Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: volvo 929 - 07.11.2013, 11:59:44

Otsikko: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 07.11.2013, 11:59:44
Tere. onko k-nokka  riittävän hyvä (kun sattuu itsellä olemaan) jos koneeseen laittaa tupla SU.t  , marteliuksen 4-2-1 pakosarjan,  2,5" putkisto ja venttiilin jouset. paljonko kannesta kannattaisi ottaa pois? onko vinkkejä / kuvia minkälaiseksi olette tehneet imu/pakokanavat?
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: The_OttoB - 07.11.2013, 12:11:43
Hyvä on nokka. Älä kaiva imukanavaa. Kaiva pakokanavaa, aukon mitat 27x39 mm(Vakio 24x35 mm) . Pako-ohjurin kohdalta kaiva se  kukkula pois ja ohjuria saa lyhentää saman verran.

SU:n neuloiksi KD tai KN.

Kannen paksuus n. 85 mm

Virranjakajan ennakkokäyräksi 085 alujakajasta (240 B20).

Kannattaa satsata kärjettömään sytykseen tai hommata vaikkapa MSD:n kipinänvahvistaja.






Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 07.11.2013, 12:20:41
kiitos vastauksista onko tietoa että olisi varmasi K-nokka kun nokassa on kaksi numerosarjaa 1000074 ja MC 25148 ja kytkimestäpäin katsottuna ensimmäisten nostojen välissä selkeä K kirjain kyljessä ei akselin päässä?
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 07.11.2013, 12:27:22
onko kansi vakiona 85mm ja jos ei niin minkä paksuinen? kannateeko imukanavista ottaa kuiten rypylät pois?
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: The_OttoB - 07.11.2013, 12:40:34
Mittaa siitä nokasta nosto eli perusympyrän ja nokan kärjestä perusympyrään erotuksen, pitäisi olla yli 7 mm.

Vakio kannen paksuus n. 88 mm, mutta nämä on jo 40 vuotiaita vehkeitä, niin mihinkään ei voi luottaa.

Imupuolen voi siistiä, vähän lyhentää ohjuria, ja tietysti venttiilityöt pitää tehdä virityskäyttöön soveltuviksi.
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 07.11.2013, 12:48:42
kiitos vastauksista
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: kilikali - 07.11.2013, 14:32:30
Vaikkai tuolleen


(http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/Rally/016_zps25859959.jpg) (http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/Rally/0122_zpsc0f72b14.jpg)


(http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/Rally/0132_zps86ce71c6.jpg)

Imupuolelta vaan vähän kaivettu, sovitettu imusarjaan. Pakoaukko levitetty ylhäältä ja muutenkin suurennettu ja tosiaan se ohjurin kohta pienemmäksi. Venttiileihin lisäviiste olikos se 30 ast, auttaa virtauksiin. K nokassa pitäisi olla stanssi 'K' siellä päädyssä
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: Kivinjuh - 07.11.2013, 15:48:17
Kannen vahvuudet. ;)
B20 A  head  3.41"   86.61 mm  --   head gasket  .055 ( 1.4 mm ) unloaded --- .047  ( 1.2 mm ) loaded

B20 B  head  3.39 "  86,11 mm --  head gasket  .031" ( .8 mm ) unloaded --- .028  ( .7 mm )  loaded

B20 E  head  3.34 "  84,84 mm --  head  gasket  .031" ( .8 mm ) unloaded --- .028  ( .7 mm ) loaded

B20 F head   3.42"   86,87 mm  --  head  gasket  .047" ( 1.2 mm ) unloaded  -  .039 ( 1 mm ) loaded

http://www.v-performance.com/articles/volvo_b20_head_identification.html
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 07.11.2013, 15:52:08
itsellä on K kirjain kahden viimisen / ensimmäisen noston välissä päädyssä ei ole mitään
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: Kivinjuh - 07.11.2013, 16:07:48
Ohuimman ja korkeimman kohdan erotus nokka-akselilla pitäisi olla 7,2millimetriä jos kyse on
K tai D nokka-akselista. Työntömitalla kävin juuri tarkastamassa. ;) Molemmat on ruiskun vakio akseleita ja vain kolmen asteen on ero näiden välillä.
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 07.11.2013, 20:12:07
onko volvo b20a vakiona männät yläkuolossa lohonkans tasalla?
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: J.V - 07.11.2013, 20:28:30
onko volvo b20a vakiona männät yläkuolossa lohonkans tasalla?
Muistaakseni jää 0,4 tai 0,5mm alle dekin.
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 08.11.2013, 08:13:25
juu kiitoksia vastauksista. Itse vein kannen koneistamolle jossa selvisi että sitä on laskettu joskus n.1mm, käski käydä kattomassa että onko lohkoa koskaan tasohiottu (että tietää paljonko ottaa kannesta pois jos ottaa) ja muisteli että mäntä ylhäällä pitäisi vakiona jäädä lohkon ja männän väliin n.0,8mm. omassa koneessa juuri tunsi sormella pikku pykälän lohkoon kun mäntä oli ylhäällä (melkein tasalla) voikohan olla hiottu ym?
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: volvo 929 - 08.11.2013, 09:05:13
Mistä mahtaa saada tappikoneeseen tupla tai orginaalia jäykemmät venttiili jouset?
Otsikko: Vs: volvo b20 k-nokka
Kirjoitti: The_OttoB - 08.11.2013, 09:49:19
K-nokka menee hyvin vakiojousilla, ns. Gul-märkta. Asennusmitta 39 mm ja 30 kg. Tarkistan tuon vielä.

KG-Trimning on hyvä paikka hankkia osia.

Kannattaa koneistaa lohkotaso alas niin että männät tulee lohkon tasoon.