Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jmt75 - 28.03.2011, 20:58:08
-
Tarkoitukseni on vaihtaa mittariston lamppuja. Ongelma on kuitenkin se, että mittari ei lähde irti ohjeen mukaisesti, vaan se on liimattu tms. paikoilleen. Yletyn kuitenkin osittain esim. kierroslukumittarin polttimon kantaan juuri ja juuri ja saan sen liikkumaan muutaman millin vastapäivään. Kysymykseni kuuluukin: kuinka paljon kantaa pitää kääntää auki asentoon sen poistamiseksi? Ja pitäisikö kannan lähteä kevyesti vääntämällä ja ulos vetämällä vai onko jotakin jota pitäisi ottaa huomioon?
-
Tarkoitukseni on vaihtaa mittariston lamppuja. Ongelma on kuitenkin se, että mittari ei lähde irti ohjeen mukaisesti, vaan se on liimattu tms. paikoilleen. Yletyn kuitenkin osittain esim. kierroslukumittarin polttimon kantaan juuri ja juuri ja saan sen liikkumaan muutaman millin vastapäivään. Kysymykseni kuuluukin: kuinka paljon kantaa pitää kääntää auki asentoon sen poistamiseksi? Ja pitäisikö kannan lähteä kevyesti vääntämällä ja ulos vetämällä vai onko jotakin jota pitäisi ottaa huomioon?
Hetkinen,,"ei lähde irti ohjeiden mukaisesti" minkä ohjeen ?
Kojelaudan päällys pois, niin mittaristo on kahdella klipsillä kiinni ::) Mitään liimattu ole,,,,,,
-
No näitten sangen pätevien ohjeiden, joita foorumilta löytyy sekä volvospeedin kuvien avulla. :)Eli kaikki meni ohjeiden mukaan kunnes klipsut avattuani mittari ei hievahtanutkaan. Ja jossakin vanhassa keskustelussa joku oli kohdannut saman ongelman ja arvellut mittariston olevan "liimamassalla" kiinni. Omassa kojelaudassanikin oli selviä merkkejä aikaisemmista huoltotöistä,murtuneitä kiinnityskohtia tms. joten voi olla,että liian kovakourainen mittariston aikaisempi irrotus on jotakin rikkonut ja sinne on tosiaan joku extra kiinnityspatentti viritelty.Ehkä asia selviäisi jos mittaristoa tutkisi alakautta vai pääseeköhän mittaristoon alakautta kuinka käsiksi?
Itse en viitsinyt suuremman vaurion uhalla lähteä voimalla mittaristoa irti repimään,koska sain sen käsityksen,että mittari kevyesti nostamalla pitäisi lähteä irti,kun päällys,klipsit ja liittimet on irroitettu. Eli olen jo lähes luovuttanut,että saisin mittariston irti,mutta jos nyt sais edes yhden polttimon vaihdettua... Eli lampun kannan irrotusvinkkejä?
-
Mittaristohan lepää pohjasta sellaisten kumien päällä tappien fiksoidessa paikalleen. Ainakin itsellä nuo jumii joskus niin että saa mittaristoa heilutella ja kitkuttaa että irtoaa. Luulisin että tuosta kyse tässäkin, toisaalta kaikenlaisia ihmeellisyyksiä nähtyäni ei ole mahdotonta että joku tuon suuressa viisaudessaan on todellakin liimannut.
Polttimon kanta irtoaa kun vääntää vaan niin että vapautuu ja vetää pois. Jos se kerta liikkuu niin tuskin sitä ainakaan on liimattu.
-
Hyvä,kiitos vinkistä kokeilenpas uudelleen!