin.. auton muistin voin omalla läppärillä tarkistaa jos vaan näkyy mulle.. mites onko matkustamossa kun on sulake f51 matkustamonlisälämmittimelle niin mikähän tuo on..?
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: (Miksu) - 22.10.2013, 20:29:12
En oikestaan usko, että eberi tallentaisi koodia, koska siihen tarvitaan jännitettä, joka tuosta sitten katkeaa.
Minkä vuosimallin autossa tuo 51 on matkustamon lisälämmitin, todennäköisesti tarkoittaa sähkövastusta ilmakanavassa, ei oo koskaan tarvinnu tutustua moiseen.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: maza88 - 22.10.2013, 20:32:27
Kyllä kyllä..  täytynee huomenna testata... ja mietin että täytyskö laittaa rele ohjaus sit vaiko kestääkö katkasija tuon...
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: Tuppu - 25.10.2013, 07:26:22
Tyhmä kysymys, mutta miksi ihmeessä tuo automaattinen käynnistys pitää poistaa?
Mä kyllä ajelen mieluummin lämpöisellä autolla kuin jääkaapilla. Omalla autolla tulee ajettua paljon pätkäajoa ja kyllä tuo eberi hyvin pöhäjää, vaikka essonbaarin juttujen mukaan eberi/webasto ei kestä yhtään lyhyttä käyttöä ja kerran vuoteen pitää tehdä täyshuolto ko. värkille ja vaihtaa osia suurinpiirtein ulkokuorista lähtien.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: maza88 - 25.10.2013, 09:17:40
Sen takia juuri että matkat ovat lyhyitä ja aina ehtii syttyä mutta sitten kohta jo sammuu niin se todellakin kuormittaa sitä eberiä sekä webastoa ja haluan itse päättää milloin tarvitsen lämmitystä ja milloin en. Että jos ajan pienen pätkän näin syksyllä ja tiedän että lämmitystä en sen takia tarvitse niin ei tartte sillon pöhistä.. :)
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: BNY-369 - 25.10.2013, 19:54:46
Ensimmäisten pakkasten tullessa ei uudessa kärryssäni (V50 1,6D vm. 2010) eberin automaattikäynnistys toiminut. Ajastin ja manuaalikäynnistys pelittivät kuten pitikin. Niinpä ystävälliseen Volvo-huoltoon (Avainvaunu Iisalmi) ja kas, tunnin päästä eberin automaattistartti pelasi. Syynä oli, että joku oli ohjelmoinut (tai unohtanut) lämmittimen ohjauksen nk. kuljetusmoodiin, jossa eberin automaattikäynnistys on estetty.

Mitä muuta ko. kuljetusmoodi tekee tai tekemättä jättää en tiedä, mutta normaalikäytössä en muita hämminkejä havainnut. Miksu voinee valaista asiaa syvällisemmin.

Jollei ko. moodista ole haittaa auton normaalikäytölle voipi sitä kenties soveltaa lisälämmittimen automaattikäynnistyksen pysyvään poiskytkentään. 
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: Viltzu - 30.10.2013, 08:44:57
En ymmärrä miten voi olla kuljetustilassa lämmitin. Uusi auto kun tulee tehtaalta, niin se on koko auto kuljetustilassa. Ja kun se vaihdetaan normaalitilaan mikä tehdään VIDA:lla niin se vaihtaa koko auton kerralla. Ei tarvitse erikseen lämmitintä ohjelmoida eikä mitään muutakaan.

En tiedä sitten onko voinut käydä jokin bugi kun vaihdettu luovutushuollossa tilaa, niin jostain syystä on jättänyt lämmittimen kuljetustilaan...
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: Bliz - 04.11.2013, 20:03:03
Kokeiliko kukaan laittaa tuolta sulakkeelta virransyöttöä katkaisijan kautta millä sen käynnistyksen sais estettyä..?
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: Otsir - 20.12.2013, 22:06:36
Asensin kytkimen Eberin sulakkeen väliin ja hyvinhän lämmitin on toiminut. Johdot kytkimelle vedin sisätilan lämmittimen johdon läpiviennistä ohjaamon puolelle. Sulake tietysti piti asentaa nyt johtoon. Kytkin on 50 A kestävä, joten relettä en laittanut koska lämmittimen ottoteho näkyy olevan vain 50 W.
 Käytössä on vain huomiotava se, ettei sammuta lämmitintä siitä kytkimestä sen käydessä, vaan antaa automatiikan hoitaa sammutus. Niin,ja autohan on C 30 vm. 2010.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: aalt1n - 23.02.2014, 22:42:10
Asensin kytkimen Eberin sulakkeen väliin ja hyvinhän lämmitin on toiminut. Johdot kytkimelle vedin sisätilan lämmittimen johdon läpiviennistä ohjaamon puolelle. Sulake tietysti piti asentaa nyt johtoon. Kytkin on 50 A kestävä, joten relettä en laittanut koska lämmittimen ottoteho näkyy olevan vain 50 W.
 Käytössä on vain huomiotava se, ettei sammuta lämmitintä siitä kytkimestä sen käydessä, vaan antaa automatiikan hoitaa sammutus. Niin,ja autohan on C 30 vm. 2010.
Olisiko sinun mahdollista laittaa kuvia toteutuksesta?
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: Otsir - 26.02.2014, 13:44:40
Ei kai tuosta nyt kuvia tarvii...
Eberin sulake vain irti ja pienet lattaliittimet vapaaksi jääneisiin reikiin. Liittimiin johdot jotka
viedään ohjaamon puolelle katkaisimelle jonka voi kiinnittää esimerkiksi keskikonsolin takana olevaan paneliin. Niin, ja tietysti se poistettu sulake laitetaan toiseen näistä johdoista.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: (Miksu) - 26.02.2014, 17:02:28
Niin, ja tietysti se poistettu sulake laitetaan toiseen näistä johdoista.

