Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hessua - 06.11.2013, 20:27:25
-
Eli potilas 850 2.3 t5.
Kummallinen juttu. Ajoin autolla "yhteen putkeen" noin 700km, (Välissä vain pari pikaista pysähdystä), kun se alkoi nykiä ja polttoaineenkulutus hyppäsi taivaisiin. Sitten nyintä loppui, mutta kulutus pysyi kauheissa lukemissa. Loppumatka, noin 200km meni jollain 13-14 litran keskilulutuksella, kun normaalisti auto vie talvirajoituksilla 6.8-7.6l sadalle maantiellä. Riippuen ohituksista, pysähdyksistä yms. No auto lepäsi yön yli ja seuraavana päivänä kulutus oli taas normaalia?
En ole "tyhjänä" tuolla sen jälkeen ajanu noin pitkää matkaa, mutta esim 200km reissut toiminut täysin ok. MUTTA kahdesti olen ajanut traileri+vene perässä, kun molemmilla kerroilla noin 200km ajon jälkeen auto taas nykäisi pari kertaa ja alkoi aivan hillitön polttoaineen hörppiminen. 15+ litraa sadalla, kun normaalisti se kulkee tuolla kärry+vene yhdistelmällä noin 9l/100km. Tämä tosiaan toistunut molemmilla kerroilla kun olen ajanut traileri perässä. Ja molemmilla kerroilla tuo kulutuksen pompsahdus tapahtui noin kahdensadan kilsan ajon jälkeen. Molemmilla kerroilla yön yli levättyään auto toimi taas normaalisti!
Vikakoodeja ei anna eikä toiminnassa ole muitakaan häiriöitä niitten parin nykäyksen jälkeen jotka tuota kulutuksen nousua edeltää.
Onko siis kellään ollut moista ja mistä vika mahdollisesti löytynyt? Lambda-anturi joka siellä leikkii?
Inhottava kun ei tuolla viitsi pitemmälle matkalle lähteä kun kulutus tuplaantuu tietyn ajomäärän jälkeen. Tosiaan näissä parin sadan kilsan ajoissa on toiminut täysin moitteetta.
Niin ja perusjutut on kunnossa kuten tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, johdot..
-
Samoja oireita oli omassa 2.5t bensassa, joskus vähä nykähti kun ajeli jonka jälkeen kulutus nousi 11litrasta ->20+ litraan.. Meni noin kuukausi kun yritin vikaa selvitellä mutta viimein meni seokset niin puihin että musta pilvi tuli putkesta ja sammui kun seinään.. vikakoodi "IMM viallinen" tuli sieltä, Joten veikkaan kyllä vahvasti että sullaki ilmamäärämittari tiensä lopussa.
-
Mulla kans teki tässä syksyllä sen että nousi hetkellinen kulutus 80 km/h ajettaessa sinne 14 litraan ja aivan pientä nykimistä kuin olisin huomannut, mutta korjaantui itsestään. Liekkö sitten jotain alkavaa oiresta. Vai liekkö vain ajotietokoneen sekoiluja.. ken tietää.
-
Ja samoin 80 ajossa tavallisesti vie 6.8-7.4l.
-
Joo no mulla ei ainakaan ollut ajotietokoneen sekoiluja, koska bensamittarikin laski melkein silmissä.
Vaihdoin ilmamäärämittarin, mutta en osaa vielä sanoa oliko siitä apua. Kun ei viitsi aivan huvikseen lähteä monen sadan kilsan lenkkiä ajamaan :)
-
viallinen nakutusanturi aiheuttaa kitkerät pakokaasut ja nykimistä tehoalueella ( ei vaikuta tyhjäkäyntiin) ja nostaa kulutuksen, koska polttoaineen syöttö pelittää mutta sytytysennakko ei kasva ( antaa myös polttoaineseos ... vikakoodit). Kokeile kiristää nakutusanturin kiinnitystä.
-
ihan selvitystä tuohon tehoalueen nykimiseen kysyisin... että millähän tavalla esiintyy?? mulla auto pätkii 3200-4500 välillä 3,4 ja 5 vaihteella. voisko tuo nakutusanturi vaikuttaa asiaan??
-
ihan selvitystä tuohon tehoalueen nykimiseen kysyisin... että millähän tavalla esiintyy?? mulla auto pätkii 3200-4500 välillä 3,4 ja 5 vaihteella. voisko tuo nakutusanturi vaikuttaa asiaan??
Itellä esiinty samanlaista nykimistä. Loppu virranjakajan, sytytysjohtojen, tulppien (kannattaa hakea siniseltä!) ja nakutusanturin vaihdolla.
