Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: anone - 30.10.2013, 21:44:08

Otsikko: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: anone - 30.10.2013, 21:44:08
En löytänyt aiheesta hirveesti inffoa/topiccia joten teen nyt uuden...

Eli allekirjoituksen 945 perä on ollut aina enemmän tai vähemmän mulju, siis tehny liikettä kaasua pumpatessa. Auto on ollu mulla 2,5v ja lähes jokaisessa liikkeellelähössä kuuluu peräpäästä pamaus kytkintä nostettaessa/juuri kun veto kytkeytyy. Olen vaihtanu nuo isommat puslat vähän aikaa sitten:

(http://i189.photobucket.com/albums/z77/245GLT/Volvo%20945%20TDIC/Projektikuvat/2013-09-23-086_zpsbaebed68.jpg)


Auttoi ehkä vähän asiaan. Paukkui harvemmin. Nyt syksyn liukkaiden (ja ehkä pienen lisävoiman ::)) ansiosta kun on tullu suditeltua asvaltilla on menny taas väljäksi, muljuaa enemmän ku koskaan aiemmin ja paukahtelee nyt jopa vauhista konejarrulla/kaasuttaessa. >:(

Väljyyden ymmärrän, mutta mikä helvetti siellä paukkuu?
Ja osaatteko kertoa mitkä puslat on vaihettava että sieltä oikeesti saa väljät pois? Olen sellaista yksilöä ajanu ja todennu mahdolliseksi.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: puliukk0 - 30.10.2013, 21:51:07
Mulla oli yks kardaanin nivel. Ota kardaani irti ja tarkistele :)
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 30.10.2013, 22:00:02
Kardaanin nivelet oon vaihtanu uusiin pari tuhatta kilsaa sitten.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 13.11.2013, 23:20:36
Pauke ja väljyys senkus lisääntyy :idiot2:

Aattelin huomenna kääntää noita kuvassa olevien varsien isompia puslia 90 astetta. Onkohan ihan huono idea?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: jogiin - 13.11.2013, 23:33:23
noin ne on tehtaallakin laitettu
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 13.11.2013, 23:57:05
Niin on, mutta joustaisivat vähemmän jos käännän? Mikä muu pusla tuolla antaa periksi kuin nuo? Ei selvinnyt lattialla kun vaihde päällä työntelin eessuntaassun ja möyrin alla.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: TVS - 14.11.2013, 00:22:51
Voit kääntää ja akselin "kaatuminen" rauhottuu, mutta ainakin deekukoneisessa sai aikaan niin huikean määrän jyrinää että ei sitä normijärkinen kuunnellu.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 10:47:39
Jaa >:( mitä puslia tonne sitte pitäs vaihtaa että oikeesti loppus pauke ja väljyys?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: jogiin - 14.11.2013, 11:00:14
Jaa >:( mitä puslia tonne sitte pitäs vaihtaa että oikeesti loppus pauke ja väljyys?
omassa kuuluu kans kolahtelua varsinkin laatikon vaihtaessa pienemmälle  :-\ Noilla varsien puslilla ei vaikutusta ollu eikä ristikoiden vaihdolla...
Ootko tarkistanu että noi pultit on kans kireellä  ??? Mulla meinaan paheni vaihdon jälkeen nuljuamiset  ::) isojen puslien pultit oli löystyny  :facepalm:
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 11:43:21
Niinno, onhan ne kai voinu tietty löystyä... kohta meen kyllä kääntämään 90 astetta noi isot.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 13:54:17
Käännetty varttikierros, väljyys väheni kyllä selvästi mutta kolisee edelleen, muttei kuulosta ihan niin metalliselta ehkä.
Sitten taas rivakammassa lähdössä (=pieni kytkinpommi) paukahtaa joskus ihan helvetisti, tuntuu että lattia tärähtää.

Huoh.

Mietin jo tulisiko osa paukkeesta perän sisältä, mutta ei tässä pitäisi sitä liikkeellelähtölukkoakaan olla...
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 14.11.2013, 18:16:17
Omasta diesel 940:stä en ole huomannut mitään kolahteluita tai muutakaan perästä kuuluvan, vaikka ei ole mitään tietoa miten vanhat puslat siellä on ???

varmaa on ainakin että on niillä se yli 80tkm omassa käytössä ajettu...
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: s73 - 14.11.2013, 19:00:33
Tarkista onko tukivarsien pultit ehyet takapäässä, joku voinut katketa. Jousien ja iskarien kiinnitys tarkastettu? Eihän iskarin kiinnityksen yläpään kierre ole korkannut?
Väärin asennettu ristikko kolahtaa kytkintä nostaessa, kaasuttaessa. ???
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 19:07:22
Tukivarsien pultit oli ehjät, käytin irti äsken molemmat varret kun käänsin noita puslia, ja nyt ne on kireellä kiinni... jos noita tukivarsia siis meinasit?

