Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rain - 29.03.2011, 17:21:27
-
Eli kuskin puolelta kolahtaa/naksahtaa liikkeelle lähdössä. Ääni kuuluu parhaiten kylmällä koneella, kun kierroksia on tyhjäkäynnillä enemmän ja kytkin ottaa napakammin. Ratin kääntö linkkuun vasemmalle saattaa olla kytköksissä ääneen. Tähän mennessä tarkastettu: vetarin napapultti, koiranluut, jousen alapään kumit ja tukivarren puslat.
Ääntä ei kuulu ajaessa, jos esim. kaasua löysää ja kiihdyttää, ainoastaan liikkelle lähdössä. Vetari ei äännä pakilla ajettaessa ratti linkussa.
Eli mitähän sitä seuraavaksi? Alapalloa vai vetaria? Onko ajatuksia mitä vielä tutkisi vai suoraan Siniselle suosiolla? Kilometrejä alla 320tkm
-
Itse olen törmännyt kolahteluun joka johtuu vulkanoinnin pettämisestä iskarin yläpään kumiplätyssä. Vian saattaa nähdä kun konepelti auki pumppaa nokkaa alas/ylös ja katsoo iskarin yläpäätä. Jos vulkanointi on pettänyt, liike on suurempi ja iskarin tankoa (missä on mutteri päässä) näkyy enemmän kuin kunnossa olevalla puolella.
-
anna palaa vaan. pitäähän autosta ääniä kuulua!!!!! ei mitään vaarallista. mulla kuuluu silloin tällöin kanssa kolahduksia, mutta mitään ei ole löytynyt. V70 D5 2003 aj.185 000km
-
Kuin myös. Vaihdettu lähes kaikki hilppeet eteen mitä voi vain kuvitella ja kolahtelu jatkuu, mutta siihen tottuu.
Puutarhaletkun pätkän virittäminen jousen alimman kierteen ympärille on vielä kokeilematta.
-
ai kysees on siis vika joka korjaantuu sillä että väännät mankkaa kovemmalle :2funny:
-
Mulla kolahteli eka kerralla yläpään kumilätyskän takia joka/jotka vaihdettiin ja toisen kerran ne kierrejousen päällä olevat kumilämpyrät ei ollu paikallaan ja toinen oli kulunut sen verran että vaihtoi toisin päin niin loppui sekin muuten ei kolinoita.
-
Minulla -04 v70 2.4d myös kolahteli laitoin jousien alapäähän kumi letkua niin kolinat loppuivat kokonaan.
-
Minulla yläpään kumiläpyskän vulkanoinnin pettäminen aiheutti inhottavat narinan joka ikikisessä kuopassa. Maantienopeuksissa sitä ei kuulunut, mutta taajama-ajossa se häiritsi sen verran, että tuli yläpään kilkkeitä uusittua. Silloin mittarissa oli n. 200tkm.
-
Minulla yläpään kumiläpyskän vulkanoinnin pettäminen aiheutti inhottavat narinan joka ikikisessä kuopassa. Maantienopeuksissa sitä ei kuulunut, mutta taajama-ajossa se häiritsi sen verran, että tuli yläpään kilkkeitä uusittua. Silloin mittarissa oli n. 200tkm.
Ihan sama ongelma, tosin kilometrejä alle puolet vasta. Mitä muuta vaihdoit samalla, teitkö itse vai korjaamolla?
-
Ihan sama ongelma, tosin kilometrejä alle puolet vasta. Mitä muuta vaihdoit samalla, teitkö itse vai korjaamolla?
Ihan ite väänsin pihalla. Vaihdoin samalla uudet iskarit.
-
Mitenkähän akuutti korjattava tuo yläpään ongelma on? Eli pääseekö ongelma pahenemaan tuosta vielä eli ts. tuleeko tolpan pää konepellistä läpi jossain vaiheessa vai jääkö niiden kolmen pienemmän pultin varaan? Ei raattis pajalle viiä kun kotipuolessa ois osat ja ropauspaikka mut sinne menoa vasta parin viikon päästä.
-
Mitenkähän akuutti korjattava tuo yläpään ongelma on? Eli pääseekö ongelma pahenemaan tuosta vielä eli ts. tuleeko tolpan pää konepellistä läpi jossain vaiheessa vai jääkö niiden kolmen pienemmän pultin varaan? Ei raattis pajalle viiä kun kotipuolessa ois osat ja ropauspaikka mut sinne menoa vasta parin viikon päästä.
No kunhan ei kovin offroadia anna autolle, niin tuskimpa se pääsee korkkaamaan.
Tosin kukin omalla vastuullaan! ;)
-
Juu kyllä hidastetöyssyt saa varmaan ajella melko varovasti ennenku saa korjattua. En tiiä säästääkö sitä tässä väärässä paikassa ku ei ad:lle vie korjattavaks. ::) No sitte korjataan lisää jos ei kestä...
-
Eli kuskin puolelta kolahtaa/naksahtaa liikkeelle lähdössä. Ääni kuuluu parhaiten kylmällä koneella, kun kierroksia on tyhjäkäynnillä enemmän ja kytkin ottaa napakammin. Ratin kääntö linkkuun vasemmalle saattaa olla kytköksissä ääneen. Tähän mennessä tarkastettu: vetarin napapultti, koiranluut, jousen alapään kumit ja tukivarren puslat.
Ääntä ei kuulu ajaessa, jos esim. kaasua löysää ja kiihdyttää, ainoastaan liikkelle lähdössä. Vetari ei äännä pakilla ajettaessa ratti linkussa.
