Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Dmies - 15.11.2013, 01:29:29
-
kuuluuko volvo 240 konepelti olla alunperin takapäästäkin lokasuojien tasalla vai jääkö se pikkuisen ylös, kun koitin säätää saranoista niin jää pikkuisen ylös ja säätövaraa ei ole enempää ja pultit näyttää ettei olis aukaistu aikaisemmin ja hiukan kierossakin tuntuu olevan konepelti, kun toiselle puolelle mahtuu konepellin ja tulipellin väliin etusormi ja toiselle ei, että onko se tehtaalla laitettu sinne päin.. noh siksi mietin asiaa, kun volvo vuotaa vettä sisälle vänkärin puolelle jostain, lattiamatto oli suurinpiirtein keskeltä vänkärin etujalkatilaa märkä, mutta se lattiamaton alla oleva kumipintainen eriste oli kostea tuli peltiin asti ja myös konepellin tiivisteen alla/pyyhkijänmoottorin vieressä oleva pieni eriste suikale oli oikeasta kulmasta märkä, kattelin kojelaudan alle niin ikkunan ja korin liitos näytti kuitenkin kuivalta samoin pyyhkijänmoottorin tiiviste niin mietin, että voisiko vettä vuotaa konepellin tiivisteen vierestä siihen eristeeseen ja siitä sen tulipellissä olevan mustan kolmion mallisen pellin ja tulipellin liitoksen välistä sisälle ? :-\
-
Jos konepellin saranat ovat jäykät, niin vääntää konepelllin rungon niin, että takaosa jää oikeasta tasosta koholle. Tasallaan pitäisi olla lokareitten kanssa. Etuosa joskus vaikea saada kohilleen, niin että kummallekin puolelle jäisi yhtä suuri rako. Syynä arvatenkin saranoiden vääntyminen jäykkyydestä.
Vettä voi tulla maton alle montaa kautta. Lämppärin kenno voi vuotaa. Valuttaa kardaanitunnelin reunaa. Lasi voi vuotaa. Valuttaa reunoja pitkin ja tuhoaa esim pyyhkimien jaksoreleen. Konehuoneen puolelta lämppärin letkut voi vuotaa liitoksesta, jolloin vesi valuu tulipellin saumasta sisään. Lattiassa voi olla reikä, jolloin sateella asfaltilla nostaa vettä sisään. Helman vesireiät voi olla myös tukossa, jolloin ilmanottoaukosta tuleva vesi jää koteloon ja saattaa tulla sisälle asti.
-
Tuulilasi se on yleensä mikä vuotaa. Sadevesi on kyllä todella velho tunkemaan sisään, eikä sitä varsinaista vuotopaikkaa pysty löytämään seuraamaamalla jälkiä.
-
Jos konepellin saranat ovat jäykät, niin vääntää konepelllin rungon niin, että takaosa jää oikeasta tasosta koholle. Tasallaan pitäisi olla lokareitten kanssa. Etuosa joskus vaikea saada kohilleen, niin että kummallekin puolelle jäisi yhtä suuri rako. Syynä arvatenkin saranoiden vääntyminen jäykkyydestä.
Vettä voi tulla maton alle montaa kautta. Lämppärin kenno voi vuotaa. Valuttaa kardaanitunnelin reunaa. Lasi voi vuotaa. Valuttaa reunoja pitkin ja tuhoaa esim pyyhkimien jaksoreleen. Konehuoneen puolelta lämppärin letkut voi vuotaa liitoksesta, jolloin vesi valuu tulipellin saumasta sisään. Lattiassa voi olla reikä, jolloin sateella asfaltilla nostaa vettä sisään. Helman vesireiät voi olla myös tukossa, jolloin ilmanottoaukosta tuleva vesi jää koteloon ja saattaa tulla sisälle asti.
