Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: JS88 - 02.11.2013, 20:38:40

Otsikko: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 02.11.2013, 20:38:40
Pistetään nyt pientä esittelyä tuosta omastakin autosta. Elikkä tuommoinen vanha taksi tuli hankittua heinäkuussa. Koko kevään oli melkoista autokuumetta, tuli koeajettua jos jonkunlaista autoa, käytettyjä ja uusia. Kriteereinä oli kohtuulliset kilometrit, mukavempi moottori ja varsinkin suht matala melutaso. Vanha focus 1.6 bensa koneella tarjosi kyllä erittäin luotettavia ja edullisia kilometrejä, mutta mukavempaa autoa teki mieli.

Ennen tätä autoa jo melkein tein kaupat uudesta seat leon 1.4 tsi fr mallista. Miellytti kovasti itseä ja mm melutaso edellisiin korimalleihin nähden oli parantunut uskomattoman paljon. Edes 18" tuuman renkailla oleva yksilö ei mielestäni melunnut pahasti. No uuden auton hinnanlasku pisti vielä miettimään ja sitten bongasin nettiautosta tämän Volvon. Kilometrithän ei milläänlailla täyttäny kriteereitä, mutta ajattelin kuitenkin käydä koeajolla.

No tuolta reissulta sitten palasin tällä yksilöllä kotiin, eli miellytti kovasti :) Automaatti yhdessä D5-koneen kanssa, melko hyvät varusteet ja omaa silmää miellyttävä ulkonäkö löytyi tästä paketista. Mielestäni myöskään nuo kilometrit ei tuntunut missään, eikä kyllä tunnu vieläkään. Lisäksi ajatus siitä että hinta on laskenut n40k€ teki ostamisesta paljon helpompaa :D Autoon oli lisäksi juuri tehty perushuolto, öljyt ja kaikki suodattimet sekä apulaitehihna oli vaihdettu. Kilometrejä ostohetkellä oli pikkuisen vajaa 238tkm.

Auto on siis summum varusteilla, nahkasisusta (kuskin penkki muistilla), premium sound system, takatutka, avaimeton käyttö plus perushärpäkkeet. Jonkun verran piti vielä tehdä että autosta sai priimakuntoisen. Ensimmäisenä nelipyöräsuuntaus, koska vanhat renkaat oli kuluneet aavistuksen 'hampaille' ja pitivät tympeää ulinaa. No kulmissa oli säädettävää, tuon jälkeen sitten rengaskauppaan ja voi miten mukavaksi auto tulikaan kunnon renkailla. Ulina siis loppui samantien renkaiden vaihdolla. Alle tuli vredestein ultrac centot koossa 235/40r18. Perus pesua ja vahaamista kesän aikana tottakai. Viimeisimpänä uudet öljyt laatikkoon ja vaihdot parani entisestään. Tämä kun on taksina ollut on laatikonöljyt vaihdeltu 60tkm välein ja koneeseen 20 tkm välein. Eli suht hyvin huollettu yksilö. Nyt mittarissa 247tkm, eli pian kymppitonni takana ja toistaiseksi ongelmitta. Oikeastaan kokoajan tuntuu mukavemmalta ajella tällä.

Mukavimmiksi varusteiksi on oikeastaan osoittautuneet aluksi turhakkeiksi ajattelemani avaimeton käyttö ja sadetutka. Toki myös tuo premium sound system on hemmetin kiva, varsinkin kun saa spotifyt puhelimesta usb:n kautta soittimeen. Näkyy biisien nimet näytöllä, saa vaihdettua biisit ratista ja volumet tietty myös. Äänenlaadun ero tuolla usb:llä ja aux:lla on uskomaton, ei samaksi soittimeksi uskoisi jos joutuu auxilla jotain kuunnella.

Tämän tarinoinnin loppuun muutama kuva vielä vasta vahattuna.

