Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jopeli - 14.11.2013, 21:08:21
-
Arvon asiantuntijat! Auttakaapas miestä mäessä. Muutama päivä sitten, kun aamulla olin lähdössä työmaalle, niin huomasin kuulevani konehuoneesta outoa, ehkä niin sanotusti metallista naputusta/kilkatusta. Iltasella sitten ajoin koslan pajalle ja aloin tutkiskelemaan, mistä moinen ääni on lähtöisin. No yhtään viisaammaksi äänen alkuperästä en tullut, mutta ainakin sain eliminoitua seuraavat asiat pois: alipainepumppu ei nakuta, laturin remmi, kiristäjä ja sen rullat eivät äännä, venakoppa kondiksessa ja nokka-akselissa ei jälkiä/kulumia, suuttimistakaan ääni ei tule.
Ääni on siis semmoinen metallinen kilkatus, joka kuulostaisi tulevan suoraan jakopäätä lähinnä olevan sylinterin suunnalta, tarkimmin suoraan venttiilikopan alta. Mutta kilinän todellista alkuperää on kuitenkin hyvin vaikea paikantaa. Ääni esiintyy tyhjäkäynnillä ja kaikkein voimakkaimmillaan kierrosten ollessa noin 1350 rundin hujakoilla. Heti kun koneelle antaa enemmän lenkkaria, niin ääni häipyy kokonaan. Ääni ei kuitenkaan kuulosta ollenkaan normaalilta venttiilien/nostajien säksätykseltä. Monta autoa on tullut kuultua, jossa juurikin nostajat säksättävät ja tämä ääni ei ole sinne päinkään samanlaista. Auto lähtee käyntiin hyvin ja käy tasaisesti, eikä tehot ole hukassa; kaikinpuolin siis ajoltaan normaali. Ääni kuitenkin on sen verran karsean kuuloista, että olisi muakava saada se korjattua. Öljyt ja suodatin vaihdettu noin kymppitonni takaperin ja koneessa on riittävästi öljyä.
Juurikin tämä kyseinen volkkarin diisselimylly ei ole meikäläiselle kovinkaan tuttu kapistus vielä, joten auttakaahan te viisaammat ja kokeneemmat meikäläistä ongelmassa ja jelppikää, että mistä lähtisi seuraavana vikaa paikantamaan! Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
Värinänvaimenninhinapyörä vaikkapa
-
Aivan samalta kuulostava vika oli omassa V70 D5:ssä.
Paikallisessa volvohuollossa hetken tutkittuaan väittivät vian olevan venttiilikoneiston puolella ja tarkemmin venttiilin nostajassa, että kansiremonttia. Olin asiasta vahvasti erimieltä ja ajoin auton pois.
Ääni oli pahimmillaan tyhjäkäynnin ja 2000 kierroksen välissä, kenkää saadessaan ääni hävisi kokonaan.
Loppupelissä vika löytyi yhdestä suuttimesta, se vaihdettiin ja kilkatus hävisi kokonaan.
Kone on tosin eri kuin sinulla, mutta ehdottaisin kyllä perehtymään suutinpuolelle.
Vetivät vielä volvohuollossa herneen nenään kun vein suuttimen sinne ja totesin että siinä se nakuttava venttiilin nostaja nyt on :2funny:
-
Nojoo, kiitokset vinkeistä! Hihnapyörästä ääni ei tule, jotenka täytynee noita suuttimia vielä tutkia uudemman kerran ja paremmin! Katsotaan mitenkä käy :)
-
Vanha isä ukko anto joskus tämmösen neuvon eli ota puukeppi,toinen pää suuttimeen kiinni ja toinen korvaan ja kuuntele tarkkaan.kokeile kaikki suuttimet läpi,jos joku on eri ääninen ,niin se on sit rikki.testattu toimivaksi.
-
Suuttimet on nyt kuunneltu puukepillä, ruuvimeisselillä, metallitangolla ja stetoskoopilla. Kaikki kuulostavat normaalilta ja samanlaisilta, ei mitään ylimääräistä kalkatusta. Avasin jakopään suojakotelon ja annoin auton käydä samalla, kun kuulostelin äänen alkulähdettä ja huomasin, että jakohihna näyttäisi kulkevan silmämääräisesti arvioituna ehkä millin tai pari "kierossa". Ja ilmeisesti jakohihnan kiristinrullan jokin metallinen korva pääsee lärpättämään ja tärisemään aiheuttaen äänen. EHKÄ. Tätä on kuitenkin aika vaikea kokeilla, kun ei uskalla alkaa ronkkimaan sitä korvaa, ettei vaan satu työntämään meisseliä jakohihnan väliin, kun on sen verran ahdas paikka. Voisikohan olla, että kiristäjä on menossa kaputt ja pääsee tärisemään ja antamaan vähän löysää, jolloin hihnakin alkaa kulkea pikkasen kierossa? Hihnan vaihtoon on kyllä vielä useampi kymppitonni matkaa, mutta kiristäjähän voi olla vanha.....
-
Jotenkin alkaa tuntua että se ääni voisi tosiaan tulla siitä kiristinrullasta. Voi se olla rikkikin ja väljä, mutta se perimmäinen syy osaa olla myös laturin pään vapaakytkimessä. Osaa panna melkoisen metelin pystyyn uudenkin kiristimen ja hihnan kanssa.
-
Tuosta oman pirssin suutinviasta vielä senverran, että vikaa ei löytynyt sieltä paluupuolelta vaan painepuolelta.
