Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: V0lv0mies - 26.10.2013, 15:55:12

Otsikko: Renkaan sisäolka kuluu
Kirjoitti: V0lv0mies - 26.10.2013, 15:55:12
Talvirenkaita vaihtaessa huomasin että kahdesta kesärenkaasta oli sisäolkapään kuvioinnit kuluneet todella pahasti ja ilmeisesti viime kesän aikana. En valitettavasti tajunnut irroittattaessa niitä tarkistaa, joten arvailun varaan jää kyseisten renkaiden sijainnit autossa.

Tuli siinä heti mieleen että katsastaja mainitsi vasemmanpuoleisen etukoiranluun olevan vääntynyt. Ja onhan se luun ylänivel varmaan vuoden verran tosiaan hangannut pyöräkotelon seinämää, paljastaen metallin.

Kun en noista pyöräntuennoista tajua pal mittää, (ja kokeneempi automies sanoi että ei se ole mitään vakavaa) niin ainoa käyttämäni hoitomuoto oireeseen on ollut eri mörjien suihkauttelu haavaan silloin tällöin.

2010 keväällä on suoritettu renkaiden suuntaus. Ei siksi että olisi ollut havaittavaa ongelmaa aiemmin, mutta varmuuden vuoksi.

Rengaspaineet on olleet koko ajan joko suosituksen mukaiset 210/190 tai vähän yli. Kaarteet ajan rauhallisesti, joten tuskin sekään on syynä.

Syksyn katsastuksessa iskaritestissä takana ei ollut eroa, edessäkin vain 1 %.

Otsikko: Vs: Renkaan sisäolka kuluu
Kirjoitti: Jule - 26.10.2013, 17:05:08
Ei ne koiranluut itsekseen väänny. Eli jonkin tällin se on saanut ja samalla vääntänyt pyörät vinksalleen.
Otsikko: Vs: Renkaan sisäolka kuluu
Kirjoitti: V0lv0mies - 26.10.2013, 19:36:12
Ainoa tälli mikä muistuu mieleen on kun käänsin pihaan nälkäisenä liian aikaisin auton etu osa karahti kivetyksen päälle ja apurungon vasen takaosa oli ainakin se minkä pysähtyessä otti kiinni kivetykseen, oikean eturenkaan ollessa tyhjän päällä. Voihan olla että alatukivarsi otti osumaa sitä ennen taikka peruutettaessa lopulta pois kun olin pinonnut vasemman renkaan alle puulavoja tarpeeksi.

Toinen mahis olis se, että pari kertaa on tullut tunkattua etupäätä alatukivarsien keskikohdalta. Onko se mielestänne vaaraton tapa vai kenties mahdollinen syy ongelmiin?

Täytynee vaihtaa se koiranluu ja käydä sitten säädättämässä...

2 luuta löytyykin omasta takaa. Scantechin luu näyttää samanlaiselta kuin nyt autossa olevat, mutta Swedish Autopartsin tekele ei ole suora, vaan taittuu keskikohdasta ja muutaman sentin jälkeen taittuu jälleen samansuuntaiseksi kuin alkuosa.

Scantechiä on haukuttu joten haluaisi laittaa toisen valmistajan osan mutta uskaltaako sellasta mutkaluuta laittaa? En muista mistä ostin mutta juuri tähän malliin sopivana on molemmat minulle myyty...
Otsikko: Vs: Renkaan sisäolka kuluu
Kirjoitti: Ristus - 26.10.2013, 20:57:56
koiranluu ei kyllä muuten vaikuta ohjaukseen olisko raijetankokin mutkalla tms. tuennan oleellinen osa.. koiranluuhan pitää vaan vakaajan iskarissa kiinni. muljuaa ihan vapaasti jousituksen mukana joten sen mutkasuus nyt ei välttämättä ole mikään ongelma vaan juurkin kuten edellaä mainittu se miten se on vääntynyt sillä sillon on jotain muutakin sattunut...
Otsikko: Vs: Renkaan sisäolka kuluu
Kirjoitti: V0lv0mies - 28.10.2013, 23:01:21
Tai niinno, ne ilimanpaineet: eessä 2,1-2,3 takana vähä vähemmän. Jotkut sanoo että nykyrenkaissa pitää olla ainakin 2,5.
Otsikko: Vs: Renkaan sisäolka kuluu
Kirjoitti: V0lv0mies - 11.11.2013, 20:46:56
Nyt tuossa Skandixin luetteloa lukiessa huomasin että mutkaiset koiranluut kuuluu taakse ja suorat eteen.
Pitää ottaa tavaksi kirjoittaa joka pakettiin selvällä suomella sen sisältö, kun useimmiten on vaan numerosarja.