Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikkoko - 14.11.2013, 23:33:01

Otsikko: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 14.11.2013, 23:33:01
Eli huomasin tuossa ku on vähän pivävämpi keli niin normi ajossa seokset ja ahot ookoo mut sitte ku veättää yli neljän tonnin kierrokset niin alkaa aika raakasti meneen rikkaalle ja ahdot silti normaalissa 0,6bar eli mitä pitempään veättää niin sitä rikkaammalla ???

Mistäs kannattais alkaa vikaa tuohon etsiskeleen??
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: sekokupu - 15.11.2013, 09:34:02
Eli huomasin tuossa ku on vähän pivävämpi keli niin normi ajossa seokset ja ahot ookoo mut sitte ku veättää yli neljän tonnin kierrokset niin alkaa aika raakasti meneen rikkaalle ja ahdot silti normaalissa 0,6bar eli mitä pitempään veättää niin sitä rikkaammalla ???

Mistäs kannattais alkaa vikaa tuohon etsiskeleen??

Esimerkiksi jos EZK huomaa nakutusta niin pyytää LH-jettiä rikastamaan seosta (ja muuttaa itse ennakkoja). Mutta osittainhan tuo rikastaminen on normaaliakin. Vetääkö sitten kuinka rikkaalle seoksen ja oletko kapeakaista vai laajakaistalambdalla testannu?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 15.11.2013, 16:20:13
Afr arvo painuu alle kymppiin täys kaasu veossa 8-9 välile. :-\ ja tuntuu pientä rykimitä ja tuntee et raskaasti vetää.
Auto muuten vakio mutta isompi ahin paikallaan ja seokset ei muuttunu vaikka just laitoin lastun paikalleen.
 Ahto vuodot tarkistettu ja niitä ei ollu.
Mitäs seuraavaksi ossais tehä??
Pitääpä koittaa lukea vikakoodit että ilmottaako sielä jotain.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: järviin - 15.11.2013, 16:33:57
Afr arvo painuu alle kymppiin täys kaasu veossa 8-9 välile. :-\ ja tuntuu pientä rykimitä ja tuntee et raskaasti vetää.
Auto muuten vakio mutta isompi ahin paikallaan ja seokset ei muuttunu vaikka just laitoin lastun paikalleen.
 Ahto vuodot tarkistettu ja niitä ei ollu.
Mitäs seuraavaksi ossais tehä??
Pitääpä koittaa lukea vikakoodit että ilmottaako sielä jotain.
IMM?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: Elk - 15.11.2013, 16:36:18
IMM?
Ääni tälle. Ei välttämättä oo rikki, mutta signaali pohjaa.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 15.11.2013, 17:53:09
Juu imm juuri käessä ja ainaki naamattoman skeidanen...
Pitää koittaa puhistaa ja kattoa uudelleen mitä tekkee...
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 15.11.2013, 20:19:40
Ei vaikutusta puhistamisesta...
Mitäs seuraavaksi???
Ja ei ollu vikakoodejakaan...
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: puliukk0 - 15.11.2013, 21:37:30
Ei vaikutusta puhistamisesta...
Mitäs seuraavaksi???
Ja ei ollu vikakoodejakaan...

Onko sinne tehty lastua tolle setupille?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 15.11.2013, 21:59:01
Vakio lastulla sama ongelma. Eli ei merkitystä onko viri vai vakio ladtu. Seokset värkkää samaanlaihin.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: puliukk0 - 15.11.2013, 22:18:57
Vakio lastulla sama ongelma. Eli ei merkitystä onko viri vai vakio ladtu. Seokset värkkää samaanlaihin.

Nimenomaan, jos siellä -016 immu (menee vakiolla ahtimellakin jo jossain 0.8bar tappiin) ja jotku isommat suuttimetkin vielä...

Ei hyvä siis. :)
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 15.11.2013, 22:38:03
Niin mutta ku auto edelleen vakio muuten mutta isompi ahdin ja seki pukkaa vain 0,6bar htoa niin ei silloin pitäs minkään mennä tappiin ja jos immu menee tappiin niin eikös veä sen jälkeen laihalle ja nyt on se ongelma et liian rikkaala. Eli vakio suuttimet ja kaikki on paikallaan.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: puliukk0 - 15.11.2013, 22:59:55
Niin mutta ku auto edelleen vakio muuten mutta isompi ahdin ja seki pukkaa vain 0,6bar htoa niin ei silloin pitäs minkään mennä tappiin ja jos immu menee tappiin niin eikös veä sen jälkeen laihalle ja nyt on se ongelma et liian rikkaala. Eli vakio suuttimet ja kaikki on paikallaan.