Jouset on nätisti paikoillaan, iskarit silmämääräisesti, auto ollut minulla 2,5v/90tkm enkä ole koskaan niihin koskenut? Saako ne kierteet sieltä ajamalla rikki? En tiedä edes millanen rakenne siellä yläpäässä on.

Kolina oli samanlaista edellisellä kardaanilla, sekä tällä toisella, joihin vaihdoin joku aika sitten uudet ristikot, ei taida olla niistä kiinni.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: s73 - 14.11.2013, 19:16:46
Ei ajamalla, muistaakseni iskarien pultit on eri mittaisia ja jos ne on sekoitettu iskaria vaihdettaessa, yläpään kierre on voinut korkata. Onko käsijarruja tutkittu milloinkaan? Niistä on löytynyt usein vika erilaisiin ongelmiin.  ???

E: Videota, ääninäytettä?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 19:28:01
Hmjaa... ei oo kyllä tullu mieleekään että iskareista kuuluis :idiot2:

Käsijarrukengät olen vaihtanu kertaalleen ja on kelvannut kaksi peräkkäistä kertaa leimalle, ainakin se toimii mutta tiedä sitten.

Kävi itselläkin mielessä jos jonkun vanhan kameranokialaisen teippaisi alustaan kiinni ja kävisi ajelemassa. Täytynee huomenna. :D

(http://www.vlvworld.com/photo_pieces/7rbush.jpg)

Yllättävän paljon tuollakin on noita kumeja.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: s73 - 14.11.2013, 19:38:36
Tarkista trailing armin etummaisen puslan pultit, jollain oli katkennut!
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 19:50:49
Kävin katsomassa, oli kunnossa molemmat.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: s73 - 14.11.2013, 19:57:00
Mieluiten kokeilemalla etsit katkennutta pulttia, tarttuvat hyvin pusliin kiinni ei muuten välttämättä huomaa.  ???
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 14.11.2013, 20:08:57
Niinjoo. Huoh.

Ja lisää paikkoja leviää. Vaihdoin tänään öljyt ja useammassa öljynvaihdossa oudolle tuntuneet propun kierteet öljypohjasta sanoivat nyt sitte viimisen sanan ja pyörähtivät ympäri. Täytynee käydä jossain alan liikkeessä jos joku tekisi uudet kiereet...
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 14.11.2013, 22:49:57
Hmjaa... ei oo kyllä tullu mieleekään että iskareista kuuluis :idiot2:

Käsijarrukengät olen vaihtanu kertaalleen ja on kelvannut kaksi peräkkäistä kertaa leimalle, ainakin se toimii mutta tiedä sitten.

Kävi itselläkin mielessä jos jonkun vanhan kameranokialaisen teippaisi alustaan kiinni ja kävisi ajelemassa. Täytynee huomenna. :D

(http://www.vlvworld.com/photo_pieces/7rbush.jpg)

Yllättävän paljon tuollakin on noita kumeja.

Moro

Ja eikös noissa puslissa ollut sellaista ettei niitä saanut uretaanisina kaikkia?
Olen löytänyt vain rower torque rodiin ja Trailing armiin järkeviä puslia.
Itse en edes harkitse vaihtaa vakio puslia. Helvetin vetelää on täälläkin pusla remontti odottaa.
Olen jopa miettinyt voisiko tulitangot muokata nylonille?
En tiedä ideoita on muttei vielä toteutuksia....