varmaankin sitten vääntynyt nuo saranat, pitää vielä katella sitä tuulilasin reunaa, että näkyisikö mitään ja että onko puhallinmoottorin yms alla mitään vuotojälkiä.. ja eikö nuo lämppärin letkut ole kuskinpuolella siinä konehuoneen puolella ja vuotaa sisään vänkärin puolella. näkyvää reikää en nähnyt lattiassa sillä kohtaa, käytin matot irti ja autolla ei ole ajettu kesäkuun jälkeen eikä pahemmin käyteltykkään huonon akun takia ja helman vesireiät puhdistin kesällä helmoja tarkemmin tutkiessa auton hommaamisen jälkeen
Edit: jäähdytysnestettä se lammikko ei ole, kun oli jäätynyt yön aikana se lammikko ja jäähdytysnesteet mittasin pariviikkoa sitten ja pitäs kestää -40 :D ja sitäki mietin, kun paikallaan oli ne volvon alkuperäiset kaukalo/kumimatot ja ne ylettyy aika ylös tuohon tulipeltiin nii se kumimatto oli päältä kuiva, mutta sen alta sitten oli se kangasmatto märkä
-
Itellä oli noi konehuoneen vedenpoistokanavat tukossa männyn havuista ynnä muusta paskasta. Ne vesikanavat on siinä saranoiden alla. Vuosi siitä syystä tulipellin saumoista vesi jalkatilaan, olin kans varma että tuulilasi vuotas mutta korjaantu kun putsas vaa ne kanavat, taisin mää vielä silikoonia laittaa niihin tulipellin saumoihin.
-
Itellä oli noi konehuoneen vedenpoistokanavat tukossa männyn havuista ynnä muusta paskasta. Ne vesikanavat on siinä saranoiden alla. Vuosi siitä syystä tulipellin saumoista vesi jalkatilaan, olin kans varma että tuulilasi vuotas mutta korjaantu kun putsas vaa ne kanavat, taisin mää vielä silikoonia laittaa niihin tulipellin saumoihin.
okei, pitää kokeilla itelläkin puhdistaa ne ku ei siinä nyt älyttömästi roskaa ole, mutta kuiteski jonkin verran jos auttas.. kattelin tänään, että sen mustan pellin mikä on tulipellissä pulteilla on joku ainakin alakulmasta liimannut silikonilla, mutta ei nää että onko laitettu koko pellin ympäri :/
-
No minähän en taas mistään tiedä mutta sieltä kuskin puolelta yleensä vuotaa tuulikasista, ja yleensä menee sinne sulake rasiaan ja voi tehdä isojakin vahinkoja.
-
No minähän en taas mistään tiedä mutta sieltä kuskin puolelta yleensä vuotaa tuulikasista, ja yleensä menee sinne sulake rasiaan ja voi tehdä isojakin vahinkoja.
kuskinpuoli on kuiva, vänkärin puolelta vuotaa mistä tulikin sitte mieleen, että mikä rele siellä lattiamaton alla on, suojattu semmoisella kantatulla/kolmion mallisella pellillä kuskinpuolella
-
kuskinpuoli on kuiva, vänkärin puolelta vuotaa mistä tulikin sitte mieleen, että mikä rele siellä lattiamaton alla on, suojattu semmoisella kantatulla/kolmion mallisella pellillä kuskinpuolella
Etu- ja takalasin pyyhkimien jaksoreleet.
-
Tuulilasi se on yleensä mikä vuotaa. Sadevesi on kyllä todella velho tunkemaan sisään, eikä sitä varsinaista vuotopaikkaa pysty löytämään seuraamaamalla jälkiä.
Omat kokemukset väittäis, että puhkiruostunut sisähelma on se mikä lattiat yleensä kastelee. Näin on ollut mm. kaikissa omissa kakkosnelkuissa. :buck2:
-
Etu- ja takalasin pyyhkimien jaksoreleet.
nii just.. niin minä vähän arvelin. muistelin, että se olis ollu ylempänä kojelaudan alla. takalasinpyyhintä ei olekkaan, onko sedanissa silti tavallaan valmius sille :D ?