Riippuen mikä on isompi ahdin niin 0.6bar isommalla on enemmän ilmamäärää kun 0.8bar pienemmällä.

Mikä ahdin siellä on nyt? Toimiiko normaalisti muuten paitsi täyskaasulla käy järjettömän rikkaalla? Onko ennen toiminut?

En oikeen saa tolkkua tekstistäs... 4000rpm jälkeen menee paksulle ahdoilla?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: kepa09 - 15.11.2013, 23:07:30
Tässä on tullut hyviä vastauksia kavereilta, mitä nyt luin biin jos sinulla on uusi tbo niin se pitää säätää oikeille seoksille, täällä foorumilla kyllä löytyy kavereita jotka auttavat.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: jaippi - 15.11.2013, 23:21:02
Tos aiemmin jo kysyttiin että millä mittaat tota seosta.
Tuleeko putken päästä reilusti usvaa kun "käy rikkaalla"?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: kepa09 - 15.11.2013, 23:37:03
Tuossahan Sekokupu jo vastailikin, seokset kyllä voi mitata.
Otsikko: Vs: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: jaippi - 16.11.2013, 01:10:45
Tuossahan Sekokupu jo vastailikin, seokset kyllä voi mitata.
Lähinnä kiinnosti sama asia kuin Sekokupua, eli onko mittalaitteena kapea- vai laajakaista.

Kapeakaista voi näyttää rikasta vaikka seos olisikin oikeasti laihalla ja päinvastoin.

Jos pirssi tosiaankin käy liian rikkaalla täyskaasuvedossa niin ratkaisu on helppo.
Lisää ahtoja ;)
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: kepa09 - 16.11.2013, 01:22:28
Niin, voishan tuon niinki aatella, nää on vähän känkkäränkkä hommia jos tuon tbo n menee vaihtamaan siis jos ei ole alkuperäinen niin kyllä niitä saa sitten säädellä.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 16.11.2013, 03:53:13
Nonniin elikkäs anteeksi että ehkä vähän äkäsesti vastasin jo välissä mut niin.... :-[
Elikkäs seos mittarina toimii innovaten laajakaista lamda.
Ja turbo on vähän mysteeri mutta ymmärrätte varmaan 3/4 puhallin??
Ku sen kummempaa merkkiä en siitä ole löytäny.
Päivälä voin laittaa vielä ar arvot mitä pesissä lukee jos tarpeen??
Ja tuossa illalla tuli käytyä kaupungissa ja sielä oli sulat tiet niin noin 3500 kiekkaan asti menee siinä 12-13 afr arvolla mutta siitä eteenpäin pukkaa raakasti rikkaalle pahimmillaan 7afr.
Ja esim kolmosella ku kiihyttää lappu lattiassa niin menee suht mukavasti likelle viittätuhatta kiekkaa jonka jälkeen niin sanotusti puutuu ja veot katoaa olemattomiin ja seokset silloin taas sielä seiskan pinnassa.
Eli kone saa ainaki omasta mielestä niin raakasti soppaa et meinaa tukehtua.??
Ja muuten ku ajelee normaalisti pappa ajelua et maks 3tonnin kiihytys niin seokset ookoo ja toimii moitteetta.
matka ajossa seokset pyörii 14-15 afr arvolla. Ainaki tietääkseni hyvä?
Mitenkäs on et auttaako jos sen modaa tuon immun siihen 3 tuuman putkeen??
Ja olen todella kiitollinen jos saataisiin selvitettyä tämä mysteeri.
Ja toivottavasti kaikki nyt ymmärtäis mitä yritän kertoa.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: vippe - 16.11.2013, 09:46:33
Elikkäs seos mittarina toimii innovaten laajakaista lamda.
Ja turbo on vähän mysteeri mutta ymmärrätte varmaan 3/4 puhallin??
Ja tuossa illalla tuli käytyä kaupungissa ja sielä oli sulat tiet niin noin 3500 kiekkaan asti menee siinä 12-13 afr arvolla mutta siitä eteenpäin pukkaa raakasti rikkaalle pahimmillaan 7afr.
Ja esim kolmosella ku kiihyttää lappu lattiassa niin menee suht mukavasti likelle viittätuhatta kiekkaa jonka jälkeen niin sanotusti puutuu ja veot katoaa olemattomiin ja seokset silloin taas sielä seiskan pinnassa.
Eli kone saa ainaki omasta mielestä niin raakasti soppaa et meinaa tukehtua.??
Ja muuten ku ajelee normaalisti pappa ajelua et maks 3tonnin kiihytys niin seokset ookoo ja toimii moitteetta.
matka ajossa seokset pyörii 14-15 afr arvolla. Ainaki tietääkseni hyvä?
Mitenkäs on et auttaako jos sen modaa tuon immun siihen 3 tuuman putkeen??

