Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Akron - 29.10.2013, 22:58:41

Otsikko: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 29.10.2013, 22:58:41
Elikkä tuommonen ykspisteruisku lykkäsi reilusti öljyä ulos öljykorkin ja venttiilikopan tiivisteen välistä kun hain emännän töistä. Ajoa ensin pari kilometriä, 15 minuuttia seiso käymättä ja sen jälkeen pari kilometriä ajoa. Pihaan tullessa rupes haisemaan ja pellin alta nouseen savu.

Oli päästäny reilusti öljyä konetilaan ja pakosarjan päälle öljykorkin ja venttiilikopan tiivisteen kautta. Tiiviste oli yhestä kohtaa pullahtanu pikkusen ulospäin. Tiiviste on vaihdettu noin kaksi viikkoa sitten omin kätösin, tämän jälkeen pelannu ku unelma vajaa tuhat kilometriä.

Vähän vaikuttaisi, että venttiilikopan alle tulee melko kova paine, kun kerta öljyt puskee ulos. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Ja tiiviste on ostettu motonetistä, jonkin sortin kumia niinku edellinenkin.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.10.2013, 23:23:37
Huohotin mennyt tukkoon ?
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 30.10.2013, 18:17:56
Huohotinputkesta tuli reilusti jotain valkoista mönjää. Eli todennäköisesti myös huohottimesta tulee myös. Yritetään irroittaa ja tarkastaa/ puhdistaa vielä tämän illan aikana.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: V0lv0mies - 31.10.2013, 13:12:01
Mulla toi huohotinmötikkä ei vaan lähde irti. Putkissa ei ole kertaakaan ollut mitään kertymiä.

Mutta kun mötikkää ei pääse tarkistamaan, niin olis hyvä tietää että miten voi minimoida riskejä.

Miksi letkut ja pönikkä ylipäänsä menee tukkoon? Jäätyminen on selvää jo, mutta muut syyt...

Olisko järkeä investoida sellaiseen vapaavirtaussuodattimen näköiseen pikku nötikkään, mitä Biltemat ja muut myy nimellä kampikammion suodatin?
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.10.2013, 18:33:24
Tukkoon se suodatinkin osaa mennä...yksi ratkaisu olisi vetää siitä metallipöntöstä letku alas. Huohotuskaasujen mukana tuleva öljymöhnähän ja huohottimeen kertyvä karsta noita tahtoo yleensä tukkia jäätymisen lisäksi.

Se huohotinpönttö lohkossa tahtoo olla tosiaan melko lujasti kiinni välillä, mutta kyllä se irroitettavissa on.

Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 02.11.2013, 14:46:05
Ei lähteny huohotin irti täälläkään, vielä. Kokoajan tuntuu kertyvän jotaki tuonne putkeen. Ei uskalla vielä vaihtaa venttiilikopan tiivistettäkään ennen kuin on saanut tuon huohottimen putsattua.

EDIT: Pitkällisen taistelun jälkeen huohotin lähti irti ja otti hieman siipeensä. Vaikuttaakohan tuollaiset painaumat pahasti sen toimintaan? Ilma ainakin kulki läpi hyvin kun puhaltaa koitti.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 03.11.2013, 16:26:43
Nyt mahtaa olla ihan jossain muualla vikaa kuin huohottimessa. 2 kilometrin ajon jälkeen taas hirveät savut pellin alta. Uus venttiilikopan tiiviste on yhdestä kohtaa pullahtanut kokonaan pois paikaltaan.

EDIT: Tunnin väkertämisen jälkeen sain ajettua kotiin, mutta sama yllätys, tiiviste pois paikoiltaan. Huohottimesta tuli selvästi ilmaa ulos, joten se ei ainakaan tukossa ole. Mitä vaihtoehtoja jää? Ja onko noita venttiilikopan tiivisteitä muunlaisia kuin tuollaisia kumisia?
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: V0lv0mies - 04.11.2013, 21:48:42
Monikerroksisen terästiiviste. Sellasta nyt on turha Motonetistä kysyäkään. En ole tiivisteitä vielä mihinkään joutunut vaihtamaan, notta enpä tiedä mistä sellasen paremman saisi.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 04.11.2013, 22:01:25
Mitenkäs, voiko kiero venttiilikansi aiheuttaa paineen nousua tuolla venttiilikopassa? Pikaisen tarkastelun jälkeen vaikuttais olevan vähän kiero...
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 04.11.2013, 22:44:46
Aika yleistä näissä että venttiilikopan tiiviste vuotaa, mutta eipä ole koskaan tuollaista käynyt että tiiviste lähtisi paikaltaan ja kopan kansi olisi kiero ???
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: V0lv0mies - 04.11.2013, 22:55:48
Olit tietysti momenttiavaimella kiristänyt kopan?
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 04.11.2013, 22:59:50
Olit tietysti momenttiavaimella kiristänyt kopan?
Ihan rannetiukkuudella sen tiukkasin...on tullut moottorin osia kiristeltyä sen verran, että osaa kiristää sen verran kuin tarvitsee. Olikohan virallinen momentti venttiilikopan muttereille 15-25nm.

siis tuohon omaan 460 turboon joskus vaihdoin kopan tiivisteen... :P
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 04.11.2013, 23:12:41
Köyhällä varaa momenttivääntimeen. On siis saattanut itellä mennä siinä.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: V0lv0mies - 05.11.2013, 16:56:23
Haynesin manualin mukaan kopan muttereiden momentti on 5 Nm. Jaiks, mietin että kirjoitusvirhe mutta ei kait sentään...

