Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tasamaantallaaja - 12.11.2013, 18:50:41
-
Iltaa.
Olen ihmetellyt miksi kuskin puoli on tahmaisessa vedessä (jäähdytinneste) ja syy ilmeisesti vuoto joko kennossa
tai sitten venttiilissä joka on kennossa kiinni vaiko erillään?
Pientä vanaa tulee tuolta jalkatilan oikeata ylä nurkasta.
Onko kunkaan törmännyt moiseen ja onko korjaillut tuota?
Mistä löytyy varaosaa?
Ja kallista tietysti?
Kiitos
-
Päivää.
Kennon hana tai itse kenno vuotaa. Onko autosi ilmastoitu vai ei? Ilmastoituun huomattavasti isompi homma, kuin ei-ilmastoituun.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141.0
Tuossa linkki vielä ohjeisiin ko. operaatioon. Tuolla myös keskustelua eri kennoista. Nissenssiä ei missään nimessä...
-
No heti tuohon kiitoksia!,
ei ole ilmastointia onneksi.
Pitää parkkeerata kaverin lämpimään talliin lähempiä suur purku projektia silmällä pitäen. Viikolloppuhan tuossa menee...
Aika jännä ilmiö matto ei kuiva kirvelläkään kun siinä on tahmaista jäähdytinnestettä aika määrä.
Pitää vissiin pragkliinerillä ja paineilmalla pöllyttää.
-
Onneksi olkoon! :hello: Tällöin sinun ei tarvitse purkaa kojelautaa pois, mikäli autosi ei ole ilmastoitu. :hello:
Homma onnistuu kuulemma (en ole itse tehnyt, mutta keväällä edessä) irroittamalla kuljettajan jalkatilan potkumuovi ja kaasupoljin. Tämän jälkeen letkut ja hana irti ym. jonka jälkeen kennon pitäisi pystyä vetämään kuskin jalkatilaan.
Kannattaa käyttää hakua, sillä löytyy tiedot ja ohjeet myös siihen. En nyt ala hakemaan kun väsyttää niin *aatanasti ja on kaasutin tuossa levällään...
Ja samalla kannattaa uusia kenno&hana! Tarvikehana on halpaa muovia, joka saattaa kestää pitkäänkin, mutta on kuulemma joillakin haljennut jo vuoden sisällä. Motonetin tarvikehana ei myöskään auennut kokonaan, mutta kuulemma se ongelma on nyt korjattu. Siniseltä saa alkuperäisen hanan, en muista enään hintaa, haku auttaa.
-
Ei välttämättä kannata ruveta purkamaan koko autoa kennon vaihdon takia. Kenno saattaa sopia lähteä kun ottaa kaasupolkimen irti ja lämmitys laitteenhanan irti. Kennoa pitää kiinni kaksi torxy ruuvia jotka pitää ottaa irti, kun ne saa irti kennon pitäisi sopia lähtemään irti ilman isompia purkaamisia. Kannattaa kokeilla ennen kuin rupee tosissaan purkamaan koko autoa. Alkuperäinen hana maksaa n.80 euroa ja kenno muistaakseni n.500-600 euroa.
-
joo. helppo homma, kun saa ne pienet torxit poies... se on se vaikein osio tuossa. ite jätin muovihanan pois kokonaan, kun se kutenkin alkaa kusemaan jossain vaiheessa. nyt on pallohana konehuoneenpuolella. aikanaan laitan sinne sellaisen motonetinkin myymän messinkisen pallohanan, jota voi käyttää alkuperäisellä lämpösäädin systeemillä. vähän värkkäyttää asennuksessa, mutta noin uskon säästyvän hanojen vaihtamiselta jatkossa. tämä nykyinen pallosulku vaatii kurkkauksen konehuoneeseen, jos sitä haluaa säätää. kesällä toki kokoajan sulki.
-
Juu ei vielä mitään paniikkia otettu.
Motonet tarjoaa tosiaan muovista...
Mistään muualtakaan ei järkevän näköisiä ole löytynyt katsottu ympäri maailmaa.
Mikä toi Sininen on?
En löytänyt firmaa.
-
Itsekkin joskus mietin foorumille liittyessä mikä ihmeen sininen, mutta aika äkkiä hoksasin että ihan volvon maahantuojia meinaa. Käyttöautot, bilia, wetteri yms. Eli kaikki alkuperäisosien myyjät.
