Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ruusuja - 15.11.2013, 10:48:38
-
tarvis neuvoja jäähdytys nesteiden vaihtoon? eli miten saan parhaiten huuhdeltua vanhat pois? ja onko mitään väri suosituksia 940 -97 b230fk koneelle. löytyis raskaan kaluston oranssia, voiko laittaa? ja lähteekö lokilämmitin lohkosta hyvin irti (vuotaa) ja kiinnilaitto?
-
Laske vanhat nesteet pois, vettä tilalle, käytä kone lämpimäksi kabiinin lämmönsäätö täyskuumalla. Vedet pois ja jos näyttää moskaselta niin uusi vesitäyttö kunnes on riittävän kirkasta. Jos on viitseliäs, niin syylärin voi irrottaa letkuista keulalta ja laskea vettä suoraan sen läpi kunnes tulee kirkasta. Kannattaa huuhtoa "vastavirtaan" eli vastoin normaalia kiertosuuntaa.
Jäähdytinnesteen itse hakisin siniseltä tiskiltä. Värikoodaus ei joidenkin puheiden mukaan ole tae kemiallisesta koostumuksesta. Raskaan kaluston aineita en tunne.
Uuden nesteen seossuhteessa kannattaa huomioida että vedet ei tule systeemistä aivan kokonaan pois, eli vesihuuhtelun jäljiltä jos täyttää 50/50 seoksella niin jää vähän laimeaksi. Joku 60/40 ehkä optimi.
Lohkolämppärin kanssa ei ole tarvinnut taistella joten en osaa siitä sanoa.
-
mistä onnistuu parhaiten tyhjennys?
-
mistä onnistuu parhaiten tyhjennys?
Syylärin alaletku irti, tai voi olla syylärin pohjassa tyhjennystulppa. Lisäksi lohkossa on tyhjennysproppu. Ainakin vähän vanhemmissa vinokoneissa sijaitsee vänkärin puolella takana. Sieltä sojottaa sellainen natsa johon saa letkun.
-
kiitoksia näistä. ei tule kunnolla lämmintä sisälle. vaihdan vesipumpun ja termostaatin niin samalla suoritan tuon huuhtelun. 2-toiminen kello toimii, siitä en sitten tiedä että vuotaako se.
-
Jos ongelma olisi termostaatissa tai vesipumpussa niin se näkyisi lämpöviisarissa.
Lämppärin tehottomuus voi johtua sisäisestä tai ulkoisesta moskasta lämppärin kennossa. Voi olla helpompaa aloittaa tuosta jäähdytysjärjestelmän huuhtelusta.
Lämppärin kennoakin voi huuhdella letkulla, irrottaa tulipellin luota kabiiniin menevät letkut ja sitten toisesta vettä sisään. Tai jos vesipumppu käy joka tapauksessa irti niin ei tarvi irrottaa tulipellin luota sitä letkua joka kiertää koneen takaa pakosarjan alta vesipumpulle.
Periaatteessa jotain sopivaa pesuainettakin voi käyttää huuhteluun, mutta kannattaa olla varovainen ettei se syövytä alumiinia eikä messinkiä eikä rautaa (lohko).
-
joo, sen huuhtelun suoritan tänään ja vaihan nyt kuitenkin pumpun ja termostaatin kun ne jo hommasin, (ei siitä haittaakan ole :)) ulkopuolelta en ala putsailee sisäkennoa, ihan liian pienet tilat "leipälapioille" :2funny:. oliko niin että ensin vanhat pois ja sitten vedet sisään ja kuumaksi ja sitten taas ulos ja vielä vaikka laskee puutarhaletkulla "läpihuuhtelun"? toimisko näin. nuitten jälkeen vasta uudet osat kiinni?
-
olisko kotikäyttöisissä pesuaineissa jotain sopivaa ainetta? ei ole varaa hakea siihen tarkoitettua pesuainetta.
-
olisko kotikäyttöisissä pesuaineissa jotain sopivaa ainetta? ei ole varaa hakea siihen tarkoitettua pesuainetta.
