Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Wilho - 08.11.2013, 07:33:18

Otsikko: Kannen madallus
Kirjoitti: Wilho - 08.11.2013, 07:33:18
vakio B19e alakerta vm-83, päälle pitäisi laittaa 530 kaasarimallin kansi, nokkana Enem K24, muistaakseni 316 astetta ja 14,5mm nostoa.
Tollaselle nokalle pitäis ilmeisesti saada vähän lisää ruttua joten kuinka paljon tosta kannesta uskaltaa ottaa pois? Kannen korkeus nyt n.147mm, tosi tarkasti rullamitalla mitattuna ;) Saman korkunen kun suuttimien rei'illä oleva alkuperänen kansi mikä ton koneen päällä oli.
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: estate - 08.11.2013, 08:55:43
Kannesta uskaltaa ottaa 3,5 mm pois mutta järkeä ei ole, koska rutut nousee liikaa. Joku 1-1,5 mm on hyvä. Hyvän jos haluaa niin pitäisi mitata kannen palotila ja laskea paljonko sitä pitäisi pienentää halutun puristussuhteen saamiseksi. Pikaisesti laskettuna 42 cm³ palotilalla tulisi noin 11:1, jos mäntä on tasapäinen ja tulee lohkon tasalle.
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: Wilho - 08.11.2013, 10:23:19
ok, mikäköhän on tollasen vakiokannen tarkka korkeus. Vois mitata ihan kunnolla että onko siitä jo jotain otettu vai ei. Ja onko noihin saatavailla eripaksusia tiivisteitä.
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: Taavi.H - 08.11.2013, 10:39:58
FAQ-osiosta löytyy tällainen puristusten laskentaan: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=248.0

Ja sitten toisaalta FAQ-osiosta taas tämä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0

Olisiko noista apuja aloittajalle?
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: lassii - 08.11.2013, 19:03:21
Kunhan sit laitat tankkiin 98 ainetta.

Jos kannesta viilaa vaikka 2mm niin se taitaa riittää aika monelle. Toi nokka tuntuu aika hurjalta. Meinaatko rallia ajaa?Helpommalla pääset kun vaihdat koko koneen, kun kiusaat vanhaa K-jettiläistä.
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: 240 - 09.11.2013, 14:29:06
ok, mikäköhän on tollasen vakiokannen tarkka korkeus. Vois mitata ihan kunnolla että onko siitä jo jotain otettu vai ei. Ja onko noihin saatavailla eripaksusia tiivisteitä.

146.1 mm
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: lassii - 09.11.2013, 15:55:20
Mistä olette tuon mitan ottaneet? Ihan mielenkiinnosta kyselen vain.
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: 240 - 09.11.2013, 16:02:11
Mistä olette tuon mitan ottaneet? Ihan mielenkiinnosta kyselen vain.

Volvo harrastajien Raamatusta Vihreäkantinen Huoltokäsikirja Korjaus ja huolto 240 1975-1990 0 (03) sivu 20, 41
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: Wilho - 09.11.2013, 19:31:36
Kannesta uskaltaa ottaa 3,5 mm pois mutta järkeä ei ole, koska rutut nousee liikaa. Joku 1-1,5 mm on hyvä. Hyvän jos haluaa niin pitäisi mitata kannen palotila ja laskea paljonko sitä pitäisi pienentää halutun puristussuhteen saamiseksi. Pikaisesti laskettuna 42 cm³ palotilalla tulisi noin 11:1, jos mäntä on tasapäinen ja tulee lohkon tasalle.

Männät tulee lohkon tasalle ja on pattipäiset, eli toi on varmaan se malli missä on vakiona 10:1 puristukset. Laskurillakin sain saman 10:1, jos noi palotilat on sen 51.7cm3 minkä koon löysin täältä foorumilta jonkun kirjotuksesta.

Kansi on nyt tuossa vakio 146,1mm korkeudessa, mittasin sen tarkemmin. 1mm laskulla palotilasta tulee kait 47.39cm3, ja noitten mäntien patin tilavuus on n. 3,8cm3. jos osasin laskea lieriön tilavuuden oikein. Eli 1mm laskulla tulisi puristussuhteeksi n.11:1 mikä olisi varmaan aika sopiva.

Ja tankkiin tulee aina laitettua ysikasia noihin vanhempiin vehkeisiin.

Ihan vaa pillurallia tulee varmaan ajettua. Toi nokka vaan takaa urheilullisemman ajotavan. Ei vaan sattu tulemaan kokonainen kansi sopivasti vastaan tolla nokalla. Kannen on kai tehnyt joku joka näistä jotain tietää, toisin kuin allekirjottanut.

Ja toi vanha k-jettiläinen sattu kanssa tulemaan sopivasti vastaan, itse asiassa k-jetillä piti alunperin mennäkin, mutta sitten tuli toi kansi, ja toi kone on menossa -71 144:seen niin helpottaa vähän sähkö ym muita hommia ku tulee kaasarilla. Ajettavakshan(rikottavaks) noi on tehty.

Eli lopputuloksena lasken kantta todennäkösesti 1mm, tuleepahan oikastua samalla ja tulee vähän lisää puristusta




Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: Miuzo - 07.02.2014, 18:54:07
Osaako joku arvioida... Pitäs palotilaa saada 7-8cc pienemmäks jotta saatas puristukset halutuksi (9.0 --> 9.7-10.0). Helpoimmalla pääsis kantta laskemalla. Mutta miten paljon tosta kannesta pitäs ottaa että puristus nousisi edellämainitusti? 
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: spesialisti - 10.02.2014, 15:23:53
Palotila pienenee noin 4.5cc milliltä, riitävän tarkka laskemiseen.
kansipaja@hotmail.com
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: Miuzo - 10.02.2014, 17:18:21
Palotila pienenee noin 4.5cc milliltä, riitävän tarkka laskemiseen.
kansipaja@hotmail.com

Paljon kiitoksia!
Otsikko: Vs: Kannen madallus
Kirjoitti: spesialisti - 10.02.2014, 17:47:33
Nokan ajoitus arvot imu 54/82
Tämä nokka vaatii vähintään 12 puristusuhteen mielellään 12.5:1