E: Samaa asiaa meinaa esim. marmoritiski. Sille nimitykselle löytyy selitys puitteista ja hinnoista ::)
-
Siis nuo nimitykset kuvaavat paikkaa, mihin ei ihan periaatteessa mennä. Volvo ei itse mitään osia tee. Ei vesipumppuja, ei kytkimiä, ei jarrupaloja, ei nokkahihnoja, eikä stefoja. Harha heidän osien laadusta on luotu taitavasti. Laadukkaita, jopa laadukkaampia osia, löytyy kyllä muualtakin. Lisäksi, ainakin meillä Rovaniemen Wetelillä, ei ole osia varastossa. Sama mitä kysyt, aina menee tilaukseen. Esimerkkinä vaikka kampiakselin etupään stefa. Kulutustavara. Voihan se tietty olla niinkin, että niitä ottaa pattiin, kun ei heidän huoltopalveluja käytä. :2funny: Eikä siksi "ole" varastossa. Lisäksi aina joutuu odottelemaan palvelua. Nöyryyttävä kokemus siis. Nopeammin saa netistä. :hello:
_sfr-
-
Siis nuo nimitykset kuvaavat paikkaa, mihin ei ihan periaatteessa mennä. Volvo ei itse mitään osia tee. Ei vesipumppuja, ei kytkimiä, ei jarrupaloja, ei nokkahihnoja, eikä stefoja. Harha heidän osien laadusta on luotu taitavasti. Laadukkaita, jopa laadukkaampia osia, löytyy kyllä muualtakin. Lisäksi, ainakin meillä Rovaniemen Wetelillä, ei ole osia varastossa. Sama mitä kysyt, aina menee tilaukseen. Esimerkkinä vaikka kampiakselin etupään stefa. Kulutustavara. Voihan se tietty olla niinkin, että niitä ottaa pattiin, kun ei heidän huoltopalveluja käytä. :2funny: Eikä siksi "ole" varastossa. Lisäksi aina joutuu odottelemaan palvelua. Nöyryyttävä kokemus siis. Nopeammin saa netistä. :hello:
_sfr-
Mikähän ihme sinulla on alkuperäisosia vastaan kun jokapaikassa niistä räksytät? Olet oikeassa että ei valmista itse osia, mutta standardit osista mitä hyväksytään heille myytäväksi, ovat yleensä huomattavasti isommat. Tarvikeosista voit saada mitä tahansa ala-arvoisen ja alkuperäistä paremman välillä. Motonet yms valitettavasti tänäpäivänä ei oikeastaan myy kuin ala-arvoista osaa.
Se että jossain rollon pikkupuljussa ei ole isoa varastoa, ei korreloi suoriltaan koko suomen tilannetta.
-
Luonnevika. :2funny:
Olen aina ollut - ja tulen olemaan - syöpäsäätiöiden vankkumaton arvostelija. Autojen huolto-ja varaosatoimintojen sitominen, tai pyrkimys sitoa ne auton myyntiliikkeseen, edustaa, ainakin minusta, juuri tuota syöpäsäätiö-meininkiä.
Minusta on volvonkin osalta jännää havaita, kun on yli 20 vuotta tehnyt havaintoja, se miten selitykset ja mainonta muuttuvat. Esimerkkinä vaikkapa tuon B230 vesipumpun mainostaminen.
Vielä 90-luvulla siinä piti mainoksen mukaan olla sorvattu letkuliitäntä, että oli standardin mukainen. Vähän etiäpäin, ja pumpun valmistajan ollessa englannissa, ei enään tarvinnutkaan olla sorvattu. Ihan menee valupinnalla. Ja ihme: Se ei enään olekaan vuotoherkkä!
Tietysti haluan laatua, mutta uskon sen löytyvän jokseenkin aina muualtakin, kuin mainitulta tiskiltä.
Esim. kiinalaiset jarrupalat, joista oli juttua jossakin toisessa viestiketjussa, vaikka olisikin volvon leimalla, kierrän taatusti kaukaa. Ainakin toistaiseksi. Siihen liittyy myös muita arvoja , kuin tekninen.
Osa meistä näyttää kovasti markkinoivan sinisen tiskin palveluja ja osien edullisuutta. Itse en ole mainittua edullisuutta juurikaan todentanut. Poikkeuksellisen edullista, edes laatuunsa nähden, en ole tuolta tavannut.
Onneksi Suomessa, kekkosen jo kuoltua, saa olla mielipiteitä. Ja ne, kuin myös kokemuksena, voi jakaa. Vaikkapa netissä. Kiinassa tuskin voi.
