Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jphamala - 14.11.2013, 14:21:39
-
Hei,
Tosiaan nyt kun ulkolämpötila on alle 10 asteen, niin ei oikein moottorin lämmöt tahdo nousta. Lämpömittarin viisari nousee maksimissaan neljäsosan verran asteikolla. Olettaisin, että vika on jumittavassa termostaatissa mutta onko muita mahdollisuuksia? Ja mikäli termostaatti on syypää, niin kuinka hankala tuo on vaihtaa? Paikat näyttävät melko ahtailta...
Tekeekö tarviketermareilla mitään vai täytyykö turvautua siniseen tiskiin? Esim. tämmöinen http://spareto.ee/products/4816-dot-90d-thermostat-coolant
Autolla on ajettu noin 400 tkm.
-
Aika todennäköistä on, että vika on juurikin termostaatissa. Varmasti ihan hyvä varaosa tuo Wahler. Monen auton ensiasennustermostaatti, tiedä vaikka olisi Volvollakin.
Vaihto on aika hankala, koska tavallisilla työkaluilla ei saa alempaa kiinnitysruuvia auki. Joka tapauksessa apulaitehihna ja ohjaustehostimen pumppu on irroitettava, jotta ylipäätään on mahdollisuuksia saada ruuveja auki. Alempi ruuvi vaatii toooosi pitkän T40 torx vääntimen, tai sitten pitää purkaa koko apulaiteteline irti lohkosta=kova työ.
Jostain liikkeistä saa tuonne koteloon pelkän termostaatin, mutta en tiedä onko sen vaihto yhtään sen helpompaa.
-
Laiskana porasin reiän siihen kohtaan et sai avaimen siihen alempaan ruuviin..
-
Vaihto on aika hankala, koska tavallisilla työkaluilla ei saa alempaa kiinnitysruuvia auki. Joka tapauksessa apulaitehihna ja ohjaustehostimen pumppu on irroitettava, jotta ylipäätään on mahdollisuuksia saada ruuveja auki. Alempi ruuvi vaatii toooosi pitkän T30 torx vääntimen, tai sitten pitää purkaa koko apulaiteteline irti lohkosta=kova työ.
Mitä tarkoittaa tooosi pitkä torx-väännin? Paljon jatkovarsia räikkävääntimeen karalle vai itse räikkävääntimeen että yltää käyttämään avainta. 1/4" jatkovarrethan nyt ei satunnaiseen käyttöön ole kauhean kalliita...
Uteliaisuuttani kyselen vaan.
-
Mitä tarkoittaa tooosi pitkä torx-väännin? Paljon jatkovarsia räikkävääntimeen karalle vai itse räikkävääntimeen että yltää käyttämään avainta. 1/4" jatkovarrethan nyt ei satunnaiseen käyttöön ole kauhean kalliita...
Uteliaisuuttani kyselen vaan.
Siis se varsinainen torx pää pitää olla riittävän pitkä (noin 80mm). Reikä, mistä työkalu pitää työntää, on niin pieni, että torx-kärkeen sopiva hylsy ei mahdu siitä Tietysti jos suurentaa sitä reikää, kuten "jari2407" mainitsi, niin sitten sopii perinteisempikin työkalu.
Mä hitsasin T40 irtopään suoraan kiinni 1/4" jatkovarteen, niin sillä sai avattua alemman ruuvin, kunhan vaan pari kertaa hitsasi sen uudelleen :D
-
Jahans, tässä tulikin mulle jo tarpeeksi vinkkejä hommaan, kiitoksia vaan! Taitaa käydä niin, että vien auton korjaamolle ja saavat siellä hitsailla torxejansa :)
-
Siis se varsinainen torx pää pitää olla riittävän pitkä (noin 80mm). Reikä, mistä työkalu pitää työntää, on niin pieni, että torx-kärkeen sopiva hylsy ei mahdu siitä Tietysti jos suurentaa sitä reikää, kuten "jari2407" mainitsi, niin sitten sopii perinteisempikin työkalu.
Mä hitsasin T30 irtopään suoraan kiinni 1/4" jatkovarteen, niin sillä sai avattua alemman ruuvin, kunhan vaan pari kertaa hitsasi sen uudelleen :D
Löytyyköhän noita pieniä torx-kärkiä pitkinä malleina valmiina? vähän isompia on kyllä tullut vastaan.
IKH-kuvastoista löytyi ainakin 100mm pitkänä T30 1/2" -hylsy. Pahoin kyllä pelkään että kokonaismitta on 100mm joten ei ole riittävän pitkä. Stahlwilleltä löyti riittävän pitkä avain, jos vaan 1/2" torx-kärjen kuusiovarsi ei ole liian paksu.
