Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jkomu - 30.10.2013, 19:18:18
-
Eli otsikonmukaisessa Volvossa semmonen ongelma apulaitehihnassa, että ulahtaa käyntiin laittaessa ja sammuttaessa. Onko normaalia?
Myös semmonen ääni kuuluu tyhjäkäynnillä, että voisi jossain rullassa tai laakerissa olla välystä.
-
Olisko se kiristäjä finaalissa, ja/tai hihna vaihtokunnossa. Toki se välipyöräkin voi olla laakeriltaan loppu.
-
Kitisee startatessa ja sammuttaessa. Joskus myös tyhjäkäynnillä. Itsellä, kyllä epäilen sen olevan laturi. Kiristimen vaihdoin kerran, kitinä jatkui silti. Iltsellä kitissyt sen 60-70tkm, jonka auto ollut itsellä ja tieskuinka kauan aikaisemmin. Olisihan se hyvä korjata, olen kuullut kauhutarinoita, jossa jakohihnakotelon väliin on mennyt katkennut apulaitehihna, jakohihna poikki ja kallis remppa.
-
sama täällä, koko ajan, ostohetkestä alkaen, apulaitehihnan ja kiristimen vaihto ei hiljentänyt ääntä kuin muutamaksi kuukaudeksi. (auto ollut mulla pian 3 vuotta)
AD-korjaamolla sanottiin, että "tuo ääni kuuluu asiaan" :)
-
sama täällä, koko ajan, ostohetkestä alkaen, apulaitehihnan ja kiristimen vaihto ei hiljentänyt ääntä kuin muutamaksi kuukaudeksi. (auto ollut mulla pian 3 vuotta)
AD-korjaamolla sanottiin, että "tuo ääni kuuluu asiaan" :)
Eipä kyllä moottoritilasta pitäsi kuulua mitään ylimääräisiä ääniä, eli eivät kuulu asiaan.
Varsin ihmeellistä palvelua kun edes tuollaista ehdottivat :idiot2:
-
black : olen samaa mieltä kanssasi, mutta minkäs "maallikkona" teet ? :(
-
Täällä ajoittain kitisee myös ja se on sen hihnan kiristäjän mekanismi eli se rasvaukseen niin hiljenee.
Itse ensin vaihdoin niihin kiristinpyöriin laakerit ja eihän se hiljennyt. Tarkempi tutkailu paljasti äänen tulevan juurikin siitä kiristinmekanismista.
-
Laturin vapaakytkin puuttuu tai on jumissa, tästä kiljahdus startissa tai sammutuksessa.
-
Yleensä puuttuu kun vaihtolatureissa ei näy sellaista olevan... Eli jos laturin hihnapyörän keskellä näkyy/tuntuu mutteri niin kyseessä on ominaisuus. Jos ei ole mutteria niin vapaakytkin rikki.
-
Ilmeisesti menossa tuo hihnankiristäjä nyt, kun alkoi ääntämään.
Silmäilin sitä niin hihna on rullan päällä vain 3/4 leveydestään ja rulla ei ole "linjassaan" hihnaan nähden.
Sitten, kun hihnaa löysyttää ja hihnaa oikaisee rullan mukaisesti niin kiristin lopettaa ääntämisen.
Kiristin myös heiluu äänen kanssa samaan tahtiin, mutta hieman löysäämällä tosiaan lopettaa ääntämisen.
Rullassa ei tunnu selvää välystä kokeilemalla.
Missä lie siis vika? Voi olla hankalasti selitetty, olisi parempi ollut kuvata videolle ja esittää asia sitä kautta.
Sitten vielä, mikä on oikea apulaitehihnan pituus, kun Biltema antaa rekisterinumeron perusteella 1675 mm pitkän ja Motonet 1690 mm pitkän?
-
Tuon perusteella sanoisin, että sen kiristimen rungossa on varmaankin vikaa. Joka tapauksessa rulla ei saa kulkea vinossa hihnaan nähden. Sen kiristimen liike koneen käydessä on kumminkin normaalia.
