Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Zebe - 26.10.2013, 14:55:58

Otsikko: A vai V-nokka B23:een, ym.?
Kirjoitti: Zebe - 26.10.2013, 14:55:58
Kumpi nokka olisi parempi tehoihin/vääntöön nähden b23 vaparissa? A:ssa kun olisi enemmän asteita, mutta taas V:ssä olisi enemmän nostoa.. Ei varmaan suurta eroa kuitenkaan? Tällä hetkellä koneessa kiinni A-nokka, mutta taitaa olla hyllyssä V.. Ja sitten vielä että paljonkos b23a:ssa on vakiona puristukset? Eikös tuossa tasalakimännät ole?

Cam    Lift (in)     Dur. (in)    Dur. (out)    LSA

A            10.5      254        249            109

V            11.27     245.4    

Ja kumpikos kansi virtaa vakiona paremmin, 398 vaiko 530 ruiskun kansi?
Otsikko: Vs: A vai V-nokka B23:een, ym.?
Kirjoitti: Veksi - 26.10.2013, 17:00:32
On suurta eroa.
V nokka kaikinpuolin parempi valinta isolohko vapariin
Ei automaattivaihteiston kanssa
Otsikko: Vs: A vai V-nokka B23:een, ym.?
Kirjoitti: lassii - 26.10.2013, 18:32:05
Hae suoraan jostain K tai H nenä.

389 ja 530 ei taida erota toisistaa juuri lainkaa virtauksen puolesta vakiona.

Aika kiukkusesti lähtee farkku jossa on b23 ja laskettu kansi ja K-nokka. Kone tosin herää aika myöhään, eli vaatii noin 2000-3000rpm et tulee potkua. Yläkierroksilla on sitten menoo ainakin oman kokemuksen mukaan. Kiekasee helposti sinne kiekkamittarin punaselle puolelle.
Otsikko: Vs: A vai V-nokka B23:een, ym.?
Kirjoitti: järviin - 26.10.2013, 18:36:01
Jos meinaat laittaa ne tuplat, niin niiden kaveriksi sopisi jokin "oikea virinokka".
Otsikko: Vs: A vai V-nokka B23:een, ym.?
Kirjoitti: Zebe - 26.10.2013, 20:16:48
En ole hommaamassa mitään nokkaa, jos hommaan niin varmaan tuon H:n.. En edes tiedä onko koko b23 kone tulossa itselle, mutta tässä mietin onko kannattavaa ja mitä saisi itseltä jo löytyvillä osilla aikaseksi.. En ole varma löytyykö itseltä tuo V-nokka, A-nokkahan tuossa koneessa tällä hetkellä kiinni ja yksi A-nokka on myös tallessa b200e koneesta.. Mut jos oikein tehoja lähetään vaparina ottamaan niin sitten tietenkin joku kireä nokka ja paljon muutakin osaa vaihtoon..