(http://imageshack.us/a/img96/996/eil6.jpg)  (http://imageshack.us/a/img585/5517/cftw.jpg)


Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 02.11.2013, 20:40:54
(http://imageshack.us/a/img33/7490/ul7k.jpg)  (http://imageshack.us/a/img713/316/exw5.jpg)

Talvikuva vielä lisäksi :)

Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: gearbox - 02.11.2013, 20:44:52
 S* S* S* S* S*
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 15.11.2013, 16:57:46
Onko kellään mitään hajua minkä merkkisestä irrotettavasta vetokoukusta jäis mahdollisimman näkymään koukun ollessa irti? Entä mitä merkkiä pitäisi välttää? Olis siis seuraava projekti asennella koukku tähän..:)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: anssi68 - 15.11.2013, 22:15:12
Onko kellään mitään hajua minkä merkkisestä irrotettavasta vetokoukusta jäis mahdollisimman näkymään koukun ollessa irti? Entä mitä merkkiä pitäisi välttää? Olis siis seuraava projekti asennella koukku tähän..:)

Tuossa volvon sivuilta napattua:

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/S80(07-)/2008/D5/Automatic/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-315167-1/S80_(07-),_2008
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 16.11.2013, 00:37:27
Tuohan se varmasti parhaasta päästä olisi ulkonäön kannalta. Hintaa vaan suolaiset ~600 ainakin bilian verkkokaupan mukaan.. Halvimmillaan jostain löysin irrotettavan koukun n300 euroon, ei vaan ole hajuakaan miltä ne asennettuna näyttää. Ja sähköt tietty päälle, tekee ne nyt miten vaan niin aina nekin jotain kustantaa.
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: anssi68 - 16.11.2013, 09:46:25
Vissiin kaikissa koukuissa joutuu nappaamaan palasen pois puskurin muovista. Sitten jostain koukku ja johtosarja siniseltä , ei kai siinä muuta..
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 16.11.2013, 10:19:44
Joo joka ohjeessa on jonkunlainen puskurin leikkaus ohje ollu mitä oon koukuista löytäny. Täytyy miettiä, itsellä oikeastaan tarve fillarin kuskaamiseen ja siihenhän riittäis kattotelineet+fillaritelinekin. Koukku vaan olisi monipuolisempi..
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 01.12.2013, 23:24:40
Tuli taas viikonloppuna vähä reilummin kilometrejä kun kävin laskettelukauden avaamassa. Matka ei mennyt ongelmitta. Ensin lämpöongelmia, tai oikeastaan sitä ei tunnu riittävän sisälle edes tuossa -6asteessa, varsinkaan ilman webastoa. No tätä olen nyt vähän tutkinu ja vaikuttais olevan termostaatti vikaa. Syylärin letkut lämpenee jo 4 kilsan ajon jälkeen kun kokeilin. Ilman webastoa startti ja lämpöä oli ulkona -11. Mun kuvitelmien mukaan ei syylärille pitäisi kiertää nestettä tuossa vaiheessa koska moottori on vielä melko kylmä ja ilma mitä puhalletaan sisälle lähes kylmää..

Sitten tuli myös ilmoitus 'moottorirjestelmä vaatii huollon'. Auto toimi moitteetta ja pakko oli ajaa yöpaikkaan asti. Vika tuli myös lyhyen sammutuksen jälkeen takaisin. No aamulla kotiin lähtiessä ei auton viestejä ja koko matka meni ongelmitta (200kilsaa). Ostettaessa oli juuri huollettu ja öljy tikun ylärajassa. Luulen että kyse on siis tuosta öljymäärän lisääntymisestä koska öljytasohan kuuluisi ilmeisesti olla 3/4 eikä max merkillä huollon jälkeen. Täytyy tarkastaa asia tikusta ja vähentää tarvittaessa :)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 31.12.2013, 14:43:16
Nyt on autoon vaihdatettu uusi termostaatti. Ja kyllä puhaltaa kuumaa verrattuna vanhaan jo näillä 0-keleilläkin. Ja lämpee puhallusilma nopeasti verrattuna entiseen. Kallishan Tuo oli 430€ maksoi osa vaihdettuna. Itsekin tilasin termostaatin, purettiin autoa niin paljon että tuli termostaatti näkyviin vain todetaksemme että väärä osa ittellä. Hieman tympi kun siihen useampi tunti meni aikaa kuitenkin ja oli jäähdytysnesteet yms jo tyhjätty..