-
tarpeeksi pitkiä valmiita L muotoisia avaimia saa ihan tarvikeliikkeistä. pitkä pää sinne alas ja vaikka joku lenkkoavain siihen lyhkäseen päähän ja kääntää. 30min homma pihalla ja pimeessä.
-
Tein homman sitten kuitenkin itse ja nyt lämmöt nousee normaalisti. Sain jo korjaamolta liiankin hyvän tarjouksen; 1 tunnin työ ja termarin sisäosan vaihto, eli osan hinta vain 40€. No sitten kun korjaaja oli ottanut auton työn alle, oli tainnut totuus valjeta. Työtä 2-3 tuntia ja termarikotelo 200€ >:( Eli eivät kyllä tunteneet Volvoja tuossa paikassa... Homma jäi heidän osaltaan siihen.
Vaihdoin termarin eilen itse ja teidän vinkit auttoivat paljon. Irrotin siis ohjaustehostimen pumpun ja apulaitehihnan. Sitten L-muotoisella Torxilla (T40) ruuvia avaamaan. Heti huomasin, että ruuvin pää on nuljattu pilalle, eikä avaimella ollut mitään pitoa. Siinä saikin turata kauan ja meinasi usko loppua. Jollain sain lopulta ruuvin auki. Muuten homma olikin aika suoraviivainen. Huuhtelin samalla jäähdytysjärjestelmän. Niin ja välissä piti vielä käydä mutka Motonetissä, sillä sieltä perjantaina ostettu avain katkesi eka väännöllä. Onneksi toinen setti tuntui olevan vähän vahvempaa tekoa.
Se hieman huolestuttaa, että jumittunut termari oli Wahler, eli juuri samanlainen, minkä ostin tilalle. Siitä oli mennyt sisäosan tiiviste rikki ja se jumitti systeemin. Termostaatin ostin tuolta spareto.ee-verkkokaupasta. Vaikutti asialliselta paikalta ja osa tuli nopeasti.
-
Onnistuu muuten vaihtaminen ilman ohjaustehostimen pumpun irroitusta,vaati pitkää pinnaa ja omatekoista työkalua.. :-D
-
Onnistuu muuten vaihtaminen ilman ohjaustehostimen pumpun irroitusta,vaati pitkää pinnaa ja omatekoista työkalua.. :-D
Kuva ois kiva?
-
Vaihdoin pari kuukautta sitten itselle termostaatin sinne kotelon sisään. Irrotin koko apulaitehässäkän... Meni puoli päivää.
-
Vaihdoin pari kuukautta sitten itselle termostaatin sinne kotelon sisään. Irrotin koko apulaitehässäkän... Meni puoli päivää.
Saman verran meni aikaa tuossa harjoitellessa termostaatin vaihtoa, mutta nyt sen osaa tehdä..
Kopan purku ja termostaatin vaihto, nyt toimii lämpöjen osalta huomattavasti paremmin..
-
Riittääkö pelkkä ohjaustehostimen pumpun irroitus vai pitääkö irroittaa myös ohjaustehostimen letkut?
Näyttää netissä vilistelevän erilaisia torx-kokoja.
Eikös se mene niin, että kotelon irroittamiseen T40 ja kotelon purkamiseen T30?
Ja tuo pidemmällä varrella oleva torx olisi nimenomaan T40?
(D5 120 kw 2005)
-
Itse ratkaisin termostaatin vaihtamisen oheisella tavalla, poraus apulaitetelineeseen. Kiitokset jari2407:lle asiallisesta vinkistä.
Tällä tavalla vältyin varsinaisen kotelon irroittamiselta (ei ollut tiivistetty kotelon varten).
https://onedrive.live.com/redir?resid=A623BFB26A1F7525%21144 (https://onedrive.live.com/redir?resid=A623BFB26A1F7525%21144)
-
Hyvä et laiskanmiehen neuvoista on muillekkin apua :)
-
Vanha topic, mutta ei viitsi uutta aloittaa samasta asiasta.
Kysymys: mites paljon tuolta tulee jäähdytysnestettä ulos avatessa tuon termari kotelon? Vai täytyykö ottaa koko kotelo irti ja sitten vasta saa avattua tuon kotelon? Mutta kuitenkin tuleeko paljon nestettä pois? Kannattaako suosista tyhjätä nesteet pois ennen termarin vaihtoa?
