Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: eliäs - 31.10.2013, 11:36:53
-
joo eli tuomonen vika että, vaikka laitat parkkiasentoon katkasijan nin ajovalot palaa silti, sammuu kyllä nolla asennossa mutta ei saa kytkettyä pelkkiä parkkeja päälle.
vaihdettuja osia:
-kytkin
-keskikonsolissa oleva rele joka naksuu kun laittaa ajovalo asentoon
-pyöreä rele rattiakselista
ainoa mihin en ole koskenu niin se peltimötikkä konehuoneessa joka on vissiin pitkille ja lyhyille tarkoitettu?
mikähän ihme tässä nyt mättää.. ja kokeilin myös sen sumuvalokytkimen irrottaa, ei vaikutusta :S apua
-
Tarkasta maadotus rattiakselista. Kerran viallinen valokatkaisin tehnyt tuon. Mutta sinä olitkin ilmeisesti jo tuon vaihtanut.
-
juu pitää katsoa!
joo loppuu vähän ideat jo kesken :s
-
Tarkista maadotukset ajovalojen takaa ja sama juttu sulaketaululle. Puhdista ja vaihda tarvittaessa sulakkeita.
E: onko vetokoukkua?
-
Antaisin äänen valokatkasijalle kanssa. Näköjään on hyvin osia vaihdettu et vika kyllä löytyy. Voihan se olla joku maavika kuitenkin joka on epähuomiossa jääny huomaamatta. Ei tuo vika onneks oo mitään rakettitiedettä joten lepo vaan ;)
-
Onhan se rele oikeanlainen? Jos normi vaihtoreleen laittaa niin toimii juurikin tuollain nuo valot, pitää olla erilainen. En nyt muista minkälainen rele sinne menikään mutta ihan motonetistä löytyy sähköhyllystä.
-
homppaaa just tuota samaa mietin. kun ei oo mun aikana pelannu nuo parkit yksinään että olisko
joskus ite laitettu vääränlainen rele sinne.. mistähä saan selville minkälainen pitää olla.. :D
vetokoukku joskus ollu. entinen omistaja vetäny pillillä poikki.. pistoketta ei kyllä ainakaan ole osunu silmään.
katkaisija tosiaan vaihdettu. pitääpä katsoa nuo maadoitukset läpi. mutta tosiaan minkähänlainen rele se pitäis olla :D
-
12V/2x20A eli tuollanen rele näky mulla olevan autossa kiinni
Edit
Tuossa on samanlainenhttp://www.autospark.eu/relays-flashers/relays/relays-12v/rdp/5-12-nagares (http://www.autospark.eu/relays-flashers/relays/relays-12v/rdp/5-12-nagares)
-
oliko tuo rele nyt ns vaihtorele?? hittoko tiiä näistä :D
-
oliko tuo rele nyt ns vaihtorele?? hittoko tiiä näistä :D
Vaihtorele se iso metallimötikkä konehuoneessa kuskin puolella melkein akussa kiinni. Kuskin jalkotilassa polkimien takana on valorele.
-
Lainaan vähän tätä aihetta kun en ole sähkömies.
Kun valot laittaa päälle niin valorele antaa käskyn eteen päin ja sitten vaihtorele hoitaa loput? Mun käsityksen mukaan tuon asian vois hoitaa ihan yhdellä releellä. Varmaan oon jotenkin väärässä mut korjatkaa viisaammat.
Esimerkiks B-kadetissa ei ollu kun yks rele joka hoiti koko homman. 6-napanen mötikkä ja toimi kun junan vessa.
-
Valorele tais tulla kuvioihin -86.
-
Toi valorele ei ole normaali vaihtorele, vaan kaksoisrele.
Mä tarkoitain vaihtoreleellä nyt sellaista relettä joka antaa sähkön nastaan 87a kun rele ei vedä ja 87 silloin kun vetää.
Kaksoisrele ei päästä virtaa läpi olenkaan jos rele ei vedä. Kun rele vetää tulee 87 ja 87b sähkö kumpaankin.
