Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: raimom - 05.11.2013, 19:37:45
-
Tuli hylkäys leimalla kun takapään yksi pusla on väljä. En oikein tiedä virallista nimeä mutta sijainti on takapyörän etupuolella korin ja tukivarren välissä (molemmilla puolilla samanlaiset)Mitenköhän hommaa alkaisi purkamaan? irroitetaanko korista prässätty levynkappale ensiksi vaiko ollenkaan? avasin pari pulttia yhden pitkän joka menee puslan läpi kierteillä koriin ja toisen joka näyttäisi menevän kumityynyn kiinnitys rungon läpi, mutta pultti ei kyllä inahtanutkaan vaikka mutteri on poissa. Koitin puristaa tunkilla ylöspäin mutta auto vaan nousi.Ruostunut kiinni? yläpuolella on jonkinlainen matalahko pyöreä kanta. ei kai puslaa saa irti ilman tuon silmukka kappaleen irroitusta. Saako puslaa tarvikkeena tulee ehkä varrenpätkä mukana? Apua ei ihan helppo juttu jos joutuu purkamaan koko takatulivarren pois että saa mokoman kumiosan vaihdettua.
-
Tuolla on jotakin jos Ruotsi taipuu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37403.msg662427#msg662427
-
Tarvikkeena saa. Joutunee pudottamaan taka-akselia alas, samalla kannattaa vaihtaa molemmat ja katsoa ne tukivarren toisenkin pään puslat. Nimim. sama homma edessä kun saisi aikaiseksi, se iso pusla ns. pashana ja toisenkin pään puslat aika kulahtaneet.
Homman tehneet varmaan neuvovat enemmän.
EDIT: no jo ehtikin
-
Motonetissä näyttäis olevan varaosa nimeltään "takatukivarren ulkopusla" taitaa olla kyseessä juuri se koska kaksi muuta luettelossa olevaa takatuennan puslaa ei näytä olevan sinnepäinkään Hint vajaa neljäkymppiä. Mutta purkuohjeita otan mielelläni vastaan. Juuttunut ristipulttaus nöyrtyi jo yläpäässä oli hienijakoinen rihla joka piti sitä hiukan kanissa.
-
Vasemman varren puslan vaihto vaatinee koko akselin purkamisen mutta oikean saa varmaan vaihdettua irrottamalla vakaajan. Nää siis sisimmäiset. Ja tässä pitää ottaa huomioon kun näistä puhutaan, vasemman on oikeella ja toisinpäin. ;) Poikittaistukivarret nääs.
Mutta nuo ulommaiset siansorkat tuskin vaatii koko akselin purkamista.
Motonetissä näyttäis olevan varaosa nimeltään "takatukivarren ulkopusla" taitaa olla kyseessä juuri se koska kaksi muuta luettelossa olevaa takatuennan puslaa ei näytä olevan sinnepäinkään Hint vajaa neljäkymppiä. Mutta purkuohjeita otan mielelläni vastaan. Juuttunut ristipulttaus nöyrtyi jo yläpäässä oli hienijakoinen rihla joka piti sitä hiukan kanissa.
Sisäpuslat on ne mitkä on siellä keskemmällä. Eli nuo on ulommaiset.
(http://img386.imageshack.us/img386/3916/resusplinksr7.jpg)
Sisemmät näkyy tuossa, vihreillä muttereilla kiinni.
(http://img185.imageshack.us/img185/8871/rearsuspensiontp5.jpg)
-
Kiitoksia kovasti! asia alkaa valkenemaan harvinaisen hyvin. Elikä varmaankin ongelmana on tuon helan ulosnykäisy tukivarresta, pitää varmaan ensiksi väsätä jonkulainen liukuvasaratyyppinen ulosvetäjä jos vaikka nöyrtys irtoamaan sillä. Nuo kuvat on tosi hyviä kun ei ollut mitään hajua rakenteesta mutta nyt on kiitti vielä kaikille katotaan miten ukon käy?
