Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: smt9944 - 25.10.2013, 18:02:23

Otsikko: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 25.10.2013, 18:02:23
Terve! Ostin muutama päivä sitten Volvo S70 -99 missä on 2.4l 20v moottori. Aluksi auto toimi hyvin, mutta nytten yhtäkkiä tänään aamulla alkoi auton lämmöt nousemaan punaiselle ja kone keitti. Paisuntasäiliössä oli painetta eli, kun yritti avata korkin niin nesteet yritti kuumana porisemalla pihalle. ISO ylävesiletku mikä menee syyläristä termostaatille on aivan kuuma, mutta oikealla oleva ISO alavesiletku on ihan kylmä. Kone ei keitä tai käy kuumana tyhjäkäynnillä, mutta jos ajat 2min niin lämmöt nousee heti punaselle. Mittaristo kerran näytti jäähdytysneste valoa ja lisäsin nestettä ja valo katosi, mutta silti keittää ajossa. Katsoin öljyt ja nesteet, eikä nesteet ole sekaisin omasta mielestä. Minun kokemuksella kyseessä olisi termostaatti/vesipumppu/kansipahvi? Termostaatin hajoaminen voisi selittää vian täydellisesti, mutta ihmettelen miksi termostaatin jälkeinen ISO ylävesiletku olisi kuuma, jos ei muka termari toimisi. Eli pelkään, että termari toimii? Jakopää ja vesipumppu huollettu 40 000km sitten, joten outoa, jos vesipumppu olisi hajalla, mutta sekin kyllä selittäisi kaikki oireet? Kansipahvista ei ole kokemusta? Auttakaa ja laittakaa viestiö kiitos =)
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: TMOS - 25.10.2013, 18:19:54
Onko öljy jä jäähdytinneste puhdasta? Ettei ole kumpikaan sekaisin?
(Edit, niin tosiaan olitkin jo katsonut tuon....)

Tosin silti kyllä veikkaisin vesipumppua. Onko laitettu jokin tarvikepumppu tai onkohan oikeasti vaihdettu ollenkaan...
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 25.10.2013, 18:38:14
Mun mielestä nesteet ei ole sekaisin. Jäähdyttimen puolella ainakin puhtaat jäähdytysnesteet. Öljytkin musta ihan normaalit eikä öljyn pinta nousut. Olen itsekkin aika paljon vesipumpun puolella. Jakopää rempasta ei ole merkintöjä missään, mutta autokauppias luottavaisin mielin sanoi, että on kyllä tehty vanhan omistajan toimesta 40tkm sitten. Onko kenelläkään kokemuksia tästä viasta? Olisi myös kiva, jos joku kertoisi missä Helsingin läheisyydessä saisi vian huollettua halvalla siis jakopää remppa+vesipumppu? -Jerry
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 25.10.2013, 19:06:36
Luin äsken ja katsoin "water cooling" kuvaa missä näkyi, että ylävesiletkusta menee kuuma vesi jäähdyttimeen ja alavesiletkusta jäähdyttynyt vesi moottoriin. Eli termostaatti toimii ja luultavasti vesipumppukin, koska vesi kiertää siis. Alavesiletku ei kuulemma edes välttämättä lämpene yhtään, koska saa ilmaa paljon ja sielä menee jähtyneet nesteet. Äsken katsoin uusiksi öljyt ja mun mielestä se oli ehk vähä "vetistä"? Oikean väristä oli ja öljy taso ok, mutta hieman vesimäistä. Taitaa olla kansipahvi mennyt? Kenellä tietoa onko baikea vaihtaa tai missä huoltaa?
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: Caideman - 25.10.2013, 21:26:56
Kyllä sen huomaa, jos vesi menee öljyn joukkoon. Muuttuu lyhyenkin käynnin jälkeen sellaiseksi kermamaiseksi liejuksi...  sitä on tikussa ja joka paikassa.  :P
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 26.10.2013, 04:41:19
okei. Mitä, jos ei ole nesteet sekaisin niin voiko silti olla kansipahvi paskana/kiero vai onko silloin vika aivan muualla? Ja pitäskö paisarin nesteiden olla myös öljyssä, jos olisi nesteet sekasin, koska paisarissa ainakin ihan puhtaat nesteet? Jotenkin aavistan pahinta, että kannessa olisi vika, mutta en sitten tiedä onko se vesipumppu paskana. Ylävesiletkussa ainakin kiertää vesi. Pitääkö alavesiletkunkin olla kuuma vai onko normaalia, että se on kylmä? Pystyykö vesipumpun toimintaa tarkistaa muuta, kuin irrottamalla?
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 26.10.2013, 04:56:11
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19537.0  Täältä löyty samainen vika samasta koneesta. Elikkäs vesipumppu mitä luultavammin paskana :) kenelläkään kokemusta vesipumpun vaihdosta, onko kova homma ja pitääkö jakopään hihna irrottaa samalla?
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: TMOS - 26.10.2013, 05:00:32
Jep, ei se kansi yhtäkkiä mene omistajan vaihdossa kieroon. Ja kansipahvi kyllä joko sotkisi nesteet tai aiheuttaisi painetta johonkin, minne ei pitäisi.

Vesipumppu vaihtoon, ja samalla tietysti nokkaremmi jne.
 Auton myyjä on ollut alansa ammattilainen....
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 26.10.2013, 14:22:10
Jep! Jakopään+vesipumpun osien hinnaksi kerty 160€+postit. Nyt etsimään paikkaa missä vaihdetaan Helsingissä hmm? Halpaa ei ainakaan ole :D
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: Jule - 26.10.2013, 14:53:26
Kyllähän siellä voi olla kansipahvi pettänyt, niin että se vuotaa sylinteristä vesitilaan.
Kokeilu on aika helppo.