No nyt taas toimii :)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 07.01.2014, 21:50:36
Tilasin saksasta öljyä tähän. Ajattelin että jatkais tuota öljyjen vaihtoa 20tkm välein, kun niin tähän on tehty tähänkin asti koska on ollut taksina. Samalla otin moottoripyörään yhteen vaihtoon ja isällekin samoilla kuluilla. Shell helix ultra 0w-30 öljyyn sitten päädyin ja 12litraa tilasin. Ymmärtääkseni tuo pitäisi kahteen seuraavan vaihtoon riittää ja jos ei niin saahan tuota lisää tietty :) Suomessa nämä vaatimukset täyttävät öljyt on melko arvokkaita, järkevin hinta varmaan tuolla teboilin caratilla n40€/4litraa. Tarkoitus on tosiaan ollut ajella tällä kauan, mutta olisikohan syytä vielä seuraava huolto teetättää jossain huollossa, että saa leiman? En mä sinänsä tiedä miten se parempi on, että ne samat suodattimet ja öljyt autoon vaihtaa joku muu. Rahaahan siinä saisi tietysti enemmän menemään :) Kulutusosat nyt vaihdetaan joka tapauksessa tarpeen mukaan, remmit jne ajallaan tietenkin. Mutta siis jos tätä innostuukin myymään, niin mahtaakohan itse tehty huolto karkoittaa ostajat pois?

Tämmöinen paketti sieltä saapui :D
(https://imagizer.imageshack.us/v2/480x640q90/6/j69v.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: Leo - 07.01.2014, 23:31:11
Mistä tilasit öljyt? Säästä rahaa ja tee seuraava huolto jo itse ;)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 08.01.2014, 00:15:11
No siihen varmaan päädyn ja pidän tätä pidempään. Edellinenkin auto oli 7,5 vuotta, melko rauhallinen vaihtotahti siis ollu :D

Öljyt tilasin: http://www.juing-oil.de/
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: Peedder - 08.01.2014, 15:21:50
Kuinka paljon oli toimituskulut? Taitaa lähtee kyllä tilaus tuonne, on sen verran edukasta öljyä!
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 08.01.2014, 16:15:41
Pikkasen parinkympin päälle muistaakseni oli toimituskulut. Vajaan euron teki litraa kohden kun tuon 25litraa tilasin. Että ei sieltä ihan yhtä kannua kannata tilata :D Ainakin kuudella ja tällä 25 litralla kulut pysy samana :)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: sjos - 08.01.2014, 16:22:22
Kuinka paljon oli toimituskulut? Taitaa lähtee kyllä tilaus tuonne, on sen verran edukasta öljyä!

23,5€ näytty olevan castrollin magnatec 5w40 ja 20L tonka. Täytyy tilailla.
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: Itsok - 08.01.2014, 19:48:50
23,5€ näytty olevan castrollin magnatec 5w40 ja 20L tonka. Täytyy tilailla.

häh? en minä tuolta ainakaan noin edullista löytänyt. 20 litran pänikkä näytti olevan satkun luokkaa. Tuleehan tuo nyt silti halvemmaksi kuin prismasta 29e/4l (ja välillä on saanut vielä asiakasomistaja päiviltä -15%)

edit. douh, tuossahan tuo alempana vastaus tulikin...
No samoihin hintoihin tulee jokatapauksessa ostaa jatkossakin prismasta magnatechiä. Varsinkin asiakasomistaja päiviltä.
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: sjos - 08.01.2014, 20:15:11
häh? en minä tuolta ainakaan noin edullista löytänyt. 20 litran pänikkä näytti olevan satkun luokkaa. Tuleehan tuo nyt silti halvemmaksi kuin prismasta 29e/4l (ja välillä on saanut vielä asiakasomistaja päiviltä -15%)