-
Ei tarvi mitään pudotella akseleita alas, avaat ensin sen pystyssä olevan pultin mutterin millä tuo pusla tulee taka-akseliin ja hakkaat lekalla pultin ylös, on rihloilla yläpäästä joten voi olla hieman piukassa. Ei kannata ennen avata niitä etupään pultteja ennenkuin tämä on löysässä.
Sitten avaat edestä pultit ja otat sen levynkappaleen pois. Sen jälkeen pitkä 6mm puuporanterä käyttöön jolla poraat puslan irti ulkokoolista. Ulkokooli lähtee tän jälkeen kevyesti pois. Putsaat reiän ja uusi naputtelemalla takaisin.
-
Ei tarvi mitään pudotella akseleita alas, avaat ensin sen pystyssä olevan pultin mutterin millä tuo pusla tulee taka-akseliin ja hakkaat lekalla pultin ylös, on rihloilla yläpäästä joten voi olla hieman piukassa. Ei kannata ennen avata niitä etupään pultteja ennenkuin tämä on löysässä.
Sitten avaat edestä pultit ja otat sen levynkappaleen pois. Sen jälkeen pitkä 6mm puuporanterä käyttöön jolla poraat puslan irti ulkokoolista. Ulkokooli lähtee tän jälkeen kevyesti pois. Putsaat reiän ja uusi naputtelemalla takaisin.
Tämä oli hyvä tieto, lähinnä tuo että koko akselia ei tarvi pudottaa alas. Katellut tuota rakennetta ja mielessäni jo varustautunut jumpaamaan. :)
-
Ei tarvi mitään pudotella akseleita alas, avaat ensin sen pystyssä olevan pultin mutterin millä tuo pusla tulee taka-akseliin ja hakkaat lekalla pultin ylös, on rihloilla yläpäästä joten voi olla hieman piukassa. Ei kannata ennen avata niitä etupään pultteja ennenkuin tämä on löysässä.
Sitten avaat edestä pultit ja otat sen levynkappaleen pois. Sen jälkeen pitkä 6mm puuporanterä käyttöön jolla poraat puslan irti ulkokoolista. Ulkokooli lähtee tän jälkeen kevyesti pois. Putsaat reiän ja uusi naputtelemalla takaisin.
Metalli teräkin käy, ja mieluimmin pitkä, ja saa olla paksumpikin.
-
Joo käyhän tietty metalliteräkin, tosin 20cm pitkiä puuporanteriä löytyy helpommalla. 8mm paksu terä oli ainakin turhan paksu puslan sivuista.
-
Sekaannutaan nyt tähänkin vielä. Tuli tosiaan vaihdettua taakse kaikki neljä puslaa, alkuperäinen ajatus oli keskittynyt vain niihin ulompiin isoihin pusliin kun vasen oli jo rikki. Työn ohessa tuli havaittua että se vasemman tukivarren sisäpään pusla oli hajonnut ihan kokonaan. (onneksi tuli ostettua nekin) Kumin ympärillä oleva valurengas oli häipynyt kokonaan.
Isojen puslien asennusta tuntui auttavan se että olivat pari tuntia pakastimessa, ei ihan kauheasti tarvinnut nuijia paikoilleen.
Sisäpäät oli vähän nihkeät, varsinkin juuri se vasemman tukivarren, eli oikealla oleva. Joutui longistamaan oikean puolen tukivartta jonkinverran ulospäin että pusla mahtui sinne koloonsa. Oikean tukivarren sisäpusla(vasemmalla) meni vähän helpommin kun irroitti vakaajatangon pois edestä. Huomionarvoista tässä oli se että tukivarsi pingahtaa aika topakasti ylöspäin kun puslan vetää pois. (jousi kääntää tukivartta)
Tällä viikolla vien vielä pyörien suuntaukseen ettei menis renkaat pilalle, aika paljon näyttää olevan säätövaraa. Risalla sisäpuslalla pyörä pääsi kääntymään niin paljon että sisäänjoustossa oli rengas ottanut sisälokariin kiinni. :)
-
Paikalleen laitto niissä oli hankalaa. Ite jouduin viilaamaan akselistosta terävät räysteet pois, sitten kumivasaran ja rengasrasvan kanssa paikalleen
-
Minulla on myös paraikaa samanlainen ongelma - vasemman tukivarren oikean pään puslan poissaamisessa sijaintipaikastaan - kuten B30A:llakin.
