Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tohnis - 01.11.2013, 12:51:02
-
Hep. Eli jos uskaltaudun itse vaihtamaan vaihteistoon öljyt, niin käykö tämä Mobil ATF 3309 vai pitääkö olla jotain SINISEN erikoisöljyä ehdottomasti? Kulkimena V70 2.4T -02. Kiitos infosta).
-
Hep. Eli jos uskaltaudun itse vaihtamaan vaihteistoon öljyt, niin käykö tämä Mobil ATF 3309 vai pitääkö olla jotain SINISEN erikoisöljyä ehdottomasti? Kulkimena V70 2.4T -02. Kiitos infosta).
Varmistetaan nyt vielä, että puhuthan varmasti automaattilaatikosta, kuten oletan?
Ainakin jokin aika sitten vielä liikkui tieto, että Mobil ATF 3309 ja Sinisen Erikoisöljy ovat samaa ainetta eri pullossa. ;) Ja tuota Mobilia käytetään monella korjaamolla tuohon laatikkoon, joten uskallat kyllä.
Täältä löytyy vielä paljon muutakin juttua öljyistä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.0
-
heh joo tosiaakin automaatti on ja kiitos vastauksesta!
-
Hep. Tarkistin mittatikusta öljyn määrää lämpösenä ja se oli reilusti yli min/max rajojen. Tikussa rajojen väli oli 0.2 l. Sen asteikon mukaan lootassa on ainakin 1 litra extraa!? Mitä täh- loota toimii. Eikö nämä olekaan niin tarkkoja juttuja kuin olen antanut itse ymmärtää.? Mitkä ovat oireet jos lootassa on liikaa öljyä tai liian vähän? No okei -ei varmaankaan toimi..) Mut miten mä tiedän oikean öljymäärän jos aloitan öljyn vaihdon ottamalla ekaksi propun kautta vanhat öljyt ulos? Eli kun sitten pitäisi lisätä uutta sen verran minkä valutan poiskin? Voiko tehdä niin että seuraavaksi laskee auton käydessä lauhduttimen kautta kaikki loput ulos mitä loota nyt antaa. (Paljonko muuten pitäisi antaa?) Ja sitten täyttäisi oikealla määrällä. Onko järkee vai ei?
-
Oliko auto käynnissä kun tarkastit öljyntason?
-
Ei ollu ei. Ei kai pidäkään...? Kohta tarkistan mittatikun tason kun kone on ollu yön yli kylmänä. Jos se silloinkin näyttää kylmärajan yli niin eikö se silloin ole sillä selvä että liikaa on?
-
Ei ollu ei. Ei kai pidäkään...? Kohta tarkistan mittatikun tason kun kone on ollu yön yli kylmänä. Jos se silloinkin näyttää kylmärajan yli niin eikö se silloin ole sillä selvä että liikaa on?
Tyhjäkäynnillä täytyy olla ja vaihdekeppi N asennossa.
-
Kiitti Make infosta. Kylmänä oli aivan ylärajalla. Kuitenkin siis ok. Mut osaatko vastata siihen vaihto tekniikkaan josta edellä kyselin? Kiitos.
-
Huuhtelemalla se tehdään ja ohjeet on forumilla kyllä kun selailee vanhoja viestejä. Olen puhelimella niin en nyt pysty oikeen kaivamaan niitä ohjeita.
-
Kiitti Make infosta. Kylmänä oli aivan ylärajalla. Kuitenkin siis ok. Mut osaatko vastata siihen vaihto tekniikkaan josta edellä kyselin? Kiitos.
Tuolla olis jotain:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8769.msg271783#msg271783
-
Kiitti TaaviH. Ei enää selvemmäksi työohjeet mene!!
-
Tuolla olis jotain:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8769.msg271783#msg271783
Kas vain, kirjoittamani ohje. Huomasin ettei kuvalinkki toimi ja raapustin samalla FAQ-osioon ihan oikean ohjeen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.new#new
-
Vanhemmasta linkistä kannattaa lukea muutkin kohdat jossa mm. "eki_j" ja "TT-V" mainitsevat vaihdelaatikon peltikuoreen menevän paluuputken. Se on huomattavasti helpompi ja varsinkin nopeampi paikka täyttää öljyä kuin mittatikun reikä ;) . Ilmanputsarin kotelo pois ja 22mm? kiintoavaimella paluuputken mutteri auki. Kanteen jäävään putken yhteeseen kun laittaa parikymmentä senttiä letkua ja päähän ison suppilon niin on ihan kätevällä korkeudella se öljyntäyttöpaikka. Sitten irtonaiseksi jääneen paluuputken päähän kirkasta letkua vaikka yläkautta ämpäriin niin näkee helposti myös poistuvan öljyn värin. Jos ämpäriin laittaa vaikka viivoja tussilla litran välein, niin siitä niitä uusia purkkeja on varsin nopea kumota suppiloon samaa vauhtia kuin ämpäri täyttyy ;D . Öljynjäähdyttimen liitoksiin ei tarvitse koskea ollenkaan jolloin ne liitokset luultavasti säilyvät ehjinä. Kun öljy on jo kirkasta voi sen paluuletkun vaihtaa ämpäristä suppiloon. Öljyn mittatikkua voi käyttää ja samalla on helppo täsmätä öljyn määrä sopivaksi joko lisäämällä sitä suppiloon tai päästämällä letkusta tyhjään öljypurkkiin.
-
kiitos fack0rylle perusteellista ohjeistuksesta. Näinhän se meni ja oli noviisinakin helppo homma tehdä työ. Suurkiitos taas tälle foorumille!!
-
oops sori factory piti sanomani...)pari kaljaaa....