_sfr-
-
Itselläkin on kanssa kokemukset vähä nii ja näin motonetin kanssa, välillä ihan hyvää osaa halvalla esim. yläpään tiivistesatsi b200f:ään, sitten kieroja jarrulevyjä kasipätkään, täysin paskoilla paloilla (irtoo hirveesti jarrupölyä). Alkuperäisosista pelkästään hyviä kokemuksia, toki hinta onkin sitten välillä ihan tähtitieteellinen. Toki, uusissa volvoissa, kun kaikki on FoMoCoa niin ei laatu tunnu olevan enää ykkösprioriteetti esim. pyöränlaakereissa, mutta ei fomocon kamakaan nyt täysin paskaa ole.
Nykyään pyrkiny hakemaan mahdollisimman usein siniseltä varaosat, ellei löydy vielä parempaa vaihtoehtoa.
-
http://www.motonet.fi/fi/tuote/458115/Lammityslaitteen-hana-yleismalli-o16mm
Tuollaistakin löytyy tomisik?
Käyttöikä varmaa muovi pitempi.
-
:)
juurikin tuollaisen olen itse varannut varastoon viriteltäväksi konetilan puolelle vaijerikäytölle.
uskon kestävän hamaan ikuisuuteen tuon... ja vaikka vähän tirskuisikin, menee ulkopuolle. ::)
toistaiseksi suoraputki lämppärille ja isompi pallohana letkukaroilla siellä konetilassa.
letkukaroja saa hydrauliikkapuljuista...
_sfr-
-
No tänään sitä pirteenä kello 6.00 aloitin hanavaihto sovellus projektin.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/458115/Lammityslaitteen-hana-yleismalli-o16mm
Kello 9.00 valmis.
No tässä sitten 3h vaivannäön tulos lauantaina taas varmasti viini virtaa.... http://www.youtube.com/watch?v=6U-guWQ6HwY&feature=youtu.be
-
No tänään sitä pirteenä kello 6.00 aloitin hanavaihto sovellus projektin.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/458115/Lammityslaitteen-hana-yleismalli-o16mm
Kello 9.00 valmis.
No tässä sitten 3h vaivannäön tulos lauantaina taas varmasti viini virtaa.... http://www.youtube.com/watch?v=6U-guWQ6HwY&feature=youtu.be
:2funny:
No hyvä kun testasit. Taidan hakea dydrauliikkaliikkeestä sen pallohanan ja siihen sopivanlaisen kahvan jota sitten muokata. Haponkestävää, että luulisi kestävän koko auton eliniän...
Mistä tuo vuotaa? Tuon hanan akselilta?
-
Pallohanan käyttövoimatarve on motonetin yleishanaa suurempi. Eli sen säätö voi olla vaikiampi toteuttaa vaijerilla.
Jos ostat pallohanan, osta myös suosiolla ne letkukarat. Niitä saa myös 90 astetta taivutettuna. Olikohan 15 tai 17 mm sisämitta. Ne mitä itse ostin ovat helmiliitoksella kiristettäviä siihen hanaan. Voi kääntääkin tarvittaessa.... Ei kyllä vuoda. Olen kokeillut tuota Nissens lämppärikennoa tuossa. Vaihdan kohta sen alkuperäisen takaisin. Ei riitä lämpö yli 20 aseteen pakkasessa. Joutuu toimistopöksyt vaihtamaan pitkisiin, jos tuolla Nissensillä jatkaa.
:'(
_sfr-
-
Pallohanan käyttövoimatarve on motonetin yleishanaa suurempi. Eli sen säätö voi olla vaikiampi toteuttaa vaijerilla.
Jos ostat pallohanan, osta myös suosiolla ne letkukarat. Niitä saa myös 90 astetta taivutettuna. Olikohan 15 tai 17 mm sisämitta. Ne mitä itse ostin ovat helmiliitoksella kiristettäviä siihen hanaan. Voi kääntääkin tarvittaessa.... Ei kyllä vuoda. Olen kokeillut tuota Nissens lämppärikennoa tuossa. Vaihdan kohta sen alkuperäisen takaisin. Ei riitä lämpö yli 20 aseteen pakkasessa. Joutuu toimistopöksyt vaihtamaan pitkisiin, jos tuolla Nissensillä jatkaa.
:'(
_sfr-
Onkos sulla ilmastoitu?