Kaikki kolme pulttia olen poistanut ja pusla heiluu irrallisena, mutta tukivarren pää on edessä, eikä puslaa voi siirtää muualle kuin tukivarren suuntaan.
Mitä pitäisi tehdä, kiilata tukivarren pää pois edestä, vai irrotta jotain pulttauksia? Jos kiilaan - särkyykö jokin paikka?
Saadakseni uuden puslan samaan paikkaan maalasin molempien mutterin kantojen ympärykset vaimon kynsilakalla.
-
Ota se oikeanpuolen tukivarren iso pusla irti korista, pääsee longistamaan tukivartta sen verran että vasemman tukivarren pikkupuslan saa livautettua pois/paikoilleen sinne tukivarsien väliin.
Toki joutuu irroittamaan tukivarren myö sieltä toisesta päästä + vakaajatangonkin. Eli tässä oli just se miina että kannattais vaihtaa kaikki neljä samalla purkamisella.
Kuten jossain tais joku wiisampi aiemmin neuvoa. P>
Minä ainakaan en keksinyt millä sen pikkupuslan saa muuten paikoilleen, rikkomatta mitään. Pois se tuli kun oli jo rikki.
Käytin auton takapään kulmien säädössä remontin jälkeen, vaikka uudet osat olivat tarkkaan vanhoilla paikoillaan niin silti oli vajaan asteen auraus pielessä monttoorin mukaan. Tämä ei kyllä tuntunut ajossa mutta sen olen oppinut että tämä auto pilaa renkaansa tosi tehokkaasti huonoilla kulmilla.
(nyt ollaan kunnostauduttu kun ihan naapurissa on pikkukorjaamo jossa hommat luonnistuu ja auton vienti/haku onnistuu vaikka jalkaisin)
-
Moro,annan pienen vihjeen,koska ite vaihdoin viikko sitten vänkärin puolen.ja oli pirun vaikee vaikka auto oli nostettuna täysin ylös.
Ensin pitää saada pääty pultti sieltä rakosesta (ulkopuolelta eli pyörä irti)ja hylsyllä ura kerrallaan,on hidasta mutta ajan kanssa, kun se on pois niin sitten niiden kiinnityspulttien kimppuun, jotka yleensä on hapettunnu että ei saa muutakuin rälläkällä pala kerrallan varovasti että ei mee tankkiin reikää.
Kun on saatu pilkottua vanha ,että saa sen pois niin vääntää tukivarren pois sieltä kolosta vaikka alapuolelle (käy hyvin koska pyörä antaa periksi.
Sitten ei muutakuin uutta tilalle joka on vähän vaikee yksin hoitaa (pitäis olla kaveri jeesaamassa että saa päätypultin paikoilleen,loput on simppeliä.3h meni aikaa :hello: *taavih-> :sundaydriver:
PS muista laittaa se pala oikeen päin muuten on auraus perseellää!
-
Moikka !
Vaihdoin puslan sitten Björran ohjeen mukaan, koska se vaikutti helpommalta. Kiilasin tukivarsia erilleen, ja kun tukivarren pää tuli ulos kolostaan se paukahti auton pohjaan! Pusla meni sen jälkeen heittämällä kehtoonsa.
Tukivarren pään saaminen kehtoon olikin sitten voimaa vaativa operaatio. Helpotin painetta nostamalla tunkilla vasemmanpuoleisen jousen alta.
Vaimo joka vähemmän itse ajaa, tuumasi luettuaan Björran ilmaisun "vänkärin puoleinen", että taitaa taitaa olla jotenkin sovinistinen sivusto.
Ei muuta kun kiitoksia Teille kaikille avustanne.