Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Latezen - 05.11.2013, 00:20:56
-
Morjesta.
Nyt ois semmonen kysymys että, Onko kellään tietoa mistä mahtaa kuulua ujellus tyhjäkäynnillä noin.800-1200rpm mutta siitä ylös tai ales päin ei kuulu mitään. Ja ääni ei kuulu Laturista,Vesipumpusta tai jakohihnan kiristinrullasta, Ja turbossa ei omasta mielestä ole mitään vikaa.
Kiinnostaisi saada tietoa enemmän ennenkuin rupee konetta osiin purkamaan.
Kiitos jo etukäteen. :)
-
Seun konees ei sitten ole B21a kun on kerran turbo kone.
Se ääni voi tulla mistä vaan liikkuvasta osasta. Laturin hihna esimerkiks. Se on ainakin ihan yleistä. Tai sitten lämppärin moottori vetelee viimesiään. Sekin on yks mahdollisuus. Vaihtaisin kyllä ekana noi tuulettajan ja mahdollisen tehostimen hihnan.
-
Seun konees ei sitten ole B21a kun on kerran turbo kone.
Se ääni voi tulla mistä vaan liikkuvasta osasta. Laturin hihna esimerkiks. Se on ainakin ihan yleistä. Tai sitten lämppärin moottori vetelee viimesiään. Sekin on yks mahdollisuus. Vaihtaisin kyllä ekana noi tuulettajan ja mahdollisen tehostimen hihnan.
Hei.
Kyllä siellä lohkossa lukee B21 ja on garretin turbo kiinni. Ääni ei kuulu hihnasta on käytetty ilman hihnaa tyhjäkäynnillä ja silti ääni kuului..
-
B21a= kaasutin moottori.
Sulla voi olla b21at tai sit joku b21et ruiskuturbo.
Viheltävä ääni voi kuulua imuvuodosta.
-
Seun konees ei sitten ole B21a kun on kerran turbo kone.
Se ääni voi tulla mistä vaan liikkuvasta osasta. Laturin hihna esimerkiks. Se on ainakin ihan yleistä. Tai sitten lämppärin moottori vetelee viimesiään. Sekin on yks mahdollisuus. Vaihtaisin kyllä ekana noi tuulettajan ja mahdollisen tehostimen hihnan.
Kyllä se vaan voi olla B21A. Tosin ahdettu vasta tehtaan porttien ulkopuolella, mutta noita R-Sport turbosarjoja on saanut ostaa tiskiltä ja on niitä asennettu ihan merkkiliikkeissä ja jopa maahantuojalla.
Voisi olla alipainevuoto (jarrutehostin) tai vuotava imusarjan tiiviste (luulisi kyllä viheltävän ahdoilla ja aiheuttavan käyntihäiriöitä). Kytkimen painelaakeri? Jakoremmi liian kireällä (jos "soi" kun napauttaa sormella niin on liian kireällä, oikeassa kireydessä kääntyy 90 astetta peukalolla ja etusormella vääntämällä)?
-
Veikkailisin kanssa tota kytkimen painelaakeria.. Muuttuuko ääni kun painat kytkintä pohjaan?
-
Kyllä se vaan voi olla B21A. Tosin ahdettu vasta tehtaan porttien ulkopuolella, mutta noita R-Sport turbosarjoja on saanut ostaa tiskiltä ja on niitä asennettu ihan merkkiliikkeissä ja jopa maahantuojalla.
Voisi olla alipainevuoto (jarrutehostin) tai vuotava imusarjan tiiviste (luulisi kyllä viheltävän ahdoilla ja aiheuttavan käyntihäiriöitä). Kytkimen painelaakeri? Jakoremmi liian kireällä (jos "soi" kun napauttaa sormella niin on liian kireällä, oikeassa kireydessä kääntyy 90 astetta peukalolla ja etusormella vääntämällä)?
Olet oikeassa. B21a kone jälki asennetulla turbolla (kaasari+re85). Kokeiltiin painella kytkintä niin ääni ei muuttunut. Kuuluu selkeästi koneen etuosasta. Jakopään kiristys laakeri on vaihettu kun sitä ekaksi luulin syylliseksi ja sillä kireydellä mihin se jousi sen kiristää.
Tässä video äänestä aiemmin syksyksyllä. Videolla säädetään tyhjäkäyntiä ylös ja ales.
http://www.youtube.com/watch?v=v-zZiVDH0uY
Ei kai siinä mitään muita kestovoideltuja laakereita ole? kun se jakopään kiristys laakeri.
-
Onko hihna linjassa? Laturin laakerii ite epäilisin kuitenkin.
-
en tiedä mistä tulee mutta omassa mikä oli b21a koneella niin oli aivan sama ääni,koskaan ei selvinnyt mistä tuli mutta ei siitä ikinä mitään hajonnut,turbo se ei ainakaan ole koska oma oli turboton. ;)
-
Laturin laakerista veikkaus täälläkin. Vaikea oli äkkisiltään erottaa tuosta omasta tuleeko jakopäästä vai mistä. Mutta laturi entinen.
-
Onko hihna linjassa? Laturin laakerii ite epäilisin kuitenkin.
eikös kaveri kirjottanut että autoa on käytetty ilman hihnojakin ;)
-
Laakerilta tuo kuulostaa mutta jos on käytetty ilman laturin/vesipumpun remmiä ja mekkaloi samaten ja jakoremmin rulla on uusi niin kovaa ajoa vaan.
