Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Harri94 - 12.11.2013, 20:56:36
-
eli b200f moottori joka on kiinni 360 volvossa. tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta kun koittaa antaa kierroksia rupeaa mooaamaan ja paukuttamaan putkeen. bensanpaineet n. 4 baaria joten pitäisi riittää. sytytysennakot on kohdallaan, jako ok. mikä voisi olla syynä paukutteluun?
-
onko tehty muita virityksiä sen suhteen että tarttis noin kovan bensanpaineen? Liiallinen painehan "kasvattaa" suutinkokoa jonkin prosentti määrän niin saiskohan tää liikaa tavaraa? Ootko koittanut ihan vakiolla 3bar paineella?
-
Ei ole mitään muita virityksiä. En usko että auttaa kun kokeilin myös toisella bensa pumpulla. Tyhjäkäynti on tasainen ja käy nätisti.
-
Ei pumppu vaikuta tohon paineeseen. Pumpunhan tulisi tuottaa enemmän kuin haluttu paine ja paineensäädin hoitaa sitten lopun. Onko tuo lh2.2 vai 2.4 ?
-
2.4 ilmeisesti kun on ykk anturi kytkinkopan kohtaa.
-
Ota ilmamassamittarin johto irti ja kokeile ottaisiko sitten kierroksia.
-
Ei onnistu sammuu koko auto jos nyppää johdon irti
-
antaako lh vikakoodeja?
-
Missäköhän mahtaa se valohärveli sijaita kun en ole löytänyt.?
-
antaako lh vikakoodeja?
Trööt! Mikäli on possunpään orggispata niin ei ole lh-jet, vaan LE-jet lambdalla eli LU-jet. Jossa ei muistaakseni ole diagnostiikkaa ollenkaan.
-
Trööt! Mikäli on possunpään orggispata niin ei ole lh-jet, vaan LE-jet lambdalla eli LU-jet. Jossa ei muistaakseni ole diagnostiikkaa ollenkaan.
Kyllä orginelli pata on vähän erinäköinen ruiskuhilppeiltään tuo kyllä kun lh.2.4 mikä edellisessä autossa oli.
-
Kyllä orginelli pata on vähän erinäköinen ruiskuhilppeiltään tuo kyllä kun lh.2.4 mikä edellisessä autossa oli.
Eli ei ole diagniostiikkaa. Laskehan bensanpaineet takasin vakioon. Mooaa se rikkaalle mennessäänkin.
-
Paineet on tällä hetkellä vakiot. Nyt ei kestä enää yhtään antaa kaasua.
-
vaihda tulpat, nyt kun oot uittanu ne bensassa.
ja akku pariks päivää irti jos vaikka saisit sovituskartat nollaantumaan, kun ne heitti häränpyllyä kun sai enemmän bensaa mitä piti.
-
Kysympäs tässä topiikissa, kun ei viitti uutta tehdä, b200f moottori joka on kiinni 740:ssa, katastusmiehen mielestä on liian kova päästöinen, eli häkäarvot liian korkeat. Kone käy tasaisesti, ottaa kierroksia niin kuin pitääkin, niitten puolesta ei ole ongelmaa.
Tänään tutkin noita alipaineletkuja pilotin kanssa suihkuttelemalla, mistään ei näyttäisi vuotavan. Ainoostaan huomasin letkun joka tulee huohotinlaatikolta ja menee siihen ulkoilmaputkeen olevan pikkaisen ratki huohotinlaatikon puolelta. Osa 9 (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg) Onko tämä letku välttämätön ja voiko se vaikuttaa noihin päästöihin, kun vaikuttaisi että IMM ja lambda-anturi toimii kuten pitääkin.
-
Kysympäs tässä topiikissa, kun ei viitti uutta tehdä, b200f moottori joka on kiinni 740:ssa, katastusmiehen mielestä on liian kova päästöinen, eli häkäarvot liian korkeat. Kone käy tasaisesti, ottaa kierroksia niin kuin pitääkin, niitten puolesta ei ole ongelmaa.
Tänään tutkin noita alipaineletkuja pilotin kanssa suihkuttelemalla, mistään ei näyttäisi vuotavan. Ainoostaan huomasin letkun joka tulee huohotinlaatikolta ja menee siihen ulkoilmaputkeen olevan pikkaisen ratki huohotinlaatikon puolelta. Osa 9 (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg) Onko tämä letku välttämätön ja voiko se vaikuttaa noihin päästöihin, kun vaikuttaisi että IMM ja lambda-anturi toimii kuten pitääkin.
Katti rikki, jos häkäarvot kierroksilla liian kovat.
-
Molemmilla ovat kovat, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
-
Lueskelin jostakin että tuohon kävisi Bilteman yleismallin katti? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-79802/ Onkos tuossa lambada anturin paikkaa? Tuo ei ainakaan olisi kallis.
-
Lueskelin jostakin että tuohon kävisi Bilteman yleismallin katti? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-79802/ Onkos tuossa lambada anturin paikkaa? Tuo ei ainakaan olisi kallis.
Bilteman katti laitettiin siihen kaverin 240 b200f ja sillä se tuli kuntoon.
-
Käytin mittarissa ja näyttää siltä että katissa ei olisi vikaa, koska hc arvot kohdillaan. Pelkkä häkä siis koholla, kierroksilla laskee muttei tarpeeksi.
Ei vikakoodeja eikä ilmavuotoja. Lambdako enää syy tuohon rikkaalla pyörimiseen?
-
Käytin mittarissa ja näyttää siltä että katissa ei olisi vikaa, koska hc arvot kohdillaan. Pelkkä häkä siis koholla, kierroksilla laskee muttei tarpeeksi.
Ei vikakoodeja eikä ilmavuotoja. Lambdako enää syy tuohon rikkaalla pyörimiseen?
Siinä kaverin 240 -90 b200f oli häkä ok tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla liian korkea. HC kauttaaltaan hyvä. Asentaja heitti suoriltaan, että katti vaihtoon. Biltemalta uusi. Vanhasta oli vaan kuoret jäljellä. Oli päässyt ampumaan kaverilla putkeen ja kuulemma lentäneet katin palasia purkesta ulos.
-
Mullakin on pienimuotoinen käyntihäiriö, kun auton käynnistää niin alussa tyhjänkäynti seilaa vähän, ja latauskin laskee, mutta kun polkasee vähän kaasua niin loppuu heti. Välillä ajon jälkeen kun jää tyhjänkäynnille, niin kierrokset on jossain 1 250 - 1 450 rpm/min.
Vaikuttais siltä, että vika löytyisi imuvuodosta?
Ja toisekseen, lambdan häiriövalo palaa kun otin ajatuksissani joskus akun ollessa paikallaan IMM-liittimen irti..
-
Käytin mittarissa ja näyttää siltä että katissa ei olisi vikaa, koska hc arvot kohdillaan. Pelkkä häkä siis koholla, kierroksilla laskee muttei tarpeeksi.
Ei vikakoodeja eikä ilmavuotoja. Lambdako enää syy tuohon rikkaalla pyörimiseen?
Tuossa kaverin Volvossa käsittääkseni kuvio oli se, että moottori hyvässä kunnossa ja sitä myöten HC alhaiset. Pääseehän ihan kaasari Volvokin noihin alle 100 lukemiin HC kohdalla, jos kaikki ok. Kattiautossa CO muuttuu katissa osittain CO2. Jos katti rikki, niin varsinkin kierroksilla tuo muutos ei pääse tapahtumaan. Kattiautossakin tuo CO lukema mitattuna ennen kattia pitäisi olla käsittääkseni ihan ohjearvoissakin suurempi kuin päästöarvot leimalle mitattaessa.
Kattivehkeessä se perinteinen keino saada läpi päästöistä ajaa pienellä vaihteella katti kuumaksi (jos ei ole päässyt tyhjentymään täysin) päästömittarille ja mittari putkessa vielä kuumentaa kattia kovilla kierroksilla. Ilmanputsarin voi myös irrottaa mittauksen ajaksi (jos likainen).
-
Kovasti on yritetty huudattaa kuumaksi kattia ja saada puhtaaksi, mutta ei auta asiaa, CO pysyy siellä 80 pinnassa ja kierroksilla saa siihen 70 pintaan, sen alemmaksi ei tule. Viisainta taitas olla laittaa uusi lambda ja katti biltemasta, hinnakkaita nuo osat ei onneksi ole. Kovasti vaan se korjaamon kaveri vakuutti katin olevan kunnossa. Kone vaan pyörisi rikkaalla jostain syystä, eli tavallaan rikastinta ei tajua ottaa pois. Tämä viittaisi lambdaan.
-
Kovasti on yritetty huudattaa kuumaksi kattia ja saada puhtaaksi, mutta ei auta asiaa, CO pysyy siellä 80 pinnassa ja kierroksilla saa siihen 70 pintaan, sen alemmaksi ei tule. Viisainta taitas olla laittaa uusi lambda ja katti biltemasta, hinnakkaita nuo osat ei onneksi ole. Kovasti vaan se korjaamon kaveri vakuutti katin olevan kunnossa. Kone vaan pyörisi rikkaalla jostain syystä, eli tavallaan rikastinta ei tajua ottaa pois. Tämä viittaisi lambdaan.
Ootko nyt ihan varma ettet puhu HC-arvosta, CO:n pitäs olla reippaasti alle 1% katillisessa.
-
0.8 ja kierroksilla 0.7 ilmeisestikin. Ja rajathan oli 0.5 ja 0.3. HC raja 100.
-
Kysympäs tässä topiikissa, kun ei viitti uutta tehdä, b200f moottori joka on kiinni 740:ssa, katastusmiehen mielestä on liian kova päästöinen, eli häkäarvot liian korkeat. Kone käy tasaisesti, ottaa kierroksia niin kuin pitääkin, niitten puolesta ei ole ongelmaa.
Tänään tutkin noita alipaineletkuja pilotin kanssa suihkuttelemalla, mistään ei näyttäisi vuotavan. Ainoostaan huomasin letkun joka tulee huohotinlaatikolta ja menee siihen ulkoilmaputkeen olevan pikkaisen ratki huohotinlaatikon puolelta. Osa 9 (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg) Onko tämä letku välttämätön ja voiko se vaikuttaa noihin päästöihin, kun vaikuttaisi että IMM ja lambda-anturi toimii kuten pitääkin.
vaihda hajallinen letku, moottoriin menee likaa ilmansuodattimen ohi, siitä se
imee ylimääräistä ilmaa.
-
vaihda hajallinen letku, moottoriin menee likaa ilmansuodattimen ohi, siitä se
imee ylimääräistä ilmaa.
Tätä letkua korjattiin jesarilla ja on nyt tiivisti paikallaan, ei vaikuttanut noihin päästöihin.
Hankala juttu, en minä ainakaan muuta keksi kuin tuon lambda-anturin vaikkei se vikakoodia annakaan.
-
0.8 ja kierroksilla 0.7 ilmeisestikin. Ja rajathan oli 0.5 ja 0.3. HC raja 100.
Just tätä tarkoitin. HC:t oli jossakin 50 paikkeilla.
-
Just tätä tarkoitin. HC:t oli jossakin 50 paikkeilla.
b2x0f CO ohjearvo on tyhjäkäynnillä 0.6 ja tarkastusarvo 0.2-0.8. Katissa CO hapettuu CO2 eli nuo päästömittausarvot ovat sitten alhaisemmat kuin ohjearvo (jos katti toimii). Jos katti rikki (tai tyhjä, niin kuin kaverilla), niin CO jää korkealle päästömittauksessa. Eli sitä kattia kovasti kyllä veikkaan entiseksi.
-
Katti ostettu biltemasta ja huomenna olisi tarkoitus lähteä sitä vaihtamaan, putkimieheksi saattaa joutua, kun näköjään tuossa orkkiskatissa tulee kiinteänä mukana putkenpätkä äänenvaimentimelle ja tässä bilteeman katissa sitä ei ole. Samaten katin etupuolelta alkukäyrälle ei taida olla mitään liitosta? ???
-
Joo, ei ollut katissa vika. Uusi katti paikallaan eikä arvot muuttuneet. Jostain syystä käynnissä on pätkimistä ja virranjakaja vuotaa öljyä. Tässäkö syy tuohon rikkaalla pyörimiseen?
-
Joo, ei ollut katissa vika. Uusi katti paikallaan eikä arvot muuttuneet. Jostain syystä käynnissä on pätkimistä ja virranjakaja vuotaa öljyä. Tässäkö syy tuohon rikkaalla pyörimiseen?
Ei ainakaan paranna, jakajasta stefa tai o-renkaat hajalla.
-
Joo, ei ollut katissa vika. Uusi katti paikallaan eikä arvot muuttuneet. Jostain syystä käynnissä on pätkimistä ja virranjakaja vuotaa öljyä. Tässäkö syy tuohon rikkaalla pyörimiseen?
Virranjakaja taitaakin olla 740 kannen päässä (itsellä aina ollut vain 240). Jos sinne sisälle pääsee öljyä valumaan ja kertymään, niin kipinän kanssa tullee ongelmia. Itse jakajahan on tyhjä (ei antureita/säätimiä), niin eipä liene vaikutusta CO arvoihin.
-
Onkos tuossa vielä erillistä kylmäkäynnistyssuutinta? Jos on, niin vuotaako? Onko paikallaan oikea imm?
-
Kylmäkäynnistyssuuttimesta en tiedä, missä ja millainen se on. Imm on boschilainen ja vaikuttaa toimivalta, otin käynnissä ollessa johdon irti ja rupesi pyörimään huonosti, kunnes alkoi nostamaan tyhjäkäyntiä. Samalla iski lambdan merkkivalon ja vikakoodin 1-2-1. Nollasin koodit ja ei herjaa Enää mitään.
-
Kylmäkäynnistyssuuttimesta en tiedä, missä ja millainen se on. Imm on boschilainen ja vaikuttaa toimivalta, otin käynnissä ollessa johdon irti ja rupesi pyörimään huonosti, kunnes alkoi nostamaan tyhjäkäyntiä. Samalla iski lambdan merkkivalon ja vikakoodin 1-2-1. Nollasin koodit ja ei herjaa Enää mitään.
Mikä oli lambda-arvo päästölapussa?
-
Lambda arvo on 1.055
-
Meinasin, että onko imm varustettu oikealla numerosarjalla eli oikea tähän autoon. Jos väärä pinta-ala, niin menis seos pieleen. Kylmäkäynnistyssuutin se viides suutin imusarjassa. Uusimmissa malleissa sitä ei enää ole.
-
Lambda arvo on 1.055
Vähäsen laihalla. -016-loppunen IMM:n numero?
-
Joo kyllä IMM pitkän numerosarjan loppu on tuo 016 ja lyhemmän pitkän numeron alla on 020 loppuinen.
Autossa on sama IMM ollut koko ajan mitä se minulla on ollut, vuosi sitten katsastin ilman ongelmia auton ja nyt ei laske nuo häkäarvot ei sitten millään. Lambda ja katti toimivat, enkä löydä ilmavuotoja. Virranjakajan kannen käytin irti eikä sielläkään epäpuhtauksia ollut.
Jakohihnan vaihdatin syksyllä ja ajoituskin pitäisi näin ollen olla kohdillaan. Vaihtoehdot alkaa olla vähissä. :(
-
Kylmäkäynnistyssuutin on siinä läppäkotelon vieressä alapuolella, samanlainen johto menee siihen kun suuttimillekkin.
-
ja tämä suutinko löytyy vielä vm 90:stä? siinä laturin takana roikkuu ainakin yksi irtotöpseli joka ei mene mihinkään. Onko tämä kylmäkäynnistinsuutin imusarjassa kiinni vai mistä moinen löytyisi? Voikos mitata jotenkin, onko elossa?
-
Katso pimeässä lyökö sinisiä valoja pitkit sytytysjohtojen pintoja. Tämä tosin huonontaa tyhjäkäyntiä.
Pyörimisen tunnistin voi olla myös finaalissa, ja ei pysy mukana kierrosten noustessa.
-
ja tämä suutinko löytyy vielä vm 90:stä? siinä laturin takana roikkuu ainakin yksi irtotöpseli joka ei mene mihinkään. Onko tämä tyhjärisuutin imusarjassa kiinni vai mistä moinen löytyisi? Voikos mitata jotenkin, onko elossa?
230f koneissakin vuodelta -92 sitä vielä löytyy. Imusarjassa kaasuläpän vieressä alapuolella. Faq-osiossa saattoi jotain mittauksesta olla, en muista varmasti.
-
OK! Jotenkin voisi kuvitella anturiviaksikin tuota, että se luulee ilman aina olevan kylmä. Löytyykös tuolta jostakin ns. lämpötila-anturia joka käskee tuota kylmäkäynnistyssuutinta?
-
Imusarjan alla, öljytikun lähellä.
-
Parhaiten varmaankin saisi nyt selville onko tuo anturi kunnossa kun ottaisi töpselin kylmäkäynnistyssuuttimelta irti ja mittaisi antaako jännitettä suuttimelle koko ajan auton ollessa käynnissä ja moottorin kuuma. Tätä yritetään heti ensi vuonna!
-
Mielumin näitä ratkoo, kun sanaristikoita :)
-
Onko tämä kylmäkäynnistyssuutin? (http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/Mobile%20Uploads/DSC_0058.jpg)
Ainakaan jatkuvaa 12v ei tule tuon pistokkeesta auton ollessa käynnissä.
-
Vai onko sittenkin tuo sinisellä liittimellä oleva pistoke? Siihen tulee koko ajan +12v. (http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/Mobile%20Uploads/DSC_0061.jpg)
-
Ei, tuo on nakutustunnistin.
Muistaakseni tuo (alempi kuva) sininen on suuttimen johto.
-
Ei, tuo on nakutustunnistin.
Tarkennetaan vielä että ylemmässä kuvassa on nakutustunnistin. Alempi näyttäs olevan kylmäkäynnistyssuutin, mutta nyt sun pitäs selvittää miksi sille tulee jatkuvasti virta (vihje: ruiskun lämpöanturi).
-
Anturi tod. Näk. entinen. Olkoon nyt tuo töpseli irti jos nuo päästöt sais nyt aisoihin ja leiman pahviin!
-
Mimmosta kulutusta on ollu autossa? Luulisi jotain vaikuttavan jos kk-suutin ruikkii koko ajan.
-
Mimmosta kulutusta on ollu autossa? Luulisi jotain vaikuttavan jos kk-suutin ruikkii koko ajan.
Isohan tuossa kulutus on aina ollut, vaikea ollut arvioida, kun ajan pääsääntösesti kaupunkiajoa tuolla autolla.
-
Nytpä on puhdas päästölappu! Vika oli juurikin tuossa KK-suuttimessa! Kiitoksia kaikille avunannosta, en olisi vikaa löytänyt ilman apuanne!
-
nyt on hätä. eli auto on 91 740 b200f, viikon loppuna pieniis jurriis ihan mielen kiinnosta koitettiin laittaa isommat suuttimet niin ei lähteny käyntiin, eikä lähde enää käyntiin vakio suuttimilla.. kastelee tulpat heti. jos ottaa suuttimien piuhat irti niin lähtee 5sek starttauksen jälkee käyntiin ja käy hienosti niin kauan kun pytyssä on pensaa ja kun laittaa piuhat kiinni niin ei lupaakkaan enää ja tulpat märkänä... menikö poksi ja voiko lastu hajota?? :'( ei mikää muu vituta muttaku se että ei oo autoo, mutta ittee täs taas saa syyttää :-[
-
Pääset sitte suuttimienohjaustrankun vaihtoon. Tästähän olikin juuri hiljan juttua, eikun kotiläksyinä haeskelemaan (en jaksa ettiä kun en muista ulkoa topicin nimeä).
-
joo se selvis ja boksi on menos korjaukseen :)
-
Nostetaas vanhaa topiccia kun juttu on sama.
Vähän samaa ongelmaa -91 740 B200F:n kanssa. Päästöt on vähän pielessä ja tähän ketjuun liittyen kyselisin tuosta kylmäkäynnistyssuuttimesta:
-Kuuluuko siihen tulla jännitettä ollenkaan kun kone on lämmin?
-Kumpaankaan johtoon?(liittimessä 2 johtoa).
-Kannattaako käydä kokeilemassa päästöjä(10€), kun nyppäsee vaan sen töpselin irti. Toiseen pinniin tulee +12v koko ajan.
Kierroksilla:
CO 0,4
CO2 13,80
HC 36
O2 1,5
lambda 1,06
Auto ollut pari vuotta paikallaan. Katsuri meinas että kovasti ajamalla paranee kun on ollut käyttämättä, tiedä sitten...
Tulpat, öljyt ja PA-suodatin vaihdettu.
-
Mikä voi katkaista b200f.n suuttimien toiminnan kun kerran bensapumppu toimii ja kipinä tulee. Ja kyseessä on 360 lu-jet.
Onko jotain sulakkeita vai onkohan ruiskun boxi entinen