Kone kylmänä käytä jäähdyttimen korkki auki, eli pianeet ulos. kone käyntiin. heti liikkeelle ykkösellä yksi kiihdytys ja pysäytys kone seis heti. Tuon jälkeen jäähdytysjärjestelmässä ei saisi olla vielä painetta käytännössä olenkaan. Jos suhahtaa kunnolla, niin lienee pahvi piloilla.
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 26.10.2013, 18:05:59
okei pitää kokeilla huomenna!
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.10.2013, 18:14:45
Tämähän on autoliikkeestä ostettu, eli joku virhevastuu on kait myyjälläkin ?
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 27.10.2013, 17:05:27
Kuluttaja asiamihen nettisivuilla luki ainakin, että käytetyissä autoissa vastuu ostajalla, kun kaupat on tehty. Voiko jäähdytysnesteet vuotaa öljytilaan vai vuotaako aina öljyt/pakokaasut jäähdytysnesteiden sekaan?
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: Jule - 27.10.2013, 19:06:48
Kuluttaja asiamihen nettisivuilla luki ainakin, että käytetyissä autoissa vastuu ostajalla, kun kaupat on tehty. Voiko jäähdytysnesteet vuotaa öljytilaan vai vuotaako aina öljyt/pakokaasut jäähdytysnesteiden sekaan?
Siellä kuluttaja-asiamiehen sivuilla ei kyllä lue noin. Vastuu on kyllä suurempi, mutta ei myyjä vastuustaan pääse sillä perusteella että auto on käytetty, ellei sitten ihan jostain parin sadan lintasta puhuta.

Ne voi periaatteessa mennä miten vaan.. Jos kansipahvi vuotaa öljykanavan ja vesitilan välistä menee yleensä öljy jäähdytinnesteen sekaan koska öljyllä on suurempi paine, mutta toisaalta jos vuoto on ölyn paluukanavan kohdalla ja bonuksena vähän vielä sylinteripainetta vesitilaan on suunta päinvastainen..
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: Make85 - 27.10.2013, 19:10:05
Kannattanee kysyä myyjän kantaa asiaan jos liikkeestä ostettu. Jos ei ala asiat hoitumaan kyselee sitten kuluttajasuojahenkilön mielipidettä.
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 28.10.2013, 21:18:01
Myyjän kanta oli kielteinen. Ei korvaa mitään. Huomenna soitan kuluttuja asiamiehelle. 
 
Tänään vaihdoin termostaatin, pesin jäähdytys järjestelmän ja vaihdoin nesteet. Ei auttanut mitään. Yhä tulee painetta jäähdyttimeen ja ei nesteet kierrä kunnolla varsinkaan alavesi letkussa. Auto meinasi alkaa taas 5min ajon jälkeen keittämään.
 
Lopuksi puristepainemitattiin jokainen sylinteri ja paineet pysyi hyvin 125psi:ssä, eikä mikään sylinteri vuotanut. Jäähdytysnesteet oli puhtaat, eikä pakokaasut/öljyt mene jäähdyttimeen. Pakokaasu on myös sellaista, kun olla pitää eikä valkoista. Eli kansi ONNEKSI kunnossa :) Vesipumppu siis hajalla, kun ei nesteet kierrä. Huomenna käyn ostamassa uuden ja viikonloppuna vesipumppu vaihtoon. jännityksellä odotan mitä tapahtuu. KOMMENTTEJA KIITOS =)
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: sendmillion - 29.10.2013, 00:40:42
jos paljon ajettu auto, ni tuskin kannattaa edes soittaa kuluttaja-asiamiehelle...tietenki aina voi yrittää...
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: smt9944 - 10.11.2013, 23:29:18
Juu elikkäs nyt Volvo toiminut hyvin viimeiset 500km. Vesipumppu oli muovisella tarvike siivellä varustettu, mikä oli halennut kokonaan. Vaihdoin uuden (alkuperäisen) Valeon vesipumpun ja samalla laitoin jakopään uusiksi. Hyvin toiminut eikä enään minkäänlaisia ongelmia :) Kiitos kaikille kommentoijille!
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.11.2013, 00:40:46
Tuosta vesipumpun siipirikko-vaarasta voisi kyllä laittaa nastoitetun ilmoituksen korjaamo-topicin alkuun. Niin monta muovisiipeä on hajonnut  :nohnoh

Onneksi ei kansi haljennut niinkuin eräällä  ::)
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: Make85 - 11.11.2013, 17:59:17
Hyvä jos selvisit melkein säikähdyksellä :)
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: (Miksu) - 11.11.2013, 22:18:33
Juu elikkäs nyt Volvo toiminut hyvin viimeiset 500km. Vesipumppu oli muovisella tarvike siivellä varustettu, mikä oli halennut kokonaan. Vaihdoin uuden (alkuperäisen) Valeon vesipumpun ja samalla laitoin jakopään uusiksi. Hyvin toiminut eikä enään minkäänlaisia ongelmia :) Kiitos kaikille kommentoijille!

Hyvä, että tuli kuntoon.
Sen verran pitää huomauttaa, että alkuperäinen pumppu on aisin, ei valeo.
Otsikko: Vs: Volvo S70 -1999 2.4 20v 144hp ylikuumenemis ongelma.
Kirjoitti: v70 mikko - 11.01.2014, 21:49:23
ite oon auto korjaaja ja toi sun vika kertomus kuulostaa aivan vesi pumppu vialta eli pumpun siipi olis irti akselista .ei ole harvinainen vika tarvike pumpuilta ku niissä on useasti muovi siipi ja se lähtee irti akselista aika helposti....