Sulake vielä mieluiten sinne puolelle, mistä virta tulee ja mahdollisimman lähelle sitä sulakerasiaa.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: aalt1n - 26.02.2014, 17:30:32
Ei kai tuosta nyt kuvia tarvii...
Eberin sulake vain irti ja pienet lattaliittimet vapaaksi jääneisiin reikiin. Liittimiin johdot jotka
viedään ohjaamon puolelle katkaisimelle jonka voi kiinnittää esimerkiksi keskikonsolin takana olevaan paneliin. Niin, ja tietysti se poistettu sulake laitetaan toiseen näistä johdoista.
Tämä tekninen toteutus ei nyt ollut se juttu, vaan lähinnä tämä estetiikkapuoli oli mielessä. Oma ajatus oli, että piilotan katkaisijan, mutta mielessäni kävi, että jos joku on keksinyt jonkun päivänvaloa kestävän ratkaisun.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 26.02.2014, 17:55:57
Meseni webassa, PakkoAutomaattikäynnistys oli yhdestä piuhasta kiinni joka oli otettu/haarautettu weban läheltä, auton alta, suojasukan sisältä. piuha poikki.

Sen piuhan löysimme yhdessä pähkäiltyämme, paikallisessa pitkän linjan PA-lämmitys asennus liikkeessä. 

 
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: mikazu - 25.09.2022, 12:03:21
Jos joku vielä näitä ruuvaa niin ite tein seuraavan ratkaisun:
-CEM moduulilta (sisätilan sulakeboksi) vihreä liitin irti (lukee liittimen kohdalla CEM:ssä Front-2) ja pinni 16 tai 32 (väyläjohdot eberille) irti. Siihen väliin sitte katkaisija, ei tartte vetää johtoa konehuoneelta, noin 30cm piuhat riittää. Katkaisijan laitoin keskikonsolin taakse olevaan paneeliin kiinni. Eli se pikkunen paneeli joka on 4:stä kohtaa kiinni ja lähtee nykäisemällä pois.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: Puatsio - 09.11.2022, 11:23:57
Jos joku vielä näitä ruuvaa niin ite tein seuraavan ratkaisun:
-CEM moduulilta (sisätilan sulakeboksi) vihreä liitin irti (lukee liittimen kohdalla CEM:ssä Front-2) ja pinni 16 tai 32 (väyläjohdot eberille) irti. Siihen väliin sitte katkaisija, ei tartte vetää johtoa konehuoneelta, noin 30cm piuhat riittää. Katkaisijan laitoin keskikonsolin taakse olevaan paneeliin kiinni. Eli se pikkunen paneeli joka on 4:stä kohtaa kiinni ja lähtee nykäisemällä pois.

Oletko kokeillut miten lämmitin käyttäytyy jos kesken palotapahtuman kääntää kytkimen toiseen asentoon? Sammuuko lämmitin normaalin sammutusrutiinin mukaisesti jälkipuhalluksineen? Tämän version voisi silloin itsekin tehdä, kun tuo päävirtapiirissä oleva kytkin herjaa matalasta akkujännitteestä.
Otsikko: Vs: volvo v50 2.0D eberin automaattilämmityksen poisto
Kirjoitti: mikazu - 10.11.2022, 11:18:28

Oletko kokeillut miten lämmitin käyttäytyy jos kesken palotapahtuman kääntää kytkimen toiseen asentoon? Sammuuko lämmitin normaalin sammutusrutiinin mukaisesti jälkipuhalluksineen? Tämän version voisi silloin itsekin tehdä, kun tuo päävirtapiirissä oleva kytkin herjaa matalasta akkujännitteestä.
Testasin kääntää kytkimen pois kun pysäköintilämmitin moodi oli päällä, ei välittänyt mitään, eli ei sammu. Kytkinhän katkaisee väyläyhteyden, joten komennot ei mee perille. Tästä vois päätellä, että auto käynnissä tuo kytkin ei sammuta eberiä kesken menon.