Tuolta tilattu eteen puslat srj ja homma toimi ok:

http://www.retroturbo.com/?product=700900-arb-set
http://www.retroturbo.com/?product=rear-suspension-pu-set-700900 Taka-alatukivarren puslat
http://www.retroturbo.com/?product=rear-axle-control-arms-700-900 Tangot

Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Chili - 15.11.2013, 04:36:01
Onko jousien alapäät kunnolla ja puhtaat? Olikos tässä mallissa jouset millään kiinni alapäästään - pultilla, joka olisi löysällä? Onko ääni "jousimainen...poing"?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: ässäarpa - 15.11.2013, 05:42:48
Yläpäästä on jouset näissä kiinni , pinnapultilla.. poing.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: TuomasR - 15.11.2013, 10:17:20
Voisipa tuosta oman autonkin peräpään murheista avautua tähän topiciin, kun sattuu niin läheltä liippaamaan :P

Itellä kuuluu tuommoista hentoa lopinaa perästä, pienikin epätasaisuus tiessä aiheuttaa tuon äänen. Ääni on vähän kuin rikkinäisessä iskarissa, mutta kesällä tuli vaihdettua ympäriinsä uudet bilsteinit, niin epäilyttää ei kai ne jo nyt voi alkaa ääntää :o

Pikkasen kokeilin tuossa pukilla väännellä noita eri puslia ihan vain isolla meisselillä, ei nyt ihan äkkiä väljiä tuntunut. Mutta nuo puolikuut mitkä on alatukivarren ja akseliputken välissä tuntuivat tosi tosi löysiltä, liekkö niiden pitäisi olla miten jämyt alunperin ??? Joten voisiko nuo aiheuttaa uusien jämäkempien iskarien kanssa lopinaa ???
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: vpernu - 15.11.2013, 13:34:51
Mullaki paukkuu ku antaa vähän kytkinnäpyy.Pauke ainaki omalla kohalla tulee pakoputkesta joka en tehty vähän miten sattuu ja välil ottaa pohjaa kiinni ja välil taka-akselii.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Joni145 - 15.11.2013, 13:54:02
Mulla on 740 pyöränlaakeri väljä, joka sitten pamahtaa, kun kytkimellä antaa vauhtia. Tiellä normaalisti ajaessa taas muljuaa sivusuunnassa hieman, jos on epätasaista tietä.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 15.11.2013, 17:07:23
Jaa, eipäs kerennyt tänään ottaan videota, huomenna uusi yritys.

Kävin liikkeessä näyttämässä öljypohjaa, siellä olikin helicoili jo valmiina mikä siis mennyt paskaksi...
Todettiin sitten että nykynen, liekö edes alkuperänen, öljyproppu on auttamatta liian lyhyt ja laitettiin puolet pidempi. Loppupäässä öljypohjan reikää oli vielä hyvää kierrettä niin pysyy nyt sitten sillä, ainakin ensi öljynvaihtoon asti.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 17.11.2013, 19:26:36
Viimein videota!
Tässä (http://tinypic.com/m/htbs5u/1)

Jos tuosta nyt hullua hurskaammaksi tulee.
Puhelin roikkuu panhardissa, vähän osviittaa siitä millaista liikettä perä tekee.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Dartteri - 20.11.2013, 09:11:13
Eipä video paljoa kertonut, muutakuin moottorimallin...

Trailing armin etupusla on ainakin sellanen kaveri, että vaikuttaa täysin ehjältä käsin heilutellessa, vasta katsastuksessa paineilmaheiluttimella löyty välys, halkihan se pusla oli.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 20.11.2013, 12:10:12
Deekuhan se siellä :)

Millanen homma toi etupusla on vaihtaa? Tippuuko se koko tanko siitä alas vaan kun pultin aukasee vai pitääkö jotain muuta... Ja saako sitä uutta puslaa mitenkään järkevästi takasin armiin kiinni kun se on toisesta päästään kiinni taka-akselissa? Ainakaan noi torque rodien puslat ei menny kun ruuvipenkissä perkeleesti puristamalla.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Tico - 21.11.2013, 09:13:05
Mun deeku+zf kombinaatiossa oli aikalailla samaa vikaa: kun laatikko vaihtoi moottorjarrulla alaspäin, kuului selvä kolaus. Lisäksi kun veto kävi ns. on/off tilanteessa (automaatilla demonstroitavissa kaasua pumppaamalla, manuaalilla joutuu polkemaan kytkintä) kuului myös selvä kolaus. Talvisladittelussa tilanne oli hurjimmillaan, kolisi ja paukkui ihan miten sattui.