en menis immua modaan jos suuttimet pysyy vakiona,
mulla tommonen kiinan 3/4 toimii ihan ookoo...seokset taitaa alimmillaan mennä täyskaasuvedolla (lämpimänä tietty) johonkin vähä reilu 12 afr.
siinä karvan reilun baarin pintaan rupes antaa lh vikakoodia liian rikas/laiha(vaikka afr pysy alle 14 lukemassa). mulla muutokset=3/4-turbo,3"-putkisto,bensalastu
eli vikaa on jossain, onko putkisto vakio? entäs putsarin kunto? huohottaako öljyhuuruja/öljyä paljon? minkälainen dumppi/bypass, jos bypass niin mihin poistaa imm taka- vai etupuolelle?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 16.11.2013, 14:09:21
en menis immua modaan jos suuttimet pysyy vakiona,
mulla tommonen kiinan 3/4 toimii ihan ookoo...seokset taitaa alimmillaan mennä täyskaasuvedolla (lämpimänä tietty) johonkin vähä reilu 12 afr.
siinä karvan reilun baarin pintaan rupes antaa lh vikakoodia liian rikas/laiha(vaikka afr pysy alle 14 lukemassa). mulla muutokset=3/4-turbo,3"-putkisto,bensalastu
eli vikaa on jossain, onko putkisto vakio? entäs putsarin kunto? huohottaako öljyhuuruja/öljyä paljon? minkälainen dumppi/bypass, jos bypass niin mihin poistaa imm taka- vai etupuolelle?

Putkisto vielä vakio Paitsi katille asti kolme tuumanen.
Ja eilen laitoin uuden ilmansuodattimen.
Enpä ole ainakaan huomannu et huohottelis. Koneella ajettu ny noin 1300 kilsaa täydellisen koneremontin jälkeen.
Dumppia ei ole josta johtuen en ole uskaltanu nostaa ahtoja lisää ku ei varmaan tuo vakio kuuleri tykkää jos ahtaa jonku baarin luokkaa ja nappaa kaasuläpän kiini niin voipii kuuleriki sanoa samala et poks. :(
Ja joo heitää seokset vähän häränpyllyä vaihteen vaihon aikana mut eipä sen dumpin pitäs auttaa mitään tuohon nykyseen ongelmaan...
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: jaippi - 16.11.2013, 14:38:58
Semmoinen asia tuli mieleen, että onko sytkäpuoli kondiksessa?
Oma 940 kärsi hivenen kipinän heikkoudesta penkitettäessä ja usvapilvi oli sen mukainen. Eli ilmeisesti meni osa sopasta palamattomana läpi.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 16.11.2013, 14:57:10
Sen verta laittanu syttöpuolta et uuet tulpat ja jakajan kansi ja pyörijä. Onko sillä merkitystä et millä kohtaa jakaja on sielä kannen päässä ku ei ainakaan omasta mielestä muutu ajotus mihinkään vaikka pyörittellee ennakoa siitä.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: vippe - 16.11.2013, 15:18:42
Putkisto vielä vakio Paitsi katille asti kolme tuumanen.
Ja eilen laitoin uuden ilmansuodattimen.
Enpä ole ainakaan huomannu et huohottelis. Koneella ajettu ny noin 1300 kilsaa täydellisen koneremontin jälkeen.
Dumppia ei ole josta johtuen en ole uskaltanu nostaa ahtoja lisää ku ei varmaan tuo vakio kuuleri tykkää jos ahtaa jonku baarin luokkaa ja nappaa kaasuläpän kiini niin voipii kuuleriki sanoa samala et poks. :(
Ja joo heitää seokset vähän häränpyllyä vaihteen vaihon aikana mut eipä sen dumpin pitäs auttaa mitään tuohon nykyseen ongelmaan...

