Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: matvuo - 23.10.2013, 13:40:49

Otsikko: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 23.10.2013, 13:40:49
Nonni.

Olkoon tämä ensimmäinen viestini tälle foorumille. Tarinahan alkaa siitä kun ostin männäviikolla volvon, v70 pakettiauto vuodelta 97 tdi koneella ja automaattilaatikolla, ja ajettu tarpeeksi. Ostaessa oli tiedossa että nopeusmittari lakkaa välillä soimasta ja se vika katoaa kun käyttää virrat pois. Nyt kun on ollut aikaa tutkailla kyseistä vikaa tarkemmin ni huomasin että se nopeustieto katoaa oikealle käännyttäessä hitaista nopeuksista, eli hieman tiukemmin. Mistäs kaukaa nopeustieto tulee ja oisko kellään mitään ideaa tommosen korjaamiseksi? Kaikki tuntuis muuten toimivan autossa hyvin, tuota pientä juttua lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: Taavi.H - 23.10.2013, 13:48:35
ABS-antureiltahan toi nopeustieto tulee. Toimiiko absit ja/tai cruise?
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 23.10.2013, 14:00:21
Cruise toimii sillon kun nopeusmittari toimii normaalisti, mutta jos mittari ei toimi niin sillon ei toimi sekään. abs:t toimi ainakin normaalisti kun niitä koettelin joitamia päiviä sitten, mutta sillonkin mittari oli toiminnassa.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: Taavi.H - 23.10.2013, 15:01:28
Absin anturit ja niille tulevat johdot liittimineen tarkistaisin ihan ensimmäisenä.

Jos on mahdollisuus vikakoodeja lueskella tuosta, niin sieltä varmaankin löytyisi koodi tallentuneena abs-anturista.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: KalleKyy - 23.10.2013, 15:45:26
Syttyykö abs-valo ennen starttia virrat päällä ja sammuuko itsestään parin sekunnin päästä (ei esim. öp-valon kanssa)? Ettei olis valoa poistettu taulusta tai tehty virityksiä...

Anturi- tai boksivialta kuulostaa, mutta silloin luulisi abs-valon syttyvän vika päällä. Nopeusanturi on kuuleman mukaan vaihteistossa ja signaali kulkee abs-boksin kautta.

Tietysti, jos vika on pelkästääm vaikka nopeusanturissa, niin tuskinpa se abs:n toimintaan vaikuttaakaan, tai valoa sytyttää.
Mutta vikakoodi siitä varmaankin jää muistiin.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: Taavi.H - 23.10.2013, 16:15:07
Nopeusanturi on kuuleman mukaan vaihteistossa ja signaali kulkee abs-boksin kautta.

Voipi olla että puhuin aluksi ihan höpöjä ja tämä versio on oikein. :) Joku fiksumpi varmaan vahvistaa tai kiistää?
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 23.10.2013, 21:10:53
Nonni. pikaisen tutkinnan tuloksena etupään antureista löytyi itsetehtyjä liitoksia, aika hapettunutta meininkiä oli ja uusin liitokset ja putsasin pistokkeet. Lopputulos on sama kuin aloittaessa paitsi ettei nyt edes yritä toimia. ABS:n valo syttyy virrat laittaessa mutta sammuu yhtäaikaa kun muitakin valoja. Pitäiskö sen sammua selkeesti erikseen?
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 23.10.2013, 21:43:27
Mikäs ois varmin tapa saada abs-valo palamaan? Meinaan et jos selviäis et onko siellä polttimoiden kesken kikkailtu vai onko valot vielä oikeilla paikoillaan... Missäs tää laatikon nopeusanturi sijaitsee noin niinku fyysisesti ja minkälaisesta muppalosta on kyse?
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: KalleKyy - 23.10.2013, 21:57:38
Kyllähän sen valon pitäisi syttyä, jos on minkä tahansa anturin johto irti. Ja nytkin, kun abs:t ei toimi, pitäisi valpn siitä kertoa.
Omassa autossa abs- ja tracs valot palavat aika tarkkaan kaksi sekuntia, kun virrat laittaa II-asentoon ja sammuvat samanaikaisesti. Tracs-valon siis kuuluukin toimia samanaikaisesti.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: NordicR - 23.10.2013, 22:05:22
Vikakoodien luvulla lähtisin itsekkin vikaa metsästämään. Tuppaa olemaan vaan suht kallista touhua  :-\
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 23.10.2013, 22:11:16
Juu, pitää alkaa tutkimaan kunhan saa jostain soivan lukulaitteen lainaan... ajelemma siis gps:n kanssa siihen saakka ja ilman vakionopeudensäädintä  :-\
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 21.11.2013, 16:10:33
No täähän nyt sit jopa eteni. Vikakoodin luvussa käytiin laatikon kanssa ja olihan siellä aika lista kaikenlaista. Koodit kun poistettiin ja pikku lenkin pyöräytyksen jälkeen uudestaan asiaa tutkittiin niin koodeja jäi senverran että molemmat etupään abs-anturit oikosulku/katkos ja abs-hydraulipumppu mekaaninen tai sähköinen vika. Järjestelmän mukaan myös abs-valo palaa, mutta silmillä voi kuitenkin todeta että tämä ei pidä paikkaansa. Tod. Näk. joku edellinen omistaja kikkaillut lamppujen kanssa.