Minulla on ilmastoimaton eikä esivalmiutta (vaijerisäätö) ja kennon hankinta mietytyttää (välillä haisee tuhru autossa, mutta ikkunat ei huurru). Mistään ei löydy alkuperäisen kennon mittoja (jotta voisi tutkia, onko jonkin toisen auton kenno liki samankokoinen). Tarvikkeista muovipäätyistä ei todellakaan huvittaisi tuonne laittaa, mutta alkuperäisiä jos jostain löytää ovat luokkaa 300-500€... :/
Tästä syystä mielessä käynyt kennon korjauttaminen, mutta mitähän se maksaa? Kyllähän ne metallipäätyihin vaihtaa uusia ripoja väliin ja muovipäätyisiin metallisia päätyjäkin (kuulemma)...
:/
-
Juu, vuodo syy ilmeisesti puuttuva o-rengas akselilta.
Otin muuten toisen saa onko samaa paskaa mutta eripaikasta :D
Onneksi en kasannut sisustusta ei tarvi taas ilmuroida kuivaksi...
-
Pallohanan käyttövoimatarve on motonetin yleishanaa suurempi. Eli sen säätö voi olla vaikiampi toteuttaa vaijerilla.
Jos ostat pallohanan, osta myös suosiolla ne letkukarat. Niitä saa myös 90 astetta taivutettuna. Olikohan 15 tai 17 mm sisämitta. Ne mitä itse ostin ovat helmiliitoksella kiristettäviä siihen hanaan. Voi kääntääkin tarvittaessa.... Ei kyllä vuoda. Olen kokeillut tuota Nissens lämppärikennoa tuossa. Vaihdan kohta sen alkuperäisen takaisin. Ei riitä lämpö yli 20 aseteen pakkasessa. Joutuu toimistopöksyt vaihtamaan pitkisiin, jos tuolla Nissensillä jatkaa.
:'(
_sfr-
Kuulostaa taas siltä että kannatti hommata halvimpia tarvikeosia :) Oishan se ollu kamalaa käydä ostamassa uus alkuperäinen ja ajella taas parikymmentä vuotta hymyissä suin.
-
No voin sanoa että tällä köyhällä tekee se alkuperäisosan hinta tällähetkellä kipiää..
-
No voin sanoa että tällä köyhällä tekee se alkuperäisosan hinta tällähetkellä kipiää..
+1
-
kerrompa tänne että jos joku haluaa pallohanaa laittaa ennen lämppärin kennoa niin siitä saa löysästi kääntyvän kun ostaa purettavan kuulaventtiilin vaikka ihan tavan messinkisen kuulahanan, kunhan siinä on kierrettävä toinen puolisko, useassa on. ellei jopa kaikissa.
niin ja se mitä sille tehdään... otetaan ja puretaan se ja otetaan ne valkoiset tefloni tai nailoni tiivisteet veks ja kasataan kuulavena ilman niitä, kierteet voi tiivistää putkiteipillä.
kääntyy aika varmaan kevyesti ja pitää varmasti enemmän mitä joku kumiläppäinen volvon hana tai tarvike.
tähän on sitten helppo, no jokaine kokee helpon niin monella eri tapaa, mut pienellä vaivalla saa vaijeri säädön pelaan ja miks ei sais alipaineellakin pelaan.
-
Kuulostaa taas siltä että kannatti hommata halvimpia tarvikeosia :) Oishan se ollu kamalaa käydä ostamassa uus alkuperäinen ja ajella taas parikymmentä vuotta hymyissä suin.
Taas ihan eri linjoilla kanssasi. vaan eihän se haitta, kun se kekkonen on kuollut ja saa olla mielipiteitä. Sehän oli sieltä Talvivaaran liepeiltä, jos oikein muistan. Talvivaarastakin minulla on mielipide. ;)
Palloventtiili puserrus 15mm88-8206 Hinta 9,80. Eikä ole halvin saatavissa oleva, tämä vain esimerkki motonetin myymästä.
Paljonkohan se alkuperäinen maksaa? :)
Tai se tarvike. tuossa samassa liikkeessä.
Pallohana on ratkaisu, jota ei tarvi 200 tkm:n välein vaihtaa. Tai oikeammin ratkaisu niille, jotka haluavat tuon asian kuntoon auton loppuiäksi.
Ei tippase hana. Jos tippasee nestettä, tulee muualta.