mulla on konerempasta joku 2000mailia.  :)
minkä kuntonen katti...voisko sen tukkosuus vaikuttaa, täälläpäin yhellä äijällä tosin vapari v70 tuprutteli mustaa, ja oli nuhane. eli pääs rikkaalle, syynä oli et katti melko ummessa.

jakajan asennolla kanteen nähen ei merkitystä. olikohan et vakiona about keskellä säätöuria.
kärkiväli tulpista, tai heikko kipinä?->ei seos syty enää ahoilla. tämä ongelma tuli kaverin t5:ssä esille ko oli ahot 1,5bar, jos sytkä heikko nii tekee jo pienemmällä ahdolla tuota.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: Vauxi - 16.11.2013, 18:14:25
Pakoputki tukossa, bensanpaine ahtopaineella väärä ?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 16.11.2013, 18:55:50
Nyt menossa iskari jumppa leulaan. Senku saan valmiiks niin tarkotus tyhjentää katti ku on valmiiks uuen veronen varalla ja tarkastaa ne taemmatki vaimentajat.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikan - 16.11.2013, 19:33:23
Sen verta laittanu syttöpuolta et uuet tulpat ja jakajan kansi ja pyörijä. Onko sillä merkitystä et millä kohtaa jakaja on sielä kannen päässä ku ei ainakaan omasta mielestä muutu ajotus mihinkään vaikka pyörittellee ennakoa siitä.

LH/EZK yhdistelmääs soppia ja ennakkoa voi säätää vain lastujen kautta, eli niiden karttoja räpläämällä!  :buck2:

EZK pitää kipunan kartan määräämässä paikassa niin kauan kun vauhtipyörä on oikeassa asennossa, etkä voi sitä muutksi muuttaa kuin edellä kuvatulla menetelmällä!

LH määrää sopat seuraavalla kolminaisuudella:
IMMu, Bensanpaine ja Lambda, siihen pyhään kolminaisuuteen EI pidä kajota, ellei tahdo tuhota moottoria tai tiedä tarkkaan, mitä tekee!
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 17.11.2013, 05:09:59
Joo o...
Katti tyhjätty ja putkiki jäi vuotaan siihen malliin et hengittää... Ja ei vaikutusta.
Bensa paineen säätimen letku irrotettu ja tulpattu... Ei vaikutusta...
Jos joku ny tässä vaiheeasa lohuttaa niin keulasta tuli jämy ja kaljaa meni kiitettävästi.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.11.2013, 09:18:21
Onko se auto toiminut ennen ahtimen vaihtoa?

Onko siinä vetoja tuolla 0.6bar? Jos nakuttais niin lh/ezk heittää kaikkensa sen estämiseksi....
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 17.11.2013, 18:43:45
Osto hetkellä oli vakio ahin jumissa niin empä ajellu sillä ennen kone remonttia muuta ku kärrylle ja siitä pois.
Kyllä se ainaki omasta mielestä vetää hyvin nuila 0.6 ahoilla siihen asti et vetää rikkaalle ja veot katoaa. Mistä voipii nakutus johtua?? Pitäskö se ahtoja laskea vaiko nostaa ja kokkeilla mitä sannoo?? Vai vai vai???
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 17.11.2013, 19:58:31
Jaa mistäs sen ny osaa yhtäkkiä sanoa et nakuttaako??
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.11.2013, 20:39:52
Jos bensapainen lasku (letkun irrotus) kerran ei vaikuta, että käy paksulla niin suosittelen koittamaan toisella IMMulla...
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: järviin - 17.11.2013, 22:43:49
Jaa mistäs sen ny osaa yhtäkkiä sanoa et nakuttaako??
Esimerkiksi kuuntelemalla.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 18.11.2013, 01:09:37
Esimerkiksi kuuntelemalla.
Juu eipä sieltä muuta paljon kuulu ku sievät imu äänet vain.