Etikka ;) Mutta älä laita paljon. Ja huuhtele hyvin :)
-
hmm...jos laitan 10l ämpäriin vetää täyteen niin paljonko sitä voi sitten laittaa? tottunut kaatamaan aina reilulla kädellä ;D
-
hmm...jos laitan 10l ämpäriin vetää täyteen niin paljonko sitä voi sitten laittaa? tottunut kaatamaan aina reilulla kädellä ;D
jos sulla on kymmenenlitran ämpäri ja laitat sen vettä TÄYTEEN niin ei sinne hirveesti muuta mahu ;)
-
no joo, jos sen tolta kantilta katsoo :2funny: en ole blondi >:(
-
no joo, jos sen tolta kantilta katsoo :2funny: en ole blondi >:(
hyvä,se oli vaan kevennys, jos vastauksen tietäisin niin varmasti kertoisin,täältä kyllä joku löytyy mikä asian tietää odotellaan hetki ;)
-
tän perjantain jänis kevennys :) kai sieltä joku kertoo oikeat suhteet sitten ELK
-
kertokaa jos olen väärässä mutta....eikö ole parempi että auto olis lievässä ylämäessä,perä edellä tuon huuhtelun aikana?
-
kertokaa jos olen väärässä mutta....eikö ole parempi että auto olis lievässä ylämäessä,perä edellä tuon huuhtelun aikana?
Jos tyhjennät alavesiletkun kautta, niin kannattaa laittaa se vetokoukusta roikkumaan.
-
mistä sitten? syylärin ropustako? siellä muistaakseni oli sellanen.
-
mistä sitten? syylärin ropustako? siellä muistaakseni oli sellanen.
Kantapeikko yrittää varmaankin sanoa, että jos tyhjentää etupäästä eli syylärin luota niin sitä paremmin valuu nesteet sinne tyhjennyskohdan suuntaan mitä ylempänä auton peräpää. Ei siitä suurta tunkkausprojektia silti kannata ottaa.
-
joo en meinannutkaan alkaa tunkkailee mitään.olishan mulla kyllä 50cm korottavat ajorampit :) peruuttais niille, mutta sitten ei kyllä saa syylärin roppua enää auki. menee keula niin lähelle maata.
-
nii paljonko sitä etikkaa passaa laittaa 10l vettä?
-
nii paljonko sitä etikkaa passaa laittaa 10l vettä?
Korkillinen tai kaks.
-
Hyvällä huuhtelulla myös lusikallinen konetiskijauhetta toimii, huuhteluveteen lähtee käsittämätön määrä settiä liikkeelle. Huom: ottaa aika monet huuhteluvedet että kaikki saisse tulee poies. Ite taisin huuhdella viidet vedet läpite tuon jälkeen, käyttelin aina muutaman minuutin ja sitten jo laskin poies, vasta viimoset vedet pyöri niin kauan että termostaatti aukes.
Sulla on autossas melko varmasti syylärin päädyssä tyhjennysproppu, jonka lisäksi öljynsuodattimen siirtojalassa on vesikierto, ja siinä kierrossa on tyhjennysproppu myös. Noi molemmat kun aukoo ni meleko tyhjäks se järjestelmä tulee.
-
yritin kovasti tänään huuhdella jäähdytys järjestelmää, mutta meni kurkun huuhteluksi koko homma :P noh, huomenna uudestaan uusi yritys... on hommattu kuitenkin STP:n jäähdytys järjestelmän aine jne.... KOFF vei voiton :D
-
Syytä olis kyllä jättää laittamatta noita tiskiaineita.Välttämättä ei muuton tiivisteet ym kestä niitä.Mutta kukin tekee,niinkun tykkää.Meikä ei laita fairia ym,ainoastaan soodalla peseskelen ja aina se homma on hyvin toiminut.Ja muuton siinä huuhtoessa,ehdottomasti termarin on auettava,ajattele nyt itekin.
