Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: migl - 27.10.2013, 23:26:30

Otsikko: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 27.10.2013, 23:26:30
Noniin. Kyseessä siis vuoden 91 farkku 940 B230FT tekniikalla ja tietääkseni LH:n ohjauksella. Auto ei mulla kauaa oo ollu, mutta n. viikko ostamisen jälkeen ilmeni vikaa. Pari ekaa kertaa auto rupes hyytymään, eikä vastannu kaasuun.. Just ennen lopullista sammumista sitten virkosi ja matka jatkui. Tuossa hyytymisen jälkeen aloin vaihdetta pudottaa pienemmälle ja käänsin virrat pois ja päälle. Vissiinkin se auttoi. Joko sytytys tai bensansaanti katkeaa.

No sitten se tapahtui jonkun ajan päästä taas. Tällä kertaa auto sitten sammui tien poskeen. "Ravistelin" kaikki sytkäosat läpi ja sehän sitte lähti jatkamaan matkaa taas sen 5km kunnes sama toistui. Toimenpiteet toistin myös ja sen jälkeen pääsin loppumatkan (130km) sammumatta. Sitten seuraavana päivänä lähin sitä + 130km matkaa kotiin taittamaan ja sillä välillä auto sammui 5krt tien poskeen. Kuitenkin auto lähti käyntiin kun kopautin IMM:ää..? Yhellä kerralla riitti pelkästään virrat pois ja uudestaan starttaaminen.. Nyt sitten muutaman kerran auto on sammunut tien poskeen ja siitä on sitten loppumatka menty hinaamalla. Eli ei auta edes se IMM kopautus..

Paras oli se kun hinattiin kerran auto pihaan ja kokeilin pihassa niin losahti käyntiin. Vikakoodit ei kerro mitään.. Nyt sitten taas auto teki torstaina temput pihassa, eli eipäs startannutkaan. Tänään sunnuntaina vittuillakseni kokeilin ja kappas. Siinä se kosahti tulille. Kävin heittämässä n. 40km ajot ja kaupassakäynnit sammuttaen moottorin. Toimi loistavasti..

Sitten ennen kotimäkeen kääntymistä on alamäki missä oli pieniä kuoppia (hiekkatie) ja siinä se sitten rytinässä taas rupes hyytymään ja liukumalla kotimäkeen.. Sitten pari kertaa koitin starttailla ja kerran se melkeen jopa lähti käymään. No sitten koitin klassista IMM kopautusta ja noin. Ajamalla pihaan.. Mikä henki tota autoa riivaa?

Tekniikasta sen verran, että tossa on osittain kierrättävä by-pass, eli ainakin VAG:n autoissa toimivaksi todettu vakio pässin tilalle. Suodatin on mallia sienisuodatin. Ahtoja 0.9 ja ahdin on vakiota isompi.

Helvetin paljon selitystä ja sormi suussa. Nyt on aikaa paneutua tähän kattilaan, kun projektiauto maalauksessa. Niin ja bensapumpun relettä oon koittanu vaihtaa. Ei vaikutusta. Virtalukon pohja olis yks epäilys, koska avain on suht väljä ja välillä käynnistämisen jälkeen ajovalot ei syty ja mittarissa palaa abs valo, mittarin valot ei pala jne, mutta "vika" korjaantuu heti kun avaimen tökkää syvemmälle virtalukkoon ja sen jälkeen valot jne pysyy päällä vaikka avainta nylkyttää virtalukossa.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: seiskanelonen - 28.10.2013, 01:41:15
Hyvin samanoloiset oireet aikoinaan ja IMM vaihdolla loppui. Antoi kyllä vikakoodin.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: Lentäjä - 28.10.2013, 09:28:57
Terve.
Itselläni oli samantapaiset oireet,vika oli kampiakselin asentotunnistimessa jota volvolla tituleerasivat impulssianturiksi.
Minulla vm-98 fk koneella,en tiedä onko sinulla sama anturi autossasi.
Sijaitsee vauhtipyöräkotelossa virranjakajan alapuolella.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 28.10.2013, 18:44:42
Taas tänään sammui ja kopauttamalla IMM lähti käyntiin.. Kävin motonetissä kyselemässä, mutta tarvike IMM mutta ei toimiteta enään ja loppu joka paikasta. Orkkis Bosch makso pantin kanssa 260e ja ei mulla nyt ainakaan oo varaa. Toivon mukaan kirpputorin puolelta jostain purkuvermeestä löytyis. Aika todennäkönen toi IMM koska taas kopautuksen kautta käyntiin. Ei siinä muuten mitään mutta kun pari kertaa teki sen, että edes kopautus ei auttanu vaan piti hinata.. Nyt nopeesti toinen IMM jostain ja sormet ristissä toivomaan että rupeaa skulaamaan.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: mikan - 28.10.2013, 20:22:54
IMMun saa myös biltemalta.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Ilmamaara--ilmamassan-mittari/ILMAMAARAMITTARI-52849/