-
Sitten vielä, mikä on oikea apulaitehihnan pituus, kun Biltema antaa rekisterinumeron perusteella 1675 mm pitkän ja Motonet 1690 mm pitkän?
oikea on tuo bilteman. Kiristin pohjaa tuolla pitemmällä aika nopeasti, mulla loppu we kirskahtelu ku laitto lyhyemmän hihnan.
-
Mulla oli kiristimen laakerointi(siis sen nivelen) kulunu ja rulla oli aavistuksen vinossa hihnaa nähden ja sen takii kitis.Tein mekaanisen kiristimen ja vikinät loppu.
-
Joo eli vaihdoin tuon apulaitehihnan kiristimen n. 2 tkm sitten ja tämäkin seuraava alkoi pitämään vielä pahempaa ääntä. Ääni oikeastaan tulee vaan tyhjäkäynnillä ja ottaa jostain oikein vittumaisen resonoinnin. Ostin taas uuden kiristimen ja odottaa asennusta, mutta mikä näitä tuhoaa? Kiristimen runko ottaa aina itseensä ja vääntyy, että hihna on kiristimen päällä enään noin 2/3 leveydestään. Edelleen hihna kiljahtaa auton käynnistäessä ja sammuttaessa. Sitten olen huomannut, että kun laitat auton vapaalle ja annat kierrosten tippua, että hetkellisesti (~1 sec) kierrokset tipahtaa tyhjäkäyntikierroksia pienemmälle. Huomaa, kun käy vähän hetken vähän raskaammin.
Luulin jo, että ilmastoinnin kompura on jumissa, mutta ei se lopulta ollutkaan, laturissa ei ollut vapaakytkintä. Välipyörää ei ole vaihdettu, koska siitä en ole huomannut että olisi paskana.
Videota kiristimestä: https://www.youtube.com/watch?v=7BP-kDKWIBY&feature=youtu.be
-
Ootko tarkistanu kampiakselin hihnapyörän?
-
hihna on kiristimen päällä enään noin 2/3 leveydestään
Tuon kommentin ja videon perusteella tuli mieleen, että onhan sulla se musta moottorin nostorauta varmasti oikeassa välissä? Sen laittaa mielellään sinne kiristimen ja lohkon väliin, mutta se kuuluu olla kiristimen päällä. Kiristimen alumiinirunko kuuluu siis suoraan lohkoa vasten.
Tuskin se tuohon ääneen juurikaan vaikuttaa, mutta kannattaa tarkastaa. Tuon äänen alkuperäksi veikkaisin myös kampiakselin hihnapyörää.
-
Kampiakselin hihnapyörää en ole tarkistanut muuten kuin silmämääräisesti, ainakaan sen liikkumisessa en hoksaa mitään epäkeskoisuutta, jota huoltomies käski tiirailla.
Kiristimen käytin korjaamolla vaihdatuksella, joten toivottavasti olisivat siellä oikein asentanut, mutta täytyy huomenna tarkistaa, että onko se korvakko oikeassa välissä.
-
Kampiakselin hihnapyörä voi päästä elämään paljonki vaikka se ei näyttäis siltä. Kokeile vaikka työntää sorkkarauta tai rautakanki hihnapyörän ja koneen väliin ja kokeile varovasti heiluuko se.
-
Minkälainen savotta tuo hihnapyörä on vaihtaa, jos siitä löytyykin vika?
-
Laturin hihna pois, vänkärin rengas pois ja sisälokasuoja irti niin pääsee käsiksi hihnapyörään. Varomattomasti jos tekee niin voi päästä tekeen jakopäärempan samalla, jakohihna menee ihan vieressä..
-
Löytyihän se vika.
https://www.dropbox.com/sc/3bmnxwc0cfc7wtu/COqrTc6vw5
-
Eli taas on jossain pajassa tussaroitu?? :(
Tommoset kyllä korpeaa, meidän kiiturista oli edellisen omistajan aikana rikottu tuon kiristimen toinen pultti. Katkennut, ja jämä vaan liimattu parille kierteelle. Sama koneen laatikonpuolen takakorvalle, yksi pultti katkottu ja liimailtu --> lopulta katkes koko korva.
Nämä sai onneksi korjattua ilma hankalia kierteytyksiä mutta vastaavat murheet kuulostavat valitettavan yleisiltä.