-
terve itsellä on kyseine 850 2,3 t5 manuaali flash softalla 250ho 410nm :) auto on ollut reilu viikon minulla kun yhtääkkiä kulutus pomppasi taivaisiin? aluksi vei maantiellä 7-7,5 ja kaupungissa 11-13 tai tuli ajettua 26l 270km että ei se paljoa vie!
mutta elikkä auto antaa seuraavat vika koodit: lambda, ilmamäärämittari, ja pari muuta mikä nyt ei ainakaa vaikuta kulutukseen mutta ihmettelen miten yhtä äkkiä vaa kulutus nousee? :idiot2: lambdan valo palaa taulussa joten lambda vois olla kyllä rikki? ja on laitettu aikoinaan tarvike lambda.... sytytys puoli on kunnossa lähtee hyvin käyntii käy tosi nätisti! silloin kuin auto alkoi reistaileen nii laitoin 6l 98 ja 4l re85 no mut tuskimpa tolla mitää virkaa jos ei ole paskaa saanut liuotettua irti mutta asia alkoi niin että ainakun päästi kaasun nii kierokset nousi jonkun verran ja ei laskenut heti ja pahentu vähän lisää ja sitten loppui ahtaminen no ahtopaineen säädin meni rikki kun olin väärän letkun siihen laittanu ::) no nyt on mekaaninen säädin ja ahtaa mutta tuohon kulutukseen apua että lähdenkö ostaa lambdan vai imm?!? kiitoksia etukäteen!
-
Niin siis se "lambdavalo" mittaristossa on todellisuudessa moottorielektroniikan tms vikavalo. Ilmoittaa vaan, että jossain on jotain vikaa-vikaa, ja vikakoodit lukemalla selviää mitä vikaa ja missä.
Täältä olen lukenut, että Volvot on ronkeleita lambda-anturin suhteen. Tarvike ei kelpaa, pitää olla alkuperäinen.
-
aivan elikkä alkuperäistä lamdaa tilalle ja kulutus pitäisi muuttua? ja vikakoodit luin antoin ton lambdan ilmamassamitarin mitkä kulutukseen vaikuttaisi mutta auto lähtee käyntii hyvin ja käy tasasesti nii en uskoisi heti toho immuun koska edellinen t4 oli immu rikki nii ei käyny oikee yhtää ja sammu välillä... mutta miksi jää nuo kierokset ns leijumaan? :idiot2:
-
Tuskin on immu tosiaan rikki jos ajamaan pystyy. Lambdavian iskiessä kulutus nousee suht reilusti, mutta auto pysyy ajokunnossa ja niinkuin yllä mainittiin, EI tarviketta. Seokset menee rikkaalle kun lambda hajoaa, eli voisiko johtua siitä kierrosten leijuminen? Ilmottele kuinka käy kun vaihdat sen anturin.
Toki ilmamassamittarikin voi olla kulunut, joka taas nostaa kulutusta hieman. Esim. JoonasH:lla tällä foorumilla tippui melkein litralla kulutus uudella IMM.
-
joo ilmotan kun vaihdan lambdan menen nyt vaihtamaan joten kohta saadaan vastauksia mit' tapahtuu! :P
-
noniin lambda vaihdettu ja kulutus laski normaaliin! 8) elikkä maan tiellä hetkellinen kulutus 6-8,5l ennen oli yli 10l koko ajan nyt vain kaipaa ajoa että näkee mutta muuttui heti! mutta kierokset vielä vähä leijuu mutta autossa on säädettävä pensapaineen säädin bsr koska on ollut bsr stage 3 lastu mutta nyt on lastu vaihdettu elikkä pitäisikö pensanpainetta nostaa vai laskea? ei auta varmaan kuin kokeilla!
-
autossa on säädettävä pensapaineen säädin bsr koska on ollut bsr stage 3 lastu mutta nyt on lastu vaihdettu elikkä pitäisikö pensanpainetta nostaa vai laskea? ei auta varmaan kuin kokeilla!
Jos vaihdoit siihen miedomman lastun, niin painetta joutuu laskemaan :pomo:
-
joo mutta itse en ole lastua vaihtanu vaan joku jolla on bsr hajonnu tai ei ole ollut tyytyväinen mutta on penkki paperit tosta lastusta 250hp ja 410nm vääntöä elikkä on kait kuitenki säädetty tuo jotenki kohdilleen? :idiot2: mutta vaikuttaako jos saa liikaa et kierokset leijuu vai että liian vähän vai onkohan jokin iha muu vikana?