Syyksi paljastui viallinen G80 liikkeellelähtölukko. En aluksi edes tiennyt perässä olevan lukkoa, kun se ei toiminut enää lainkaan. Vaihdoin pitemmän kitkalukollisen perän tilalle ja kolinat poistuivat. Samat puoli miljoonaa ajetut puslat ovat edelleen paikallaan.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.11.2013, 11:04:51
Kardaani ainakin näytti elävän melko paljon, jos se nyt oli se pyörivä akseli videon oikeassa yläkulmassa. :juhau:
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Sawo - 21.11.2013, 12:16:18
Hiluxissa oli vähän samanlaista probleemaa, syyksi paljastui U-pultit jotka olivat löysällä. Ongelma poistui, kun vaihtoi uudet U-pultit ja mutterit ja kiristi ne pirun tiukkaan.
 Ensiapua pystyi antamaan kirimällä noita vanhoja, mutta ne löystyi hetken päästä uudestaan.
Helpoiten tämän vian löysi, kun auto pyörillään käsillä nitkutti kardaania. Perä heilui ylös, alas melko villisti :D

Ei mitään hajua, onko se mahdollista seiskan perässä, mutta kannattaa varmaan tarkistaa ainakin noi "trailing armit" että ovat varmasti kireellä ja kiinni tuossa akselissa.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 21.11.2013, 12:20:16
Niin, kardaanihan elää sen perän mukana ja kun taka-akseli pääsee kääntymään niin...

Hmm, onko volvossa ees u-pultteja... Eikös ne oo enemmän noitten lehtijousitettujen juttu?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Sawo - 21.11.2013, 12:27:27
Ei näissä taida ollakkaan, mutta jollain pulteillahan se "trailing arm" tohon akseliputkeen tulee kiinni? Kuten tuosta aikasemmasta räjäytyskuvasta näkee?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 21.11.2013, 13:51:08
Täytyypä kattoa ku kotia taas pääsee joskus... Armeija hidastaa aikalailla tätäki harrastusta.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 02.12.2013, 17:02:15
Kasniin, otin auton ylös ja vilkuilin puslia... tässä trailing armin etummainen:

(http://i42.tinypic.com/f5an2r.jpg)

Voisko nyt sitten olla tuosta kiinni... selkeestihän toi on antanu tukivarren painua keulaa kohti eteenpäin työntävän voiman seurauksena. Ja vähän murkkeentuneellekin näyttää.
Panhardinkin puslat näytti aika kehnoilta, mutta eihän ne mun mielestä pitäs vaikuttaa tähän eestaas -liikkeeseen.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: 855_T5R - 03.12.2013, 18:23:29
Mulla on menny poikki molempien torque rodien pultit perämurikan puolelta... Ekana katkes alempi n. 90km vauhdista... Seurauksena taka-akseli oli lähteny pakittaan poikittain apurunkoineen... alapultiksi laiton 12.8? vahvusen. Sitte katkes ylempi 2kk sitte... Ja  taas sama homma.. Ja molemmissa tapauksissa perä linksahti molempiin vinkkeleihin nii kartaanin haarukat koski toisiinsa.. Siittä varmaan pikkuse epätasapainoa saanu. Ja kun se yläpultti katkes nii tuo 12.8 oli menny jo banaanin muotoseksi.. Nii sinne sitte tuli molempiin uudet 12.8.. Sitä vaan miettiny että miten on mahdollista  :D

Tai siis sen ymmärrän ku alapultti aikanaan katkes se anto yläpultille semmosen pommin että se murtu ja paaljo myöhemmin yläpultti antautu.. kovat pultit kun eivät väsy vaan menee sitte kerrasta. Mutta mikähän ton alapultin katkas aikanaan ja aiheutti tämän oravanpyörän
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: 855_T5R - 03.12.2013, 18:26:59
Mulla on menny poikki molempien torque rodien pultit perämurikan puolelta... Ekana katkes alempi n. 90km vauhdista... Seurauksena taka-akseli oli lähteny pakittaan poikittain apurunkoineen... alapultiksi laiton 12.8? vahvusen. Sitte katkes ylempi 2kk sitte... Ja  taas sama homma.. Ja molemmissa tapauksissa perä linksahti molempiin vinkkeleihin nii kartaanin haarukat koski toisiinsa.. Siittä varmaan pikkuse epätasapainoa saanu. Ja kun se yläpultti katkes nii tuo 12.8 oli menny jo banaanin muotoseksi.. Nii sinne sitte tuli molempiin uudet 12.8.. Sitä vaan miettiny että miten on mahdollista  :D

