Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: turinatörinä - 02.11.2013, 13:34:16
-
Juu elikkäs homma on semmonen että auto on nyt yhden tankillisen aikana tehnyt tämän kaksi kertaa, eli ei vielä mikään suuri vika, mutta olisi kiva selvittää mistä johtuu.
Eli kun autolla on ajanut jonkun aikaa ja kone siis lämmin, niin tekee niin että kun lähdössä liikkeelle niin sammuu, vaikka laittaa kytkimen ihan pohjaan ja antaa kaasua käy huonosti ehkä sekunnin kaksi ja sitten sammuu. Tämän jälkeen täytyy odottaa arviolta noin 30sec niin lähtee uudestaan hienosti käymään niin ettei mitään. Mutta heti perään startatessa ei inahdustakaan. Lambdan valo paloi ennestään, sammui ekalla kerralla kun teki ton, ja syttyi taas kun teki ton toisen kerran. Vikakoodit luettu, antoi 2-3-2 eli lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä. Autoon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta toinen "vapari" ilmanputsari, joten mietin voisiko tämä moista aiheuttaa.
Ja samaan hommaan liittyen, kun kylmänä käynnistää niin auto sammuu kerran ellei anna kaasua siinä melkein heti käynnistyksen jälkeen, jos sammuu ja käynnistää uudestaan niin toimii normaalisti, samoin kun jos painaa kaasua ennekuin sammuu.
Mietin nyt vaan että onko lamda anturissa vikaa vai mahollisesti vaan ilmanputsarissa vai missä? ???
-
eikö mitään muita vikakoodeja, luitko molemmat eli polttoaine ja sähköpuoli ??
kato ilmamassamittarin sisään onko lanka ehjä? kokeile irroittaa sen liitin ja auto käymään..
vika voi olla myös suutinreleessä tai bpumpun releessä, tai sit siinä lambaadassa.
-
Noniin elikkäs ilmamassamittarin katoin ja se oli ehjä, pistokkeen kun irrotti niin käynti huononi selvästi. Mistäs tää suutinrele löytyy, vai onko ihan siellä samassa paikassa muiden releiden kanssa sulakkeiden vieressä? Ja vikakoodeja ei anna tosiaan muita kun tuon 2-3-2, ja kun nollaa ja auto tekee tämän että sammuu niin taas tämä sama vikakoodi tulee.
-
suutinrele on konehuonees joko paisarin vieressä, jos niitä on 2 siinä, toinen niistä on ilmastoinnin. tai sit kuskinpuolella johtonipun alla iskaritolpan edessä.
-
Mietin vaan sitä että jos suutinreleessä on vika niin voiko se tehdä sen että sytyttää lambdan valon palamaan sitten, tai miten ylipäätään oireilee?
Tänään kävi niin että ajoin 80km/h alueella 5 vaihteella ja auto ei sitten vastannut enää kaasuun, liun vaihde päällä ja kokeilin pumpata kaasua niin ei startannut, kytkin pohjaan ja käynnistin startilla niin hörähti saman tien käyntiin, olettais jotenkin että bensansyöttö tosiaan katkeaa ja sitten kun kääntää virrat pois ja päälle niin lähtee toimimaan.
edit. luin tuolta että antaa vikakoodin 2-3-2 jos ilmavuotoa tai matala polttoaineen paine, eli katkaisee pumpun toiminnan, mutta jos se olisi tuota ilmavuotoa niin mitkä ovat todennäköisiä paikkoja lähteä etsimään.
-
Mietin vaan sitä että jos suutinreleessä on vika niin voiko se tehdä sen että sytyttää lambdan valon palamaan sitten, tai miten ylipäätään oireilee?
Tänään kävi niin että ajoin 80km/h alueella 5 vaihteella ja auto ei sitten vastannut enää kaasuun, liun vaihde päällä ja kokeilin pumpata kaasua niin ei startannut, kytkin pohjaan ja käynnistin startilla niin hörähti saman tien käyntiin, olettais jotenkin että bensansyöttö tosiaan katkeaa ja sitten kun kääntää virrat pois ja päälle niin lähtee toimimaan.
edit. luin tuolta että antaa vikakoodin 2-3-2 jos ilmavuotoa tai matala polttoaineen paine, eli katkaisee pumpun toiminnan, mutta jos se olisi tuota ilmavuotoa niin mitkä ovat todennäköisiä paikkoja lähteä etsimään.
Imusarjan tiiviste on todennäköinen paikka vuotaa.
-
Vähän samanlaisia oireita oli kun välijäähdyttimeltä lähtevä ilmaletku oli liian "huulilla"ja huonosti kiinnitettynä. Moottori kun liikkuu sen verran että välillä letku oli hiukkasen raollaan alapuolelta(oli vähän hankala huomatakaan äkkiseltään)
-
Vikakoodit luettu, antoi 2-3-2 eli lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä.
Juuri sain pois tuon samaisen 2-3-2 koodin, kun löysin yllättäen monen kokeilun jälkeen imusarjantiivisteestä 1-2 pyttyjen välistä vuodon.
Ei löytynyt startti sprayllä, bräkleenillä tai rustoffilla vasta kun vettä lorautteli niin löytyi.
-
No pitää tässä joku päivän ajan kanssa tutkia että onko tuolla jotain ilmavuotoa kun saan vakioputsarin paikoilleen, ellei sitten jo se putsarin vaihto auta jos kävisi sen takia laihalla?