Seuraavaksi aattelin lähtee vaihtelemaan ensin molempiin antureihin uudet johdot, kun tuntuis aika haperoa ja "Huolella" korjattua olevan jo tuo tehtaalla asennettu kaapeli. Sit kun on kaapelit vaihdettu niin tutkitaan tilannetta uudestaan ja katellaan et pitääko vaihtaa antureitakin.

Onkos kellään kokemusta tuosta abs-pumpusta herjaamisesta ja ylipäätään pumpusta et onko se mimmonen kikkare?
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: jaippi - 21.11.2013, 19:12:12
Juuri lueskelin koodeja omasta vastaavasta kamppeesta ja samantapaisia oli listalla.
Oikeasta taka-anturista oli kaksi koodia ja kolmas oli juurikin toi "abs-hydraulipumppu mekaaninen tai sähköinen vika".

Omassa tapauksessa vika tosin on jo tiedossa ja se piilee juurikin siellä ABS:n boksissa.
Eli uudelleen tinailemista olisi vailla.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: pptalo - 21.11.2013, 20:11:01
Muistakaa ne hammaskehät mitä anturit lukee. Niillä on tapana ruostua /  mennä poikki. Anturin reiästä näkee mikä on tilanne. Ja tosiaan ohjain yksikön voi irroittaa ja sahata auki / kylmäjuotokset voi korjata ihan itse jos on hyvä kolvi. 
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: KalleKyy - 21.11.2013, 20:22:55
Tuota pumpun koodia on tullut muutaman kerran nähtyä ja aina on vika löytynyt boksista pumpun liittimen tinauksista.
Ja samalla vaivalla tinailee siitä vierestä ne ison liittimen juotokset, johon tulee mm. juurikin antureiden piuhat.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: jaippi - 21.11.2013, 20:50:25
Itsellä alkoi tuo ABS:n valon palaminen siten, että saattoi syttyä konehuoneen ollessa tarpeeksi lämmin.
Eli lähinnä kesäisin yli +20 keleillä.
Pikkuhiljaa tilanne pahentunut ja nyt palaa kaiken aikaa.
Otsikko: Vs: V70 -97 TDI A Pieniä hätiä.
Kirjoitti: matvuo - 12.01.2014, 16:55:11
Täähän ratkes taannoin ku asiaan ehdin hetkeksi paneutumaan. Joku edellisistä omistajista oli jatkanut ja korjannut apukuskin puolen abs-tunnistimen johtoa muutamasta kohdasta ja johdon ku uusin rattaalta niin pitkälle johtokoteloon kun sain, niin vika korjaantui. Käytin silikonijohtoa ja kutistesukka-abicoita jotta kestäis edes hetken.