Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: volvo 929 - 07.11.2013, 11:59:44
-
Tere. onko k-nokka riittävän hyvä (kun sattuu itsellä olemaan) jos koneeseen laittaa tupla SU.t , marteliuksen 4-2-1 pakosarjan, 2,5" putkisto ja venttiilin jouset. paljonko kannesta kannattaisi ottaa pois? onko vinkkejä / kuvia minkälaiseksi olette tehneet imu/pakokanavat?
-
Hyvä on nokka. Älä kaiva imukanavaa. Kaiva pakokanavaa, aukon mitat 27x39 mm(Vakio 24x35 mm) . Pako-ohjurin kohdalta kaiva se kukkula pois ja ohjuria saa lyhentää saman verran.
SU:n neuloiksi KD tai KN.
Kannen paksuus n. 85 mm
Virranjakajan ennakkokäyräksi 085 alujakajasta (240 B20).
Kannattaa satsata kärjettömään sytykseen tai hommata vaikkapa MSD:n kipinänvahvistaja.
-
kiitos vastauksista onko tietoa että olisi varmasi K-nokka kun nokassa on kaksi numerosarjaa 1000074 ja MC 25148 ja kytkimestäpäin katsottuna ensimmäisten nostojen välissä selkeä K kirjain kyljessä ei akselin päässä?
-
onko kansi vakiona 85mm ja jos ei niin minkä paksuinen? kannateeko imukanavista ottaa kuiten rypylät pois?
-
Mittaa siitä nokasta nosto eli perusympyrän ja nokan kärjestä perusympyrään erotuksen, pitäisi olla yli 7 mm.
Vakio kannen paksuus n. 88 mm, mutta nämä on jo 40 vuotiaita vehkeitä, niin mihinkään ei voi luottaa.
Imupuolen voi siistiä, vähän lyhentää ohjuria, ja tietysti venttiilityöt pitää tehdä virityskäyttöön soveltuviksi.
-
kiitos vastauksista
-
Vaikkai tuolleen
(http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/Rally/016_zps25859959.jpg) (http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/Rally/0122_zpsc0f72b14.jpg)
(http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/Rally/0132_zps86ce71c6.jpg)
Imupuolelta vaan vähän kaivettu, sovitettu imusarjaan. Pakoaukko levitetty ylhäältä ja muutenkin suurennettu ja tosiaan se ohjurin kohta pienemmäksi. Venttiileihin lisäviiste olikos se 30 ast, auttaa virtauksiin. K nokassa pitäisi olla stanssi 'K' siellä päädyssä
-
Kannen vahvuudet. ;)
B20 A head 3.41" 86.61 mm -- head gasket .055 ( 1.4 mm ) unloaded --- .047 ( 1.2 mm ) loaded
B20 B head 3.39 " 86,11 mm -- head gasket .031" ( .8 mm ) unloaded --- .028 ( .7 mm ) loaded
B20 E head 3.34 " 84,84 mm -- head gasket .031" ( .8 mm ) unloaded --- .028 ( .7 mm ) loaded
B20 F head 3.42" 86,87 mm -- head gasket .047" ( 1.2 mm ) unloaded - .039 ( 1 mm ) loaded
http://www.v-performance.com/articles/volvo_b20_head_identification.html
-
itsellä on K kirjain kahden viimisen / ensimmäisen noston välissä päädyssä ei ole mitään
-
Ohuimman ja korkeimman kohdan erotus nokka-akselilla pitäisi olla 7,2millimetriä jos kyse on
K tai D nokka-akselista. Työntömitalla kävin juuri tarkastamassa. ;) Molemmat on ruiskun vakio akseleita ja vain kolmen asteen on ero näiden välillä.
-
onko volvo b20a vakiona männät yläkuolossa lohonkans tasalla?
-
onko volvo b20a vakiona männät yläkuolossa lohonkans tasalla?
Muistaakseni jää 0,4 tai 0,5mm alle dekin.
-
juu kiitoksia vastauksista. Itse vein kannen koneistamolle jossa selvisi että sitä on laskettu joskus n.1mm, käski käydä kattomassa että onko lohkoa koskaan tasohiottu (että tietää paljonko ottaa kannesta pois jos ottaa) ja muisteli että mäntä ylhäällä pitäisi vakiona jäädä lohkon ja männän väliin n.0,8mm. omassa koneessa juuri tunsi sormella pikku pykälän lohkoon kun mäntä oli ylhäällä (melkein tasalla) voikohan olla hiottu ym?
-
Mistä mahtaa saada tappikoneeseen tupla tai orginaalia jäykemmät venttiili jouset?
-
K-nokka menee hyvin vakiojousilla, ns. Gul-märkta. Asennusmitta 39 mm ja 30 kg. Tarkistan tuon vielä.
KG-Trimning on hyvä paikka hankkia osia.
Kannattaa koneistaa lohkotaso alas niin että männät tulee lohkon tasoon.