Ja on hitusen halvempi kuin mätänetissä...
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: peehoi - 28.10.2013, 20:51:13
Imm:n kopautukset ei ole se korjaava toimenpide tässä tapauksessa.
Se on joko rikki (antaa vikakoodin) tai ei.
Auto käy ja kukkuu, vaikka imm olisi rikki. (lähtee käyntiin)

Se mitä olet tehnyt joka kerta, kun auto on sammunut, on juurikin se virtalukon käyttäminen.
Osittainen toiminta saattaa käynnistää autosi ja pitää sen käynnissä.
Tärinä taas lopettaa virtalukon toiminnan, eli jotain irti virtalukossa tai siis virtalukon pohjassa, missä on liuskat ja jousia ja ja....

Jos YKK anturi takkuilee, niin silloin loppuu kipinän tulo tulpille ja samalla bensan tulo suuttimista.
Liitinvikoja yleensä, ei kunnon kontaktia.
Oletko koittanut kipinän tuloa tulpille, kun auto ei lähde käyntiin??

Sitten on se bensapumpun rele, jossa voi olla tinaukset irti piirilevyllä, joka taas aiheuttaa näitä tärinävikoja.

Olis toki vielä satoja muitakin vikoja, mutta niistä myöhemmin.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: s73 - 28.10.2013, 23:27:45
Kyllä tuo virtalukon pohja vialta vaikuttaa, vaihtasin ekana sen.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 29.10.2013, 00:16:14
Imm:n kopautukset ei ole se korjaava toimenpide tässä tapauksessa.
Se on joko rikki (antaa vikakoodin) tai ei.
Auto käy ja kukkuu, vaikka imm olisi rikki. (lähtee käyntiin)

Se mitä olet tehnyt joka kerta, kun auto on sammunut, on juurikin se virtalukon käyttäminen.
Osittainen toiminta saattaa käynnistää autosi ja pitää sen käynnissä.
Tärinä taas lopettaa virtalukon toiminnan, eli jotain irti virtalukossa tai siis virtalukon pohjassa, missä on liuskat ja jousia ja ja....

Jos YKK anturi takkuilee, niin silloin loppuu kipinän tulo tulpille ja samalla bensan tulo suuttimista.
Liitinvikoja yleensä, ei kunnon kontaktia.
Oletko koittanut kipinän tuloa tulpille, kun auto ei lähde käyntiin??

Sitten on se bensapumpun rele, jossa voi olla tinaukset irti piirilevyllä, joka taas aiheuttaa näitä tärinävikoja.

Olis toki vielä satoja muitakin vikoja, mutta niistä myöhemmin.

Nojoo. IMM koppa oli myös halki, joten tosta kirpparin puolelta yhen alkuperäsen 016 loppusen ostin. Pitäs kyllä se virtalukon pohjakin vaihtaa ihan vaan sen väljyydenkin takia. Hassua tässä on sekin, että ihan suoralla tiellä saattaa myös tämän tehdä ilman mitään tärinää. Noh. Mysteerin selvittäminen jatkuu. Kokeillaan nyt sitä henkimaailman juttua eli IMM. Jotenkin hassua, koska tänäänkin auto siis sammui ja koitin sen jälkeen sahailla käyntiin tuloksetta. Avaimet oli virtalukossa kun menin kopauttamaan ja kappas. Se lähti käyntiin. Helvetinmoista sattumaa tjsp.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 01.11.2013, 08:53:10
Vaihdoin sen IMM toissapäivänä. Nyt koputellaan puuta ja sanotaan, että ei oo nyt oireillu. Aika jännä juttu kun ajossa lambdavalo sytty ja rupes taas tyhjäkäynti vaeltaa 2000rpm ja sitten tipahti 1000rpm hetkittäin ja pomppas takas 2000rpm. Luin vikakoodit tuloksella 2 pistokkeesta 1-3-3 eli kaasuläpän asentotunnistimelta tulee puutteellista tietoo. Nollasin vikakoodit ja vika hävis..? Käy taas normisti.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 04.11.2013, 00:11:37
Muotoillaan nyt näin että palaan lähtöruutuun. Tänään se sitten jatku. 2 kertaa kerkes sammumaan kun kävin asioita hoitamassa ja ajoa tuli n. 60km? Ekalla sammumisella riitti kun sammutin virrat ja starttasin uusiks.