-
no en ole tänään tehnyt tuolle "jääkaapille" vielä mitään sen asian eteen. kuten laitoin niin olen hommannut jo siihen tarkoitetut pesuaineet.huuhtelen kurkkua tämän illan ELK
-
yritin kovasti tänään huuhdella jäähdytys järjestelmää, mutta meni kurkun huuhteluksi koko homma :P noh, huomenna uudestaan uusi yritys... on hommattu kuitenkin STP:n jäähdytys järjestelmän aine jne.... KOFF vei voiton :D
Niin tota onko se koff sitä syylääriin ainetta? Missäs sitä myydäään`?
-
ainakin S-ryhmän kaupoissa suht edullisesti :2funny: kaipa sillä vois huuhtoa järjestelmänkin :)
-
ainakin S-ryhmän kaupoissa suht edullisesti :2funny: kaipa sillä vois huuhtoa järjestelmänkin :)
No vielä sekin.. mulla on toi bonus kortti niinku vaan käyks se?
-
kyllä se käy.... 8) nyt menee ihan OT mut ei se mitn.... ::)
-
Syytä olis kyllä jättää laittamatta noita tiskiaineita.Välttämättä ei muuton tiivisteet ym kestä niitä.Mutta kukin tekee,niinkun tykkää.Meikä ei laita fairia ym,ainoastaan soodalla peseskelen ja aina se homma on hyvin toiminut.Ja muuton siinä huuhtoessa,ehdottomasti termarin on auettava,ajattele nyt itekin.
Ite oon ainakin suosinu konetiskitabletteja noissa puhdistus hommissa. Eine mitään hirmu myrkyjä voi olla kerta tiskikoneetkin niitä kestää. Ja järjestelmän pesua helpottaa, kun nappaa termostaatin poikkeen niin pääsee nesteet liikkumaan kokoajan vapaasti.
-
tapoja tuntuu olevan yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Nyt mennään tällä STP:n aineella. +huuhtelut kylmällä ja kuumalla vedellä.
-
Ite oon ainakin suosinu konetiskitabletteja noissa puhdistus hommissa. Eine mitään hirmu myrkyjä voi olla kerta tiskikoneetkin niitä kestää.
Tiskikoneen sisuskalut ovat ruostumatonta terästä, siksi ne kestävät emäksiä ja happoja kohtuullisen hyvin. Samaten muovilaadut, jotka koneen sisällä ovat, on valittu kemikaalien keston vuoksi.
Konetiskitabletti sisältää mm. natriumsilikaattia, joka on aikas töpäkkä aine!
10.3. Vaarallisten reaktioiden mahdollisuus Reagoi alumiinin, sinkin, tinan ja niiden seosten kanssa, syntyy vetykaasua, joka reagoi ilman kanssa.
10.4. Vältettävät olosuhteet: Puuttuvat
10.5. Yhteensopimattomat materiaalit: Alumiini, sinkki, tina ja niiden seokset.
10.6. Vaaralliset hajoamistuotteet: Reagoi alumiinin, sinkin, tina ja niiden seosten kanssa, syntyy vetykaasua, joka reagoi ilman kanssa.
Ja vielä kemikaalikortista lainaus:
KEMIALLISET VAARAT:
Aineen vesiliuos on keskivahva emäs. Reagoi alumiinin ja sinkin kanssa muodostaen syttyvää kaasua (vety - ks. ICSC #0001).
Eli emäkset syövyttävät vinokoneen kantta ja hapot lohkoa.
Mutta etikkahappo on heikkohappo, kuten sitruunahappokin, joten niitä käyttäessä ei tarvitse varoa mutta konetiskitabletin kanssa syyläri on kovilla ohuen ainevahvuutensa vuoksi. Kansi kestää sitä paljon kauemmin.
Itse käyttäisin joko, sitruunahappoa fosforihappoa, etikkaa (etikkahappo), tai tarkoitukseen tehtyjä aineita.
Miedot hapot poistavat kattilakiveä (kalkkisaostumia) ja ruostetta hyvin, mitä emäkset eivät tee.