Tai siis sen ymmärrän ku alapultti aikanaan katkes se anto yläpultille semmosen pommin että se murtu ja paaljo myöhemmin yläpultti antautu.. kovat pultit kun eivät väsy vaan menee sitte kerrasta. Mutta mikähän ton alapultin katkas aikanaan ja aiheutti tämän oravanpyörän
Kun 14mm 10.9 lujuusluokan pulttia ei ihan nuinvaan riko mikään
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 04.12.2013, 20:04:15
Vaihtelin tänään noi trailing armien etummaiset puslat, pultitkin oli kunnossa... ei mainittavaa vaikutusta mihinkään. >:( Kattelin irrottaessa jo että vanhat oli senverran hyvännäköset että taitaa olla turha homma mutta tulipa vaihettua kun uudet oli...
Panhardin puslat tuli hankittua mutta jäi sitten vaihtamatta kun oli ruostunut niin rankasti kiinni, eikä ole sorvia tai prässiä talossa.

Tuossa nyt selvennykseksi punaisella vaihdetut puslat, sinisellä ne joihin epäilys seuraavaksi kohdistuu.
(http://i43.tinypic.com/2jf17w0.jpg)

Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: sfrhkki - 04.12.2013, 20:47:14
Itellä on tuo 626 tkm ajettu vagoni. Vain nuo panhard-tangon puslat on vaihdettu. Kahdesti.  Ja taas löytyi muka aavistus löysää. Seuraavaksi mene uretaanipuslat tuohon.  Väljyys kyllä tuntuu vaeltamisena ajossa.  Nehän kyllä näkeekin, jotta onko revenneet, kun ottaa sen tankosen irti korista.
_sfr-
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 04.12.2013, 20:59:05
Joo ei mullakaan leimalla oo mitään sanomista noista tullut jos sitä tarkotit, kaasua pumpatessa vaan lonksuaa koko perse ja kolisee autoon sisään.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 09.12.2013, 23:14:59
Joopajoo. Kävin tänään taas paikallisessa kyselemässä uusia puslia, noita sinisiä siis. Ei kuulemma saatavilla edes tilaamalla. No siinä sitten myyjän kanssa puhuttiin lonksuamisesta ja todettiin että kyllä ne puslat jotka sen suuntaista liikettä estää on jo oikeestaan vaihettu...

Sitten mietittiin että josko moottorin kannakkeista olisi kiinni. Tiedossa on että nekin on jo ehtoopuolella, koko auto vatkaa aika lailla tyhjäkäynnillä jne. Tietokoneelta löytyi 2kpl moottorin kumityynyjä hintaan 210e!!! Ei onneksi ollut edes tilattavissa, säästyi nekin rahat.
Motonetistä näyttää saavan mutta silti järkyttävän hintasia...

Noi on nyt sitten niitä hydraulisia. Jostain on joskus ilmeisesti saanut joillakin kympeillä ihan vaan kumisiakin tyynyjä (vai onko niitä lainattu bensakoneista sitten?). Millaseksihan se koneen vatkaus sitten muuttuu jos puslat vaihetaan jäykempiin?

Vai alkaako olla jo turhan kaukaa haettua kun paukutus tuntuu kuitenkin tulevan auton takaa? Mitä saatanaa?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: sfrhkki - 10.12.2013, 12:13:21
tuolta voisi löytyä kysymällä myös dieseliin , siis Avadi :

Moottorin tyyny
Mallin yksityiskohdat/ tiedot -2.0 Turbo (B200ET)/2.3 Turbo (B230ET/FT/GT)2.0/2.3 (B230E/K)/2.3 (B230F)   
Löytynyt tulokset: 2 
MOOTTORIN TYYNY Hinta:   29.51  EUR
 
 
Varaosa koodi: AL127871 Takuu aikaa 6 Kk   sijainti: etu
Puoli (vasen / oikea): vasen = oikea
Mallin yksityiskohdat/ tiedot: 2.0/2.3 (B230E/K)/2.3 (B230F)
malli: 740/760 (7__), 89-92 // 940/960 (9__), 90-96
valmistaja/ tuottaja: SRL
vaihdelaatikko: automaattinen vaihteisto
osan nimi: moottorin asennus
Tarkemmin 

 Tilattavissa 5 kap

Noudettavissa: 13.12.2013 

Ainakin ne osat, mitä olen tuolta tilannut, ovat olleet laadukkaita ja toimitukset luotettavia.

_sfr-

 
 
 
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 10.12.2013, 15:49:41
Siis motonetkin myy bensaan kumisia sekä hydraulisia.
Tarkemmin kun selasin motonettiä dieseliin löytyy vasen kiinteänä sekä hydraulisena, mutta oikea löytyy vain hydraulisena. Hinnat kiinteä 9,90e / hydr. 139,90e.