YHDEN alkuperäisen hinnalla uskoisin korjattavan pallohanaratkaisulla vähintään 5 autoa. Ei se hana itsessään, senhän ostaisi vaikka satasella, jos olisi ikuinen takuu vuotamattomuudesta, mutta se turha työ. Ainakin mie olen ennen Venakon kanssa jahdissa senkin ajan. Tai kyyhkypaistia hirvileskille tarjottavaksi tiputtelemassa.
^-^
_sfr-
-
Sekokupu-ystäväni saattoi toki tarkoittaa tuota Nissensin kennoakin. Siinä taas on kyseessä kokeilu. Väittivät, että on vaikea vaihtaa. Ei minusta. Helppo homma. Ja se alkuperäinenkin kenno on ihan kunnossa. Ei vuoda. Eikä sitä kennoa kannata missään tilanteessa alkuperäisenä hankkia. Tai kannattaa, jos sen saa uutena satasen kieppeillä. Tiedä sitten saako enään olenskaan. Nettikaupat kyllä myy myös vastaaavia tai parempia. Tai sen voi jopa teettää vanhan mallin mukaan. Suomessa on vielä muutama asiansa osaava kennottaja. Näin ainakin haluan uskoa.
-
Juuri tuota kennon teettämistä/korjaamista ajattelin omaan 945:een. Mistään en ole löytänyt tietoa, että onko ilmastoidun ja ilmastoimattoman kennot samankokoisia? Ilmastoimattoman (kuten minulle) kennoja ei kokometallisena helpolla mistään enään löydä ja yksi sivusto tarjosi sitä ~450€ hintaan... :facepalm: Tuolla hintaa varmaan korjauttaa aika monta kennoa jo...
Siksi niitä mittoja kaipaisin, koska olen aika varma että jossain toisessakin autossa voi olla samankokoinen kokometallinen kenno. Esim. Volvo 240:n kenno käy Fiat 127:aan... ;D
-
Auttaako jos mittaan tuon ilman ilmaistointia olevan alkuperäisen kennon? :-\
Minusta täällä joku kertoi jonkun niitä kennottavan. Ihan Suomessa. Voi tulla alkuperäistä parempi niin.
-
Mittaa vaan, siis onko ihan alkuperäinen (ei muovipäinen) kenno? Minulla ei ole ilmastoinnin esivalmiuttakaan, joten mitat kyllä kelpaa. :D
Kyllähän googlella löytää jo useammankin firman, jossa kennotus/korjaus onnistuu. Hinnoista ei tosin ole tietoakaan.
-
jep, alkuperäinen vm.94 kenno nyt mitattu: pituus ilman päätyjä 268 mm, päätyjen kanssa 289 mm. lisäksi tulee tietty ne putket. leveys 175 mm ja syvyys/paksuus 51 mm-
mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tarvikeen askissa, joka ei ole Nissens, vaan onkin AVA (VO 6041), on mitat: 260x175x56.
eli herää kysymys: kuinka paksu sinne sopiikaaan? Eli jos teettää, mikä on maksimi paksuus? Mitä paksumpi metallinen, sitä enemmän antaa lämpöä?
_sfr-
-
jep, alkuperäinen vm.94 kenno nyt mitattu: pituus ilman päätyjä 268 mm, päätyjen kanssa 289 mm. lisäksi tulee tietty ne putket. leveys 175 mm ja syvyys/paksuus 51 mm-
mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tarvikeen askissa, joka ei ole Nissens, vaan onkin AVA (VO 6041), on mitat: 260x175x56.
eli herää kysymys: kuinka paksu sinne sopiikaaan? Eli jos teettää, mikä on maksimi paksuus? Mitä paksumpi metallinen, sitä enemmän antaa lämpöä?
_sfr-
Juuri tätä mietin! Toki on suunniteltu alkuperäiselle ja on alkuperäisellä vähintään riittävän lämmin, mutta minkä kokoinen sinne menisi? Maailman sivu on kennoja väärällään, siksi sitä mietin.
Koko "tuunaamis"-idea alkoi kyteä päässä, kun aikanaan esiautoni Fiat 127:n alkuperäisen kennon paikalle meni Volvo 240:n kenno vain yhden muovirivan poistolla. 127:aan ei mistään enään kennoja saanut, mutta nelinkertaisia volvon kennoja "kasvaa puissa".
Ite tuumasin korjauttaa jonkin alkuperäisen. On varmaan kestävempi ja lämpimämpi ratkaisu kuin nissens/joku muu muovipäätyinen paska...