Jos bensapainen lasku (letkun irrotus) kerran ei vaikuta, että käy paksulla niin suosittelen koittamaan toisella IMMulla...
Juu täytyy alkaa katteleen josko jostaki sais lainaan sen verta toimivaa et olisko se sitte viallinen.
Mistäs volvoista passaa tuo immu tähän??passaako 960??
Pitääkö kattoa sen numeron perusteella mikä siinä päällä??
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 18.11.2013, 18:09:39
Immua kokeiltu toisesta autosta ja ei vaikutusta. Mitäs seuraavaksi??
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 18.11.2013, 19:41:12
Naku anturin johon irrotin ja kävin testaan niin vähän pitempään kesti ennenku meni rikkaalle mut silti meni rikkaalle.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikan - 19.11.2013, 14:05:38
Niin, voishan tuon niinki aatella, nää on vähän känkkäränkkä hommia jos tuon tbo n menee vaihtamaan siis jos ei ole alkuperäinen niin kyllä niitä saa sitten säädellä.

Jos kaikki on kunnossa, niin aivan sama vaikka laittaisi sinne diesel-veturin ahtimen. Koska sopat määräytyvät LH:ssa sen pyhän kolminaisuuden perusteella (IMMu, Lämpötila ja Lambda).

IMMu mittaa koneeseen menevän ilman massaa ja jos IMMun mittausaluetta ei ylitetä, niin sopat on kohdillaan jos kaikki on ehjää. Lambda korjaa sitten tuota perusasetusta minkä IMMu antaa.

Se paksulle vetäminen voisi johtua myös imuvuodosta, jolloin systeemistä katoaa IMMun mittaamaa ilmaa ja sopat menevät paksulle ahdoilla.  Vähän sama ilmiö, kuin dumpin kanssa, joka sekoittaa sopat samalla tavalla.

Tarkasta kaikki letkut/putket IMMun ja imusarjan välistä huolellisesti.

Juu täytyy alkaa katteleen josko jostaki sais lainaan sen verta toimivaa et olisko se sitte viallinen.
Mistäs volvoista passaa tuo immu tähän??passaako 960??
Pitääkö kattoa sen numeron perusteella mikä siinä päällä??

Jos IMMua vaihtaa, niin sen pitää olla sama kuin ennenkin. Satunnaisen IMMun laittaminen aiheuttaa satunnaiseen suuntaan menevän virheen soppiin ja sen voi korjata vain lastulla tekemällä uudet kartat juuri siihen settiin, mikä autossa on. Ja tätä ei pysty tekemään etänä, paitsi jos korvaa -016 IMMun -012 ja laittaa -012 linearisointi käyrän lastuun.

Btw, mikä on boxisi numero?  937 vai joku muu?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 19.11.2013, 14:58:08
Jos kaikki on kunnossa, niin aivan sama vaikka laittaisi sinne diesel-veturin ahtimen. Koska sopat määräytyvät LH:ssa sen pyhän kolminaisuuden perusteella (IMMu, Lämpötila ja Lambda).

IMMu mittaa koneeseen menevän ilman massaa ja jos IMMun mittausaluetta ei ylitetä, niin sopat on kohdillaan jos kaikki on ehjää. Lambda korjaa sitten tuota perusasetusta minkä IMMu antaa.

Se paksulle vetäminen voisi johtua myös imuvuodosta, jolloin systeemistä katoaa IMMun mittaamaa ilmaa ja sopat menevät paksulle ahdoilla.  Vähän sama ilmiö, kuin dumpin kanssa, joka sekoittaa sopat samalla tavalla.

Tarkasta kaikki letkut/putket IMMun ja imusarjan välistä huolellisesti.

Jos IMMua vaihtaa, niin sen pitää olla sama kuin ennenkin. Satunnaisen IMMun laittaminen aiheuttaa satunnaiseen suuntaan menevän virheen soppiin ja sen voi korjata vain lastulla tekemällä uudet kartat juuri siihen settiin, mikä autossa on. Ja tätä ei pysty tekemään etänä, paitsi jos korvaa -016 IMMun -012 ja laittaa -012 linearisointi käyrän lastuun.

Btw, mikä on boxisi numero?  937 vai joku muu?
Boksihan on 563 loppunen ja immu jota kokeiltiin oli samalla numerolla.
Ja itekki olen samaa mieltä tuosta et kyllä kai se pitäs pelittää vaikka ny onki erikokonen turbo.
Kertaalleen tutkinu nuo vuodot ja eipä niitä ole löytyny.
Pitääkö se seuraavaksi kokeilla sitte lamdan vaihtoa??
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikan - 19.11.2013, 15:23:00
Boksihan on 563 loppunen ja immu jota kokeiltiin oli samalla numerolla.
Ja itekki olen samaa mieltä tuosta et kyllä kai se pitäs pelittää vaikka ny onki erikokonen turbo.
Kertaalleen tutkinu nuo vuodot ja eipä niitä ole löytyny.
Pitääkö se seuraavaksi kokeilla sitte lamdan vaihtoa??