Emästen kassa olisi hyvin varovainen sattuneesta syystä, sillä syylärin syöpymiä ei sieltä sisältä näe, ennenkuin ne tihkuvat. Ja rasvaahan ei vesitilassa ole, ellei sinne ole päässyt moottoriöljyä! :hello:
Moottoriöljyn saa vesitilasta pois ihan tensidipohjaisilla pesuaineilla, kuten astianpesuaineella tms. yleispesuaineilla.
-
Itse todennut veden kierrättämisen letkulla vääräänsuuntaan toimivan "parhaiten" jos kennossa paskaa.
Noi pesuaineet kun tuppaa syövyttävän enemmän tai vähemmän. Ja senhän tietää mitä tarkottaa vanhoilla kennoilla jne... NM. kokemusta muun merkkisissä. Varsinkin vanha sisäkenno muovipäädyillä ei tykkää noista putsauskamoista.
Mutta jokainen tekee miten haluaa. ;)
-
Huuhtelu kyllä poistaa sakan, muttei ruostetta lohkossa tai kattilakiveä.
Esim. tuo fosforihappo on siitä omituinen aine, että se syövyttää ruostetta huomattavasti mielummin kuin rautaa. Eli se tekee ruosteesta rautafosfaattia, joka liukenee veteen. Sitruunahappo taasen käy myös ruosteen kimppuun ja se "tykkää" kalkista erityisesti, joten moottorissa oleva kattilakivi saa kyytiä.
Alumiini taasen passivoituu noiden aiheiden vaikutuksesta, joten se ei syövy niihin. Tietysti jos niitä vuosia säilyttää moottorissa, niin alumiinikin syöpyy lopulta.
Mutta jos laittaa sitruunahapon ja fosforihapon seoksen koneeseen ja käyttää sen läpmpimäksi ja huuhtelee, niin moottori on vesitiloista puhdas ja syöpymiä yms. vahinkoja ei tapahdu.
Mutta konetiskiainetta tms. emäksiä en moottoriin laita!
-
huuhtelu on tehty sille tarkoitetulla aineella, aivan turhaan >:( on meinaan kait sisäkenno PASKANA >:( auton alla oleva letku (n.kennon alapuolella) niin sieltä tullut nestettä kun käytiin koeajolla jne..... onko suosituksia että mistä kannattaa hommata uusi? mikan:lla on ainakin kokemusta asiasta että mikä sinne kannattaa laittaa? ja onko eroja ilmastoidun ja EI ilmastoidun sisäkennojen välillä? ja mitä moinen KUNNOLLINEN maksaa noin?
-
Jos lämppärin kenno on risa, niin ikkunat huurtuu ja lattialla on nestettä (ilmastoitu lämppäri).
Jos auton alla on nestettä, niin sitten etsisin letkuvikaa tms.
-
kuskin puoleinen ikkuna huurtuu, muut ei. ja lattia on kuiva. eikö sieltä kennon alapuolelta tule joku (kondensi veden) poistoputki auton alle? ainakin tuossa 16v:ssä oli minkä purkasin, siinä ei ilmastointia.
-
kuskin puoleinen ikkuna huurtuu, muut ei. ja lattia on kuiva. eikö sieltä kennon alapuolelta tule joku (kondensi veden) poistoputki auton alle? ainakin tuossa 16v:ssä oli minkä purkasin, siinä ei ilmastointia.
Sitten todennäköisesti lämppärin kenno ei vuoda, sillä vuotava kenno saa kyllä kaikki ikkunat huurtumaan varsinkin auton taka-osasta.
Ilmastoidun lämppärikennon kotelosta ei ole mitään poistoputkea auton ulkopuolelle. Ainoa kondessiveden poisto on ilmastoinnin kennolta ja sekin tiputtelee repsikan runkoaisan päälle vetensä siellä konehuoneen puolella.
Nimimerkillä kolmasti avattu se pirskatin lämppäri! >:(