Paluupuoli vuoti risassa suuttimessa suunnilleen yhtäpaljon kuin muissakin suuttimissa.
Ei vaan ilmeisesti suihkautellut kunnolla palotilaan, josta aiheutui nakuttava ääni.
Vika löytyi kun nykäisi jokaisesta suuttimesta sähköt irti vuorollaan, yksi ei sitten vaikuttanut käyntiin kovinkaan paljoa, joka vaihdettiin.
Ehkäpä noin ei pitäisi menetellä, mutta ei muutakaan keksitty. BSR:rällä sai sitten kaikki herjat poies.
-
Nyt loppui koneesta kilkatukset. Ja samalla loppui meno. Nokka-akseli meni neljään osaan ja suurin osa venttiileistä sai oman osansa samalla. Nokan murtumakohdat näyttivät rasitusmurtumilta, ainakin näin maallikon silmissä. Tiedä sitten mikä koko homman on aiheuttanut.
Seuraavana onkin nyt sitten joko uuden kannen, tai vaihtomoottorin hommaaminen. Alan kallistua vaihtomotin puolelle, kun uusi kansi nokan kanssa maksaa saksanmaalla 890€ ja suhteellisen vähän ajetun moottorin saa noin 1100-1500 euron hintaan.
-
Yleensä tässä yhteydessä sanotaan, että hyvä ku selvis, mutta sopineeko tähän yhteyteen... :P
-
Justiin tuli mieleen tätä topiccia lukiessa kaverin s70. Semmosta kilkatusta piti ja ehti jonkun aikaa kuulua ennen ku halkesi venttiilin nostimen kuppi kahtia, ja sitämyötä meni moottori uusiksi. Oliko muuten minkä verran ajettu motti?
-
Oli sillä keritty jo 390tkm rullata. Saapahan nyt ainakin ruuvata autoa sitte kerralla oikeen kunnolla.
-
Loppuunsa vähän ajettu ja silti levisi :-\ tuolla kaverin autolla oli melkeen tuplasti tuo ja säädettävä lastu paikoillaan, taisi sekin tehdä oman osansa kone rikkoon.
-
Nojuu eihän tuo 390tkm vielä mikään hurja määrä ole, muttei kuitenkaan vallan uudenkarheakaan enää. Tuohonkin on joskus joku lastu laitettu. Oli huomattavasti pirteämpi, kuin suht hengetön vakio 2.5D. Eron kyllä huomasi selkeästi, kun kokeilin aikoinaan työkaverin samanmoista, mutta lastuttamatonta yksilöä.
Muttamutta, seuraavana nyt onkin sitten se vaihtomoottorin metsästys. Saksassa näyttää olevan ihan kohtuullinen tarjonta kyseisissä moottoreissa, eikä hintakaan ole ylitsepääsemättömän suuri. Suomen purkaamoilta en ole edes vielä katsellutkaan, mutta veikkaanpa hintojen olevan huomattavasti korkeampi ja mottien kunto suomen talvesta johtuen varmasti huonompi.
Turbokin alkaa olemaan tiensä päässä. Vaihtoehtoina on joko vanhan huollattaminen, tai kokonaan uuden hankkiminen. Tässäkin tapauksessa kallistun enemmän uuden hankkimisen kannalle. Eikös tuo vakio KKK K14 ole melkosen ahdistava? Eli jos laittaisi vähän isomman ja paremman "jälkiasennusturbon". Ehdotuksia otetaan vastaan, että mikä voisi olla passeli. Itse mietiskelin tuota Holsetin HE221 sarjalaista, mutta onkohan liian iso? Suuttimet tieten joutuisi kanssa laittamaan samalla, DSS Ultime2?
Kytkinremppa tulee samalla, kun moottori irrotetaan. Käsittääkseni tuo kaksoismassavauhtipyörä hässäkkä näissä vehkeissä ei ole järin kestävää sorttia, ainakaan suuremmilla tehoilla/väännöillä, joten millaista vaihtoehtoja tälle saralle on?
Mitään superturboviritelmiä tässä ei olla tekemässä, vaan pientä piristystä ja vakio-osien vaihtoa kestävämpiin. Ehkä joku 250 konia maksimissaan ollaan hakemassa. Vähempikin riittää. Luotettavuus ennenkaikkea.
-
Valeo taisi valmistaa tuohonkin moottoriin sopivaa pakettia jolla korvataan tuo massapyörä kiinteällä, mutta jos olet enemmän tehoja hakemassa niin joku järeämpi kytkin on parempi kuin uusi orkkis.
-
Noniin, nyt on sitten vaihtomotti tilattu. Vanhan paikalle tuleepi 183tkm ajettu yksilö. Pitäisi parin viikon sisällä saapua ja sitten saa aloittaa värkkäämisen.
Nyt on tultu siihen tulokseen, että kone pidetään mahdollisimman vakiona uusien osien suhteen (turbo, suuttimet, kytkin yms.) luotettavuuden ja rahankäytön kannalta. Vanha turbo huollatetaan ja kytkin pidetään vakiona vauhtipyörineen. Suuttimet huollatetaan ja suutinkärjet vaihdetaan uusiin. Suuttimien suhteen pitäisikin saada vähän infoa, että onko järkevää itse hommata uudet kärjet jostain? Ja onko vakiot toiminnan kannalta parhaat, vai onko jotkin "isommat" vakioita paremmat?
Muutenkin kaikki moottorinvaihtoon ja yllä spekuloituja seikkoja koskevat vinkit ja neuvot ovat tervetulleita :)