-
Tänään vaihdoin termarin. Olis ollu ilman mutkia noin tunnin työ, pakkanen ja koneen juureen pudonnut pultti viivästyti jonkin verran. Kuskin puolella puskurin alla on reikä josta näkyy muovinen letkunippa. Siihen laitat 13mm pitkän hylsyn ja käännät käsin auki. Astia alle ja paisarin korkki pois. Valutat noin 3-5 litraa pois niin termari on kuiva, muutama tippa tulee kun otat kotelon pois. Kanattaa ottaa koko kotelo pois (T40) ja tallissa vaihtaa termari siihen koteloon(T30) niin menee varmasti kohdalleen.
Mulla ei tosin ollut termarin vaihdosta mitään hyötyä >:( täytyy seuraavaksi etsiä kalliimman vian puolelta...
-
Ok, kiitti näistä ohjeista, eiköhän noilla homma onnistu :)
Lämmötkö eivät lähteneet kuitenkaan nousemaan termarin vaihdosta huolimatta vai kuinka?
-
Sen mitä puolituntia pihalla käytin ja reilu vartin kaupunkiajoa niin ei mittareilla (mittaa kabiiniin ouhaltavan ilman lämpöä mittarilla) mitään muutosta. Moottorin lämpömittari nousee nopeasti "normaaliin" lukemaan.
Täytyy mittailla noitten letkujen lämpöjä ja verrata kaverin vastaavan kulkineen lämpöihin. Tuntuu että kennolle ei mene koneenlämpöistä vettä, liekkö kuitenkin tukossa vaikka huuhdellen ei mitään paskaa tullutkaan ulos ja vesi kiersi läpi ilman vastusta..
-
Eikö tuo kennon tukkeutuminen aika normaalia näissä ole. Itellä taloudessa 2xD5, molemmissa uudet termarit mutta vain toisessa näistä tarkenee istua kylmällä ;D
Jos tuossa epäillyssä kennovikaisessa ajaa koneen lämpöseksi ja jättää tyhjäkäynnille sen jälkeen ja kääntää puhallinnopeuden minimiin niin semmosta semilämmintä puskee käsille. Mutta heti kun puhaltimen pyöräyttää maksimiin, jäähtyy suuttimista tuleva ilma lähes välittömästi. Eli ei riitä virtaukset pitämään kennoa kuumana. Pluspuolella koneen lämmöt pysyy kovillakin pakkasilla ilman keulapaffia normaalissa kun ei mene turhia lämpöjä kabiinin puolelle ;D
Uus kenno on tilauksessa ja innolla odotan että saa tuon vian korjattua, pakkaset tietysti ohi sen jälkeen välittömästi 8)
-
Mutta jos kenno on tukossa niin sieltä ei mene vedet kunnolla läpi? Mulla ainakin meni ilman mitään ongelmia, laitoin letkunpätkät lämmpärille meneviin putkiin ja laskin suppilon läpi lämmintä vettä. Ihan painovoimaisesti meni vedet läpi, ei ollut mitään vastusta kennossa...
Pitää vissiin ohittaa tuo kenno yhdistämällä letkut ja tutkia sitten miten lämmin vesi silloin kiertää... Jos lämpötila huomattavasti lämpimämpi niin sitten voisi olettaa että kenno kuitenkin tukossa...
-
Itellä samaa ongelmaa V70 2,4D5:ssa vm.02. Saitko lopulta lämmintä hyttiin ja mikä paljastui viaksi. Minulla ongelmat alkoivat ensin sillä, että pakkasilla ei tahtonut lämpö riittää auton sisällä, joten käytin ardikkia sitten, että autolla pystyi ajamaan normilämmöllä. Ardikki kuitenkin petti jossain vaiheessa, eli lämmittimen putkesta pääsi jäähytinnesteet pihalle. Otin ardikin pois, tulppasin sen letkut ja rupesin käyttämään autoa. Kuitenkin huomasin, ettei hyttiin tullut kuin kylmää ilmaa. Tutkin lämppärin kennon toimintaa ja huomasin sen olevan tukossa. Putkimiehellä sain sen auki, mutta huomasinpa sitten, että myös kenno vuosi tässä vaiheessa. Uusi kenno kiinni ja ei edelleenkään lämmintä hyttiin. Koneen lämpötilat ovat ihan normaalit. Kennolle menevä letku on kuuma ja siinä kulkee neste, mutta kennolta palaavassa putkessa ei kulje mitään, eli nesteet ei kierrä? Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? Voiko termostaatti aiheuttaa tällaisen ongelman? Aottakee :-[
Kenno on siis uusi ja kyllä sieltä puhaltamalla neste virtaa läpi. Ilmauksen olen tehnyt mielestäni aivan riittävästi, eli korkki auki kierrättänyt konetta ja myös korkki kiinni ja vielä letkuja puristellut.
