Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 31.10.2013, 11:27:38
-
Moi!
Autona siis volvo 850 2.5 10v manuaali vm.96 ja ABS ongelmaa.
ABS valo palaa, abs toimii tai ainakin kun viimeksi runttasin polkimen tiukasti pohjaan jäällä. boxi avattu ja yksi juotos tinailtu uusiksi. Mutta vikakoodit antoivat seuraavaa:
ABS-311 Left Front wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-221 Left Front wheel sensor signal, ABS control too long
ABS-222 Right Front wheel sensor signal, ABS control too long
ABS-313 Left Rear wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-223 Left Rear wheel sensor signal, ABS control too long
ABS-324 Right Rear wheel sensor signal, extrapolation
ABS-143 Vehicle speed signal, fault in circuit
ABS-443 Pump Motor Electrical or Mechanical fault
ABS-432 Control Module General Interference fault
Eli avaanko boxin kiltisti vain uudelleen ja tinailen kaikki vai miten tässä kannattaisi edetä?
Nollasin koodit nyt pois ja illalla voin lukea uudestaan kun auto on ollut liikenteessä niin päivitetty lista saadaan silloin.
Terveisin
Antero
-
Noniin, nyt luettu uudestaan ja seuraavat tulivat:
ABS-313 Left Rear wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-432 Control Module General Interference fault
Olisiko enää vain anturivika tai hammaskehällä ruostetta? etupään hammaskehät olen puhdistanut ja tuon takapyörän anturin joka herjaa nyttenkin.
-eikös näissä nuo takapään anturit ole ns. yhdessä? eli jos uusii niin molemmat tulevat samalla. Biltema noita näytti myyvän 55e hintaan mikäli ne tähän sopivat.
Mikähän tuo 432 koodi oikein on?
-
Jos olet tinannut ainoastaan yhden pinnin, niin veikkaus on, että pitää tinata lisää :)
-
muistaakseni siellä on 42 nastaa jotka voi uudestaan tinata :)
-
Noin. Nyt on taas boxit availtu ja tinailtu. Ei muutosta mutta ompa ainakin boxi ok.
Mittasin takapään anturit ja toinen ei näytä mitään (nastat 1 ja 3) toinen 1035ohm (nastat 2 ja 4). Uusintaan menee siis. Ilmeisesti molemmat tulee uusia tähän vm. samalla.
Biltema myy tämmöistä : http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrujen-ohjaus/ABS-tunnistin/ABS-ANTURI-65615/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrujen-ohjaus/ABS-tunnistin/ABS-ANTURI-65615/)
Käyköhän tuo suoraan tuohon paikoilleen? Orkkisosat ovat huomattavasti kalliimmat jopa käytettynä.
-
Ilmoita ihmeessä kuinka käy, jos bilteman antureihin päädyt. On ollut itelläki hankintalistalla, mutta ei oo uskaltanu hakea :D
-
Tuolla kuva tinailtavista kohteista: http://www.bimmerboard.com/members/cn/Volvo-absrepair_805.jpg
Ja FAQ osastolta löytynee asiasta lisää.
-
Juu - takana ovat yhdessä ne molemmat anturit. Mutta - itse erotin ne toisistaan ja vaihdoin vain toisen. Hyvin on pelannut jo monta vuotta. Viallinen eli pimeäksi meni juurikin vänkärin puoleinen.
Ensimmäinen liitin on siellä takapenkin takana - ainakin farmarimallissa. Joku on sanonut, että on hankala vaihtaa, kun joutuu tankin irrottamaan. Ei tarttee irrtottaa:
Irrotin pistokkeen ja olikohan niin, että katkaisin sen viallisen anturin johdotuksen sieltä pistokkeen läheltä; kiinnitin irrotettavan / poistettavan johdon päähän narun - ja vedin pyörän luota johdon pois päähän kinnitetyine naruineen.
Kiinnitin uuden anturin pyörään ja sen johdon siihen ulos vedetyn narun päähän. Ja vedin sieltä takapenkin tuntumasta narun takaisin sisään - ja kaapeli tuli perässä.
Kytkin piuhat.
(http://farm5.staticflickr.com/4141/4867646523_1736bef28c_z.jpg)
Ja tuossa johdot liitettyinä - eli vanha pistoke.
(http://farm5.staticflickr.com/4122/4867645787_3996961e17_b.jpg)
-
Pitää vaihtaa anturit nyt viikonloppuna samalla kun tiputan vaihteiston pois.
Taakse tulee alkuperäiset käytetyt anturit.
-
Miksi käytettyjä antureita? Suurin työ on siinä vaihtamisessa. Ja lisäksi, miksi vaihdat molemmat? Niiden molempien pujottaminen on hankalampi homma - ja sen jälkeen et tiedä missä vika on; kun ne käytetyt saattavat olla vialliset?
Liian monta muuttujaa sotii tuollaista vaihto-operaatiota vastaan.
-
Vaihdan varmaan tuo hajonneen anturin samoin kuin tuossa olit tehnyt.
Mittasin uusvanhat anturit kyllä ja näyttäisivät ohmien perusteella olevan kunnossa.
-
Kahteen autoon bilteman anturit laitettu. Helppoa, halpaa ja toimii. Molemmat tulevat samassa paketissa.