Miten voi olla noin kallis yks palikka...

Yks vaihtoehto vois tietty olla ottaa tollanen hydraulinen ja vetästä täyteen sikaflexiä. Bongasin nyt kierrätyskeskuksesta kaksi kiinteäksi väitettyä kannaketta, saa nähdä ovatko oikeasti jahka myyjä vastaa.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Lankku - 12.02.2014, 23:37:45
Laitetaas tänne ettei sotkeennu räikkälukko-topic enempiä.

Panhardin helat saa vaihdettua myös polttamalla umpikumisesta kumit pois ja sahaamalla kuoren halki. Tietysti voi vaatia uutta maalia päähän tämän jälkeen. Toisessa helassa taitaa olla ilmaraot sivuilla joten siihen riittää pelkkä sahaus. Uudet paikalleen ruuvipenkissä. Vaikuttaa aika merkittävästi perän sivuttaisliikkeeseen vaikka vanhat oiskin ns. ihan ehjät. Itellä ollut listan alkupäässä melkeinpä kaikissa uretaanihelat panhardille jos ja kun alustaan alkaa osia vaihtamaan.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 13.02.2014, 12:51:56
Sivuttaisliikkeessä ei niinkään ole valittamista, vaan tuntuu että koko taka-akseli pyörähtää vähäsen kun veto menee päälle... panhardi ei kai siihen hirveesti vaikuta.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 17.02.2014, 19:09:21
Nno, vaihdoimpa silti ne. Polttamalla toholla ja sahaamalla irtosi vanhat hyvin.

Kuten arvata saattoi ei vaikutusta lonksuamiseen kaasua pumpatessa/vaihdetta vaihtaessa... Ehkä vähäsen suuntavakaampi.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: J_Lanttola - 19.02.2014, 22:20:59
Kuten jo itsekin totesit, enitenhän tuohon kiertymiseen vaikuttaa tosiaan nuo torque rodit ja niiden puslat, sekä tuo kahdesta puoliskosta muodostuva peltihäkkyrä. Itselläni oli joskus vanhasta seiskasatasesta murtunut poikki tuo alumiinipalikka johon tuon peltihäkkyrän taka/yläpää tulee kiinni.
Toinen mikä tulee mieleen on, että onhan ne torque rodien pultit varmasti kunnolla kireällä, siis niin että puslan sisäholkki puristuu varmasti kunnolla sinne väliin, eikä pääse liikkumaan?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 19.02.2014, 22:32:09
Niinjoo. Oiskohan noille jotain oikeen momenttia. Vedin pulttipyssyllä noi torque rodien taaemmat pultit tollasella robbari-pulttipyssyllä, ei toi 10v vanha romu anna varmaan kuin 150-200nm jos sitäkään... Luulisin että on riittävän kireellä. Sama kolina on kuitenki kuulunu nii kauan ku oon autolla ajellu, 100tkm, eikä ääni oo muuttunu puslien vaihdon jälkeenkään.

Hm, alumiiniako toi palikka on? Miten murtunut, korista irti vai höh? Toi saattas kuulostaa jopa sopivalta, muuten tää tapaus ylittää kyllä mun käsityskyvyn. Täytyy taas tutkailla, nyt kun sai uuden ahtimen pellin alle niin on aikaa näihin ei-niin-kriittisiin osiin. :)
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: J_Lanttola - 19.02.2014, 22:55:38
Niinjoo. Oiskohan noille jotain oikeen momenttia. Vedin pulttipyssyllä noi torque rodien taaemmat pultit tollasella robbari-pulttipyssyllä, ei toi 10v vanha romu anna varmaan kuin 150-200nm jos sitäkään... Luulisin että on riittävän kireellä. Sama kolina on kuitenki kuulunu nii kauan ku oon autolla ajellu, 100tkm, eikä ääni oo muuttunu puslien vaihdon jälkeenkään.

Hm, alumiiniako toi palikka on? Miten murtunut, korista irti vai höh? Toi saattas kuulostaa jopa sopivalta, muuten tää tapaus ylittää kyllä mun käsityskyvyn. Täytyy taas tutkailla, nyt kun sai uuden ahtimen pellin alle niin on aikaa näihin ei-niin-kriittisiin osiin. :)

No luulisi kyllä että se tuolla 150-200nm momentilla menee riittävän kireälle. Olikos noita torque rodien etupään puslia vaihdettu, tai olivatko ne kunnossa?