-
Itellä samaa ongelmaa V70 2,4D5:ssa vm.02. Saitko lopulta lämmintä hyttiin ja mikä paljastui viaksi. Minulla ongelmat alkoivat ensin sillä, että pakkasilla ei tahtonut lämpö riittää auton sisällä, joten käytin ardikkia sitten, että autolla pystyi ajamaan normilämmöllä. Ardikki kuitenkin petti jossain vaiheessa, eli lämmittimen putkesta pääsi jäähytinnesteet pihalle. Otin ardikin pois, tulppasin sen letkut ja rupesin käyttämään autoa. Kuitenkin huomasin, ettei hyttiin tullut kuin kylmää ilmaa. Tutkin lämppärin kennon toimintaa ja huomasin sen olevan tukossa. Putkimiehellä sain sen auki, mutta huomasinpa sitten, että myös kenno vuosi tässä vaiheessa. Uusi kenno kiinni ja ei edelleenkään lämmintä hyttiin. Koneen lämpötilat ovat ihan normaalit. Kennolle menevä letku on kuuma ja siinä kulkee neste, mutta kennolta palaavassa putkessa ei kulje mitään, eli nesteet ei kierrä? Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? Voiko termostaatti aiheuttaa tällaisen ongelman? Aottakee :-[
Kenno on siis uusi ja kyllä sieltä puhaltamalla neste virtaa läpi. Ilmauksen olen tehnyt mielestäni aivan riittävästi, eli korkki auki kierrättänyt konetta ja myös korkki kiinni ja vielä letkuja puristellut.
Minkä valmistajan kennon laitoit ??
-
Siis tulppasitko ardicin letkut vai yhdistitkö toisiinsa jatkomuhvilla? Jos tulppasit molemmat letkut niin hyttiin ei varmasti tule lämmintä.
-
Laitoin sen nissenin kennon sinne. Sain ohjeen, että pitäisi nimenomaan tulpata ne ardikin letkut, eli tulppasin ne letkut. Silloin se on tavallaan samassa tilassa kuin ardikki olisi vain kiinni. Mutta onko näin että pitäisi laittaa letkut yhteen?
-
Putkitukon avaavat aineet syövyttävät alumiinia. Siksi niitä ei pitäisi ko. tarkoitukseen käyttää. Kenno ei kestä.
-
Joo tämän huomasinkin jo käytännössä :D, mutta nyt kaipaan tietoa pitääkö nuo letkut siis tulpata vai liittää toisiinsa. Jos ongelma on niissä letkuissa niin silloin vika on varsin pieni.
-
Ne pitää liittää yhteen.
-
Ok. Kiitoksia. Minäpä tänään testaan niin katsotaan rupeaako hytti lämpenemään 8)
-
Vielä sen verran tuosta ardikin irroituksesta, että sen jälkeen käyntiinlähteminen on tuottanut ongelmia. Pitää startata todella kauan eikä meinaa lähteä käyntiin kuin vasta apuvirralla. Pitääkö sille ardikin polttoaineputkelle tehdä jotain, johtuuko tuo käynnistysongelma siitä? Olen sen nyt vain tulpannut ruuvilla. Eli voisiko olla, että repii ilmaa siltikin siitä letkusta vaikka tulppasin sen ruuvilla?
-
Ardicin polttoaineputki menee tankkiin saakka omana putkena eli ei pitäisi vaikuttaa käynnistykseen.
-
Onko hehkut kunnossa? Itte vaihdoin termarin yli viikko sitten D5 niin vaikuttas lämpenevän nopeemin.
-
Moniin. Nyt on sitten letkut liitetty toisiinsa ja alko hytti lämpenemään. Samalla sitten vaihdoin pa suodattimen kun ajattelin että voihan se olla vika siinäkin kun auto ollut pitkään tuossa pihassa. Näyttää siltä että homma hoitui näillä konsteilla. Auto lähtee nyt kohtuu hyvin käyntiin. Akku ei ole enää ihan täydessä iskussa ni varmaan sen vielä vaihdan tässä :)
-
Nyt mulla vastaavia ongelmia. Eilen tultiin seitsemän viikon reissusta. Auto ollut sinä aikana vävypojan käytössä. Oli saanut akun nollille kovilla pakkasilla.
Eli kysymys on että voiko akun tyhjeneminen sekoittaa läppäsysteemit? Kotimatkalla alkoi hiljalleen kabiini kylmetä.