-
Kuskin jalkotilassa polkimien takana on valorele.
Tämmöinen
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Volvo240740-1.jpg) (http://s368.photobucket.com/user/MattiK/media/Volvo240740-1.jpg.html)
-
tuota tuota.. onko tuo nyt sama minkä olen vaihtanu.. itellä oli keskikonsolin takan se. naksahtaa ku vääntää katkasijan ajovalo asentoon vm -90.
jaa saa nähä löyänkö oikeanlaista relettä motonetistä :D
-
tuota tuota.. onko tuo nyt sama minkä olen vaihtanu.. itellä oli keskikonsolin takan se. naksahtaa ku vääntää katkasijan ajovalo asentoon vm -90.
Tuo minun linkittämä rele tulee siihen keskikonsoliin ;)
-
joo. siis kuinka pirun momta nuita releitä on valoille????? onko tuolla kaasupolkimen takana siis vielä ykd rele valoile? vai onko sama rele vaan mulla keskikonsolissa :s
-
joo. siis kuinka pirun momta nuita releitä on valoille????? onko tuolla kaasupolkimen takana siis vielä ykd rele valoile? vai onko sama rele vaan mulla keskikonsolissa :s
Käys tarkastamassa autossasi.
-
juu ei näy relettä tuolla. taitaa olla tuo keskikonsolin rele
-
tjoo o kyllä nyt menee yli hilseen.. oli tuo releki oikeanlainen...
-
Ei ole huomiovaloja tai dlr-valoja asennettu? Tai nykyykö ylimääräisiä (hyppy)johtoja?
-
Syttyykö valot parkkien ohella virtalukon ollessa 0,1 ja 2 asennoissa?
-
ei oo huomiovaloja tai mtn lankoja..
valot siis mitkään ei syty 1 asennossa mutta 2 syttyy
-
Ruotsissa ja Norjassa taisi olla niin, että virrat 2 asennossa ja valot 0 asennossa, syttyi lähivalot. Ja taitaapa toimia tuo myös virrat 2 asennossa ja parkit päällä samaisissa autoissa vastaavasti kun sulla.
-
niin se toimii niin mikäli on viisinapainen katkasia,suurimmassa osassa on tää härmänmalli mikä on kolmenapainen,viisinapainen kyllä käy pistokkeeseen suoraan ja silloin palaa parkit nolla-asennossakin.
-
Onkos siellä vielä valovikapurkki paikoillaan? Sekin saa joskus kummia ilmiöitä aikaan. Tai sitten siellä on joku joskus tehnyt omia kytkentöjä. Tuolta http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30808-1_wiring_diagrams_1985_PRELIM.pdf (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30808-1_wiring_diagrams_1985_PRELIM.pdf) vois sivulta 44 alkaen kattella osviittaa oikeista kytkennöistä.
Mulla oli lankussa ajovaloautomatiikka ja se sekos niin palo ajovalot aina kun oli virrat päällä vaikka laitto parkeille. Katkaisija siinä valokatkaisijan yläpuolella ei vaikuttanut enää mitään vaikka ennen siitä sai kytkettyä automatiikan pois päältä. Vika poistui kun nappas yhden sulakkeen irti, ei tosin enää ollut automatiikkavaloja mutta sai sentään parkeille tai kaikki pois auton käydessä.
-
siis mikään ei pala nolla asennossa milloinkaan täällä? en vaan saa pelkkiä parkkejä kytkettyä päälle ikinä missään tilanteessa :D vikapurkki tuo pyöreä rattiaskselilla? vaihdettu
onko tuossa valoreleessä joku diodi? tai pitäiskö olla?
-
Onko sulla 4, 5 vai 6 liitännäinen valokatkaisin? Katkaisimen vastakappale ei sattumoisin lämmöstä sulanut?
-
joo,niitä on sulanut aikapaljonkin.
-
4 napainen näyttää olevan
-
Kokeile vielä toisella valokatkaisimella.