Alumiinia se muistaakseni oli se palikka. Siinähän on ne lenkit päissä, niin toinen lenkki oli katkennut irtipoikki ja toinen "sarvi" kolisi pohjaan aina välillä. Kannattaa sekin tsekata ainakin, eipä siinä paljon menetäkään :)
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 19.02.2014, 23:32:24
Etummaisia en vaihtanut. Tuntu olevan senverran jämptit kuin taaemmatkin joiden vaihto ei vaikuttanu mihikään ni jätin hommaamatta. Jotenki nyt alko epäilys kasvaan tota alumiinipalikkaa kohti ku se ääni on niin metallinen. Huomenna tsekataan.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 20.02.2014, 20:56:31
ei ollu alumiinipalikka murtunu enkä keksiny kyllä mitään muutakaan mikä siellä ois irti... huoh
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 11.03.2014, 11:46:52
Tähän tuli taas vähän edistystä. Vein auton liikeeseen nosturille jossa tuttu on töissä ja siinä sitten ihmeteltiin... ei löytäny autonasentaja eikä toinenkaan alustasta löysää, mutta pyöränlaakerit todettiin melkosen väljiksi. Oltiin vielä sitä mieltä että voi hyvinkin aiheuttaa tollasta pauketta. Täytyypä lueskella millanen vaihtohomma ois...

edit: Haynesin opas ei tunne pyöränlaakerin vaihto-operaatiota kuin eteen, saa neuvoa.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: Lankku - 11.03.2014, 14:45:38
Takapyöränlaakereissa on aina päittäisvälystä.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 12.03.2014, 00:16:30
Jaa... kuuluuko niiden kolista käsin käänneltäessä? :o

Edessä nimittäin ei ollu läheskään samanlaista väljää kuin takana.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: jogiin - 14.03.2014, 20:10:51
Paukkuu se omaki ysi takaa vieläki ... Ei riitä järki... Leimanki sain huomautuksitta  :buck2:
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 18.03.2014, 22:22:12
Olisi kai pitäny uskoa. >:(  Vaihtelin tossa viikonloppuna toisen laakerin, sen joka enemmän kolisi, vaan eipä se pauke mihinkään lähteny. Toista timmiä en viittiny edes lähteä vaihtamaan, jos tarvetta voin myydä kun nyt on sitte yks ylimääränen..
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: anone - 10.05.2014, 18:50:47
Nonnista, uus video. Älkää kysykö millä kuvasin. :buck2:

Muljuu (http://tinypic.com/m/i3x84p/1)

Aikasta paljo tuntuu antavan periks... mut noi puslat on kuitenki ajettu tyyliin 40tkm. Voiko noitten tankojen reiät kulua soikeiks tai jotain? Olisko uretaanipuslat kova juttu?
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: TVS - 11.05.2014, 00:15:41
Käännä niitä puslia 90 astetta. Ei heilu mutta jyrisee kyllä aivan helvetikseen...
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: Pohjola - 11.05.2014, 01:16:51
Videoo en puhelimella voi kattoo.

Mutta tyhmääkin tyhmempi kysymys, ettei ois perä hajalla? Itellä aiheutti perän osittainen hajoominen aika ihmettelyn
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: anone - 11.05.2014, 02:39:55
Käännä niitä puslia 90 astetta. Ei heilu mutta jyrisee kyllä aivan helvetikseen...

Kokeilin joku aika sitten, muljuaminen väheni jonni verran mutta ei menny montaa tuhatta kilsaa kun olivat kääntyneet jo takas tohon alkuperäseen asentoon.

Mutta tyhmääkin tyhmempi kysymys, ettei ois perä hajalla? Itellä aiheutti perän osittainen hajoominen aika ihmettelyn

Kun katsot videon huomaat mistä muljuaminen tulee.
Perä, siis sisuskaluiltaan kai meinasit, oli kunnossa kun talvella laitettiin spartanin räikkälukko. Ei sanomista.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: anone - 31.05.2014, 14:38:56
Nno, nyt kun tuli auton alla räpellettyä kattelin että uudet panhardin puslat on revenny aivan irti. Mitälie paskatavaraa, ei kyllä ollut edes motonetistä...

