Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: finyman - 27.10.2013, 11:35:27
-
Tosiaan auto on s60 2.0t mallia -02
Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt sekä palat. Jostain syystä kuitenkin palat laahaavat/hankaavat ajossa ja levyt kuumenevat. Nyt olen herkistellyt jarrumäntiä ja imenyt jarrunestettä pois mutta ei siltikään tunnu tepsivän. Mikähän neuvoksi? Huomasin myös että motonetista otetut levyt onkin halkaisijaltaan 286 mm kun vanhat oli 305. Lieköhän tuolla asialla merkitystä?
-
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/297/2921/38241460003_large.jpg
Kuvassa näkyvä jousisokka oikein paikallaan? Puhdistitko kaikki liukupinnat? Kokeilitko paloja irtonaisena satulan kannatinrunkoa vasten, että liukuvat vapaasti? Joskus tarvikepaloissa on maalia turhan paksulti liukupinnoilla ja palat eivät yksinkertaisesti liu'u vapaasti kannatinta vasten -> laahaa.
Pienemmät levyt -> tehottomammat jarrut. Itse ainakin laittaisin oikean kokoiset levyt. Eipä noita palautettua enää saa, mutta eiköhän ne täällä joku osta.
-
Noi jousisokat kyllä asentaa tosi herkästi väärin, jos ei tietoisesti laita kuvan mukaisesti. Itsekin meinasin laittaa sokat väärin, vaikka olin ottanut kuvan jousen asennosta ennen irroittamista ja tiesin että yleinen virhe on asentaa ne väärin.
Ja samaten RoadHousen tarvikepaloista piti hioa maalia vähän pois että liukuivat moitteettomasti satuloissa.
-
Joo paloistahan sen täytyy olla kiinni tai sitten mäntä ei palaudu kunnolla? Ei muuta lun autoa taas ylös. Sokat on oikein ja kaikki on puhdistettu, selvitys jatkuu..
-
Huomasin myös että motonetista otetut levyt onkin halkaisijaltaan 286 mm kun vanhat oli 305. Lieköhän tuolla asialla merkitystä?
Eivät nuo ole mitenkään vaihtokelpoisia koska jarrusatula on eri paikassa. Nyt jarrupalat ovat pari senttiä tyhjän päällä. Ei se mikään ihme ole että laahaa koska palat vääntyvät vinoon muutamassa jarrutuksessa.
-
Kuulostaa aikasta hurjalta tuo 20mm liian pienellä halkaisijalla olevat levyt. Palat kuluu hetkessä ja saattaa tulla kunnon jarrutuksessa kerralla aivan täystuhokin. :buck2:
-
Juurikin kävin asian toteamassa kuin ed. Viestit. Sinnehän se pala hankaa levyn yläreunaan. Tietenkin. Eli uudet oikeen kokoset levyt alle niin luulisi pelittävän. Tyhmä maksaa taas! Onneks on sunnuntai >:( nyt jos lähen kävelee niin ehdin aamuks työpaikalle..
-
En ajaisi metriäkään, kun voi jarrut kadota kokonaan.
-
Joo en oo ajamassa
-
Kyllä se laahaaminen voi johtua jumivasta sylinteristäkin. Itsellänikin tuon ikäinen ja sylinterin puhdistus / voitelu ollut jo tarpeen, kun jarru alkoi lämmetä. Itse tein lyhyemmän kaavan mukaan. Kumin helmaa männän varrelta ylös ja puhdistus paineilmalla ja jarrurasvaa sinne kumin alle. Männän varren uran rapsuttelin ja hioin puhtaaksi. Koko toimenpiteeseen en tarvinnut muuta kuin jarrunestepulloni ja sen kympin rasvaputkion, josta riittää minulle useampaan kierrokseen. Jos selkä taipuu ei sitä sylinteriä ole edes pakko jarruletkusta irrottaa.
Toki kuten kerrottu edellä, pitäähän sen levyn olla oikean kokoinen, eihän ne palat osu muuten edes kokonaan sen jarrulevyn pinnalle.
-
Nyt oikeet levyt alla ja taas pelittää..