Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Rahtijaska - 07.11.2013, 16:07:50

Otsikko: etujousien vaihto apuja
Kirjoitti: Rahtijaska - 07.11.2013, 16:07:50
Eli auttakaas kokematonta ois tarkotus vaihtaa 240 vakio jouset etee. Ku nyt on kiinni päin helvettiä laikatut jouset. Mulla on hyllyssä toiset ylimääräset vakio iskarit, jouset, levyt ja satulat yhtenä pakettina. Ajattelin ottaa ne pelkät vakio jouset ja laittaa ne. Joten tarvisin helpon ohje. En oo ikinä moista hommaa tehny..
Otsikko: Vs: etujousien vaihto apuja
Kirjoitti: 240 - 07.11.2013, 16:16:30
Toiset tykkää ottaa koko tolpan pois. Toiset kääntää lokarin alta esiin. Hyvät ja huonot puolet kummassakin. Iskarin iso kiinnitys mutteri voi olla joskus tiukassa (CRC, vasaraa ja isot pihdit). Iskarin yläpään pultti aukeaa hyvin pyssyllä. Kattoo samalla lautasen ja suojakumin kunnon. Kunnon jousen puristimet tarvitaan operaatioon. Käytännön ohjeet askel askeleelta löytyy esim Alfamerin korjausoppaassa.
Otsikko: Vs: etujousien vaihto apuja
Kirjoitti: The_OttoB - 07.11.2013, 17:12:04
1. Löysää iskarin kaulusmutteri putkipihdeillä jousen välistä
2. Irroita raidetangonpää kääntövarresta
3. Jarruletkujen kiinnityslevy irti
4. Kallistuksenvakaajan tanko irti yläpäästä
5. Kolme M8 mutteria auki yläpäästä
6. Paina tolppaa alas ja yläpää ulos pyöräkotelosta, vähän ahdasta mutta tulee kyllä.
7. Jousipuristimilla jousi kasaan
8. Pitkä 24 mm hylsy jolla avaa iskarin yläpään mutterin.
9. Tukilaakeri, jousilautanen, jousi ja pölysuoja pois.
10. Avaa iskarin kaulusmutteri ja vaihda iskari.

Autohan täytyy olla pukeilla, sellaiset pitkät jousipuristimet on hyvät ja myös sellainen saranamallinen raidetangonpään irroitustyökalu on A1+ näissä hommissa. Pulttipyssy on kiva kanssa ja saattaa olla että kallistuksenvakaajan tukitanko katkeaa irroitettaessa.

Tuossa ohjeet jotka koskee iskarin vaihtoa. Sama homma mutta ei tarvitse tehdä tuota 1. kohtaa ja kaikkea jotka vaikuttaa siihen.

Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.
Otsikko: Vs: etujousien vaihto apuja
Kirjoitti: 240 - 07.11.2013, 17:25:09

Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

Vien tämän viestin tuonne naapuriin pajan Pekalle :) Aina tahtoo tolpan irrottaa ja sitten kasaamisvaiheessa ollaan jarruletkujen ja -putkien kanssa ihmeissään.
Otsikko: Vs: etujousien vaihto apuja
Kirjoitti: lassii - 07.11.2013, 18:42:25
Suunnilleen noin se menee kun edellä on kerrottu.

Muutaman kuvalinkin laitan kuitenkin. Noita iskarin muttereita on kahta mallia. Joko niissä on pikkuset kolot kehällä, tai sitten se on kuuskulmanen.

Ei putkipihdit auttanu tällä kertaa. Tuo on siis kuuskulmanen versio, vaikkei sitä tuon todella hienon hitsauksen jälkeen näykkään.

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/01092009670-1.jpg.html?sort=3&o=7

Seuraava otos tulee tässä.

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/245/PICT0164.jpg.html?sort=3&o=25

Kysessä se malli, jossa on ne lovet mutterissa. Piti vähän yhdistellä erilaisia komponentteja. Ulosvetäjästä yks osa, B-Kadetin etupuskurin kiinnikkerauta ja romulaatikosta pultti ja mutteri.

Se yläpään mutteri lähtee kyllä auki kun on sellanen taivutettu lenkkiavain, mikä sen oikee nimi nyt onkaan.