Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Rahtijaska - 04.11.2013, 12:11:27
-
Eli alkaa moottoriöljyn vaihto olla käsillä. Että mitäs öljyä ois hyvä laittaa myllyyn talveksi? Auto on 240 b230k pannulla. Ja se mitä öljyä on ennen käytetty ei oo mitää tietoa, auto on ollu mulla vasta pari kuukautta.
-
Ite oon tuupannu aina mineraalipohjasta moniaste litkua. Taitaa olla jotain Teboilin ainetta. 4L kannu maksaa noin 10e joten ei oo hinnalla pilattu. Täyssynteettistä ei vissiin näihin suositella joten puolisynteettinen voi olla toinen vaihtoehto. Suositukset löytyy kyllä vaikka ohjekirjasta tai korjausoppaasta.
Toi moniaste litku on notkeeta ja kun vaihtaa vaikka viidentonnin välein, niin ei silti oo konkurssissa.
Jos muilla on lisää ideoita niin heittää ilmoille.
-
Mä en sekaantus mineraali- enkä puolisynteettisiin. Kumma kun kaikki öljynvalmistajat suosittelee vinokoneeseen nimenomaan täyssynteettistä...
Itellä nyt tuossa "B21K":ssa Castrol Magnatec 5W-40:t, eikä ainakaan vuoda mistään, tosin moottorilla on vajaa 3000 kilometriä ajettu. B200K:ssa käytin Valvoline MaxLifeä.
-
Näyttäs valmistajien suosituksissa järkiään olevan täyssynteettinen 5W-40. Itselle tarttuu Motonetista yleensä Mobil. Eikö nämä nykyöljyt ole valmistajasta riippumatta erittäinkin laadukkaita.
-
Castrollia (Magnatec) on tullut käytettyä niin kilpakoneissa kuin siviilivehkeissä. Valvolinella on myös hyviä öljyjä, MaxLife on oikeen hyvää vanhemmille koneille. Mobilin kurat jätän hyllyyn pölyttymään.
-
Teboil Silver 10W40 kaasarivehkeisiin/K-Jettiin ja sähköruiskuihin Teboil Gold S 5W40. Silver on Teboilin logiikan mukaan puolisynteettistä, moni muu firma myisi sitä synteettisenä. Strömbergin kaasarilla oleva auto lantraa varsinkin pätkäajossa öljyä bensalla senverran hyvin, että ollut tapana laittaa vähän jäykempää tavaraa, hyvin on toimineet tällä systeemillä kaikennäköiset värkit.
Huonoja kokemuksia öljyistä on Valvolinen 10W40, joka ei pysynyt sisällä ei sitten missään autossa. Nesteen litkuilla oli samaa taipumusta, mutta ei ehkä ihan yhtä pahaa kylläkään. Ja vanha autonasentajan sanonta on ainakin täälläpäin, että "Jos haluat, että samassa huollossa autosi rupeaa syömään öljyä ja käymään huonosti, niin Shell Helixiä ja halvat Boschin tulpat, niin niillä se onnistuu." ;)