Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Sittana - 31.10.2013, 01:10:33
-
Kuinkas olette kevennellyt pottapyörää, kun pitäs saada säilytettyä vielä anturikehä vauhtipyörällä. Saako tuosta oikein kevyttä tehtyä?
-
Jos meinaa orginal asetelmalla ajaa niin asia on monimutkaisempi.
Koska tossahan on aika paljon massaa just siinä potan reunuksessa. Itte ruopasin potan pois ja lykkäsin siihen bemarin M3 asetelman, niin että vakio anturikehä säilyi.
Kilomääräisesti tuo ei mahdottomasti keventynyt mutta ulkokehältä poistettu massa vaikuttaa paljon...
Tottakai tosta voi jyrsiä ja sorvata niin että siihen jää ns ständit noille asetelman kiinnikkeille ja muu turha pois.
Mutta kaikki muutokset omalla vastuulla ja tasapainotus ennen ajoon laittoa. Noita oikein paljon kevennettyjä pyöriä on saatu jokkiksessa yms motorsportissa rikottua niin että se räjähtää paloiksi ja sirpale kranaatti polvien vieressä ei ole nannaa...
-
Mullakin on pottapyörä muutettuna -618 sre asetelmalle (materiaalia poistettu vain sen verran mitä vaadittiin että asetelma sopii) ja painoa jäi 7.7kg. mielestäni riittävän kevyt.
-
Billetti pyöriä anturinkehällä saa suomesta johonkin n. 300e? Et pitää olla halpa kevennys mun mielestä, jos haluaa hengellään leikkiä.
Tosin vähän voi aina ottaa ja aina pitää tasapainottaa.
-
ihan asken otin motronicin potasta noin 2.8 kg suurin osa lahti takapuolelta
-
Jokkisautoon tämä on tulossakin eli ei mitään 300e vauhtipyöriä tähän autoon. Autoon tulee kyllä räjähdyssuoja jaloille.. :)
-
Jokkisautoon tämä on tulossakin eli ei mitään 300e vauhtipyöriä tähän autoon. Autoon tulee kyllä räjähdyssuoja jaloille.. :)
Kovin helposti tulee semmoisen +5000rpm pyörivän vauhtipyörän palaset myös räjähdyssuojasta lävitse, että tee vain kunnolla se.
-
Ulkokehältä pois sen minkä pystyy, sen jälkeen ottaisin vasta takaa kuten littupyörässä.
-
Pitääki kysyä että kuinka paljo ja mistä tuota littupyörää voi/kannattaa keventää?
-
Toi on nyt kestänyt 300hv 6 vuotta, koneistettu vain huuli pois. Paino keveni ulkokehältä ja on n. 13,0 --> 8,0 kg.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/vaihe3/DSC00779.JPG)
-
Te ketkä ootte sorvaillu pottapyöriä 618 tai 765 asetelmille, millanen kytkinlevy käytössä, tai siis kuinka paksu? Miten asetelman kiinnityspinta vrt kytkinpintaan? Jos olis vaikka 8mm paksu sintterilevy niin millainen sovitus asetelmalle? Ei oo nyt mittarillista prässiä käytössä niin ei saa oikeaa shimmausta mitattua itse.
Toinen vaihtoehto olis ottaa automaatin vetolevystä se triggerikehä littupyörään. Mulla on Mega käytössä mut en haluaisi laittaa mitään erillistä triggeriä kun toi vakiokin pelaa hyvin. Miten näitä on toteutettu tai onko ylipäätään kukaan koittanu?
Kuinka paljon mahtaa olla painoeroa littupyörällä ja sorvatulla pottapyörällä?
-
Mulla on -618 asetelma pottapyörään sovitettuna (7.7kg ilman starttikehää) ja levynä m90 laatikon kanssa vakio d24tic massalevy.
Asetelmaa upotettu kytkinpintaan nähden ~2.4mm.
Tästä kombosta ajetaan läpi 575hp ja 798Nm
-
Mulla on -618 asetelma pottapyörään sovitettuna (7.7kg ilman starttikehää) ja levynä m90 laatikon kanssa vakio d24tic massalevy.
Asetelmaa upotettu kytkinpintaan nähden ~2.4mm.
Tästä kombosta ajetaan läpi 575hp ja 798Nm
vähän aiheesta sivuten mutta aika reilusti alakanttiin annettu sre asetelmien väännönkestot :D
Maksimi väännönsiirtokyky orgaanisellalevyllä: 450Nm
Maksimi väännönsiirtokyky sintterilevyllä: 530Nm
Ja ihan hyvin näköjään m90kin kestää :)
-
Kilomääräisesti tuo ei mahdottomasti keventynyt mutta ulkokehältä poistettu massa vaikuttaa paljon...
Tottakai tosta voi jyrsiä ja sorvata niin että siihen jää ns ständit noille asetelman kiinnikkeille ja muu turha pois.
Noita oikein paljon kevennettyjä pyöriä on saatu jokkiksessa yms motorsportissa rikottua niin että se räjähtää paloiksi ja sirpale kranaatti polvien vieressä ei ole nannaa...
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6231&pictureid=139393)
Tuommoisia on tullut parikin tekaistua,toiselta puolen sorvattu lisäksi.Olikohan reilu 9kg siltikin.
Vähän tehoista riippuen,mutta en ehkä laittaisi itselle tuommoista..
-
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6231&pictureid=139393)
Tuommoisia on tullut parikin tekaistua,toiselta puolen sorvattu lisäksi.Olikohan reilu 9kg siltikin.
Vähän tehoista riippuen,mutta en ehkä laittaisi itselle tuommoista..
Onko tuollaisen tekemisessä muuta ideaa kuin se, että saadaan käytettyä vanhaa asetelmaa? Kuitenkin painoa saa otettua paljon enemmän pois kun käytetään sellaista asetelmaa joka käy litteään pyörään. Eikä tule vaaraa murtumisesta samalla tavalla.
-
Tuollaista en kyllä itse laittaisi omaan autooni, näyttääkin jo vähän epäilyttävältä.
-
Komppaan Tonia
-
Sitähän melkein samalla vaivalla tekee uuden teräspyörän, kuitenkin siinä joku syy että ne valupyörät kielletään kisoissa kun viritysaste nousee. Mutta mitäs siinä jos haluaa harrastaa, itellä ei tietoa milloin valupyörän kestoraja tulee vastaan
-
itellä ei tietoa milloin valupyörän kestoraja tulee vastaan
Siinäpä se juju piileekin kun kukaan ei tiedä.
Toiset kestää pidempään ja toiset ei.
-
Siinäpä se juju piileekin kun kukaan ei tiedä.
Toiset kestää pidempään ja toiset ei.
Enemmän se on kiinni siitä, että kytkin ei pääse luistamaan ja kuumentamaan vauhtipyörää. Väärin tehty/alimitoiteeu kytkin luistaa ja kuumentaa VP:n, jolloin hajoamisriski kasvaa.