Eli mitähän sitä seuraavaksi? Alapalloa vai vetaria? Onko ajatuksia mitä vielä tutkisi vai suoraan Siniselle suosiolla? Kilometrejä alla 320tkm
Itse tutkailin eilen omaa autoa ja huomasin että itsellä myös kolisee kuskin puolella selvästi enemmän kun kääntää linkkuun vasemmalle ja lähtee liikkeelle. Mistä voisi johtua? Monessa topikissa tätäkin on jo puitu, mutta mitään ei ole löytynyt. Kaikki puslat, koiranluut ja iskarinyläpää on kunnossa. Mistä kielee tuo että kolisee enemmän kun kääntää linkkuun? Kolisee tosin myös siis töyssyissä, jarrutuksissa yms.
-
Itse tutkailin eilen omaa autoa ja huomasin että itsellä myös kolisee kuskin puolella selvästi enemmän kun kääntää linkkuun vasemmalle ja lähtee liikkeelle. Mistä voisi johtua? Monessa topikissa tätäkin on jo puitu, mutta mitään ei ole löytynyt. Kaikki puslat, koiranluut ja iskarinyläpää on kunnossa. Mistä kielee tuo että kolisee enemmän kun kääntää linkkuun? Kolisee tosin myös siis töyssyissä, jarrutuksissa yms.
Pyörät "linkussa" kun klonksahtelee on ihan eri vika kuin nuo vulkanoinnit. Jousen yläosan kiinnikkeen laakerointi saattaa olla jumiutunut vaikka ehjä muuten onkin. Kiihdyttäessä paino kevenee ja jousi vaihtaa hiukan asentoaan. Siihen voi pelkkä rasvakin auttaa mutta ei sitä oikein pääse sinne laittamaan ilman purkua. Jousen alapäässä oleva letkunpala vaimentaa tuota hiukan. Ei tuo enempää hajoa vaikka ei heti korjaisikaan.
-
Pyörät "linkussa" kun klonksahtelee on ihan eri vika kuin nuo vulkanoinnit. Jousen yläosan kiinnikkeen laakerointi saattaa olla jumiutunut vaikka ehjä muuten onkin. Kiihdyttäessä paino kevenee ja jousi vaihtaa hiukan asentoaan. Siihen voi pelkkä rasvakin auttaa mutta ei sitä oikein pääse sinne laittamaan ilman purkua. Jousen alapäässä oleva letkunpala vaimentaa tuota hiukan. Ei tuo enempää hajoa vaikka ei heti korjaisikaan.
Laakerin tsekkasin ja jousen alle laitoin uuden kumin, mutta ei vaikutusta. Olisiko vielä ideoita mistä voisi tutkailla? Äänen saa kuulumaan siis esimerkiksi silloin kun pyörät linkussa "heijaa" autoa hitusen eteenpäin.
-
Mulla oli tuossa hiljattain hankitussa V70:ssä poikkituen kuskinpuoleinen pultti löysällä. Eli nekin kannattaa tarkistaa. :)
-
Laakerin tsekkasin ja jousen alle laitoin uuden kumin, mutta ei vaikutusta. Olisiko vielä ideoita mistä voisi tutkailla? Äänen saa kuulumaan siis esimerkiksi silloin kun pyörät linkussa "heijaa" autoa hitusen eteenpäin.
Meidän Volvo on ruvennut oireilemaan samalla tavalla. Kolahduksen saa toistettua liikkeellelähdössä kun kääntää reilusti vasemmalle. Kuopissa vasen puoli kolahtaa metallisen kuuloisesti mutta oikealta ei tunnu tulevan mitään, tumpsahdus vain. Oikea puolikin piti kamalaa meteliä, mutta siellä olikin jarrukilpi irti, ja se on eri tarina se.
Semmoisen huomion tein, että oikealla tukivarren ja etukelkan välissä on enemmän tilaa kuin vasemmalla, vaikka tukivarsi näyttäisi olevan puslaan nähden samalla kohdalla:
Oikea (joo, pieni murtuman alku on puslassa):
(https://lh3.googleusercontent.com/-G6GN3PpVuDo/VadSiF0U8uI/AAAAAAAAF4Y/Go2bDPknaPo/s800-Ic42/20150715_195134.jpg)
Ruuvari mahtuu hyvin tukivarren ja kelkan väliin.
Vasen:
(https://lh3.googleusercontent.com/-UzVLByatUTM/VadSoEvPRTI/AAAAAAAAF4w/F7LfDMs9oa8/s800-Ic42/20150715_195216.jpg)
Väli on ihan olematon, ja ihan kuin etureunassa olisi ollut pieni hankautumisjälki ???
-
Eikös tuo kuskin puolen pusla ole väärinpäin tukivarressa..? Tukivarsi on siis lähempänä tuolloin. Joskus ilmeisesti vaihdettu pelkät puslat tukivarsiin eikä ole huomioitu suuntaa.
-
Eikös tuo kuskin puolen pusla ole väärinpäin tukivarressa..? Tukivarsi on siis lähempänä tuolloin. Joskus ilmeisesti vaihdettu pelkät puslat tukivarsiin eikä ole huomioitu suuntaa.
Tosiaan, enpä tuota itsekään kuvista saatikka auton alla huomannut: vasen puslahan on toisinpäin kiinni kuin oikeanpuoleinen. Mutta onko tuo vasen pusla nyt mitenkä päin nurinpäin: etupuoli takana vai vasen puoli oikealla? Toisin sanoen, pitääkö pusla ottaa ulos ja kääntää toinen pää eteenpäin, vai pitääkö puslaa vain kääntää hahlossaan 180 astetta?
-
180. Eli tuo "kapeampi" puoli runkoon päin.
-
180. Eli tuo "kapeampi" puoli runkoon päin.
Tämä selvä. Kiitokset sinulle!