Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: sibi - 28.10.2013, 14:49:53
-
Pitääkö vuosimallin -05 Volvo S40 uusia koko tukivarsi, kun vaihtaa alapallonivelen??
Suomen autohuollosta sain kustannusarviota, niin laskivat kokonaan uuden tukivarren, kun pelkkä alapallonivel tarttis vaihtaa.
-
Originaalina ei alapalloa erikseen oo saatavissa, kun se on niitattu tukivarteen kiinni, mutta tarvikkeena alapallon siihen saa.
Siitä syystä sah sinne sen alatukivarren vaihtaa.
-
OK, kiitos tiedosta.
Taidan kuitenkin vaihdattaa sen tarvikeosan, kun suht edullisesti saa sen vaihtotyön porauksen kanssa.
-
Nostetaan vanhaa ketjua kun tuli leimalla hylsy tuon alapallon vuoksi.
Eli minkämoinen homma on vaihtaa pelkkä pallonivel?
Ja auto v50 2004.
-
Helppo homma jos omistaa rälläkän.. Eli rengas irti, nivel navasta irti. Sit itse nive on kolmella niitillä kiinni alatukivarressa.. Pultti ja mutteri korvattu niitilleillä siis prässätty vaa läpi.. Rälläkällä sievästi jommalta kummalta puolen kanta(niittaus) pois. Helpoin kun tekee terällä rastin siihen kantaan ja meisselin ja vasaran kans lyö sen irti.. Sit vaa uus takas pulteilla.
-
Kiitoksia, mites pitääkö vetarin napamutteri avata vai onnistuuko ilman avaamista ja pelkoa vetarin "leviämisestä"?
-
Vähemmällä työllä pääsee kun uusii koko alatukivarren. Tulee uudet puslat (jotka on takuuvarmasti myös lopussa) samalla eikä tarvitse porata niittejä yms. Hintaerokin on melko mitätön.
-
No en pidä ongelmana tuota niittien porausta ja hintaeroa on kyllä yli tuplasti(oem osana nivel 35,-)
Puslat ei ainakaan vielä ole miksikään mennyt...
-
Hyvälaatuinen alatukivarsi on n. 80 € eli onhan se yli tuplat. Silti näistä tuntuu menevän ensiksi se alatukivarren taaempi (iso) pusla mutta hyvä jos se on kunnossa. Viallisuutta ei tyypillisesti huomata edes katsastuksesta mutta kun tekee kovan jarrutuksen moottoritievauhdista niin täristää...
-
Hintaeroa on ehkä tuplat tai yli mutta eroa on myös siinä mitä sillä rahalla saa.
Tukivarsi, puslat ja pallonivel vs pelkkä pallonivel.
Jos autoa ei ole heti katsastuksen jälkeen tarkoitus myydä niin en näe mitään järkeä vaihtaa pelkää palloniveltä.
Itsellä meni taaemmat puslat vähä 200 000 jälkeen ja laitettiin uudet tukivarret molemmin puolin, ero ajettavuudessa on huomattava.
-
Komppaan edellistä ja lisään vielä että jos puslat menee huomaamatta niin eturenkaat ehtivät äkkiä kulua enemmän kuin sen osien hintaeron edestä. Jos autossa on kilometrejä yli 150000 niin puslat ovat varmasti lopussa vaikka eivät vielä näyttäisikään siltä päältäpäin.
-
Napamutteri auki normaalisti.. Ei mulla ainakaa nivel ole levinny mitenkää vaikka iha ulos asti nykässy... Kannattee tosiaan kattoa puslat.. Ite vaihoin vanhaa tukivarteen puslat ja alapallot säästi pari kymppiä, toki työmaa ilma prässiä asentaa ne.
-
Juu kiitoksia, prässi on käytössä mutta alustavasti puslat näytti ihan hyviltä.
Onkos tohon napamutteriin momenttia tiedossa?