Kannattaa myös muistaa, että paksummalla kennolla on todennäköisesti suurempi vastus (ilma ei virtaa yhtä helposti läpi), joten lämmitysteho saattaa hyvinkin jopa heiketä pienillä nopeuksilla. :nohnoh
-
koskaan ei ole liikaa lämpöä. silloin on sopiva, kun kättä ei kärsi ilmavirtaan laittaa. :2funny:
jospa laittaisi ylimääräisen sähköllä toimivan pumpun tukemaan tuota lämmityslaitteen vesikiertoa.
Vesipumpun ( "volvo", hepu, valeo) merkistä riippumatta tyhjäkäynnillä laskee lämpö, kun vesi ei kierrä tarpeeksi joutusaan,,, Kun kierroksia on > 1500 kiertää paremmin.
termari on kyllä kunnossa, 92 astetta, ja moottorin lämpö pysyy. eikä ole tukoksiakaan missään. ei edes sitä vaillinaisesti avautuvaa vesiventtiiliä...
onhan noita ilmastoinnilla varustettujen kennoja kaupan verkkokaupassa aitoina metallirakenteisina. niissä ei liene muuta eroa, kuin se että on ne putket eri lailla? vai onko?
http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_15456.jpg
_sfr-
-
koskaan ei ole liikaa lämpöä. silloin on sopiva, kun kättä ei kärsi ilmavirtaan laittaa. :2funny:
jospa laittaisi ylimääräisen sähköllä toimivan pumpun tukemaan tuota lämmityslaitteen vesikiertoa.
Vesipumpun ( "volvo", hepu, valeo) merkistä riippumatta tyhjäkäynnillä laskee lämpö, kun vesi ei kierrä tarpeeksi joutusaan,,, Kun kierroksia on > 1500 kiertää paremmin.
termari on kyllä kunnossa, 92 astetta, ja moottorin lämpö pysyy. eikä ole tukoksiakaan missään. ei edes sitä vaillinaisesti avautuvaa vesiventtiiliä...
Sama käynyt itsellä mielessä, mutta ainakin minulla Volvo työntää tyhjäkäynnillä riittävän lämmintä ilmaa -27oC lämpötiloissa. Se etuhan tuossa sähköisessä pumpussa olisi, ettei autoa tarvitse kokoajan pyörittää, että lämpöä tulee sisälle.
Tosin sitten kun on ~10minuuttia seissyt moottori pysähdyksissä lämpö täysillä, on moottori jo varmaan melko kylymä. :2funny:
onhan noita ilmastoinnilla varustettujen kennoja kaupan verkkokaupassa aitoina metallirakenteisina. niissä ei liene muuta eroa, kuin se että on ne putket eri lailla? vai onko?
http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_15456.jpg
_sfr-
Minuakin kiinnostaisi tietää, onko ilmastoidun ja ilmastoimattoman kennot letkulähtöjä lukuunottamatta identtiset.
-
No +1 on ihan hyvä.....koulussa oli -4 tai -5.....
Korvasin kokopaskahana 16mm putkella johon hitsasin ''verisuonet'' päihin.
Asennus ja kajuutta lämpenee.
Katsoo keväällä sitten kun kuivaa mitä taas keksii.
Ei tuossa sateessa ulkona kehtaa enää värkätä.
-
Vaarin 845 natikkaan jouduin tekemään tuon saman suoran patentin, kun alkoi han tiputtaa jäähdytysnestettä kattopanelin läpi. Laitoin sinne Motonetin myymän (Gates) mustamuovisen letkuliitoksen. Siinä on ne klunssit valmiiksi valettuna. Hyvin pitää ja huilaa neste. Muutamia liitoksia olen hommannut klinikalle, kun ei koskaan tiiä, minkä inspiraation saa johonkin vielä nyt tiedostamattomaan kokeiluun / toteutukseen...
Samasta syystä pidän varastossa vamiiksi taivutettuja ja suoria letkuja.
Kesäksi sitten laittelen natikkaankin sen yleishanan...
_sfr-
-
Päivee
No nyt se on sitten vihdoin hommattu näet tuo hana eikä mennyt kuin vähän yli vuosi. :D
Tämän hetkinen hinta Marmotiskillä alkuperäinen tuote 90e ja hilut......tilattuna valmistus maa German? http://aijaa.com/nxAdyX
Sitä en tiedä milloin tuon saa paikalleen, no viimeistään ennen kesää...