Purkaa ne kontissa ja uusien antureiden piuhoissa olevat liittimen kuoret pois ja sitten vanhan anturin piuha pyörän luota poikki ja siihen teippaa uuden anturin liitinpään (siis ilman muovikuorta) ja vetää uuden piuhan kontin puolelle.
-
Itselläni myös -96 kasipätkä ollut nyt kuukauden päivät. Siinä temppuili ABS:n merkkivalo. Käytin sen katsastuksessa ja toinen hylkyperuste oli se että juuri tuolloin absien merkkivalo ei syttynyt kun inssi käänsi virrat päälle. Sitä ennen se on toiminut normaalisti. Se jatkoi tuota syttyy-ei syty -leikkiänsä muutaman päivän välein. Absit kuitenkin toimi normaalisti koko ajan. Joskus se myös teki sen että merkkivalo syttyi mutta ei sammunutkaan - absit toimi silti normaalisti. Välillä merkkivalo sammui pari minuuttia startin jälkeen.
Kun alatukivarsi oli vaihdettu ja kässäriä hieman kiristetty oli kaikki valmiina katsastukseen - jos vain absien merkkivalo on suosiollinen. Sinä päivänä se oli, ja oli vielä katsastuksessakin. Pari päivää leiman jälkeen tämä sama leikki on jatkunut. Näillä keleillä tosin ei pääse testaamaan toimiiko absit. Missä lie vika - en tiedä.
-
Itselläni myös -96 kasipätkä ollut nyt kuukauden päivät. Siinä temppuili ABS:n merkkivalo. Käytin sen katsastuksessa ja toinen hylkyperuste oli se että juuri tuolloin absien merkkivalo ei syttynyt kun inssi käänsi virrat päälle. Sitä ennen se on toiminut normaalisti. Se jatkoi tuota syttyy-ei syty -leikkiänsä muutaman päivän välein. Absit kuitenkin toimi normaalisti koko ajan. Joskus se myös teki sen että merkkivalo syttyi mutta ei sammunutkaan - absit toimi silti normaalisti. Välillä merkkivalo sammui pari minuuttia startin jälkeen.
Kun alatukivarsi oli vaihdettu ja kässäriä hieman kiristetty oli kaikki valmiina katsastukseen - jos vain absien merkkivalo on suosiollinen. Sinä päivänä se oli, ja oli vielä katsastuksessakin. Pari päivää leiman jälkeen tämä sama leikki on jatkunut. Näillä keleillä tosin ei pääse testaamaan toimiiko absit. Missä lie vika - en tiedä.
vika voi olla myös mittaristossa.
-
Noniin taas päivitystä.
Eli ABS valo syttyy startatessa ja sammuu normaalisti. Hetken päästä n.5sek syttyy se uudestaan. Mikäli poljeskelee jarrua paikallaan niin valon saa sammumaan toisinaan hetkeksi.
Valo sammuu kun auto liikkuu eikä syty auton liikkuessa.
Vikakoodeiksi antoi:
ABS- 431 Control Module General Hardware fault
ABS- 432 Control Module General Interference fault
Mitähän nuo koodit oikeasti tarkoittavat? Netistä ei tunnu noita koodeja löytyvän alkuunkaan
-
Lisähuomiona että kun jarrua oikein polkee paikallaan niin toisinaa abs-pumppu pärisyttelee jarruja.
Ja tosiaan jo auto yhtään liikkuu niin valo sammuu.
Mittaakohan ABS boxi antureiden ohmi tai jännite eroja ns. self testinä paikoillaan ollessa? Silloin jos vastus arvo poikkeaa yli sallitun voisi herjata?
ABS jarrut tosiaan toimivat kyllä ajaessa.
-
Nonniii taas...
Eli vikavalo sammuu kierrätettäess konetta, polkemalla jarrua jolloin kiekat nousevat, ajamalla.
Ja sitten kun virta-avainta kääntää karvan taakse päin. Syttyi hetkeksi lambdan-valo myös ja sitten sammui kaikki.
Uusin nyt virtalukon pohjan ja katsotaan sitten vielä.
-
Ei auttanut virtalukon pohjakaan.
Siirsin puolan piuhan kauemmaksi ABS-boksin johdoista niin valo sammui ja pysyi toistaiseksi pois.
Mikäli korjaantui oli vika puolan johdon läheisyys ABS-boksin johdon/liittimen kanssa.
Jos huomenna ok niin leimalle.
-
Eli tähän päivitystä kun on jäänyt kommentoimatta:
Puolan johto siis syynä ABS valoon.
Se löi ilmeisesti läpi ja ABS antoi vikaa.
Nyt jo pitkä tovi ilman vikoja paitsi että pöllyttää sinistä startatessa ja öljy kuluu mutta sekin korjaantunee kohta.
Kone vielä purkamatta ja korjaamatta mutta muuten kohta koko auto korjattu ja kasattu muutenkin uudestaan.
rupeehan toimii niikuin tehtaalla on suunniteltu.
-
Tuo johtuu huonosta kontakteista => tinaamaan se piirilevy!
-
Piirilevy on tinailtu jo 3 eri otteeseen. Eipä paljon enempää voi kuin uusia seuraavaksi. Nyt tosiaan jo useampi kk ilman abs valoa ja kaikki pelaa paitsi takalasin pyyhin