Tuon 563:n kartta on täysin sama kuin muissakin turboissa, eikä sen lambda-säädönkään asetuksissa ole mitään outoa, joten joku anturitieto kusee ja siksi sopat menevät paksulle. Eikä se katalysaattorin puute (b230GT) muuta tuossa mitään katilliseen verrattuna, joten sama binääri käy molempiin.

Koska IMMu on kokeiltu vaihtaa, niin vika ei ole siinä vaan joku alla kuvatuista.

Vaihtoehdot ovat tässä:

LH kuvittelee konee nakuttavan (sopat törkeän paksulla)
Ilmavuoto, eli mitattua ilmaa karkaa ahdoilla -> Sopat paksulle
Bensapaine on jotain muuta kuin imusarjan paine + 3 baaria.

Siinä on vaihtoehdot, jotka voivat enää tulla kysymykseen.
Koska lambda-säätö kusee aina tai ei ollenkaan. Joten siinä ei ole vikaa, jos sopat ovat 3000rpm kohdalla oikein tasaisella vedolla.  Koska jos lambda on tuossa kohden pois pelistä, niin sopat ovat laihalla.

Tuon nakutustunnistuksen hoitaa EZK ja kertoo LH:lle pinnissä 4, josta on piuha pinniin 28 LH:ssa.
Jos sieltä löytyy 12V koneen käydessä, niin EZK kertoo padan nakuttavan tai sama juttu jos siellä on 0V. Koneen käydessä normaalisti sen pitäisi olla n. 6,5V nurkissa.
Tämä voi johtua siitä, että nakutusanturi on väärässä momentissa, jos se on irroitettu rempan ajaksi tms.


Onko sinulla nyt virilastu vai vakiolastu?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 19.11.2013, 22:56:21
Koska IMMu on kokeiltu vaihtaa, niin vika ei ole siinä vaan joku alla kuvatuista.

Vaihtoehdot ovat tässä:

LH kuvittelee konee nakuttavan (sopat törkeän paksulla)
Ilmavuoto, eli mitattua ilmaa karkaa ahdoilla -> Sopat paksulle
Bensapaine on jotain muuta kuin imusarjan paine + 3 baaria.

Siinä on vaihtoehdot, jotka voivat enää tulla kysymykseen.
Koska lambda-säätö kusee aina tai ei ollenkaan. Joten siinä ei ole vikaa, jos sopat ovat 3000rpm kohdalla oikein tasaisella vedolla.  Koska jos lambda on tuossa kohden pois pelistä, niin sopat ovat laihalla.

Tuon nakutustunnistuksen hoitaa EZK ja kertoo LH:lle pinnissä 4, josta on piuha pinniin 28 LH:ssa.
Jos sieltä löytyy 12V koneen käydessä, niin EZK kertoo padan nakuttavan tai sama juttu jos siellä on 0V. Koneen käydessä normaalisti sen pitäisi olla n. 6,5V nurkissa.
Tämä voi johtua siitä, että nakutusanturi on väärässä momentissa, jos se on irroitettu rempan ajaksi tms.


Onko sinulla nyt virilastu vai vakiolastu?
Nyt kaverin kans kokeiltiin kokonaan toista moottorin ohjainpoksia ja sama homma silläki.
ja kokeilin tuonki et tasakaasulla millä vain kierros alueella pysyy seokset normaalissa.

Meneekös tuo ihan yleis mittarilla mitata tuosta syttöpoksin pinnistä 4 eli toinen johdin tuohon ja toinen sitte maihin??
Niin ja anturia ei ole käytetty irti remontin yhteydessä.

Ja nyt on viri lastu paikallaan... Pitäskö laittaa vakio paikalleen vai??
Täytyy huomena alkaa mittaileen nuo bensa paineet vielä et mitä näyttävät.

Ja tuli käyteettyä mittaristo irti ja laitettua vakio ahtomittarille se letku kiinni niin on pieni vuoto taas korjattuna :)
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 28.11.2013, 17:56:41
Nonniin. Nyt on mitattu et ei anna sytkäpoksi lhlle nakutietoa eli arvo oli 6.7-6.9 bolttia...
Alkaa järki loppuun....
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikan - 28.11.2013, 18:47:31
Pysyykö se koko ajan paksulla vaiko vain kiihdytyksessä?