Sanokaahan mistä noita uretaanisia saa 700-900 -sarjalaisiin. En löydä kuin ulkomailta, eikö mikään pulju tosiaan suomessa myy? Saa tarjota jos on ylimääräsiä jollain.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: Lankku - 31.05.2014, 18:11:49
Esim. Rallyrace Keravalla myy ja normaalisti hyllytavarana.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: järviin - 31.05.2014, 18:27:10
Perä, siis sisuskaluiltaan kai meinasit, oli kunnossa kun talvella laitettiin spartanin räikkälukko. Ei sanomista.
Räikkälukko vasaroi paremmatkin puslat paskaksi.
Laita torsen tai kitkalukko.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: anone - 01.06.2014, 12:37:43
Esim. Rallyrace Keravalla myy ja normaalisti hyllytavarana.

Eivät ainakaan sivuilla mainosta ollenkaan Volvon puslia... pitänee soitella.

Räikkälukko vasaroi paremmatkin puslat paskaksi.
Laita torsen tai kitkalukko.

Laita nyt sitä ja tätä. Torsen ois ollu toki sivistyneempi vaihtoehto mutta hinnaltaan lähes kaksinkertanen.
Mutta noissa uusissa puslissa oli kyllä jotain hämärää. Ei vanhatkaan ollu tuossa kunnossa pahimmillaan kuin millaseksi noi uuet meni noin lyhyessä ajassa.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: järviin - 01.06.2014, 13:26:27
Laita nyt sitä ja tätä. Torsen ois ollu toki sivistyneempi vaihtoehto mutta hinnaltaan lähes kaksinkertanen.
Mutta noissa uusissa puslissa oli kyllä jotain hämärää. Ei vanhatkaan ollu tuossa kunnossa pahimmillaan kuin millaseksi noi uuet meni noin lyhyessä ajassa.
No samahan se on ostaa halvempi lukko, ja parilla sadalla puslia.
Kukin tyylillään.

E: Ja niistä puslista senverran, että ne ovat todennäköisesti kiinalaista alkuperää, vaikka ne eivät olisikaan mätänetistä tai biltemasta. Kiinanpaskaa saa ihan oikeistakin varaosaliikkeistä nykyään.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: petee - 13.08.2016, 10:31:19
Tervehdys!

Ihan mielenkiinnolla kyselisin että löytykö ongelmaa ratkaisua? Nimittäin omassa deeku 940 samoja oireita että perä muljuaa ja jokin kolisee kun vaihtaa vaihdetta. :-\
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: anone - 13.08.2016, 10:52:58
Ei tuosta ikinä ihan hirveen hyvää tullut. Uretaanipuslat autto asiaa jonkun verran, mutta tietty lonksuminen sinne jäi.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu. | videota !
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.08.2016, 18:44:31
Saattaahan siellä olla vanhuuttaankin tullut välyksiä joihinkin paikkoihin. Jos ei aivan älytön kolina/hakkaaminen ole kyseessä niin en huolestuisi vielä.
Otsikko: Vs: 940 perä muljuaa ja paukkuu.
Kirjoitti: juhes - 06.03.2018, 13:46:19
Vaihtelin tänään noi trailing armien etummaiset puslat, pultitkin oli kunnossa... ei mainittavaa vaikutusta mihinkään. >:( Kattelin irrottaessa jo että vanhat oli senverran hyvännäköset että taitaa olla turha homma mutta tulipa vaihettua kun uudet oli...
Panhardin puslat tuli hankittua mutta jäi sitten vaihtamatta kun oli ruostunut niin rankasti kiinni, eikä ole sorvia tai prässiä talossa.

Tuossa nyt selvennykseksi punaisella vaihdetut puslat, sinisellä ne joihin epäilys seuraavaksi kohdistuu.
(http://i43.tinypic.com/2jf17w0.jpg)

Onko tullu päivitystä tähän asiaan? Itsellä kans paukkaa kytkintä heiluttelemalla. Sivulta katsomalla, kun toinen otti liikkeelle lähtöjä näytti tuo torquerodihässäkän etummainen pusla (1329716) heiluvan niin paljon, että saattaa ylettää runkoon. Pitää tutkia, kunhan pääsen auton alle. Abseilla liukkaalla jarruttaessa lukkoon pitää myös kauheaa pauketta!!


Edit! vika löytyi. Nuo 1329716 kumin läpi tulevan tuen kaksi pulttia oli löysällä. Olematon liike ja auton alla heilutellessa ääni aika vaisu klonksahdus. Sisällä kuunneltuna hirmu pauke  :idiot2: