Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JR - 13.11.2013, 17:00:14
-
Kuinka se laatikon irroitus tapahtuu ?
Aloitin siitä että irroitin vaihdekepin alapäässä olevan jousisokan ja vedin kepin irti, mutta kepin siällä onkin melkein samankorkuinen sisäkeppi joka jäi paikoilleen. Pitääkö laatikon peräpää pudota tosiaan niin paljon että tämä sisäkeppi tulee ensin kardaanitunnelin reiästä läpi, ja sitten pääsee laatikkoa vetämään irti ?
Laatikko on varmaankin M40, loikkaria ei ole.
Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Jussi
-
Osta Haynesin tai vastaavan huolto-opas, siitä on paljon apua.
Ota isoilla pihdeillä auki se kepin juuressa oleva iso "mutteri", jolloin koko keppi lähtee irti.
Kardaanista pultit pois
Pakkivalon piuha pois
Kytkinvaijeri pois
Nopeusmittarin vaijeri pois
Kytkinkopan pultit auki
Hop - laatikko on irti.
-
Kyllä se keppi lähtee kokonaan irti. Suojakumi kepin ympäriltä pois ja sitten kierretään aukosta keppiä kiinnipitävä mutteri irti. Uudemmissa lyhyt keppisissä (joka sinunkin autossasi pitisi olla) keppi on laatikon hännässä kiinni joko mutterilla tai lukkorenkaalla, jonka irrottamisen jälkeen kepin voi nostaa irti.
Tässä kuvassa oikean puoleisessa pitkäkeppisessä laatikossa kepin ympärillä oleva mutteri auki niin kepin saa nostaa pois:
(http://www.sure-vent.com/M4M40sm.jpg)
Tässä kuvassa ylempänä lyhyt keppinen laatikko (tosin M41) mutta keppi ja sen kiinnitys on sama kuin M40:ssä eli mutteri auki ja nostaa kepin pois
(http://www.v-performance.com/content_files/IMG_0426_1.JPG)
-
No joo olinpas taas tyhmä.
Minulla on juuri tuo lyhytkeppilaatikko hännällä, mutta siinä ei ole tuota kuusiomutteria. Siinä täytyy sitten olla tuo lukkorengas, en huomannut kun on rasvan peitossa.
Jos kytkintä pitää ropata niin kannattaako ottaa kytkinkoppa yhdessä vaihdelaatikon kanssa irti ?
-
Jep se lukkorengas on vähän piilossa siellä kepin juuressa.
Helpompi se laatikko on ainakin nostaa pois ja takaisin jos irrottaa kytkinkopasta. Tosin kytkimen rassaamiseksi koppa kumminkin pitää irrottaa koneesta.
-
On myös makuasia että jättääkö vaihteen silmään kun asentaa laatikkoa, laipasta kun pyörittää niin saa kytkinakselia pyöritettyä ja haettua akselin kytkinlevyyn helpommin. Jos vaihde on vapaalla niin sitä joutuu hieman heiluttelemaan ja toivomaan että boorit hakee nopeasti oikean asennon. Eli ainakin minä laitan vaihteen päälle asentaessa. Ja samalla kun on laatikko maassa niin kannattaa katsoa että kaikki tiivisteet on ehjät. Helppo vaihtaa kun laatikko on lattialla.