Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Kangasmäki - 02.11.2013, 11:18:37

Otsikko: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Kangasmäki - 02.11.2013, 11:18:37
Terve.
Ostin tossa juuri ensimmäisen volvoni. vm2001 v40 2.0 t4
Moottori oli joskus päässy keittämään ja Kansi oli käytetty täys remontissa, mutta nyt siitä on vääntyny yksi kiertokanki ilmeisesti ton kansi jutun takia ottanu kipeetä. hieman ja voisin olettaa, että ei ne muutkaa välttämättä ehjiä ole.
Tossa aattelinkin kysellä täältä, että mistä tähän kannattas osia ettiä? Ja mitä täälllä merkistä varmasti enemmän tietävät suosittelevat nyt tuolle tekemään. Orkkis osia en aio käyttää.
Netistä löysin jotain kankisarjoja, mutta saako esim laakereita mistään muualta ku volvo tiskiltä?
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: vee40td - 02.11.2013, 19:35:13
Itse laittaisin sinne 1.9t4 moottorin.
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Kangasmäki - 02.11.2013, 21:34:45
Joo täs onki sellane jännä homma mistä en mitään tiije, mutta moottori on ulkoisesti täysin samanlainen kun 1.9 kopat ja kaikki, mutta rekisteriotteessa lukee 1940cm/3 ja 147kw eli ei pitäs olla se ranskis. täytyypi varmaan lähtee tutkii konetta tarkemmin.
Itse itselleni vastaten se onki näköjään muuttunu 02/2000 2litraseks.Osaako muute joku sanoa, et oisko tuo kumminki sama lohko?
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: vee40td - 02.11.2013, 21:37:15
98-00 T4 on tuo 1.9 (B4194T/T2) ja uudemmissa sitten 2.0
Mikään bensamoottori ei ole ranskalainen.
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Kangasmäki - 02.11.2013, 22:08:28
Oukkei. huhujen mukaan 2litranen turbo 160heppaa ois, mut en sit tiije.
Mutta kysymys on siitä, että saako tähän koneeseen osia muualta ku volvo tiskiltä ja kiinnostas vielä kuinka tuo tilavuuden muutos on tehty. Siis voiko tota moottoria ajatella korjattavan vai pitääkö vaihtaa kone?
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Timo_R - 02.11.2013, 22:32:53
Oukkei. huhujen mukaan 2litranen turbo 160heppaa ois, mut en sit tiije.
Mutta kysymys on siitä, että saako tähän koneeseen osia muualta ku volvo tiskiltä ja kiinnostas vielä kuinka tuo tilavuuden muutos on tehty. Siis voiko tota moottoria ajatella korjattavan vai pitääkö vaihtaa kone?


Kannattaa katsoa esim. www.scandix.de ja http://www.partsforvolvosonline.com/

Tilavuus muutos tulee siitä, että 1.9 on 81mm porauksella ja 2.0 on 83mm porauksella, jolloin sylinteriputket on heikommat.

Vakiokankia varmaan saa lähes ilmaseksi esim. markkinapaikan kautta. H-profiilikankiakin pitäisi löytymän aika hyvin jopa suomesta.
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Kangasmäki - 02.11.2013, 22:41:29
Iso kiitos tästä tiedosta. Juuri ne h-kanget kiinnostaa aikas kovasti.
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: vee40td - 02.11.2013, 23:30:29
2.0T on tuo 160/163hp.
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Petski - 03.11.2013, 07:09:40
ota yhteys samppasporttiin, osaavat varmasti neuvoa, ja ihan kohtuu hintaset kanget siel on muistaakseni. Se on vaan ajan kysymys millon lohko halkee sylinterien välistä, niin nyt sit kandee funtsia, laittaako sen tonnin, vähän reilut, vanhan koneen remppaan, mikä saattaa porsia kumminki vai laittaako 1.9 koneen tilalle, mikä on kyllä luotettavampi motti. Ja ruottista saa hommattua ihan järkevään hintaan
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Kangasmäki - 03.11.2013, 10:56:37
Onkos näissä nyt sitten mitä muita eroja? jos onnistuisin ettimään sen 1.9 alakerran.
oli vaa tos mieles vaihtaa ne kanget jokatapauksessa vaikka siihen 1.9 litarasee.
Otsikko: Vs: Volvo 2.0 t4 moottorivaurio
Kirjoitti: Petski - 03.11.2013, 18:24:52
Ei oo paljoa eroja. Mutta, vaihtoehdot: B4194T kone, 81mm porauksella. On mun mielestä suht pomminkestävä kone huollettuna. B4194T2 kone, kans 81mm porauksella, mutta jotenki parannettu versio, en muista miten, suosittu virikäytössä, voi olla hankalampi löytää. Kuitenkin, hommaat jomman kumman koneen, menee heittämällä konehuoneeseen. Oliko siinä apulaitetelineessä mis on laturi ja ilmastoinnin kompura ja näin edespäin kiinni, jotain erilaista, että tais pultinreikä puuttua, tai jotain. Kanget kannattaa tarkistaa, mutta jos ei meinaa virittää niin turha niitä on vaihtaa. Alavääntö ne kanget tappaa. Esim. jos vitosellä lähet alakierroksilta vedättään niin siinä ne menee. Ja sit x40fin sivuja kannattaa lukea, siellä varmasti enemmän infoa näístä tulppaanipuimureista.