No muttei menis taaskaan liian helpoksi, niin toinen yhtä luotettavan tuntuinen lähde sanoo että 10 Nm. Tosin tämä huomauttaa että annettu ohjearvo pätee vain puhdistettuihin ja rasvattuihin kierteisiin, jos se nyt tota eroa muka selittäis.

Sittenhän Haynes neuvoo ensinnäkin avaamaan kopan muttereita vähän kerrallaan ja ristikkäin. Sulkemisessa sama homma. Lisäksi neuvotaan puhistelamaan kontaktipinnat kunnolla ja varmistaa tiivisteen asettuminen.

Tavallaan itsestäänselvyyksiä toki, mutta ainakin itse teen liian usein kiiressä pikkumokia vaikka olisin aiemmin ahminut teoriaa jostain tietystä toimenpiteestä.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 05.11.2013, 19:49:14
Ristiin noita olen kiristellyt ja availlut, vähän kerrallaan. Toki olen saattanut tehdä jossain vaiheessa virheen, enkä yhtään ihmettele vaikka kyse olisikin omasta virheestä.

Huomenna tarkoitus laittaa tiivisteliimat väliin ja kiristäa momenttiin. Katotaan mitä käy, nouseeko paine edelleen ja vuotaako venttiilikopan tiiviste. Jos venttiilikoppa vuotaa, ei auta kuin suora hommata jostain, mutta jos paine nousee edelleen, on tämä aihe vielä hyvinkin vaiheessa.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 06.11.2013, 19:28:33
Päivitystä:

Venttiilikoppa on kiero. Moottorin lämmetessä, venttiilikannentiiviste lähti pullistumaan ulospäin kierosta päästä. Kierroksia lisätessä (auton seisoessa paikallaan) pullistumista tapahtui yhä enemmän. Toisessa päässä taas näytti siltä että tiiviste lähti vetäytymään kannen sisään. Öljykorkin alta tuli ihan kohtuudella ilmaa, suunnilleen saman verran kuin huohottimeen puhaltaessa.

En tiedä miten paljon tuolta öljykorkin alta pitäisi tulla ilmaa, mutta minusta tuntuu, että venttiilikannen alle muodostuu edelleen painetta. Huohotin ei ole tukossa. Pakoputkesta tulee kyllä ihmeellisen paljon höyryä tai jotain ulos. Kierroksia lisätessä aina vain enemmän. Ei tämä yleensä kuitenkaan ole tämän auton kohdalla ollut merkki viasta, mutta voisiko kuitenkin liittyä asiaan?

Ideoita kaivataan.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: V0lv0mies - 06.11.2013, 20:01:22
En sano muusta mitään, mutta runsas höyryäminen pakoputkesta tuskin liittyy asiaan.

Nyt kun on ollut hemmetin sateista ja tylyn kylmää syksyä, niin muutaman viime päivän aikana oon itsekkin ihmetelly kuinka pukkaakin höyryä putkesta.

Joku tais jossain joskus sanoa että kosteuden kertyminen, ja siten runsas höyryäminen, on näissä ihan ominaisuus. Eikä tarvi kauaa (1-2 min.) olla parkissa kun käynnistäessä saa taas ihailla dramaattista efektiä sivupeilistä. Olis ihan kiva tietää että miksi juuri näiden putket kerää vettä...

Eli väitän että ihan normaalia meininkiä sen usvan kanssa, mutta yleisesti varmaan paskempi homma putken korroosion kannalta.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 06.11.2013, 21:39:37
Kyllä näistä tosiaan lähtee melko paljon höyryä pakoputkesta, varsinkin vähän viileämmällä säällä.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 08.11.2013, 16:06:13
Uutta päivitystä.

Otin yhteyttä autonasentaja tuttuuni, jonka mielestä kuulosti, että sylinteripaineet pääsevät vuotamaan öljytilaan. Haljennut mäntä, männänrenkaat tai kannentiiviste on mahtanut mennä. Soitin myös Volvon merkkihuoltoon, josta kysyivät, että tuleeko ilmaa myös öljytikun reiän kautta. Jos tulee, niin viittais että sylinteripaineet tosiaan pääsevät alakertaan ja sieltä yläkertaan.

Kävin kokeilemassa, ja niinhän sieltä tuli ilmaa sitte öljytikun reiästä. Eli kaikki viittaa nyt siihen, että sylinteripaineet karkaa sylinteristä venttiilikopan alle. Kalliiksihan tuo tulisi korjata, joten eiköhän mene myyntiin, jos joku on kiinnostunut korjaamaan.
Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.11.2013, 16:38:54
Eli moottori huohottaa sitten melkoisesti jos kerran tikun reiästäkin hönkii ilmaa. Paljonkos tuolla autolla oli muuten ajettu ?

Otsikko: Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
Kirjoitti: Akron - 08.11.2013, 17:22:52
Vastikään mittariin tuli 288 tuhatta.