Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HVD5 - 31.10.2013, 07:33:12
-
Onkohan se nyt sitten laturin vapaakytkin menossa kun resonoi kylmänä mielestäni laturin päällä olevasta mötikästä? Pakkasen puolella kun käynnistää, niin säännöllisen epäsäännölliseen tahtiin kuuluu sellainen ääni, kuin joku rulla väpättäisi pyöriessään.
Lämpimällä koneella ei koskaan kuulu, mutta alta nollan käynnistettäessä aina. Jakopään kamppeiden vaihdosta noin 20tkm, V70 D5 -02. Onko tuohon korjausta ilman erikoistyökaluja?
-
Voi olla myös ilmastoinnin kompura, mikä mekkaloi.. Myös kuuntelemalla jollain apuvälineellä sieltä kulmasta, mikä apulaite on heikossa hapessa.. Helpoin tapa on ottaa apulaitehihna irti ja kokeilla sen jälkeen..
-
Kun minulla meni laturin vapaakytkin, ääntä oli vähän vaikea paikallistaa. Kiristin väpätti ja hihna lepatti. Aluksi vähemmän mutta nopeasti enemmän. Tarkkaa suuntaa oli vaikea kuulla, sillä se koko hihna alkoi ikään kuin pitää ääntä. Ääni kuului vain tyjäkäynnillä. Kierroksia nostettaessa ja ajon aikana remmi kiersi ihan siististi.
-
No kieltämättä huurteenpoisto oli päällä. Jos seuraavan kerran katson, että ilmastointi eikä huurteenpoisto ei ole päällä, niin eikö tuo ratkea sillä?
Ja tuo ääni ei siis ole sama mikä kuuluu säännöllisesti magneettiventtiilin äänen saattelemana ilmastoinnista, vaan kuuluu muutamien sekuntien jaksoissa.
Yritän toki paikantaa vaikka ruuvarilla, mutta ei vaan vielä luota taitoihin tuollaisessa melussa minkä tuo hento moottori tuottaa...
-
Ainakin väljät laakerit saa nopeasti selville kun ottaa hihnan pois päältä ja pyörittelee käsin rullia.
-
Pakko kysyä, kun kokemusta ei ole: apulaitehihnan saa ottaa ihan kampeamalla pois ja mitään kohdistusmerkkejä ei tarvi miettiä?
-
Pakko kysyä, kun kokemusta ei ole: apulaitehihnan saa ottaa ihan kampeamalla pois ja mitään kohdistusmerkkejä ei tarvi miettiä?
Ei saa kammeta pois, koska siitä se hihna varmaan hajoaa. Kiristimessä on jousi joka pitää sen kireällä. Siinä kiristimessä on myös torx-kolo jonne saa esim. L-muotoisen torx-avaimen jolloin hihnan saa (oikealle vääntämällä) ihan löysäksi.
-
Minulla oli tuo vapaakytkin ääni nimenomaan kylmällä koneella. Hihna hyppi ihan selvästi mutta lämmetessä hävisi. Poistui laturin vapaakykimen vaihdolla. Eli vika voi olla tuossakin.
Tuota oli vähän vaikea uskoa, mutta ilmeisesti joko kytkin notkistuu lämmetessään tai kone käy tasaisemmin kun lämpenee. Vaihdettu kytkin oli "jäykkä", mutta ei jumissa.