-
Paljonko sulla nyt on sitten tyhjäkäynti ? Vai leijuuko ensin ja sitten tasottuu (kierrosluku?) ? Jos mopoaikoja muistelee, niin laihalla käydessä tyhjäkäynti jäi leijailemaan, mutta tiedä sitten voiko soveltaa ruiskulliseen autoon. Tyhjäkäyntimoottorin luulisi hoitavan kierrokset halutulle tasolle. Ei missään imuvuotoa ole sitten ? bräkleeniä suihkimaan ahtoputkistoon ja jos käynti muuttuu, niin jossain vuoto. Kaasuläppäkin voisi periaatteessa jumittaa, kannattaa kokeilla putsata.
Bensanpainetta paha mennä säätelemään ilman seosmittaria. Toki jos auto on penkitetty, niin eiköhän säädöt ole kohdilleen laitettu.
-
tyhjäkäynti riippuen 900-1200 mutta nyt laitoin vähä pensanpainetta kovemmalle nii tippui tuohon 900kirokseen ja kierokset laskee paljon nopeempaa kuin ennen elikkä parempaan suuntaa! ja pitääpä tota preikleeneriä kokeilla ja joo samaa olen miettinyt että että jos käy laihalla nii kierokset leijjuu ::)
-
no joo stratti pilotilla koitin etsiä imu vuotoja mutta ei löytyny joten tuskin onkaan ja parempaan suuntaa tuo kierosten laskumenee mutta tuli toinen vika ja en löytäny netistä siitä viasta mitää elikkä jarrutin abs: vasten ja poljin meni ihan pohjaan elikkä jarrutin ja meni pohjaan pohjaan pohjaan ja lopuks ihan pohjaan ja tuli abs ja tracks valo palamaan ja vika koodi 442 elikkä hydraulikko yksikön pumpun alhainen paine tohon kaipaisin apua elikkä mikä on vikana? jarrut toimii muuten ok ei mene pohjaan nytte mut abs ei toimi ja tracks.... jarrunestettä on säiliö täynä elikkä jos joku osais auttaa kun ois katsastus kohta nii ois kiva saaja kuntoon mutta kun ton vikakoodin lukee ja sitte nollaa sen nii vilkkuu 1-1-1 elikkä nollattu sitte autokäyntiin valot palaa uudestaa ja sitten tulee taas 4-4-2 koodi! :idiot2:
-
no joo päätin vaan ilmoittaa että abs vian sain pois kun nollailin aikansa totavikakoodin lukijaa! ja se mikä aiheutti et meni jarrupoljin pohjaan niin jarrunesteen seassa on vettä ja rupes kiehumaan kuin joutui tuo abs kovalle työlle ja siitä sitten tuli ilmaa järjestelmää kuin kiehui... ja tuo kierosten leijuminen alkaa rauhottua koko ajan auto on seissy meilkein vuoden ennen kuin sain sen! mutta auto toimii ja volvo sai jälleen lisäpisteitä! ;D
-
Kaksinpuheluks tämä meni, mutta täytyy ilmottaa kans tohon seisomiseen liittyen että sähköt ja muut kestää hyvin kyllä kosteutta ainakin näissä vanhemmissa. Itellä kans seisonnassa 5kk ja viime viikonloppuna otin auton ajoon. Oli kylmä talli ja ei mennyt ihan mukiin omalta osalta tuo auton valmistaminen seisontaan ja silti ei hometta, ei sähkövikoja eikä mitään :)
-
no joo niin meni mutta ompahan kuitenki jotain vastauksiakin tullu! 8) mutta joo eihän se meinaa että jos vanhempi auto on että huono olis ;D parempia kuin uuden melkeempä! mutta toimiikohan re 85 pensalla tämä t5?
-
Toimii re85 seoksilla ainakin. Joskus kokeilin niin puolet saa laittaa helposti kasivitosta ja hyvin toimii. Kylmästartti alkoi takkuilla olikohan 80%re85 ja 20% bensaa seoksella. Tämä siis vielä kesäaikaan.
-
joo tässä olen ajellut pelkällä re85 pensalla ja hyvin on toimnu kun moottori vähän lämpeää aluks! pensan mainetta piän 4bar luokkaa varmaan sen takia toimii raajalla re85 tällä hetkellä veivien laakerit meni.... markkinoitten paskin öljyn suodatin ollu ja menny tukkoon nii öljyn tulo loppu siihe :'( tiistainna moottori kasaan ja ajoon!