-
Vähemmällä työllä pääsee kun uusii koko alatukivarren. Tulee uudet puslat (jotka on takuuvarmasti myös lopussa) samalla eikä tarvitse porata niittejä yms. Hintaerokin on melko mitätön.
En ihan menis takuuseen tosta vähemmällä työllä lauseesta, itsellä alatukivarren etummaiseen puslaan ruostunut pultti kiinni. Aika mukava irroittaa kun joutunee katkaisemaan pultin parista kohtaa, eikä tilaakaan kauheasti ole ja sitten vielä kiertämään jäljelle jääneet pultin rippeet pois, puhumattakaan siitä että pitäisi vielä saada tuollainen melko eksoottisella kiertellä oleva 14mm kiinnityspultti jostain.
Itsellä jäi toistaiseksi puslat vaihtamatta.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
-
En ihan menis takuuseen tosta vähemmällä työllä lauseesta, itsellä alatukivarren etummaiseen puslaan ruostunut pultti kiinni. Aika mukava irroittaa kun joutunee katkaisemaan pultin parista kohtaa, eikä tilaakaan kauheasti ole ja sitten vielä kiertämään jäljelle jääneet pultin rippeet pois, puhumattakaan siitä että pitäisi vielä saada tuollainen melko eksoottisella kiertellä oleva 14mm kiinnityspultti jostain.
Itsellä jäi toistaiseksi puslat vaihtamatta.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Tilaa siniseltä.
-
En ihan menis takuuseen tosta vähemmällä työllä lauseesta, itsellä alatukivarren etummaiseen puslaan ruostunut pultti kiinni. Aika mukava irroittaa kun joutunee katkaisemaan pultin parista kohtaa, eikä tilaakaan kauheasti ole ja sitten vielä kiertämään jäljelle jääneet pultin rippeet pois, puhumattakaan siitä että pitäisi vielä saada tuollainen melko eksoottisella kiertellä oleva 14mm kiinnityspultti jostain.
Itsellä jäi toistaiseksi puslat vaihtamatta.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Itsellä oli sama ongelma. Ei ollu kierteiltään jumissa, vaan juurikin puslassa. Puukkosahalla pultti poikki. Itsellä meni 2 terää ja ehkä 5min. Uus pultti sinisellä ei ollu montaa euroa.
-
En ihan menis takuuseen tosta vähemmällä työllä lauseesta, itsellä alatukivarren etummaiseen puslaan ruostunut pultti kiinni. Aika mukava irroittaa kun joutunee katkaisemaan pultin parista kohtaa, eikä tilaakaan kauheasti ole ja sitten vielä kiertämään jäljelle jääneet pultin rippeet pois, puhumattakaan siitä että pitäisi vielä saada tuollainen melko eksoottisella kiertellä oleva 14mm kiinnityspultti jostain.
Itsellä jäi toistaiseksi puslat vaihtamatta.
Tieto peräisin minun autooni tukivarret vaihtaneelta korjaamolta joka on tehnyt usein näitä. Perustui toki oletukseen että ei sitä palloniveltä ole kiva vaihtaa jos se tukivarsi on paikallaan vaan se pitää joka tapauksessa irroittaa. Pultin ruostuminen tuolla tavalla kiinni ei myöskään liene kovin yleistä.
Ts. vaihdettaessa pallonivel tai puslia vanhaan tukivarteen, irroitetaan tukivarsi, porataan pallonivelen niitit auki ja/tai prässätään (tai porataan näistäkin niitit...) vanhat puslat pois, pultataan uusi pallonivel paikoilleen, prässätään puslat ja lopuksi kiinnitetään tukivarsi takaisin. Jos on uusi tukivarsi, puretaan vanha irti ja uusi paikoilleen. Uusi ruosteeton on aina helppo ja nopea pistää kiinni.
Korjaamo sanoi että keskimäärin uudet laittamalla säästyy tunnista kahteen työaikaa (molemmat puolet yhteensä) mikä kattaa helposti osien hintaeron.