Tuo siis oli toimituskulut, öljy n.100e
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 25.01.2014, 19:32:38
Tänään pesty auto, imuroitu ja etupenkit puhdistettu sekä käsitelty hoitoaineella. Nyt jos pysyy pakkasella niin ei oo heti uudestaan kurassa. Lisäksi on tulossa autonhoitotuotteita kotia kohti :)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 01.02.2014, 16:30:07
Tänään hain le chat saippuaa prismasta kun sitä on kehuttu ja pesin penkit uudestaan. Tuli kyllä niin paskaista vettä penkeistä ettei ois uskonu edellisestä pesusta olevan vain viikko aikaa :D Mutta aivan hyvässä kunnossa on penkit mielestäni, 252 tuhanteen kilsaan kun on jo muutama tunti istuttu :)

(http://imageshack.com/a/img593/8191/x24kr.jpg)  (http://imageshack.com/a/img196/86/56pg.jpg)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 22.04.2014, 12:57:11
Nyt on ensimmäinen huolto tehty ja vaihdettu uudet kesävanteet alle :) Samaa kokoa kuin edelliset, mutta malli mielestäni passaa paremmin.

(http://i8.aijaa.com/t/00070/13218355.t.jpg) (http://aijaa.com/8baeIW)

(http://i4.aijaa.com/t/00685/13218536.t.jpg) (http://aijaa.com/okTpIc)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 02.06.2014, 23:17:19
Tänään tuli tehtyä kunnon pesu ja laitettua kerros collinitea pintaan :) Pölyt pois ovista ja kojelaudalta. Lattiat ja matot imurilla ja penkit marseille saippualla puhtaaksi :) Nyt kelpaa kesän tulla! Kevättalvella käsittelin pinnat savella ja vahasin niin ei ollut käytännössä tarttunut mitään maalipintaan. Tuo vahaaminen on oikeasti naurettavan helppoa, kunhan on oikeasti puhtaat pohjat! :)

Yritin saada kiiltoa kuvaan, mutta ei se samalta näytä kuin silmään :(

(http://i10.aijaa.com/t/00160/13309233.t.jpg) (http://aijaa.com/50W95f)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 21.08.2014, 23:31:38
Päivitystä tännekin. Valojen kanssa värkkäsin joku aika sitten ja tuli samalla muutettua pitkissävaloissa olevien h7 polttimoiden tilalle asennettujen xenonien läpivienti umpioon. No laiska kun olin, ei tullu heti tukittua noita vanhoja reikiä ja kerran sitten vesilätäkköön ajaessa syttyi herja ajovaloviasta. Pääsi vesi ilmeisesti tuon reiän kautta kaarrevaloyksikköön ja koko piirilevy oli tasaisesti hapettunut/vedessä uineen näköinen. Loppuviimein ei auttanut kuin tilata uusi yksikkö volvolta ihanaan 280€ hintaan. Ei ebaystakaan tuohon löytynyt sopivaa osaa :( Muuten toiminut moitteetta.

Tuli tässä yhteydessä hankittua sitten tommonen perustesteri elekmalta, pääsee tähän ja suurimpaan osaan eurooppalaisista autoista kunnolla kiinni, eikä ainoastaan pelkkiin obd2 tietoihin. Vikavalot, sähköiset käsijarrut, huoltoilmaisimet, vikakoodit ja arvojen monitorointi mm. onnistuu nyt kotonakin :)

Suunnitelmia autolle on sen verran, että varmaan varastossa olevat lisävalot vois asentaa noukalle talveksi ja terästää ne vaikkapa xenoneilla vielä :) Laittomaksihan tuo menee, kun ei nuo bosch rallye 175 ole xenoneille hyväksytyt, mutta näkeepähän talvella ajella vaikkapa laskettelureissuilla peremmin :) Voimaa tekis mieli lisää, kaukokäynnistys webastolle ois ehdoton ja vetokoukkikin kätevä..:D
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 20.04.2015, 14:16:33
Harjoittelin myllyttelyä ja pienet pintanaarmut melkolailla katosikin :) Päälle colliniten 476s ja kemikaalipoikien Wet look viimeistely aine, ei muista tarkemmin mitä purkis luki. No samaan aikaan hankittu kuin autokin suunnilleen :)

