Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Sittana - 31.10.2013, 01:10:33

Otsikko: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Sittana - 31.10.2013, 01:10:33
Kuinkas olette kevennellyt pottapyörää, kun pitäs saada säilytettyä vielä anturikehä vauhtipyörällä. Saako tuosta oikein kevyttä tehtyä?
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: hempp2_ - 31.10.2013, 06:40:33
Jos meinaa orginal asetelmalla ajaa niin asia on monimutkaisempi.
Koska tossahan on aika paljon massaa just siinä potan reunuksessa. Itte ruopasin potan pois ja lykkäsin siihen bemarin M3 asetelman, niin että vakio anturikehä säilyi.

Kilomääräisesti tuo ei mahdottomasti keventynyt mutta ulkokehältä poistettu massa vaikuttaa paljon...

Tottakai tosta voi jyrsiä ja sorvata niin että siihen jää ns ständit noille asetelman kiinnikkeille ja muu turha pois.

Mutta kaikki muutokset omalla vastuulla ja tasapainotus ennen ajoon laittoa. Noita oikein paljon kevennettyjä pyöriä on saatu jokkiksessa yms motorsportissa rikottua niin että se räjähtää paloiksi ja sirpale kranaatti polvien vieressä ei ole nannaa...
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Xuppo - 31.10.2013, 16:11:11
Mullakin on pottapyörä muutettuna -618 sre asetelmalle (materiaalia poistettu vain sen verran mitä vaadittiin että asetelma sopii) ja painoa jäi 7.7kg. mielestäni riittävän kevyt.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: puliukk0 - 31.10.2013, 16:12:11
Billetti pyöriä anturinkehällä saa suomesta johonkin n. 300e? Et pitää olla halpa kevennys mun mielestä, jos haluaa hengellään leikkiä.

Tosin vähän voi aina ottaa ja aina pitää tasapainottaa.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: bolinder - 31.10.2013, 16:30:09
ihan asken otin motronicin potasta noin 2.8 kg suurin osa lahti takapuolelta
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Sittana - 08.11.2013, 11:23:34
Jokkisautoon tämä on tulossakin eli ei mitään 300e vauhtipyöriä tähän autoon. Autoon tulee kyllä räjähdyssuoja jaloille..  :)
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.11.2013, 11:46:59
Jokkisautoon tämä on tulossakin eli ei mitään 300e vauhtipyöriä tähän autoon. Autoon tulee kyllä räjähdyssuoja jaloille..  :)
Kovin helposti tulee semmoisen +5000rpm pyörivän vauhtipyörän palaset myös räjähdyssuojasta lävitse, että tee vain kunnolla se.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Lankku - 08.11.2013, 23:23:18
Ulkokehältä pois sen minkä pystyy, sen jälkeen ottaisin vasta takaa kuten littupyörässä.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Posi - 09.11.2013, 05:08:28
Pitääki kysyä että kuinka paljo ja mistä tuota littupyörää voi/kannattaa keventää?
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Toni - 04.12.2015, 20:07:32
Toi on nyt kestänyt 300hv 6 vuotta, koneistettu vain huuli pois. Paino keveni ulkokehältä ja on n. 13,0 --> 8,0 kg.

(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/vaihe3/DSC00779.JPG)
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Juusoo - 21.01.2016, 19:43:09
Te ketkä ootte sorvaillu pottapyöriä 618 tai 765 asetelmille, millanen kytkinlevy käytössä, tai siis kuinka paksu? Miten asetelman kiinnityspinta vrt kytkinpintaan? Jos olis vaikka 8mm paksu sintterilevy niin millainen sovitus asetelmalle? Ei oo nyt mittarillista prässiä käytössä niin ei saa oikeaa shimmausta mitattua itse.

Toinen vaihtoehto olis ottaa automaatin vetolevystä se triggerikehä littupyörään. Mulla on Mega käytössä mut en haluaisi laittaa mitään erillistä triggeriä kun toi vakiokin pelaa hyvin. Miten näitä on toteutettu tai onko ylipäätään kukaan koittanu?