Ja onko bensan paineet mitattu?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 29.11.2013, 04:07:39
Bensa paineet tarkotus seuraavaksi mittailla.
Tasakaasu ajolla normi seokset mutta noin 2800 kiekan jälkeen kiihyttäessä alkaa vetään rikkaalle. Pa paineet vissiin pitäs olla 3bar tyhjäkäynnillä ja ahon alla sen verta enemmän mitä ahtoa on?? Ainaki kelkassa nuin mennee....
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: sekokupu - 30.11.2013, 12:06:08
Bensa paineet tarkotus seuraavaksi mittailla.
Tasakaasu ajolla normi seokset mutta noin 2800 kiekan jälkeen kiihyttäessä alkaa vetään rikkaalle. Pa paineet vissiin pitäs olla 3bar tyhjäkäynnillä ja ahon alla sen verta enemmän mitä ahtoa on?? Ainaki kelkassa nuin mennee....

Joutokäynnillä 3bar - alipaine (jota pitäisi joutukäynnillä olla vähän enemmän), letku irti pitäisi olla sen tasan 3bar ja ahtopaineella 3bar plus senhetkinen ylipaine.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 07.12.2013, 02:22:52
nonniin nyt se sitte rupes urakalla oukutteleen... kylilä tuli vähän leikittyä mutta leikit loppu siihen ku totaalisesti katos tehot ja rötää vain... hetken hissuttelun jälkeen alko taas vetään mutta nykii samalla.
nelosella maantiellä ei jaksa vetää 3500 kiekkaa pitemmälle röpöttää vain ku laihalla ja sitte taas pienemmällä vaihteella ku saa kiekat ylös niin alkaa toimiin jotenki...

Huomenna talliin ihmetteleen ja katteleen... sitte tulee parempaa kuvausta viasta...
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikan - 07.12.2013, 12:45:08
Jos immu on ehjä ja vikakoodeja ei ole, niin sitten tulee mieleen piuhasarjavika tms.
Mutta jostakin anturitiedosta se soppien paksulle meno johtuu.
Millä muuten mittaat ne sopat? Laajakaistalla vai jotenkin muuten? Ja olihan ne LH/EZK lämpöanturi tarkastettu?
Miltä bensanpaineet näyttivät?
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 07.12.2013, 22:09:38
Jos immu on ehjä ja vikakoodeja ei ole, niin sitten tulee mieleen piuhasarjavika tms.
Mutta jostakin anturitiedosta se soppien paksulle meno johtuu.
Millä muuten mittaat ne sopat? Laajakaistalla vai jotenkin muuten? Ja olihan ne LH/EZK lämpöanturi tarkastettu?
Miltä bensanpaineet näyttivät?

IMMua kokeiltu aikasemmin jo vaihtaa ja laajakaistalla mittailen.
Mitenkäs sen lämpöanturin testaa??
bensa paineet nyt tyhjäkäynnillä ilman alipaine letkua 3bar ja letkupaikallaan 2,4-2,5bar.
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikan - 07.12.2013, 23:21:35
IMMua kokeiltu aikasemmin jo vaihtaa ja laajakaistalla mittailen.
Mitenkäs sen lämpöanturin testaa??

Mittaa se immun antojännite tyhjäkäynnillä sen runkoa vasten. Muistaakseni pinni 2 tai 3.

Lämpöanturi se kaksinapainen imusarjan alla.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0

bensa paineet nyt tyhjäkäynnillä ilman alipaine letkua 3bar ja letkupaikallaan 2,4-2,5bar.
Bensan paineet ovat ok!
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 08.12.2013, 00:38:29
Mittaa se immun antojännite tyhjäkäynnillä sen runkoa vasten. Muistaakseni pinni 2 tai 3.

Lämpöanturi se kaksinapainen imusarjan alla.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Aamusella takas kaverin talliin ja pittää alkaa mittomaan...
Pistän sitte taas tuloksia. :2funny:
Otsikko: Vs: 740 B230ft seoksien ihmettely.
Kirjoitti: mikkoko - 08.12.2013, 18:48:50
Immun jannite navasta 3 tyhjäkäynnillä 2.22 ja 2500 kierroksilla 2.58