Toinen kerta sitten taas, ni ei lähteny edellämainitulla tavalla vaan pelti auki ja kopautus imm..? Mä en nyt tiedä riivaako joku henki tota. Huomenna vaihan sen v-lukon pohjan. Saattaa olla vaan sattumaa kun kopauttelee imm. Mut se on jännä juttu, kun auton ollessa käynnissä liikuttelee avainta virtalukossa, niin mitään ei tapahdu. Eli ei sammu. Kaikki sammumiset myös tapahtunu suoraan ajossa.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: mikan - 04.11.2013, 01:53:54
Toinen kerta sitten taas, ni ei lähteny edellämainitulla tavalla vaan pelti auki ja kopautus imm..? Mä en nyt tiedä riivaako joku henki tota. Huomenna vaihan sen v-lukon pohjan. Saattaa olla vaan sattumaa kun kopauttelee imm. Mut se on jännä juttu, kun auton ollessa käynnissä liikuttelee avainta virtalukossa, niin mitään ei tapahdu. Eli ei sammu. Kaikki sammumiset myös tapahtunu suoraan ajossa.

Tarkasta se IMMun liitin, ettei siellä ole hapettumia.
Luitko vikakoodit? Eli onko niitä?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 04.11.2013, 16:44:01
Tarkasta se IMMun liitin, ettei siellä ole hapettumia.
Luitko vikakoodit? Eli onko niitä?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Ekan kerran kun otin imm liitintä niin ilmeisesti oli kontaktispraytä suihkittu kun oli märkä. Vikakoodeja en oo lukassu mutta luen ne tossa ennen kun lähden :) Jos ei mitään kummempaa ilmene niin kokeilen sitä vlukon pohjaa, kun häiritsee muutenkin toi väljä virtalukko.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 04.11.2013, 23:20:23
Hmmh.. Motonetistä ei virtalukon pohjaa saanu. Löytyykö biltemasta? En puhelimella nyt jaksa selata. Otin kaasuläpän irti ja putsasin sen kun se sitä vikakoodia sillon herjas. Mistä sitä ykk anturia voi ruveta paikantamaan + ne liittimet yms?
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: Lentäjä - 05.11.2013, 12:01:01
Terve.
Itselläni oli samantapaiset oireet,vika oli kampiakselin asentotunnistimessa jota volvolla tituleerasivat impulssianturiksi.
Minulla vm-98 fk koneella,en tiedä onko sinulla sama anturi autossasi.
Sijaitsee vauhtipyöräkotelossa virranjakajan alapuolella.
Terve.
Tuoltahan se löytyy,pistoke on siinä ylhäällä rintapellissä näkyy johtosarjassa.
Itselläni antoi oikeat arvot mutta sen vaihtamalla oireet hävisivät silti.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: Lentäjä - 05.11.2013, 12:02:53
Terveeks.
No ja tietenkin se jakaja on omassani siellä nokka-akselin päässä koneen takapäässä.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 07.11.2013, 20:35:04
Tattista ! Täytyypi kattoa noi, kun hallille taas eksyn. Nyt on taas pari päivää ajeltu ja luukutettu ilman vikoja.. Kai se huomenna viikonlopun kunniaks tekee sen taas :D
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: Chili - 08.11.2013, 18:00:10
Syön hatullisen mansikoita. jos vika ei ole polttoainepumpun releessä. Ja korjautuu sen vaihtamisella.

PS: Luin nyt loppuun tuon selityksen; eli virtalukkohan sulla reistaa ainakin, niin kuin itsekin totesit. Ja olit jollain tapaa bensapumpn relettäkin kokeillut vaihtaa. Sinänsä outo ilmaisu sille, että vaihtaa pensapumpun releen. Mutta luotetaan siihen, että sen vaihdoit jo. Olisin itse kyllä laittanut kaikki latit sille releelle.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: Justus - 09.11.2013, 18:23:36
oliko tuo pumpun rele uusi minkä vaihdoit? Ovat kyllä aika kuraa (made in hungary).  Just  sohlos c70:ssä 20km matkalla sammui ainakin 15 kertaa. Releen tinaukset oli murtuneet/syöpyneet monesta kohtaa ja kärjissäkin oli paloarvet. Tinasin uusiks ja putsasin kärjet. Sit ruiskun järjestelmärele oli ottanut lämpöä. Navan niittatus ilmeisesti löysä. Vaihdoin uuden tilalle ja taas mennään. En tiedä tuleeko sun autossa bensapumpun releen sähko tuon ruiskureleen läpi, jos tulee, niin sekin kandee tsekata. Pätkiminen voi tapahtua myös ilman tärinöitäkin. Toi päärele pätki mielestäni virran lämmittämänä ja sit ku se jäähtyi hetken, niin sitten se taas toimi vähän aikaa.
Veikkaan silti tuota virtalukon pohjaa.
Otsikko: Vs: 940 Sammuilee mystisesti sillon tällön, eikä lähde käyntiin.
Kirjoitti: migl - 12.11.2013, 22:24:34
No tuanoin. Seiskasatkusta lainasin relettä ja ei vaikutusta. Siinä ei oo mitään ongelmia ollu sammuilun yms kanssa. Nyt on taas ajeltu ilma sammumista. Tosiaan toinen rele on made in spain ja toinen made in hungary :D