(http://i5.aijaa.com/t/00093/13804478.t.jpg) (http://aijaa.com/u0iAMY)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 06.08.2015, 12:21:41
Tällä autolla 50tkm täynnä omassa omistuksessa. Ei ole tarvinnut korjailla sen kummemmin, kesällä on uudet vahat laitettu pintaan ja silloin tällöin pesty. Välillä on autokuumetta, mutta kovasti vaatis rahaa väliin jos aikoisi oleellisesti autoa "parantaa"
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: pile jr - 06.08.2015, 19:32:58
Tuleekos jossain vaiheessa lisää voimaa?  8)
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: Pietilä - 06.08.2015, 21:16:20
Tuleekos jossain vaiheessa lisää voimaa?  8)


Samaa kysymystä oli itselläkin tarkotus tuossa päivällä kysyä, mutta jäi kirjoittamatta.  :D :pomo:
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: Smoke - 07.08.2015, 19:19:07
Katoppas,säkin täällä. Nyt vasta bongasin ekaa kertaa.  ;D
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 04.07.2016, 21:33:36
Volvoon tuli pitkästä aikaa oikea vika. Veto oli hyvin hengetöntä, eli jonkunlainen suojatila oli päällä. Tuosta luin koodit ja katselin livedataa ja päädyin siihen että pakoputkesta on jälkimmäinen lämpötilaanturi rikki. Näytti aina 1002 astetta lämpöä, siis auto sammuksissakin. Soittelin muutamaan korjaamoon ja halvin hinta oli SAH:lla elikkä virallisella merkkikorjaamolla.  Esim Atoyn hinta oli yli kaksinkertainen 375e vs 180e. Atoylla osakin olisi ollut tarvike ja sahilla alkuperäinen.

No anturi oli niin jumissa etteivät saaneet varatussa ajassa vaihdettua ja epäilivät että voi mennä hiukkasloukku vaihtoon jos eivät saa anturia irti. Anturi siis sijaitsee loukun ja katalysaattorin välissä, samassa osassa loukun kanssa.

Päädyin ostamaan anturin sahilta ja vaihdoin tuon sitten itse. Korjauskulut lopulta 119e kun eivät veloittaneet vaihtoyrityksestä mitään.


(https://s32.postimg.org/map3omvs1/20160704_211219.jpg) (https://postimg.org/image/map3omvs1/)

(https://s32.postimg.org/s1ue61529/20160704_211143.jpg) (https://postimg.org/image/s1ue61529/)

Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 25.11.2016, 20:13:16
Volvo sai pikkaisen etuaikaan hellyyttä osakseen. Isommassa huollossa käytin eilen.

Moottoriöljyt ja suodatin
Polttoainesuodatin
Jarrunesteet
Jakopää
Vesipumppu
Apulaitehihnat
Vaihdelaatikonöljyt

Mittarilukema 312tkm, vähissä olleet ajot tänä vuonna.
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 13.01.2017, 18:58:55
Katsastuksessa löytyi huonokuntoinen iskari.
Etuiskarit uusittu (sachs), samoin jarrupalat eteen (brembo). Joulukuussa vahattu.
Eilen viimeinkin käytin ohjelmoinnissa, 245/480 pitäisi olla nytten puhtia. 314tkm mittarissa.
Otsikko: Vs: S80 D5 Geartronig -10
Kirjoitti: JS88 - 14.03.2017, 11:37:42
Etupyörän laakeri meni vaihtoon 9.3. Piti mekkalaa, uusi laakeri ja kylläpä autosta taas tulikin hiljainen. Kilsoja 318tkm, mukavaa kyytiä tarjoilee edelleen. Autokuumetta olisi, mutta varmaan täytyy jatkaa tällä kun vastaavan tehoista mukavaa kulkinetta vähillä kilsoilla suht tuoreena ei kovin edullisesti saa :/