Kuinka paljon mahtaa olla painoeroa littupyörällä ja sorvatulla pottapyörällä?
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Xuppo - 21.01.2016, 21:43:09
Mulla on -618 asetelma pottapyörään sovitettuna (7.7kg ilman starttikehää) ja levynä m90 laatikon kanssa vakio d24tic massalevy.
Asetelmaa upotettu kytkinpintaan nähden ~2.4mm.

Tästä kombosta ajetaan läpi 575hp ja 798Nm
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: lakeshead - 21.01.2016, 23:21:28
Mulla on -618 asetelma pottapyörään sovitettuna (7.7kg ilman starttikehää) ja levynä m90 laatikon kanssa vakio d24tic massalevy.
Asetelmaa upotettu kytkinpintaan nähden ~2.4mm.

Tästä kombosta ajetaan läpi 575hp ja 798Nm
vähän aiheesta sivuten mutta aika reilusti alakanttiin annettu sre asetelmien väännönkestot :D
Maksimi väännönsiirtokyky orgaanisellalevyllä: 450Nm
Maksimi väännönsiirtokyky sintterilevyllä: 530Nm
Ja ihan hyvin näköjään m90kin kestää :)
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Mikael73 - 04.05.2016, 14:16:32
Kilomääräisesti tuo ei mahdottomasti keventynyt mutta ulkokehältä poistettu massa vaikuttaa paljon...
Tottakai tosta voi jyrsiä ja sorvata niin että siihen jää ns ständit noille asetelman kiinnikkeille ja muu turha pois.
Noita oikein paljon kevennettyjä pyöriä on saatu jokkiksessa yms motorsportissa rikottua niin että se räjähtää paloiksi ja sirpale kranaatti polvien vieressä ei ole nannaa...
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6231&pictureid=139393)
Tuommoisia on tullut parikin tekaistua,toiselta puolen sorvattu lisäksi.Olikohan reilu 9kg siltikin.
Vähän tehoista riippuen,mutta en ehkä laittaisi itselle tuommoista..
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Lankku - 04.05.2016, 23:38:15
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6231&pictureid=139393)
Tuommoisia on tullut parikin tekaistua,toiselta puolen sorvattu lisäksi.Olikohan reilu 9kg siltikin.
Vähän tehoista riippuen,mutta en ehkä laittaisi itselle tuommoista..
Onko tuollaisen tekemisessä muuta ideaa kuin se, että saadaan käytettyä vanhaa asetelmaa? Kuitenkin painoa saa otettua paljon enemmän pois kun käytetään sellaista asetelmaa joka käy litteään pyörään. Eikä tule vaaraa murtumisesta samalla tavalla.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Toni - 07.05.2016, 20:49:16
Tuollaista en kyllä itse laittaisi omaan autooni, näyttääkin jo vähän epäilyttävältä.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: hempp2_ - 07.05.2016, 20:57:25
Komppaan Tonia
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: bolinder - 09.05.2016, 20:12:17
Sitähän melkein samalla vaivalla tekee uuden teräspyörän, kuitenkin siinä joku syy että ne valupyörät kielletään kisoissa kun viritysaste nousee. Mutta mitäs siinä jos haluaa harrastaa, itellä ei tietoa milloin valupyörän kestoraja tulee vastaan
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: Juke-Maza - 12.05.2016, 07:56:32
itellä ei tietoa milloin valupyörän kestoraja tulee vastaan
Siinäpä se juju piileekin kun kukaan ei tiedä.
Toiset kestää pidempään ja toiset ei.
Otsikko: Vs: Pottapyörän kevennys
Kirjoitti: JuHaU - 12.05.2016, 13:04:09
Siinäpä se juju piileekin kun kukaan ei tiedä.
Toiset kestää pidempään ja toiset ei.

Enemmän se on kiinni siitä, että kytkin ei pääse luistamaan ja kuumentamaan vauhtipyörää. Väärin tehty/alimitoiteeu kytkin luistaa ja kuumentaa VP:n, jolloin hajoamisriski kasvaa.