Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: V0lv0mies - 05.11.2013, 17:36:07

Otsikko: B16F ja tehoerot eri vuosimalleissa
Kirjoitti: V0lv0mies - 05.11.2013, 17:36:07
Olen monesti törmännyt esim. nettikaupoissa siihen että automallia valitessa pitää iskutilavuuden lisäksi valita joko 62 Kw tai 69 Kw. Omassa rekisteriotteessani tais lukea 69 Kw.

Nyt tutkiessa jostain netistä löydettyjä "data sheet"-tietolistoja selvisi että tehokkain 1,6 litrainen nelisatku on vuosimallia -91 69Kw/5700rpm - 132Nm/2700rpm.

Vuonna 92 lukemat olivat 62Kw/5700rpm - 125Nm/3900rpm. Seuraavien vuosien mallit menettivät vielä yhden kilowatin jostain syystä.

Listassa kaikkien vuosimallien B16F moottorit on merkitty numerolla 109 eli ilmeisesti itse moottoriin ei ole tehty mitään muutoksia, kuten ei mistään muualtakaan ole vihjattu sinne päinkään.

Mieleen tulee jotkut EGR:t, Pulsairit tms. mutta kun ei omassa 92:ssa ainakaan ole kumpaakaan noista. 91:ssä oli jo katti... Ettei olis taas niin, että Volvo on laitellu mitä sattuu mihinkin ja noi viralliset vuosimallierot on vain jotain kömpelöä yleistystä?

Ps. Mikähän selittäis noiden suurimpien vääntömomenttien kierroslukemien eroa?

Otsikko: Vs: B16F ja tehoerot eri vuosimalleissa
Kirjoitti: Ristus - 05.11.2013, 18:18:27
nokka voi olla erilainen, tuommoset erot tulee helposti nokan muutoksella...
Otsikko: Vs: B16F ja tehoerot eri vuosimalleissa
Kirjoitti: V0lv0mies - 05.11.2013, 18:28:34
Miksi hitossa ne on menny huonontamaan sitä nokkaa...?
Otsikko: Vs: B16F ja tehoerot eri vuosimalleissa
Kirjoitti: Ristus - 05.11.2013, 18:48:41
Miksi hitossa ne on menny huonontamaan sitä nokkaa...?
Päästörajojen vuoksi melko varmastikkin, samasta syystä isompaa B18E konettakaan ei ole enää -90 jälkeen siinä oli samat tehot kun B20F:ssä on.
Otsikko: Vs: B16F ja tehoerot eri vuosimalleissa
Kirjoitti: V0lv0mies - 06.11.2013, 20:22:18
Voi vttu. Rahat takas.