Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mikaelt - 30.10.2013, 17:01:43
-
Viimeinkin kun sain syylärin vaihdettua, ja oikeet nesteet sisään tuli testattua pari vuotta hyllyssä ollut käytetty Webasto, BW-50, eli siis normi jälkiasennus vekotin, mutta ilman bensapumppua, omalla säiliöllä, bensan paluulinjaan asennettava.
Vekotin lähti tulille ja lämmitti hetkessä pari litraa nestettä. Muuten sen asentelu olis aika simpeliä, mutta mistäs nestekiertoon meno ja tulo kytketään?
- auto siis -95 850 10v bensa
Kuvatkin asennuksista olis kivoja....rintapeltiin ilmeisesti sais helpoiten kiinni.
-
Kävin kysäsemässä asennuksen hintaa...arvio oli sellanen että ylittyy melkein auton hinta! Eikö kellään tosiaankaan ole webastoa/eberiä? Kiinnostaa tietää ne nestekierron järjestelyt, eli mistä tulo ja menoputket.
-
Onko siinä lämmittimessä sisäinen vesipumppu vai tuleeko erikseen? Etsi sisäkennolle menevä letku, ja joko lyöt sen poikki tai irroitat moottorista. Jos et tiedä kumpi letku on menevä, löydät sen kokeilemalla kumpi letkuista lämpeää nopeammin=menevä letku. Yleensä se on alempi jos ovat rintapellissä päällekkäin.
Nestekierto seuraavasti: moottorilta lämmittimeen, lämmittimestä sisäkennolle.
Jos erillinen vesipumppu, laitat sen moottorin ja lämmittimen väliin.
-
Mulla oli webasto (Thermotop) 850:ssa. Oli tosiaan kiinnitetty rintapeltiin keskelle konehuonetta, ja letkutukset noin kun kenppi mainitsi.
Ei siellä oikein muualla taida tilaa ollakaan.
Letkutukset löytyy tuolta : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29145.0
-
Webastossa on sisällä pumppu. hiukan tolleen ajattelinkin, lämppärin tuloletkun väliin.
- Siihen rintapeltiin jo sovittelinkin paikkaa...
Nestekierto seuraavasti: moottorilta lämmittimeen, lämmittimestä sisäkennolle.
Jos erillinen vesipumppu, laitat sen moottorin ja lämmittimen väliin.
-
Webastossa on sisällä pumppu. hiukan tolleen ajattelinkin, lämppärin tuloletkun väliin.
- Siihen rintapeltiin jo sovittelinkin paikkaa...
Se on helppo paikka asentaa MUTTA ongelmana on että kuuma paikka pakosarjan päällä ei ole suotava ja mm. Weban asennusohjeessa tuo paikka kielletään. Varsinkin BW-mallin kanssa jossa on sisäinen säiliö ja vielä bensaa täynnä... Aika riskialtista.
-
Ostin tuossa heräteostoksena 850 puretun webasto thermotop 31395A. Löytääkö kukaan mitään asennusohjetta tuon ikäiselle laitokselle? Lähetin jo pariin paikkaan kyselyä. Ens viikolla pitäis tulla paketin kotiovelle nii pääsee ihmettelemään.
https://imageshack.com/i/ipAzD9xuj
https://imageshack.com/i/f0vUoXGaj
Vielä tutkiskelin ja jossain googletuksella tuo yhdisti tuon numerosarjan malliin bw50, jolla löytyikin sitten enemmän tietoa
-
Juu eli webasto on asennettu ja pelaa hienosti. Lämmitin on asennettu vasempaan etunurkkaan puskurin alle evap-pöntön entiselle paikalle. Nyt vielä sellaista kyselen, että oliko jossain ohjeet kuinka lämmitin kytketään toimimaan automaattisen ilmastoinnin kanssa?
-
Mulla on 850:ssä weba akun vieressä. Akku käännetty toisin käsin ja siihen kylki kylkeen. Pitää samalla akkua vähän lämpimä.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/moottoritila1.jpg)
-
Siisti asennus. :) Onko tuo thermo top T? Itelläki mielessä, että jos optiman laittais. Nyt on paikoillaan joku +60ah jonku vuoden vanha bosch silver toppi, jossa ei kyllä mitään valittamista ole. Tuo optima senki takia, että autossa on jotain humppavehjettä eikä kiinnosta alkaa mitään konkkia sovittelemaan. Nyt pelaa volgassa tuo sisäpuhalluski.