Ensin kokeilin auto asennossa täysin kuumaa. Ei alkanut tulla lämmintä. Käänsin kylmälle ja sitten +22. Edelleen haaleaa. Sen jälkeen puhallin minimiin ja lämmöt täysille. Kuumaa alkoi tulla jonkin verran. Uudestaan auto asentoon ja +22, haaleaa jälleen ja välillä viileää.
-
Tarkastappa ensin nesteet, että on tarpeeksi ja jos on hävinnyt niin katso ensin lämppärin kenno ettei vuoda mistään. Jos ei vuotoja niin tarkasta kiertääkö nesteet kennossa. Niin ja onko varmasti ollu koneessa pakkasenkestävät nesteet? Oli nimittäin aika tuimat pakkaset tuossa välillä.
-
Molempiin vastaan että on kunnossa.
-
Oma veikkaus olis termari tai lämmittimenkenno. Ite piti vaihtaaa molemmat että alko hytttii puhalta lämmintä.
-
Mulla meni lämmönsäätö sekaisin kun entinen akku hyytyi. Kun laitoin uuden akun paikalleen, oli lämmönsäätimet jääny maksimiasentoon. Ilma tuli haaleana kabiiniin vaikka mitä teki. Laitoin säätimet keskiasentoon ja akku irti hetkeksi. Sen jälkeen tilanne parani tai sitten vain tuntui siltä... Ränkläsin säätimiä myös virtojen kytkemisen jälkeen ääriasennoissa kun muistelin jossain mainitun että järjestelmä oppisi siitä rajat. En tiedä oliko siitä apua mutta eipä tuo mitään maksa kokeilla.
-
Nyt lukenut lisää juttuja näistä ongelmista. Yksi vikakohde voi olla lämpötila-anturi. Tutkin huomenna.
Ps. Tämän voisi siirtää lämmitys osioon.
-
Termostaatin vaihto edessä, miten tuo apulaitehihna irroitetaan ja laitetaan takaisin paikoilleen, ilmeisesti ohjaustehostimen pumppu löysätään ensin .
-
Apulaitehihnan saa irti löysyttämällä kiristintä hetkeksi ja pujottmalla hihnan pois tehostimen rullan päältä. Kiristimen löysytät hylsyllä jossa t60-torxkärki ja tukevalla räikällä, tai vaikka t60-torxkärjellä isoissa lukkopihdeissä kiinni hätätapauksessa. Torx-kolo löytyy käsikopelolla kiristimen rungosta hihnapyörän vierestä. En muista miten tässä meni, alfamer sanoo että jossain malleissa pitää pumppua siirtää mutta ei erottele bensaa ja dieseliä.
Ei kannata siis hihnaa ottaa kaikkialta irti, takaisinlaitto taas kiristintä löysemmälle ja hihna pujotetaan takaisin tehostimen rullalle. Löystyy myötäpäivään. Jos haluaa lisätilaa, ohjaustehostimen säiliö on helppo nostaa kolostaan ylös.
-
Tätä hain, kiitos hyvästä ohjeesta, nyt olis vielä lämmin tehdä vaihto ulkona .
-
Vielä kysymys: kannaattaako ostaa termari kotelo tiivisteineen vai pelkkä termari sekä tiiviste . Ainakin jälkimmäinen vaihtoehto olisi olisi hieman edullisempi motonetissä.
-
Erillinen termari ei sisällä termarikotelonpuolikkaiden välistä tiivistettä ja sitä ei ainakaan aiemmin saanut tarvikkeena. Tiedä saako Volvoltakaan. Liimaus tai tehtävä itse.
-
Vaihdoin suosiolla uuden kotelon (Triscan) jossa siis termostaatti ja lämpöanturi mukana, eniten aikaa meni kikkailessa että saisiko alaruuvin jotenkin irroittamatta ohjaustehostinta, no eipä kannattanut kun tehostin on 5 minuutin homma irroittaa kun letkuja ei tarvinnut kääntääkseen sen tieltä. Ottaa vaan ne pumpun 3 pulttia + dieselissä kannakeraudan pultin lohkoon irti.
Tuo t40 ylsi hyvin kun pumppu oli tieltä pois https://www.puuilo.fi/ampro-torx-avainsarja-t10-t50-9-os-pitka (https://www.puuilo.fi/ampro-torx-avainsarja-t10-t50-9-os-pitka) ja kesti pihdeillä tehdyn lisäväännön.
Nyt ei ylävesiletku lämpene ennen aikoinaan, vanhassa termostaatissa näki jo letkun irroittaessa että tiiviste oli poikki ja jumitti sitä auki.