-
Laakerilta tuo kuulostaa mutta jos on käytetty ilman laturin/vesipumpun remmiä ja mekkaloi samaten ja jakoremmin rulla on uusi niin kovaa ajoa vaan.
joo,ton verran omaakin tutkin aikoinaan,ja sit tehtiin just noin miten lauseesi loppuu. ;)
-
en tiedä mistä tulee mutta omassa mikä oli b21a koneella niin oli aivan sama ääni,koskaan ei selvinnyt mistä tuli mutta ei siitä ikinä mitään hajonnut,turbo se ei ainakaan ole koska oma oli turboton. ;)
;D Kiva kuulla että jollai muullakin on ollut samaa ääntä b21a koneella ;)
öljyt vaihettu paksummiksi 20w-50 ja vielä purkki stpeetä, ei mitää vaikutusta ääneen :).
-
Laakerilta tuo kuulostaa mutta jos on käytetty ilman laturin/vesipumpun remmiä ja mekkaloi samaten ja jakoremmin rulla on uusi niin kovaa ajoa vaan.
Juuri näin on tehty. eli käytetty ilman remmiä ja samaa ääntä pitää.
-
Kyllä se vaan voi olla B21A. Tosin ahdettu vasta tehtaan porttien ulkopuolella, mutta noita R-Sport turbosarjoja on saanut ostaa tiskiltä ja on niitä asennettu ihan merkkiliikkeissä ja jopa maahantuojalla.
Voisi olla alipainevuoto (jarrutehostin) tai vuotava imusarjan tiiviste (luulisi kyllä viheltävän ahdoilla ja aiheuttavan käyntihäiriöitä). Kytkimen painelaakeri? Jakoremmi liian kireällä (jos "soi" kun napauttaa sormella niin on liian kireällä, oikeassa kireydessä kääntyy 90 astetta peukalolla ja etusormella vääntämällä)?
No ei se moottori voi olla b21a jos siinä on hyrrä kyljessä. Aiheen alottaja vois vaikka vähän selventää onko jälkeenpäin muutos tehty vai millon? Jos jarrutehostin vuotaa jostain kohtaa niin sen huomaa kyllä kun alkaa jarruteho häviään. Noista ihme äänistä on ollu aikasemminkin juttua foorumilla. Koppa resonoi kuitenkin joten se ääni voi tulla ihan mistä vaan.
Kuinkas jakoremmin saa liian kireelle kun siinä on kerran jousikiristin? Ellei sitten jousi oo jumissa ja rullan laakeri romuna.
-
Kyllä se vaan voi olla B21A varustettuna R-Sport turbosarjalla. Ja kun lukee jokaisen rivin niin selviää, että aloittajankin kone on jälkiturbotettu.
Olet oikeassa. B21a kone jälki asennetulla turbolla (kaasari+re85).
Jakoremminkin pystyy saamaan liika kireälle jos erehtyy kiristin löysällä kääntämään kampea myötäpäivään tai nokkaa vastapäivään. Itsellä vahingossa kilpakoneessa pääsi kampi nytkähtämään kiristin löysällä ja remmi "naukui" kun antoi koneelle jenkaa.
Vuotava pakosarjan tiivistekin voi pitää veikeitä ääniä, lopulta kyllä pitää pahaa ääntä kun palaa kunnolla poikki.
-
Siis R85 viinalla ajat? Mielenkiinnosta vaan miten toimii kaasutin turbossa ja minkälaisia kulutus arvoja?
Saisipa itsekkin joskus tommoisen AT moottorin 8)
Yleistä pohdintaa, pystyykö/ toimiiko mitenkään jos B200K moottoriin laittaisi ton R-sport sarjan. Tulisi niinkuin B200at moottori.
Vai kannattaako samantien etsiä B23A moottori?
-
B200k 85-91 1986 Solex-Cisac Z11 103 5400 165 2400 10,0
B200at 85-86 1986 ZS 175-cd turbo 135 5500 206 4000 8,5
Siinä b200k ja b200at arvoja hv, vääntö, puristukset
-
Siis R85 viinalla ajat? Mielenkiinnosta vaan miten toimii kaasutin turbossa ja minkälaisia kulutus arvoja?
Saisipa itsekkin joskus tommoisen AT moottorin 8)
Yleistä pohdintaa, pystyykö/ toimiiko mitenkään jos B200K moottoriin laittaisi ton R-sport sarjan. Tulisi niinkuin B200at moottori.
Vai kannattaako samantien etsiä B23A moottori?
Morjes.
Kulutus on 20-30l/100km. Pääsuuttimen neula on katkastu puolesta välistä, eli kun kurkun luisti aukeaa yli puolen välin pääsuuttimen reikä on täysin auki ja silloin alkaa tapahtua ;).
Tyhjäkäynti ja osakaasu ajon seos on vielä liian rikkaalla ja ennen kuin alkaa tapahtua niin seokset kyykkäsi liian laihalle, hioin neulan kärkeä ohuemmaksi jolloin seokset pysyy suunnilleen taululla. säätöä siis vielä riittää ens kesäksi :D.
Leima tuli että pärähti ja nyt on talven seisonnassa.