Jos jollai tulee lämmittimen asennuskuville tarvetta nii voin sähköpostiin lähetellä. Löytyy purku ja remppakuvat tuommosen bw50-sukuisen kunnostuksesta.
-
Mulla on 850:ssä weba akun vieressä. Akku käännetty toisin käsin ja siihen kylki kylkeen. Pitää samalla akkua vähän lämpimä.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/moottoritila1.jpg)
Tuo on virallisen ohjeen mukaan virheellinen asennus. Lämmitin pitäisi olla kokonaan moottorin jäähdytysnestepinnan alapuolella.
Silti, monta toimivaa on nähty tuonkaltaisilla asennuksilla. Ongelmaksi voi tuossa tulla ilman kertyminen lämmittimeen ja sitä kautta ylikuumeneminen.
-
Tuo on 5,2 C-malli.
Itsekin asentaessa mietin tuota ilmautumista ja oli tarkoitus tehä tuon ylempään letkuun T-haaralla ilmaushana, mutta ku ekakerran laskin nesteet koneeseen, kävin heittää pikku lenkin ja aloin ilmaamaan tuota letkusta ni sieltä ei tullu yhtään ilmaa. Ilmat oli kulkenu sisäkennon lohkoon ja paisarille.
Virallinen valvoja ei huomannu asennuksessa mitään moitteita. Kävin valtuutetulla tarkastuttamassa asennuksen jotta takuut lähti juoksemaan. Lämppäri on just kokonaan nestepinnan alapuolella.
-
Omassa v70 tdissä, eberi on asennettu just tohon rintapeltiin. Siinä se on ollut viimeiset viisi vuotta, eikä ongelmia ole ollut. Polttoainelinja on haaroitettu ennen suodatinta. Dieselissä on ainakin ylempi kennolle menevä letku. 960:ssä taas alempi.
-
Tuohon rintapeltiin ois ollu kyllä helppo asentaa vaan en tissiposkena uskaltanut ku säiliölliselle bensawebastolle aikas lämmin paikka.
-
Itse asensin moottorin taakse roikkumaan siihen pellinreunaan ja nippusiteillä letkusta kiinni niin ei pääse heilumaan, kun en uskaltanut tulipelliin ruuvailla poraruuveja.
Nestekiertokin pelaa koska vesipumppu on aivan varmasti pinnan alapuolella niin ei pääse ylikuumenemaan missään kohtaa.
Letkut vedin niin että webasto "imee" vetensä siitä pakosarjan alta tulevasta putkesta (ex lämppärille menevä), ja painaa vettä lämppärin kennon kautta moottorille. Toimii myös moottorin käydessä muttei kauaa kun moottori lämpiää niin webasto sammuu itekseen 8)
Niin ja webasto käyttää dieseliä kun ajattelin ihan paloturvallisuutta itse asentaessa. Tankki on nyt tuollanen oranssi 1l öljypurkki akun kyljessä mutta ideana olisi istuttaa isompi säiliö akun alapuolelle jossain kohtaa kun sopivaa purkkia kävelee vastaan. :)
Tässä vähän kuvaa
(http://i.imgur.com/uTFJ3Ji.jpg)
(http://i.imgur.com/JtGDJLo.jpg)
-
Letkut vedin niin että webasto "imee" vetensä siitä pakosarjan alta tulevasta putkesta (ex lämppärille menevä), ja painaa vettä lämppärin kennon kautta moottorille. Toimii myös moottorin käydessä muttei kauaa kun moottori lämpiää niin webasto sammuu itekseen 8)
Jos nyt oikeen ymmärsin, ni sulla on se vedenkierto just päinvastoin ku lämmityslaitteen luonnollinen kierto kulkee..
Moottorin vesipumppu ottaa veden siitä pakosarjan alla kulkevasta putkesta ja puskee sen jakopään suunnasta koneeseen (ja sen pitäis kulkea koneen takapäästä lämmityslaitteeseen), ja nyt webasto ottaa veden siitä samasta putkesta ja puskee sen toisesta päästä koneeseen.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850_vaparin_vesikierto.jpg)
-
kattos perhana :o google ei antanu mitään tietoo asiasta niin taas luotin omiin (selkeästi olemattomiin tietoihin) :D noo eikun putkia käänteleen viikonloppuna...
edit.
nyt on letkut oikeinpäin:) ja kiitos vielä neuvosta:)