-
katkaisin taas vaihdettu.. ei vaikutusta.. liitinkää ei ollu sulanu. miten ku siiihe liittimeen tulee 5 nastaa luitenki. ja mulla on tossa katkasijassa vaan neljä ? nastat 1 2 3 4 löytyy mutta numero 5 puuttuu
-
ei hemmetti.. ei nuita saa toimimaan :D mikä ihime tuosa voi enään olla ko kaikki on vaihettu..
-
Onko se ollu jo alkujaan tuonmoinen, vai onko vika tullu siihen? Jos on alkujaan, niin onko Usa/ Canada malli? Vai alkuperäinen Suomi auto? Kysymys siksi, että käsittääkseni Canada mallissa ei kuulukkaan saada ajovaloja ns. parkki asentoon. Ainakin I korinen V70 nen Canada malli, oli semmoinen, että ajovalot on aina päällä valokytkimen asennosta riippumatta ja ainoastaan valokytkimen ajovaloasennossa toimii myös kaukovalot.
-
Onko se ollu jo alkujaan tuonmoinen, vai onko vika tullu siihen? Jos on alkujaan, niin onko Usa/ Canada malli? Vai alkuperäinen Suomi auto? Kysymys siksi, että käsittääkseni Canada mallissa ei kuulukkaan saada ajovaloja ns. parkki asentoon. Ainakin I korinen V70 nen Canada malli, oli semmoinen, että ajovalot on aina päällä valokytkimen asennosta riippumatta ja ainoastaan valokytkimen ajovaloasennossa toimii myös kaukovalot.
Palavatko ajovalot valokytkimen 1-asennossa myös, kun virta-avain on 0-asennossa? Jos palavat, voiko vaihtuuko viiksestä lyhyet/pitkät?
Yksi tämäntyyppisen vian aiheuttaja voi olla johtonipun yhteen sulaneet johdot, taikka releen tai katkaisijan yhteen hitsautuneet kärjet.
-
palaa valot katkasijan 1 asennosa kun avaimet nollasa ja menee pitkät päälle. jaa no mullahan on tuo liitin sulanu hieman mut ei pitäs siet räpsiä yhteen ainakaan. pitääpä alkaa tutkimaan paremmin nuo johot..
kokeilin muuten -86 volvosta valorelettä niin teki sillä tavala että parkkiasennossa palo pelkät parkit muttaki väönnät ajovalot nii parkit sammu ja sitte mittaristo ja sisältä kaikki valot sammu ? :D
-
Millon sitä diodia sinne välliin? 8)
-
jees nyt pelaa :D tökkäsin diodin releen väliin.. kiitos vaan masalle
-
Saisko tännekin tiedon, että mihin se diodi tuli. Jos piti vaihtaa uusi diodi vanhan tilalle, niin oli ihan tyypillinen juttu. Ehjä diodi johtaa sähköä vain toiseen suuntaan, mutta rikkinäinen molempiin. Muut komponentit vikaantuessaan yleensä lakkaavat kokonaan johtamasta sähköä mihinkään suuntaan.
-
ei kun lisättiin diodi releen keskimmäiseen napaan. en tiedä korjattiinko nyt varsinaista vikaa mutta ainakin nyt toimii. :)
-
mulla on samanlainen vika, osaisiko joku sanoa että mihin se diodi tuleepi? tai mihinkäs laitan sen, en ole mikäön sähkö mies ni en näistä älyä
-
Elikkä kun minulla ainakin oli se valorele keskikonsolissa(valkoinen) otat releestä sen liittimen irti ja laitat releen keskinavan ja liittimen väliin diodin. joillakin vissiin ollu sitä relettä myös siellä kaasupolkimen vieressä.
-
Kumminka päin se diodi tulee? Diodin kotelon ympäri menee viiru virran päästösuuntaa kuvaavan nuolen kärjen puolella. Kuvassa päästösuunta on vasemmalta oikealle.
(http://cdn.instructables.com/FW3/RYJJ/GA0O8T9C/FW3RYJJGA0O8T9C.MEDIUM.jpg)